Gå til innhold

Filmtråd - hvert år fra 1887 til i dag


Morromann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1946:

 

Julefilmen It's a Wonderful Life med James Stewart har en veldig spesiell plass i historien til amerikansk populærkultur. Flere har vel sett forskjellige parodier, eller hyllester i forskjellige TV-serier og filmer om mannen som på julaften får vite hvordan livet hans hadde vært om han aldri hadde blitt født. Alle amerikanere kjenner vel til denne klassikeren som vises på amerikansk TV hver eneste jul. I Home Alone - filmene ser vi også at den står på i bakgrunnen dubbet på henholdsvis fransk og spansk.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1946:

 

Julefilmen It's a Wonderful Life med James Stewart har en veldig spesiell plass i historien til amerikansk populærkultur. Flere har vel sett forskjellige parodier, eller hyllester i forskjellige TV-serier og filmer om mannen som på julaften får vite hvordan livet hans hadde vært om han aldri hadde blitt født. Alle amerikanere kjenner vel til denne klassikeren som vises på amerikansk TV hver eneste jul. I Home Alone - filmene ser vi også at den står på i bakgrunnen dubbet på henholdsvis fransk og spansk.

 

 

Artig :)

Lenke til kommentar

1950:

 

Musicals er guilty pleasure, og på 1950-tallet hadde musicalfilmen sitt store gjennombrudd. Den store dette året var Annie Get Your Gun om den kvinnelige storstjernen i Buffalo Bills Wild West Circus 60 år tidligere, med Betty Hutton som Annie Oakley og Howard Keel som Frank Butler.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1952:

 

Om noen virkelig misliker musicals og synes det er "cheesy" beklager jeg, men jeg liker det, og jeg er enig i at det er "cheesy"; men jeg liker det for det. Og årets musikkfilm dette året var Singin in the Rain med Gene Kelly, og her kommer kjenningsmelodien som er legendarisk. Og disse filmklippene får meg virkelig i godt humør; selv om det regner.  :)

 

 

Også herlig at fargene begynner å dukke opp på 1950-tallet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1956:

 

Dette året hadde rockemusikken fått sitt store gjennombrudd hos ungdommen og Hollywood visste selvfølgelig å cashe inn på den nye moten med filmen Rock Around the Clock. I USA skal de unge vistnok ha hoppet av kinostolene og begynt å danse da de så filmen og i Oslo var det opptøyer rett etter visningen av filmen.

 

Lenke til kommentar

Hehe; jeg bare elsker kalkunfilmer som Plan 9. Den er nok også public domain siden hele greie er tilgjengelig på YouTube.

 

1960:

 

Norge var et av de siste landene i Europa som fikk faste fjernsynsendinger(vi lå som regel bakerst i alt før i tiden),men dette året startet NRK endelig med faste sendinger. Fra åpningsshowet ser vi her Nora Brockstedt synge årets norske Grand Pirx-låt Voi Voi(passer av en eller annen grunn veldig godt å poste i dag :) ) sammen med den amerikanske gospelgruppen The Deep River Boys som var veldig populære i Skandinavia på den tiden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...