Gå til innhold

Nordmenns rett til fem års reklamasjon vil trolig bestå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Kunne tek.no på et eller annet tidspunkt undersøkt reklamasjon for manglende programvareoppdatering?

 

Det kommer selvsagt litt an på ordlyden fra selger, men hvis butikken reklamerer for at telefonen kan lese epost og surfe på nett, må vel telefonen kunne klare å gjøre det i 5 år (gitt at ikke normal slitasje el. skjer)? Hvis telefonen da ikke får sikkerhetsoppdateringer si de siste to årene, er det vanskelig å påstå at en virkelig kan surfe eller lese epost. Det samme vil vel gjelde mulighet for å laste ned apper fra en App-store og så videre? 

Lenke til kommentar

Kunne tek.no på et eller annet tidspunkt undersøkt reklamasjon for manglende programvareoppdatering?

 

Det kommer selvsagt litt an på ordlyden fra selger, men hvis butikken reklamerer for at telefonen kan lese epost og surfe på nett, må vel telefonen kunne klare å gjøre det i 5 år (gitt at ikke normal slitasje el. skjer)? Hvis telefonen da ikke får sikkerhetsoppdateringer si de siste to årene, er det vanskelig å påstå at en virkelig kan surfe eller lese epost. Det samme vil vel gjelde mulighet for å laste ned apper fra en App-store og så videre? 

 

Det er jo ikke noe problem å surfe og lese e-post uten sikkerhetsoppdateringer. Skal produsentene være ansvarlig for at folk ikke skjønner forskjell på sikre og usikre sider? Skal de være ansvarlig for at folk trykker på mailer som åpenlyst er feil?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Kunne tek.no på et eller annet tidspunkt undersøkt reklamasjon for manglende programvareoppdatering?

 

Det kommer selvsagt litt an på ordlyden fra selger, men hvis butikken reklamerer for at telefonen kan lese epost og surfe på nett, må vel telefonen kunne klare å gjøre det i 5 år (gitt at ikke normal slitasje el. skjer)? Hvis telefonen da ikke får sikkerhetsoppdateringer si de siste to årene, er det vanskelig å påstå at en virkelig kan surfe eller lese epost. Det samme vil vel gjelde mulighet for å laste ned apper fra en App-store og så videre? 

Det er jo ikke noe problem å surfe og lese e-post uten sikkerhetsoppdateringer. Skal produsentene være ansvarlig for at folk ikke skjønner forskjell på sikre og usikre sider? Skal de være ansvarlig for at folk trykker på mailer som åpenlyst er feil?

 

 

Tingen er at sikkerhetsfeil kan føre til at bare å surfe på et forum hvor en har brukergenerert innhold kan være farlig (eg. hvis det er en feil i png-biblioteket som gjør at villkårlig kode kan kjøres). Det samme med epost, hvis sikkerhetsfeilen er grov nok, kan det å åpne en epost være nok. Det er ikke alltid et spørsmål om sikre eller usikre sider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Poenget om alle land senere får 5 år reklamasjonsrett. Tvinge produsenter i å bruke dyrere deler i ting som ellers bare varer 2-3 år. Mindre søppel. Mer antikviter som er brukbare. På nedsiden dyrere elektronikk og software oppdateringer som eldrer de gamle elektronikken raskere.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Poenget om alle land senere får 5 år reklamasjonsrett. Tvinge produsenter i å bruke dyrere deler i ting som ellers bare varer 2-3 år. Mindre søppel. Mer antikviter som er brukbare. På nedsiden dyrere elektronikk og software oppdateringer som eldrer de gamle elektronikken raskere.

 

Her kommer du med et poeng svært mange ikke forstår. Norske forbrukere skal ofte ha alle rettigheter og høy kvalitet, men gjerne til laveste pris. At dette er blitt et slags mantra i Norge henger ikke på grep.

 

Du må betale for kvalitet. Enn så lenge lever vi i Norge godt på at utenlandske produsenter av produkter, spesielt innenfor forbrukerelektronikk, kan produsere varer basert på 2 års reklamasjon. Vi får med andre ord både billigere varer og sterk forbrukermakt. Dersom du føler iPhone X eller toppmodeller innenfor flatskjerm er dyrt nå, så vil du få sjokk dersom produsentene plutselig må ta høyde for at flere hundre millioner kunder får fem års reklamasjonstid, istedenfor kun de hundretusen kundene de har i bittelille Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Poenget om alle land senere får 5 år reklamasjonsrett. Tvinge produsenter i å bruke dyrere deler i ting som ellers bare varer 2-3 år. Mindre søppel. Mer antikviter som er brukbare. På nedsiden dyrere elektronikk og software oppdateringer som eldrer de gamle elektronikken raskere.

 

Her kommer du med et poeng svært mange ikke forstår. Norske forbrukere skal ofte ha alle rettigheter og høy kvalitet, men gjerne til laveste pris. At dette er blitt et slags mantra i Norge henger ikke på grep.

 

Du må betale for kvalitet. Enn så lenge lever vi i Norge godt på at utenlandske produsenter av produkter, spesielt innenfor forbrukerelektronikk, kan produsere varer basert på 2 års reklamasjon. Vi får med andre ord både billigere varer og sterk forbrukermakt. Dersom du føler iPhone X eller toppmodeller innenfor flatskjerm er dyrt nå, så vil du få sjokk dersom produsentene plutselig må ta høyde for at flere hundre millioner kunder får fem års reklamasjonstid, istedenfor kun de hundretusen kundene de har i bittelille Norge.

Tok litt for hardt i med flere hundre millioner. Er vel strengt talt kun EU markedet det er snakk om. Men poenget består i at de måtte tatt høyde for at kostnadene deres ville økt med flere prosent prosent (uansett om de valgte å beholde pris/deler og dermed fått langt flere reklamasjonsaker, eller produserte dyrere varer).

Lenke til kommentar

Loven om 5-års garanti har vært inne siden 98 på mobiltelefoner, men gjaldt telefoner med taster, ikke smarttelefoner. En tok dette videre til Høyesterett og tapte saken. Den er nå omgjort, på tide!

 

To år er den vanlige, fem ved fabrikasjonsfeil.

Her er det ikke snakk om oppdateringer, men fabrikasjonsfeil. Som på vaskemaskiner osv...

 

Sverige har bare ett år(Teknikkmagasinet gir to), samme med Finland.

Lenke til kommentar

Kunne tek.no på et eller annet tidspunkt undersøkt reklamasjon for manglende programvareoppdatering?

 

Det kommer selvsagt litt an på ordlyden fra selger, men hvis butikken reklamerer for at telefonen kan lese epost og surfe på nett, må vel telefonen kunne klare å gjøre det i 5 år (gitt at ikke normal slitasje el. skjer)? Hvis telefonen da ikke får sikkerhetsoppdateringer si de siste to årene, er det vanskelig å påstå at en virkelig kan surfe eller lese epost. Det samme vil vel gjelde mulighet for å laste ned apper fra en App-store og så videre? 

 

Reklamasjon gjelder kun for programvare slik den var levert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loven om 5-års garanti har vært inne siden 98 på mobiltelefoner, men gjaldt telefoner med taster, ikke smarttelefoner. En tok dette videre til Høyesterett og tapte saken. Den er nå omgjort, på tide!

 

To år er den vanlige, fem ved fabrikasjonsfeil.

Her er det ikke snakk om oppdateringer, men fabrikasjonsfeil. Som på vaskemaskiner osv...

 

Sverige har bare ett år(Teknikkmagasinet gir to), samme med Finland.

 

Du burde sette deg mer inn i ting før du skriver. Vet ikke om det du skrev om Sverige og Finland stemmer, men alt du skrev om de norske forbrukerrettigheter er totalt feil.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forøvrig -

 

Hva ligger til grunn for at EU kan påtvinge et ikke-medlemsland slike regelverk?

 

Hva hjelper det å stemme nei til EU hvis vi allikevel må føye oss etter (enkelte) direktiver?

 

EØS. Før folkeavstemningen i 1994, hadde Brundtland allerede tilredegjort Norges innlemmelse i EU, og Nei-resultatet kom som en overraskelse .EØS, som blei gjennomfort uten en folkeavstemning i 1992, var for å forsikre en viss grad av innlemmelse av EU, og fungerte -- og mange, inkludert meg selv, argumenterer at det fortsatt fungerer -- som et springbrett inn til EU. Så selv om vi ikke er fulle EU-medlemmer, Inkluderer EØS-avtalen mange viktige aspekter ved et EU-medlemskap, deriblant samtykke av EU-lovverk som vi i nordmenn har ingen bestemmelse over. 

 

Vi slipper heldigvis unna denne gangen (til tross for at norske butikker helst ønsker å kutte ned på reklamasjonsretten). Men det er kun fordi EUs egen domstol ønsker å gjøre unntaket; per definisjon kan EU presse igjennom de lovverk de vil innenfor de områder avtalen gjelder. Norge har en vetorett; men EUs trussel om å retten til å gå ut av hele avtalen, hvis vetoretten brukes, gjør den i realiteten ganske ubrukelig. Det er en grunn til at Norge aldri har tatt i bruk vetoretten.

 

 

 

Poenget om alle land senere får 5 år reklamasjonsrett. Tvinge produsenter i å bruke dyrere deler i ting som ellers bare varer 2-3 år. Mindre søppel. Mer antikviter som er brukbare. På nedsiden dyrere elektronikk og software oppdateringer som eldrer de gamle elektronikken raskere.

Her kommer du med et poeng svært mange ikke forstår. Norske forbrukere skal ofte ha alle rettigheter og høy kvalitet, men gjerne til laveste pris. At dette er blitt et slags mantra i Norge henger ikke på grep.

 

Du må gjerne vise meg hvordan den norske reklamasjonsretten har noen betydning over sluttpris. For av de varer jeg har sett, så er den norske prisen nesten nøyaktig lik det man får i utlandet, inkludert 25% MVA fra Norge. Denne sammenligningen kan også tas med andre land, som har forbrukerrettigheter bedre enn 2 år, som Storbritannia (som har 5-6 år). 

 

Generelt sett er varer ofte dyrere/billigere ut etter landets kronekurs/GDP mer enn noe annet. Nå har jeg riktignok kun sett på telefoner, PC-deler og laptoper. Men det virker for meg som at beretningen om at norsk reklamasjonsrett kommer med en straffepris, er en myte.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Kunne tek.no på et eller annet tidspunkt undersøkt reklamasjon for manglende programvareoppdatering?

 

Det kommer selvsagt litt an på ordlyden fra selger, men hvis butikken reklamerer for at telefonen kan lese epost og surfe på nett, må vel telefonen kunne klare å gjøre det i 5 år (gitt at ikke normal slitasje el. skjer)? Hvis telefonen da ikke får sikkerhetsoppdateringer si de siste to årene, er det vanskelig å påstå at en virkelig kan surfe eller lese epost. Det samme vil vel gjelde mulighet for å laste ned apper fra en App-store og så videre?

Reklamasjon gjelder kun for programvare slik den var levert.

 

Beklager at jeg spør, men er du sikker på dette? Programvare slik den var levert er ganske unyttig for en enhet som er tilkoblet internett.

 

Det har vært utallige sikkerhetshull de siste par årene som har gjort alt fra WiFi, til surfing, til epost farlig hvis man ikke får sikkerhetsoppdateringer. Butikkene reklamerer for at man skal kunne surfe med mobilen, ha wifi og hente epost. Jeg vil innvende at man faktisk ikke kan surfe hvis nettleseren har et gigantisk sikkerhetshull som gjør at selv diskusjon.no kan være skadelig. En kan heller ikke bruke bluetooth hvis man har et sikkerhetshull der, og så videre.

 

Så da blir spørsmålet, hvis reklamasjonen kun gjelder for programvaren slik den blir levert, kan jeg da levere inn telefonen på reklamasjon med en gang en (stor) sikkerhetsfeil for mobilen blir oppdaget?

Lenke til kommentar

 

Forøvrig -

 

Hva ligger til grunn for at EU kan påtvinge et ikke-medlemsland slike regelverk?

 

Hva hjelper det å stemme nei til EU hvis vi allikevel må føye oss etter (enkelte) direktiver?

 

EØS. Før folkeavstemningen i 1994, hadde Brundtland allerede tilredegjort Norges innlemmelse i EU, og Nei-resultatet kom som en overraskelse .EØS, som blei gjennomfort uten en folkeavstemning i 1992, var for å forsikre en viss grad av innlemmelse av EU, og fungerte -- og mange, inkludert meg selv, argumenterer at det fortsatt fungerer -- som et springbrett inn til EU. Så selv om vi ikke er fulle EU-medlemmer, Inkluderer EØS-avtalen mange viktige aspekter ved et EU-medlemskap, deriblant samtykke av EU-lovverk som vi i nordmenn har ingen bestemmelse over. 

 

Vi slipper heldigvis unna denne gangen (til tross for at norske butikker helst ønsker å kutte ned på reklamasjonsretten). Men det er kun fordi EUs egen domstol ønsker å gjøre unntaket; per definisjon kan EU presse igjennom de lovverk de vil innenfor de områder avtalen gjelder. Norge har en vetorett; men EUs trussel om å retten til å gå ut av hele avtalen, hvis vetoretten brukes, gjør den i realiteten ganske ubrukelig. Det er en grunn til at Norge aldri har tatt i bruk vetoretten.

Takker for grundig utfyllende informasjon!

Lenke til kommentar

Er faktisk ikke gitt at behøver å koste mer for et produkt designet for fem års levetid kontra to år.

 

Nettop, det avhenger av bruken, En vaskemaskin i en familie med 5 barn vil bli kjørt hardere en hos en ungkar. Så du må designe godt uansett.

 

Men du har mye dritt, faren min kjøpte en vinkelsliper på biltema etter at hans gamle solide som varte i 20 år på gården tok kvelden.

Hjalp han å legge heller, måtte kutte de på kanten i to, drittjobb så jeg kuttet 10 stener på en gang, vinkelsliperen av plast smeltet :)

Merk at hadde den stoppet pga overbelastning, en overbelastning led som lyste og du måtte vente 5 minutter for å kutte 1 minutt mer hadde det vært helt ok for en 400 kr vinkelsliper, den er opplagt ikke bygd for tung bruk.

i stedet smeltet plasten og rant inn i motoren :)

Lenke til kommentar

 

Poenget om alle land senere får 5 år reklamasjonsrett. Tvinge produsenter i å bruke dyrere deler i ting som ellers bare varer 2-3 år. Mindre søppel. Mer antikviter som er brukbare. På nedsiden dyrere elektronikk og software oppdateringer som eldrer de gamle elektronikken raskere.

 

Her kommer du med et poeng svært mange ikke forstår. Norske forbrukere skal ofte ha alle rettigheter og høy kvalitet, men gjerne til laveste pris. At dette er blitt et slags mantra i Norge henger ikke på grep.

 

Du må betale for kvalitet. Enn så lenge lever vi i Norge godt på at utenlandske produsenter av produkter, spesielt innenfor forbrukerelektronikk, kan produsere varer basert på 2 års reklamasjon. Vi får med andre ord både billigere varer og sterk forbrukermakt. Dersom du føler iPhone X eller toppmodeller innenfor flatskjerm er dyrt nå, så vil du få sjokk dersom produsentene plutselig må ta høyde for at flere hundre millioner kunder får fem års reklamasjonstid, istedenfor kun de hundretusen kundene de har i bittelille Norge.

Det blir ikke dyrere å kjøpe en telefon til 20K hvert femte (eller sjette) år, enn en til 10K annethvert år, selv om de som ikke kan planlegge budsjettet sitt vil mene noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...