Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, jeg har et spørsmål til dere som har studert etter videregående. Har dere fortsatt kontakt med folk fra videregående eller har dere mest kontakt med de dere studerte med? Er en gutt på 17 år som går på videregående og har enn så lenge ingen gode venner på videregående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe kontakt med de i det hele tatt. Jeg hadde en del ok venner når jeg gikk der på VGS, men jeg har ikke noe behov for å snakke med de igjen. Jeg hadde ikke hatt noe i mot det, men tviler på at jeg noen gang kommer til å aktivt forsøke å få kontakt. Mine venner fra studietiden snakker jeg med ofte, mange av de nesten hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, nei, vgs venner er oppskrytt og bare en tilgjort fase i livet ;)

 

Jeg mistet kontakten med mine barndomskamerater da jeg startet på vgs. der fikk jeg ikke noe særlig venner og gikk min egen vei. Men mye av det har med mobbing å gjøre så jeg er egentlig bare glad for å slippe å se dem igjen. Tror det hadde vekket noen ur-instinkter om jeg så dem igjen faktisk :p.

 

Når du kommer opp i årene så betyr slikt langt mindre. Det er ikke alle som higer etter konstant sosialt omgang med mennesker heller. Er bare slitsomt det.



Anonymous poster hash: d97ba...c48
Lenke til kommentar

Jeg har to venner igjen fra videregående. Det vil si, jeg hadde en god venn og klassekamerat på videregående som fortsatt er en god venn og en bekjent i parallellklassen, en venn av en venn, som valgte samme studieby som meg og ble en av mine beste venner etterpå. Jeg har sporadisk vært i kontakt med andre gamle venner fra videregående og da har vi en god tone, men jeg har ikke sett på dem som venner på mange år. Jeg blir ferdig med studier i år og har helt klart flest venner fra studietiden, men ikke nødvendigvis fra mitt eget studium eller utdanningsinstitusjon, siden jeg også har vært aktiv med en del andre ting samtidig.

 

Å bygge og holde på vennskap oppleves nok ofte som vanskelig i videregående. Gi det litt tid, vær hyggelig og utadvendt og la det komme naturlig, så får nok du også venner i videregående. Å ha gode relasjoner er viktig i din alder enten de varer eller ikke.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har så mange venner nå så ikke fortvil.

De fleste av oss har vel ikke så mange venner fra skolealder (personlig har jeg ingen venner fra skolene jeg har gått på) selv om en hadde mange venner da.

 

Det er en ung alder og de fleste utvikler seg mye fra den tiden og da passer en gjerne ikke så godt sammen senere.

Vennskap en skaffer i voksen alder er mer pålitelige og stabile siden en ikke endrer seg i like stor grad.

 

Den eneste faktoren som påvirker sosial kontakt I stor grad som voksen er når det begynner å komme unger inn i bildet.

 

 

Det må da sies at det er litt vanskeligere å komme i kontakt med nye folk i voksen alder. Det er ikke like mange fester og lignende sosiale sammenkomster hvor en møter nye mennesker uten at du aktivt går inn for det.

 

Ikke helt det du spurte om men poenget mitt er bare at du ikke bør føle at det haster for deg å knytte bånd. De beste vennskapene dine ligger sannsynligvis frem i tid uansett hvem du er.

 

:)

Lenke til kommentar

Ja, nesten alle. Er ikke lenger venn med noen av de jeg studerte på universitetet med. I den tiden hang jeg fremdeles bare med gjengen fra VGS, og var egentlig ikke interessert i å være sosial med folk fra universitetet. Var russ i 2005, og de er fremdeles mine nærmeste venner.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man velger ikke hvem man er  på skole med, og er ikke sikkert at man har kjemi med dem som er i klasse med. Jeg fikk noen "venner" på vgs. dvs. noen jeg hadde mer til felles med enn de andre. Dem man spiser lunsj med og muligens fester litt med og feirer russetiden sammen med. Etter siste eksamen har jeg knapt snakket med noen av dem selv om jeg har er venner med noen på sosiale medier. 

Har også truffet flere tilfeldig på handlesenter eller utesteder og lignende. når vi snakker om hvem vi har kontakt med er det ofte ingen. 



Anonymous poster hash: e5bf7...860
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...