Gå til innhold

Statkraft setter bort IT-drift til indisk gigant


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg skulle gjerne ansatt det stjerneteamet på 6+4 som per nå sørver "Sør-Amerika, India, Europa og mange steder og over 3000 ansatte globalt" med " alle administrative IT-tjenester".

 

 

Det høres jo smått fantastisk ut å kutte noe sånt. Og når man tenker på hvor stor risiko det er for at vi får den neste skandale-forsiden, tror jeg lett dette ender opp i en gylden fallskjerm på høyt nivå før eller senere. Den er sikkert skandaløst stor, den også - and I called it first. 

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Det er så morsomt når politikere og staten snakker så varmt om spleiselaget når det gjelder å betale skatt, men dette spleiselaget er totalt borte når det kommer til å beholde arbeidsplasser i norge.

Lenke til kommentar

lurer på hvordan det fysisk er mulig å sitte i et møterom og bli enige om å drite seg ut på lik linje med x antall snøskaller de siste årene.

 

Ingen som tør å fortelle sjefen hvor høna sparker?

 

Er jo på det nærmeste en ny vits ala: hvor mange svensker trengs for å skru i en pære. Hvor mange økonomer trengs det for å nok en gang drite seg ut og tro at det billigste er det billigste....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

>– Mange forskjellige selskap har vært vurdert. HCL er selskapet som passet best til våre krav både innenfor effektivitet, innovasjon og tilgang på all ny teknologi som utvikles fortløpende.

De kunne kortet ned setningen noe og sagt at HCL var billigst.

På kort sikt...
Lenke til kommentar

Selv om jeg er ikke er særlig glad for denne type outsourcing, så bør et par ting påpekes.

 

1. Det er de "administrative" systemene og infrastruktur som outsources. Som artikkelen peker på gjelder dette ikke systemer som "drifter" og overvåker kraftverk.

2. Uten å være 100 % sikker så mener jeg driftsystemene faktisk er "fysisk" skilt fra de administrative systemene.

3. Kraftverk, transformatorstasjoner etc er så vidt jeg vet såkalte skjermingsverdige objekter etter sikkerhetsloven - dvs det er særskilte krav også knyttet til datasystemene her.

 

Dog er realiteten at det med all sannsynlighet - også ved perfekt "fysisk" skille vil eksistere dokumentasjon etc knyttet til kraftverk etc som det ikke er ønskelig skal komme uvedkommende i hende i det administrative nettverket.

 

Realiteten her er altså at denne outsourcingen faktisk kan være nesten uproblematisk ut fra hensynet til sikkerhet. Men den kan også være svært problematisk. Problemet er at det vet vi vanlige "lesere" ikke en døyt om - fordi Statkraft ikke forteller noe som helst. Her burde også Digi vært litt mer på, og spurt NVE og andre aktører om dette er akseptabelt ut fra sikkerhetshensyn

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Statoil er vel i ferd med å tildele arbeidskraft tilbake til Norske firma, etter en heller mislykket outsourcing til nettopp HCL.

De benytter fortsatt HCL, men virker som om de ønsker å begrense/trappe ned på det.

 

Er det egentlig mislykket, dersom de kan repopulere de gamle arbeidsoppgavene med yngre ansatte på langt lavere lønnstrinn? -_-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...