Gå til innhold

Plast i naturen, en av de store problemene i dag. Hva kan jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et spørsmål som jeg vil drøfte og er åpen for svar som kan endre mitt syn på saken.

 

Jeg er veldig for at plast ikke skal havne på avveier og ser på plast i naturen og verdenshavene med skrekk. 15 tonn plast havner i verdenshavet hvert minutt.

 

Men hva hjelper det egentlig om jeg som en småbarnsfar i en husholdning med veldig stor avfallsproduksjon ikke kjøper plastposer eller matvarer med plastembalasje på butikken. Jeg må jo uansett hive søpla mi i en beholder, og det er jo stort sett plastbeholdere man hiver søppel i.

 

Slik det er hos oss i familien, vi kjøper mat, bleier og andre hverdagsvarer, spiser maten og kaster embalasjen som oftest er plastbasert. Dette kaster jeg i typ Rema 1000 poser, som igjen blir hentet av det lokale renovasjonsselskapet. Jeg tror at mesteparten av nordmenn i en husholdning gjør det på ganske lik måte.

 

Hva galt gjør jeg ved å kjøpe plastposer og matvarer med plastembalasje når disse havner hos renovatøren som er pålagt å ta imot søpla, og behandler den slik at mest mulig blir resirkulert. Renovatørene tømmer jo ikke søpla som blir levert til dem i Norge, i havet som for noen tiår tilbake i tid. Ser egentlig ikke at jeg som enkeltperson kan redde verden fra denne plastkatastrofen mere enn jeg gjør ved å levere søpla til renovatøren.

 

Igjen så føler jeg meg maktesløs i denne store verden, og jeg føler at det er vi i Norge som blir opplært til hvordan man skal redde verden mens problemet ikke ligger her men i utlandet.

 

Jeg forstår at i en ideel verden burde det vært nedbrytbar plast som ble benyttet og at det burde vært minst mulig plast i omløp, renovatørene må jo brenne endel plast som igjen skaper forurensning, men det er ikke problemet i denne saken, det er plast i naturen og særlig i havet som havner i næringsskjedene.

 

Diskuter i vei!

Endret av OddZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke så veldig mye plast fra Norge som havner i sjøen, og blir mer vanlig med kildesortering av plast sånn at dette behandles på best mulig måte.

I den tredje verden derimot, eier de vel ikke skam.

Det er det samme intrykket jeg får. Men så ser man programmer om dette på tv og det virker som om verden skal bli et bedre sted dersom vi her i Norge ikke kjøper bæreposer og handler mer uembalert mat..

Lenke til kommentar

Norge er faktisk i en særstilling når det gjelder innsamlig og resirkulering av plast, ca 97% av alle plastflasker blir resirkulert. I snitt blir den samme plastmassen gjenbrukt 12 ganger før plasten blir degradert til en dårligere sortering eller sendt til forbrenning. Hovedårsaken til den høye resirkuleringsandelen er panten på drikkembalasjen.

 

I de fleste land i verden, inkludert de fleste vestlige og europeiske land brukes plasten kun én gang, den resirkuleres bare i veldig liten grad, mesteparten havner på fyllingene, eller havner på avveie. Og mye av det som havner på avveie, flyter eller blåser til slutt ut på havet.

 

Å bli hysteriske her i Norge er derfor ikke et særlig poeng, det er uansett lite av vår plast som havner i verdenshavene. Men vi kan likevel bidra på vår måte, f.eks ved å utvikle sorteringsteknologi for returplast som kan tilbys til eksport, og selvsagt å bidra med å utvikle opprensingsteknologi, f.eks måter å fange så mye mikroplast som mulig ut fra tanken om at alle monner drar.

 

Og så kan vi selvsagt bidra med tanker om mer miljøvennlige alternativer til plast. Vi i Norge har aluminium og trevareprodusenter som godt kunne produsert mye som nå lages i plast. Ikke alt, men enn det som gjøres idag. Aluminium er et materiale som egner seg godt for resirkulering utallige ganger.

 

Og så kan vi selvsagt være med å utvikle "miljøplast" laget av andre råstoff enn petroleum. Lego lanserer i disse dager et sett med legoklosser der plasten er laget av planteråstoffer, de har som mål å ha erstattet all petroleumsbasert plast innen 2030. Og dette skal gjennomføres uten at brukerne oppfatter de miljøvennligere klossene som mindreverdige i byggverkene. Når danske Lego tror de kan klare det, så kan andre også klare det. Dette gir et håp for framtiden.

 

Og selv man synes mye ser håpløst ut, så er det faktisk i ferd med å skje en miljøoppvåkning ute i verden. USA har riktignok satt på bremsene og delvis begynt å rygge, men selv Kina, som for få år siden seilte opp til å bli verdens største forurenser, satser nå stort på miljøteknologi, på vindmøller, på solceller, på elbiler og mer miljøvennlig forbrukerelektronikk.

 

Så framtiden ser ikke lengre så dyster ut som den syntes for få år siden. Jeg er optimist, selv om mikroplast i havet akkurat nå ser ut som en veldig alvorlig og tilsynelatende uløselig trussel.

 

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er vel ikke så veldig mye plast fra Norge som havner i sjøen, og blir mer vanlig med kildesortering av plast sånn at dette behandles på best mulig måte.

I den tredje verden derimot, eier de vel ikke skam.

 

Det er vel snarrere det at måten den behandles på er best for et utall, ikke bare det at det skal være overkommelig for dem det angår, de som kjøper varen og de som selger den, hva gjør det at man ikke ser seg selv i denne transaksjonen, hvis man ikke kan det skal man feie for egen dør, hva angår det dem hva som skjer i den 3. verden, vi blir ikke rikerer av å bære oss over det.

Lenke til kommentar

Da bør man vell prøve å rense elven i nærheten av utløpet. Får man renset 50% er det jo en drastisk nedgang av plast som kommer ut i havene, sammen med sortering på land kan mye være gjort.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har et spørsmål som jeg vil drøfte og er åpen for svar som kan endre mitt syn på saken.

Jeg er veldig for at plast ikke skal havne på avveier og ser på plast i naturen og verdenshavene med skrekk. 15 tonn plast havner i verdenshavet hvert minutt.

Men hva hjelper det egentlig om jeg som en småbarnsfar i en husholdning med veldig stor avfallsproduksjon ikke kjøper plastposer eller matvarer med plastembalasje på butikken. Jeg må jo uansett hive søpla mi i en beholder, og det er jo stort sett plastbeholdere man hiver søppel i.

Slik det er hos oss i familien, vi kjøper mat, bleier og andre hverdagsvarer, spiser maten og kaster embalasjen som oftest er plastbasert. Dette kaster jeg i typ Rema 1000 poser, som igjen blir hentet av det lokale renovasjonsselskapet. Jeg tror at mesteparten av nordmenn i en husholdning gjør det på ganske lik måte.

Hva galt gjør jeg ved å kjøpe plastposer og matvarer med plastembalasje når disse havner hos renovatøren som er pålagt å ta imot søpla, og behandler den slik at mest mulig blir resirkulert. Renovatørene tømmer jo ikke søpla som blir levert til dem i Norge, i havet som for noen tiår tilbake i tid. Ser egentlig ikke at jeg som enkeltperson kan redde verden fra denne plastkatastrofen mere enn jeg gjør ved å levere søpla til renovatøren.

Igjen så føler jeg meg maktesløs i denne store verden, og jeg føler at det er vi i Norge som blir opplært til hvordan man skal redde verden mens problemet ikke ligger her men i utlandet.

Jeg forstår at i en ideel verden burde det vært nedbrytbar plast som ble benyttet og at det burde vært minst mulig plast i omløp, renovatørene må jo brenne endel plast som igjen skaper forurensning, men det er ikke problemet i denne saken, det er plast i naturen og særlig i havet som havner i næringsskjedene.

Diskuter i vei!

Det er korrekt observert. Det er alltid "vi", store stygge "vi" i et land med ordnede former på gjenvinning, som "er skyld i" alt som feiler av forurensning i verden mens de i utlandet bruker elver som søppeldunker og da kommer plasten i havet. Jeg er så FORDØMT LEI!!

Lenke til kommentar

Poenget mitt var bare at hva enn hver enkelt privatperson gjør her i Norge så er det som å spytte i en vulkan. De fleste i Norge sender plasten til avfallsanlegg. I andre land bader de i plasten.

Hva hver enkelte privatperson isolert sett gjør i India er som å spytte i en vulkan det også..

 

Jeg har jo dykket en del i norge, det er søppel over alt, folk har mye å gå på her i landet også..

 

 

Igjen så føler jeg meg maktesløs i denne store verden, og jeg føler at det er vi i Norge som blir opplært til hvordan man skal redde verden mens problemet ikke ligger her men i utlandet.

Klarer du å senke mengden søppel i utlandet så er jo det kjempefint :)

Men de fleste av oss er begrenset til hva man selv kan gjøre i hverdagen. Akkurat din innsats teller lite, min også. Men totalt sett om ALLE gjør det så teller det.

 

For å dra en sammenligning, om jeg gir 100kr i en innsamlingsaksjon, så er de 100kr ubetydelige, hva skal de med 100kr? det hjelper jo ingen.

Det er dine 100kr også.

Gir alle i landet 100kr, hver for seg meningsløse penger, så blir det 500 millioner.

 

Men om alle tenker at "mine 100kr er ubetydelige, så jeg gir ingenting", så får de kr 0..

 

 

Men når det er sagt, så gjør man mye om man kildesorterer riktig og ikke forurenser ute i naturen :)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som privatperson kan du ikke gjøre så mye annet enn å kaste søppel der det skal kastes samt forsøke å redusere bruken av engangsartikler av plast ved feks å støtte de som lager emballasje av andre materialer. 

 

Forøvrig er ikke plast bare et problem i havet, det er like mye et problem for jordbruk på land også her i Norge. Mye skyldes folk som ikke bryr seg om hvor de kaster avfallet sitt. Det er heller ikke bare plastavfall som skaper problemer, men også ting som feks aluminiumsbokser. 

 

Se feks her:

 

https://landbruk24.no/halvparten-av-storfe-som-slaktes-har-plast-i-magen/

Lenke til kommentar

Poenget mitt var bare at hva enn hver enkelt privatperson gjør her i Norge så er det som å spytte i en vulkan. De fleste i Norge sender plasten til avfallsanlegg. I andre land bader de i plasten.

 

 

Her er hovedgrunnen til at det går så utrolig sakte å rydde opp i alle miljøproblemer. Det er alltid "noen andre" som er forurenser mer så derfor trenger ikke jeg bry meg. 

 

Folk gidder ikke engang ta med eget søppel og kaste i søplekasser lenger.

 

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/n8xWa/se-frognerseteren-i-tidenes-bakrus

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Så hva mener du at vi her i verdens viktigste land skal gjøre slik at India og alle de andre jallalanda kan fortsette å dumpe avfallet sitt i elvene?

 

Det handler om holdninger mer enn noe annet hvis du fortsatt ikke har skjønt det. Ingen gidder å rydde opp hvis ikke andre også gjør det. Hvis vi etterspør produkter produsert på en miljøvennlig måte får det også konsekvenser i "jallaland". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan ikke ignorere det, men det gagner ingen å spre dårlig samvittighet når en allerede har et fungerende gjenvinningssystem. Og jeg mener ingen i Norge bør ha dårlig samvittighet for all plasten i verdens hav. Bortsett fra søppelsvin som dumper bildekk, sykler, handlevogner, båter osv. selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Hvor mye kan gjøre kommer vel ann på hvor mye penger og tid du har. En ting du kan begynne med er å kjøpe deg handleposer av tøystoff. Du kan prøve å redusere hvor mye plast du bruker ved å velge bort produkter som har unødvendig mye emballasje. Du kan handle kjøtt i en ferskvaredisk. Når du handler frukt og grønt kan du hoppe unngå å pakke alle produktene ned i de små plastikkposene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...