Gå til innhold

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rekkevidde


Anbefalte innlegg

For å fungere bra på langtur, så må en elbil ha god rekkevidde, rask lading og ett bra utbygget ladenettverk. I dag er det bare to biler som oppfyller kravene; Model S og Model X. Neste år kommer Model 3, og nærmere 2020 kan man nok legge til Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Mercedes EQC til listen, når Ionity kommer skikkelig i gang.

 

Men det at en elbil ikke fungerer bra på langtur betyr ikke at den ikke fungerer bra utenfor byene. Hvis man har 40 km til nærmeste butikk og kjører f.eks 30.000 km/år, så kan en kortrekkevidde-elbil være et bra alternativ. Man kan spare store penger på drivstoff, og elbilene er komfortable, stille biler med god akselerasjon. De blir raskt varme og krever lite vedlikehold. Det siste er så klart spesielt kjekt hvis nærmeste verksted er noen mil unna.

 

Kan nå legge til Hyundai Kona til på den listen. Rekkevidde nesten nok til å nå Helsingborg, eller nesten helt ned til Flensburg fra Oslo, alt etter om man kjører langs den svenske vestkysten eller tar frge mellom Larvik/Langesund til Hirtshals. Rekker ihvertfall ned til Legoland. Og ihveretfall støtte for 100 kW ladeeffekt.

 

:-)

 

https://www.tek.no/artikler/na-er-den-offisiell-hyundai-kona-far-tesla-liknende-rekkevidde/431469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

28167096_537287839987299_815363425823471

Nei jøss! Noen i Norges rikeste land har opplevd en gang å måtte stå i kø med bilen sin for å fylle drivstoff. Skandale! :roll:

 

Med 8 ladeplasser og antagelig noen med 5 minutter lading igjen og noen med 30 minutter igjen, så kortes køa ned relativt kjapt. En time senere antar jeg at sistemann i køa var ferdig ladet. Må bare legge til at jeg aldri har opplevd så lang kø med elbil, noe jeg derimot har med fossilbil flere ganger. Det lengste jeg har stått i kø må ha vært rundt en time for å fylle bensin til 10 kr literen for 6-7 år siden. Nå fyller jeg ca 80% av årlig kjørelengde hjemme for ca 1/5 av den superprisen, regnet per km kjøring.

 

Du sto en time ja..... Hvis halvparten av bilene på bildet står en halvtime så har du doblet den tiden....  + at de andre heller ikke skal kjøre forbi... Og dette er altså ikke noe sted der det er tilbud. Så sammenligningen din er like håpløs som han andre sin. Og pris var heller ikke en del av diskusjonen her

Lenke til kommentar

En gang til; hva er forskjellen på min elbil og en fastboende på landet sin, på det stedet jeg passerer, og som gjør samme elbil ubrukelig plutselig når man bor et sted, og ikke er på gjennomfart?

Utrolig hva man må forklare... Forskjellen er at du kjører igjennom, mens de som bor der kjører der hele tiden. Skaff deg erfring med å bo på landet før du uttaler deg. 

 

Slik du ba meg skaffe meg erfaring med elbil....

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

Han om det. Man tar høyde for eventualiteter, uansett. Og en liten halvtime ekstra er ikke noe å skrike opp om, en gang eller to i livet. Bare å konstatere at det har skjedd, og så gå videre, dersom det ikke er noe av det største og verste man har opplevd.

Du vet veldig godt at man lader ikke 8 Teslaer på en halvtime.... Man lader EN Tesla på en halvtime. 8 stk tar 4 timer........Hvis de ikke trengte å lade hadde de ikke stått i ladekø..  Hva er poenget med å skrive noe så dumt? Alle vet at dette er et reellt problem, så måten du kommenterer på viser bare at du nekter å innrømme realitetene Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

 

 

Med 8 ladeplasser og antagelig noen med 5 minutter lading igjen og noen med 30 minutter igjen, så kortes køa ned relativt kjapt. En time senere antar jeg at sistemann i køa var ferdig ladet. Må bare legge til at jeg aldri har opplevd så lang kø med elbil, noe jeg derimot har med fossilbil flere ganger. Det lengste jeg har stått i kø må ha vært rundt en time for å fylle bensin til 10 kr literen for 6-7 år siden. Nå fyller jeg ca 80% av årlig kjørelengde hjemme for ca 1/5 av den superprisen, regnet per km kjøring.

Ja, med alle minutter spart på alle ganger man lader hjemme, og ikke må på bensinstasjonen, så er ikke dette noe å grine for??

 

Man kjører ikke til en bensinstasjon, man passerer flere av dem hver eneste dag. Tar deg tre til fire minutter i mnd. Så du sparer ikke noe som helst.

Lenke til kommentar

...

Du vet veldig godt at man lader ikke 8 Teslaer på en halvtime.... Man lader EN Tesla på en halvtime. 8 stk tar 4 timer........Hvis de ikke trengte å lade hadde de ikke stått i ladekø..  Hva er poenget med å skrive noe så dumt? Alle vet at dette er et reellt problem, så måten du kommenterer på viser bare at du nekter å innrømme realitetene

Hvis 8 av 10 ladere virket dagen bildet ble tatt så kan man godt ha ladet 8 Teslaer på en halvtime..

 

Du vet, med flere ladere man man lade..(trommehvirvel)..FLERE BILER OM GANGEN!! :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

...

Du vet veldig godt at man lader ikke 8 Teslaer på en halvtime.... Man lader EN Tesla på en halvtime. 8 stk tar 4 timer........Hvis de ikke trengte å lade hadde de ikke stått i ladekø..  Hva er poenget med å skrive noe så dumt? Alle vet at dette er et reellt problem, så måten du kommenterer på viser bare at du nekter å innrømme realitetene

Hvis 8 av 10 ladere virket dagen bildet ble tatt så kan man godt ha ladet 8 Teslaer på en halvtime..

 

Du vet, med flere ladere man man lade..(trommehvirvel)..FLERE BILER OM GANGEN!! :D

Lillehammer blir nok bygget ut med fler ladere da alle fra Hafjell kommer ned med iskalde batteriet, Men det er vel fler som sørger for å lade opp på hytta når det er utsikter til ladekø.

Vi kom fra Oppdal og den nye SC på Vinstra var helt tom. Tar litt tid før folk endrer ladevanene.

Lenke til kommentar

 

Så jeg skal kjøpe en bil til 150 tusen, i tillegg til en hybridbil til 300 tusen?

 

Det gir jo mening, når jeg i løpet av et par år kan kjøpe en elbil med lang rekkevidde til 400 tusen, og ha bare den.

 

Har han noen mening om hvor i byen man skal gjøre oppbevare de stort sett ubrukte hybrid-bilene også?

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Det enkleste er å ikke gjøre noen av delene.  Og å vente på noe som kanskje kommer en gang er bare tøys. I løpet av et par år kan du ikke kjøpe noe annet enn det du kan i dag.

Enig med deg, det er veldig usikkert hvor gode elbiler man får om 5 år, og 5 år ventetid er lenge når man vurderer bilkjøp. Skal man i mellomtiden velge å kjøre noe ræl i frykt for at fremtidens alternativer blir fantastisk mye bedre? Med den filosofien vil f.eks. PC, TV og mobiltelefonsalget stoppe opp, samme med det meste annet av teknologisk utvikling. De som utvikler er jo avhengige av å selge «mellomtidsproduktene» for å finansiere ny utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

60%???  Er du gal mann? 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

Hvis 60% stemmer, bruker den samme bilen 0,2667 kWh på å akselerere fra 0 til 100 km/t. Høres det så urealistisk ut da? Hvis vi et øyeblikk ser bort fra at det er et latterlig dustete kjøremønster å akselerere til 100, bremse til 0 og repetere dette fra fult til tomt batteri, så burde en 1500 kg tung bil med 24 kWh batteri klare 225 slike sykluser på en lading. Nå har jeg aldri prøvd noe lignende (ref. dustete) så jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente, men jeg klarer ikke intuitivt å se noe feil ved det heller. Kan du forklare hva du mener er så galt?

Nei, 0.16kWh er den kinetiske energien blen har når den beveger seg i 100km/h. Det er altså den maksimale energien som kan gjenvinnes, gitt at bilen triller i vakuum på friksjonsfritt underlag og med hjul der dekkene ikke deformeres av kontakt med underlaget slik at det går energi tapt noe annet sted enn i bremsingen (som blir helt umulig å få til, siden hjulene ikke stanser bilen selv om de slutter å rotere).

 

Bare i motoren alene går 10% av energien tapt (når du akselererer opp til 100km/h). Så kommer tap i drivverk, rullemotstand, luftmotstand samt tap i selve batteriet i tillegg. Jeg har ikke tall for de andre, men mener batteriet er 85% effektivt under akselerasjon? 92% er teoretisk max for power wall ved svært lav strøm.

 

Det kan være dette blir 0.2677kWh for å få bilen fra 0-100km/h, men du får bare igjen 0.1kWh ved oppbremsning hvis 60% stemmer. Altså vil hver «0-100-0» koste deg 0.16kWh, nok til 150 syklinger. Det høres høyt ut, vil tro det går mer energi tapt i form av varme, da tallene forutsetter «minimal tilbakelagt distanse» i akselerasjonen, siden rulle- og luftmotstand over avstand også spiller inn.

 

Fant forresten noen tall på nettet: (Teslaforum)

For en Tesla S 85 er tapet i batterimostand v/0-100 ila 5s ca 0.10kWh.

For en S 60 er tapet 0.92kWh.

 

Akselerasjonsforbruket, motor og batteri kombinert:

S85: 406kW/3600(s/h) x 4.2s = 047kWh

S60: 283kW/3600(s/h) x 5.9s = 0.46kWh.

 

Ved regenerering får du maksimalt igjen 0.16kWh, men forvent 0.10kWh, så tapet blir 0.36kWh per sykling. Eller 67syklinger med 24kWh.

Lenke til kommentar

 

...

Du vet veldig godt at man lader ikke 8 Teslaer på en halvtime.... Man lader EN Tesla på en halvtime. 8 stk tar 4 timer........Hvis de ikke trengte å lade hadde de ikke stått i ladekø..  Hva er poenget med å skrive noe så dumt? Alle vet at dette er et reellt problem, så måten du kommenterer på viser bare at du nekter å innrømme realitetene

Hvis 8 av 10 ladere virket dagen bildet ble tatt så kan man godt ha ladet 8 Teslaer på en halvtime..

 

Du vet, med flere ladere man man lade..(trommehvirvel)..FLERE BILER OM GANGEN!! :D

 

Håper du spøker.... Hvis laderene hadde vært ledige ja....   Men det er de altså ikke.......

Lenke til kommentar

 

 

...

Du vet veldig godt at man lader ikke 8 Teslaer på en halvtime.... Man lader EN Tesla på en halvtime. 8 stk tar 4 timer........Hvis de ikke trengte å lade hadde de ikke stått i ladekø..  Hva er poenget med å skrive noe så dumt? Alle vet at dette er et reellt problem, så måten du kommenterer på viser bare at du nekter å innrømme realitetene

Hvis 8 av 10 ladere virket dagen bildet ble tatt så kan man godt ha ladet 8 Teslaer på en halvtime..

 

Du vet, med flere ladere man man lade..(trommehvirvel)..FLERE BILER OM GANGEN!! :D

 

Håper du spøker.... Hvis laderene hadde vært ledige ja....   Men det er de altså ikke.......

 

Hvis de ikke var ledige så er det jo selve beviset for at de lader hver sin bil - lær deg logikk mann!

Lenke til kommentar

Har man åtte biler som lader og de i gjennomsnitt lader 30 minutter, så vil en bil bli ferdig med å lade i snitt hver 3 minutter og 45 sekunder. Har man da 10 biler i kø, så vil den bakerste bilen måtte vente i snitt 3,75 min/bil x 9 biler = 33,75 minutter.

Ser man på de større ladestasjonene til Tesla, så vil det hele tiden være sirkuasjon. Rygge skal få 42 superladeplasser, altså med 30 minutter per bil i snitt vil en bil bli ferdig å lade ca hvert 43. sekund. Altså selv om man skulle ha en kø på 10 biler, så ville den løst seg opp på rundt 7 minutter.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man åtte biler som lader og de i gjennomsnitt lader 30 minutter, så vil en bil bli ferdig med å lade i snitt hver 3 minutter og 45 sekunder. Har man da 10 biler i kø, så vil den bakerste bilen måtte vente i snitt 3,75 min/bil x 9 biler = 33,75 minutter.

 

Ser man på de større ladestasjonene til Tesla, så vil det hele tiden være sirkuasjon. Rygge skal få 52 superladeplasser, altså med 30 minutter per bil i snitt vil en bil bli ferdig å lade ca hvert 35. sekund. Altså selv om man skulle ha en kø på 10 biler, så ville den løst seg opp på rundt 6 minutter.

Du "glemte" å ta med tiden for de som allerede lader... :D Det kan ta 30 minutter til det

Lenke til kommentar

 

 

 

...

Du vet veldig godt at man lader ikke 8 Teslaer på en halvtime.... Man lader EN Tesla på en halvtime. 8 stk tar 4 timer........Hvis de ikke trengte å lade hadde de ikke stått i ladekø..  Hva er poenget med å skrive noe så dumt? Alle vet at dette er et reellt problem, så måten du kommenterer på viser bare at du nekter å innrømme realitetene

Hvis 8 av 10 ladere virket dagen bildet ble tatt så kan man godt ha ladet 8 Teslaer på en halvtime..

 

Du vet, med flere ladere man man lade..(trommehvirvel)..FLERE BILER OM GANGEN!! :D

 

Håper du spøker.... Hvis laderene hadde vært ledige ja....   Men det er de altså ikke.......

 

Hvis de ikke var ledige så er det jo selve beviset for at de lader hver sin bil - lær deg logikk mann!

 

Apropos logikk.... :D  Skal du jage de som allerede står der da?

Lenke til kommentar

Du "glemte" å ta med tiden for de som allerede lader... :D Det kan ta 30 minutter til det

Hvis alle kom samtidig nettopp, ja, men noen av bilene har trolig allerede stått og ladet nærmere 30 minutter. Min utregning antar at de har i snitt stått der i 13 minutter, fordelt slik:

 

Tesla 1: Ladet i 0 minutter

Tesla 2: Ladet i 3,75 minutter

Tesla 3: Ladet i 7,5 minutter

Tesla 4: Ladet i 11,25 minutter

Tesla 5: Ladet i 15 minutter minutter

Tesla 6: Ladet i 18,75 minutter

Tesla 7: Ladet i 22,5 minutter

Tesla 8: Ladet i 26,25 minutter

 

3,75 minutter senere er Tesla 8 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. 3,75 minutter senere er Tesla 7 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. 3,75 minutter senere er Tesla 6 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. Osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Professoren hadde hatt mye mer troverdighet hvis det ikke var for at han framsnakker sitt eget selskap og sin egen teknologi som HAN skal tjene masse penger på.

På den annen side så har vi gjort nøyaktig det han sier...  :closedeyes:

 

Mens når derimot Elon Musk uttaler seg om elbilteknologi, hylles han som en slags allviter, kun slått av Tony Seba? Siden Musk ikke har eierinteresser i elbiler, mener jeg...

Tyskeren har forsåvidt rett, hvis flere byboere kjørte små biler i byene, ville det bli bedre plass, bilene kan produseres rimeligere og rekkeviddeproblematikken «neglisjeres» med korte kjørelengder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Professoren hadde hatt mye mer troverdighet hvis det ikke var for at han framsnakker sitt eget selskap og sin egen teknologi som HAN skal tjene masse penger på.

På den annen side så har vi gjort nøyaktig det han sier...  :closedeyes:

Mens når derimot Elon Musk uttaler seg om elbilteknologi, hylles han som en slags allviter, kun slått av Tony Seba? Siden Musk ikke har eierinteresser i elbiler, mener jeg...

Tyskeren har forsåvidt rett, hvis flere byboere kjørte små biler i byene, ville det bli bedre plass, bilene kan produseres rimeligere og rekkeviddeproblematikken «neglisjeres» med korte kjørelengder.

 

Som jeg skulle sagt det selv...  Thums up

Lenke til kommentar

 

Du "glemte" å ta med tiden for de som allerede lader... :D Det kan ta 30 minutter til det

Hvis alle kom samtidig nettopp, ja, men noen av bilene har trolig allerede stått og ladet nærmere 30 minutter. Min utregning antar at de har i snitt stått der i 13 minutter, fordelt slik:

 

Tesla 1: Ladet i 0 minutter

Tesla 2: Ladet i 3,75 minutter

Tesla 3: Ladet i 7,5 minutter

Tesla 4: Ladet i 11,25 minutter

Tesla 5: Ladet i 15 minutter minutter

Tesla 6: Ladet i 18,75 minutter

Tesla 7: Ladet i 22,5 minutter

Tesla 8: Ladet i 26,25 minutter

 

3,75 minutter senere er Tesla 8 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. 3,75 minutter senere er Tesla 7 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. 3,75 minutter senere er Tesla 6 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. Osv.

 

Så da tar det altså 26,75 minutter I TILLEGG til de 33,75 minuttene i ditt første "regnestykke".. Selvfølgelig i tillegg til tiden det tar å flytte bilene 16 ganger...

I tillegg til at de fleste sannsynligvis står der lenger, da det er vinter. I tillegg til at "regnestykket" ditt er absolutt best case med hensyn til ladetid..  Det er nemlig svært sjelden at det er like mye trafikk hele døgnet.

 

Hadde vært godt installert på hytta på den tiden

Lenke til kommentar

Saken i artikkelen minner meg om PivCo/Think i sin tidligste periode: man prøver å definere et nytt marked - "vi lager jo ikke en bil, men et kjøretøy for et annet market, f. eks kun for byen". Når så markedet ikke oppstår eller i alle fall forblir for lite fordi folk skal jo ha bil allikevel så er man i trøbbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...