Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tørr og kløende hodebunn


tss141

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i lengre tider slitt med kløe i hodebunnen. Jeg blir så tørr i hodebunnen at jeg flasser, og klør veldig.

 

Jeg har prøvd med flere forskjellige merke-sjampoer, som head and shoulders mot flass.

 

Når jeg spurte på apoteket så fikk jeg en sjampo som hjalp veldig, og jeg sluttet å klø med en gang. Jeg husker desverre ikke hva denne sjampoen heter, men jeg fikk ikke lov til å kjøpe den igjen fordi den skulle ikke brukes over lengre tid.

 

Jeg ble anbefalt en sjampo fra sebamed som var uten parfyme og parabener, men det ble bare like ille igjen..

 

Hva kan jeg gjøre? Hva anbefaler folket her på forumet? Det plager meg veldig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Hatt samma problemet. Begynte med Cutrin shampoo, "dandruff controll". Koster litt mye per ml, men flaska varer lenge fordi en ikke trenger så mye om gangen. Skummer godt, lett å fordele og massere inn i hodebunnen. Kjøpt hos frisør.

Lenke til kommentar

Når jeg spurte på apoteket så fikk jeg en sjampo som hjalp veldig, og jeg sluttet å klø med en gang. Jeg husker desverre ikke hva denne sjampoen heter, men jeg fikk ikke lov til å kjøpe den igjen fordi den skulle ikke brukes over lengre tid.

Fungoral?

 

https://www.apotek1.no/produkter/fungoral-20mg-ml-sjampo-120ml-460782p

 

 

Hva anbefaler folket her på forumet?

Skaff deg samme sjampoen som virket første gang.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært plaget med flass, men med tørt hår og kløe i hodebunnen så kan dele noen tips:

  • Ikke bruk for mye sjampo.
  • Ikke vask håret med sjampo hver dag.
  • Vær forsiktig med sjampoer som skummer mye, de inneholder ofte skumningsmidler som kan tørke ut hodebunnen.
  • Du kan evt. prøve litt forskjellige parfymefrie sjampoer.
  • Prøv en balsam med peppermynte. Det har hvertfall lindret kløe i hodebunnen hos meg.

Prøv noe enkelt som kr 11,- Sjampo Rema 1000 selger, er til og med Vegan godkjent som burde bety at de ikke har puttet for mye dritt i den.

Er vel ikke så mange stygge kjemikalier som er animalske, så tviler på at vegan spiller noen rolle.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært plaget med flass, men med tørt hår og kløe i hodebunnen så kan dele noen tips:

  • Ikke bruk for mye sjampo.
  • Ikke vask håret med sjampo hver dag.
  • Vær forsiktig med sjampoer som skummer mye, de inneholder ofte skumningsmidler som kan tørke ut hodebunnen.
  • Du kan evt. prøve litt forskjellige parfymefrie sjampoer.
  • Prøv en balsam med peppermynte. Det har hvertfall lindret kløe i hodebunnen hos meg.

Prøv noe enkelt som kr 11,- Sjampo Rema 1000 selger, er til og med Vegan godkjent som burde bety at de ikke har puttet for mye dritt i den.

Er vel ikke så mange stygge kjemikalier som er animalske, så tviler på at vegan spiller noen rolle.

Siden du ikke har prøvd den, da VET du ikke om den fungerer eller ikke tenker jeg.

Lenke til kommentar

 

Når jeg spurte på apoteket så fikk jeg en sjampo som hjalp veldig, og jeg sluttet å klø med en gang. Jeg husker desverre ikke hva denne sjampoen heter, men jeg fikk ikke lov til å kjøpe den igjen fordi den skulle ikke brukes over lengre tid.

Fungoral?

 

https://www.apotek1.no/produkter/fungoral-20mg-ml-sjampo-120ml-460782p

 

 

Hva anbefaler folket her på forumet?

Skaff deg samme sjampoen som virket første gang.

 

De på apoteket anbefalte ikke å bruke den over lengre perioder

Lenke til kommentar

Jeg slet mye med sår hodebunn da jeg var liten, fikk resept på spesialshampo til og med fordi jeg fikk regelrette sår i hodebunnen etterhvert. Løsningen var å ha flere forskjellige shampoer stående som jeg roterer på, fremdeles har jeg to-tre eller flere forskjellige typer, bruker jeg en type over lengre tid så begynner hodebunnen å bli sår igjen. Vasker også håret kun to ganger ukentlig nå, og jeg jobber ikke shampoen febrilsk inn i håret i 5 min, jeg går over håret og så skyller jeg ut igjen med en gang. 

Vi trenger egentlig ikke shampo! Det er egentlig unødvendig, vi stripper håret for dens naturlige oljer når vi bruker skummende midler i håret som shampo og det sørger for at håret ditt overkompenserer med ekstra fett og olje. Skal visst gå an å få håret til å bli vandt til å være uten shampoo igjen på en måned (ikke fett hår lenger, sunnere utseende på håret, osv) men da er det snakk om å gå rundt med superfett hår i en måned (hovedgrunnen hvorfor jeg ikke har prøvd enda).

Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri vært plaget med flass, men med tørt hår og kløe i hodebunnen så kan dele noen tips:

  • Ikke bruk for mye sjampo.
  • Ikke vask håret med sjampo hver dag.
  • Vær forsiktig med sjampoer som skummer mye, de inneholder ofte skumningsmidler som kan tørke ut hodebunnen.
  • Du kan evt. prøve litt forskjellige parfymefrie sjampoer.
  • Prøv en balsam med peppermynte. Det har hvertfall lindret kløe i hodebunnen hos meg.

Prøv noe enkelt som kr 11,- Sjampo Rema 1000 selger, er til og med Vegan godkjent som burde bety at de ikke har puttet for mye dritt i den.

Er vel ikke så mange stygge kjemikalier som er animalske, så tviler på at vegan spiller noen rolle.

Siden du ikke har prøvd den, da VET du ikke om den fungerer eller ikke tenker jeg.

 

Prøvd hva og hvorfor? Poenget er at typiske ingredienser som kan gi eller forverre problemer med tørrhet, kløe etc. ikke er animalske, så vegansk har ingen betydning i den sammenhengen.

Lenke til kommentar

 

 

Prøv noe enkelt som kr 11,- Sjampo Rema 1000 selger, er til og med Vegan godkjent som burde bety at de ikke har puttet for mye dritt i den.

Er vel ikke så mange stygge kjemikalier som er animalske, så tviler på at vegan spiller noen rolle.

 

Siden du ikke har prøvd den, da VET du ikke om den fungerer eller ikke tenker jeg.

 

Altså, når han har umiddelbar effekt av en shampo fra apoteket, som man ikke skal bruke kontinuerlig, så er det 99% sikkert snakk om en soppdrepende shampo.

 

Dvs. at en vanlig shampo ikke vil fungere uansett hvor snill den er, fordi den inneholder ingen soppdrepende midler.

 

All shampo, billig som dyr, i dagligvare inneholder det samme: SLS. Dette er et irriterende såpestoff som trenger ned i huden og irriterer.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har aldri vært plaget med flass, men med tørt hår og kløe i hodebunnen så kan dele noen tips:

  • Ikke bruk for mye sjampo.
  • Ikke vask håret med sjampo hver dag.
  • Vær forsiktig med sjampoer som skummer mye, de inneholder ofte skumningsmidler som kan tørke ut hodebunnen.
  • Du kan evt. prøve litt forskjellige parfymefrie sjampoer.
  • Prøv en balsam med peppermynte. Det har hvertfall lindret kløe i hodebunnen hos meg.

Prøv noe enkelt som kr 11,- Sjampo Rema 1000 selger, er til og med Vegan godkjent som burde bety at de ikke har puttet for mye dritt i den.

Er vel ikke så mange stygge kjemikalier som er animalske, så tviler på at vegan spiller noen rolle.

Siden du ikke har prøvd den, da VET du ikke om den fungerer eller ikke tenker jeg.

 

Prøvd hva og hvorfor? Poenget er at typiske ingredienser som kan gi eller forverre problemer med tørrhet, kløe etc. ikke er animalske, så vegansk har ingen betydning i den sammenhengen.

 

Representerer du trådstarter siden du er så ivrig, eller du bare ute etter å lage gnål?

Lenke til kommentar

 

 

Representerer du trådstarter siden du er så ivrig, eller du bare ute etter å lage gnål?

Hva i alle dager leste du der egentlig?

 

Jeg har forøvrig ikke sagt at sjampoen du foreslo ikke fungerer eller er bra, kun at vegansk nok ikke har noen betydning for spørsmålet til trådstarter.

 

Hvor vanskelig er å det å fokusere på det eneste viktige som stod der - et tips på noe å prøve? 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sliter veldig med tørr og kløende hodebunn selv! Jeg har ofte store flass-skorper i hodebunnen, og foreldrene mine, legen min og jeg selv trodde dette selvfølgelig var helt vanlig flass og st jeg bare var plaget med det. Men når jeg var 14 år og skulle til hudlegen da jeg var plaget med akne og kviser, så sa hudlegen min at jeg hadde Seborreisk eksem (er ofte lokalisert i gropene ved nesevingene og sprer seg videre opp gjennom øyebrynene og pannen), men det er helt vanlig å ha det i hodebunnen også.

 

Jeg har brukt Fungoral-sjampo etter hudlegens råd siden da, og det har virkelig vært en drøm for meg fram til nå! Viktig å følge det som står bak på. Nå som den har mindre effekt hos meg bruker jeg Selsunsjampo. De begge er reseptfrie på apoteket! Skader ikke å gi det en sjanse i en uke eller to.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har i lengre tider slitt med kløe i hodebunnen. Jeg blir så tørr i hodebunnen at jeg flasser, og klør veldig.

 

Jeg har prøvd med flere forskjellige merke-sjampoer, som head and shoulders mot flass.

 

Når jeg spurte på apoteket så fikk jeg en sjampo som hjalp veldig, og jeg sluttet å klø med en gang. Jeg husker desverre ikke hva denne sjampoen heter, men jeg fikk ikke lov til å kjøpe den igjen fordi den skulle ikke brukes over lengre tid.

 

Jeg ble anbefalt en sjampo fra sebamed som var uten parfyme og parabener, men det ble bare like ille igjen..

 

Hva kan jeg gjøre? Hva anbefaler folket her på forumet? 

Hadde du sjampo på resept? du sier du spurte på apoteket og ble anbefalt en sjampo. ser ikke hvordan de kan ikke selge deg en reseptfri sjampo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...