Gå til innhold

Hvordan er fysikk 2 i forhold til fysikk 1?


Znaniye

Anbefalte innlegg

Nå går jeg Vg2 og har fagene fysikk1, kjemi 1, biologi 1 og R1. Fikk 6 i alle til jul, men R1 og Fysikk1 har jeg jobbet MYE med. Jeg vet ikke hva jeg vil bli, men har vært innom tanken om ingeniør. Likevel er jeg ikke sikker. Det jeg lurer på er hvordan andre har opplevd spranget mellom fysikk 1 og 2? Jeg vet altså ikke helt om det er et fag jeg burde velge. Til nå har jeg syns det er ganske gøy så lenge jeg får det til, men det har jo vært litt krevende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes selv Fysikk 2 var det vanskeligste realfaget da jeg gikk på vgs, men det kan vel så mye ha skyldtes læreren som pensum. Du trenger nok ikke bekymre deg med det grunnlaget du virker å ha fra vg2. 

 

Om du jobber jevnt neste år også bør du kunne oppnå samme resultater, til nøds kanskje en femmer, men så vil realfagspoengene veie opp for det.

 

Om du kunne tenke deg å studere realfag (ingeniør) er det en fordel at du tar R2, Fy2 og Kj2. Dropp heller biologi enn Fy2 eller Kj2 er mitt råd. Selv om f.eks ingeniørfag bare krever R2 og Fy1, så må du heller se på det som et minimumskrav. Det vil alltid være en fordel å ha så god bakgrunn som mulig i de tre realfagene. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Fysikk 2 er hakket vanskeligere enn fysikk 1, jeg fikk 5 i fysikk 1 og 4 i fysikk 2. Samtidig vil jeg påstå at R1 er vanskeligere enn R2. Det som kan være verdt å merke seg er at det etter hva jeg kan se ikke er noen studier som krever fysikk 2, men sjekk dette for sikkerhets skyld.

Tror ikke det kreves for noen studier i Norge. Jeg tenker likevel det kan komme godt med dersom man skal bli ingeniør eller lignende. Men det har seg slik at jeg muligens skal gå på en annen skole enn jeg gjør nå, hvor undervisningen i programfagene skjer på engelsk. Er egentlig god i engelsk, men tenker at det kan jo kanskje bli ganske tøft i forhold til hva det ville vært på norsk, jeg vet ikke... ?

Lenke til kommentar

Nå skal du vite at omtrent all undervisning på universiteter (når man kommer til et visst nivå) foregår på engelsk, med engelsk litteratur. Jeg personlig foretrekker faktisk engelsk litteratur over norsk, siden det er uendelig mye mer informasjon på engelsk enn på norsk tilgjengelig på internett.

Ja du sier noe der. Valget mitt står da mellom kjemi 2 og fysikk 2. Har valgt R2 og skal ha et obligatorisk språkfag. Begynner kanskje å helle mer mot fysikk enn kjemi. Kjemi er ganske greit og fysikk er ok. Samtidig er det en god del vanskeligere, men mye mulig jeg får mer nytte av det. Vet ikke hva jeg vil studere men synes sivilingeniørstudiet innen energi, klima og miljø kanskje virker spennende.

Lenke til kommentar

Fysikk 2 er nok generelt mer relevant for siv.ing utdannelse, med mindre det er siv.ing kjemi. Ikke-kjemiingeniører pleier å ha maks ett rent kjemi-fag og det vil delvis overlappe med pensum fra kjemi 1 og 2. Siden du allerede har kjemi 1, vil det nok ikke by på særlig problemer om du dropper kjemi 2 til fordel for fysikk 2. Som allerede påpekt over, så er kunnskapen fra fysikk 2 helt grunnleggende for alle ingeniører. 

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Znaniye skrev (På 16.2.2018 den 20.43):

Nå går jeg Vg2 og har fagene fysikk1, kjemi 1, biologi 1 og R1. Fikk 6 i alle til jul, men R1 og Fysikk1 har jeg jobbet MYE med. Jeg vet ikke hva jeg vil bli, men har vært innom tanken om ingeniør. Likevel er jeg ikke sikker. Det jeg lurer på er hvordan andre har opplevd spranget mellom fysikk 1 og 2? Jeg vet altså ikke helt om det er et fag jeg burde velge. Til nå har jeg syns det er ganske gøy så lenge jeg får det til, men det har jo vært litt krevende.

Hvordan går det nå? hvordan gikk det og hva studerer du nå?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...