Gå til innhold

For mye strømregning hver måned


Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg bor alene i  Kjeller leilighet på ca. 80kvm i blokka og hver måned får jeg strøm regning på mer enn 2000kr. Skjønner ikke hvorfor. Jeg er ut av leiligheten min nesten hele dag. og er hjemme kl 19 eller noe sånn. 

Sitter i stua 2-3 timer. Hadde varmekabler i Stua. Så trodde det var det som trekker strøm men det var det ikke. Bruker oppvaskmaskin og vaske maskin 2 ganger hver i uka. 

Men tror det er for mye regning uansett.

Takk på forhand 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det meste på en strømregning går til oppvarming og varmtvann.

Måleren bør leses av en gang pr. mnd og kontrolleres opp mot regning.

 

Strømselskapene er kjeltringbransje hvor svært mange leverandører stipulerer selv om man leser av måleren. Noen tar også forskuddsbetalt i tillegg til skyhøye stipuleringer.

 

Om du bor i en kjellerleilighet er det ikke usannsynlig at de over har sitt varmtvann på din strømkurs. Ofte mye triksing med slikt i eneboliger og i utleieforhold.

Lenke til kommentar

Utifra strømforbruket er nok regningen riktig.

 

Men 2000 KWh per måned er ganske mye for en leilighet på 80 kvm - så viktig om det stemmer overens med hva du leser av.

2000 KWh / 30 dager = ca 67 KWh pr døgn

 

Hvis du ikke har automatisk avlesning, så kan det lønne seg å lese av og registrere målerstanden ganske ofte om vinteren, ellers får du et stipulert (antatt) forbruk som gjerne er litt høyere enn faktisk - spesielt hvis du går inn for å spare strøm.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

"Om du bor i en kjellerleilighet er det ikke usannsynlig at de over har sitt varmtvann på din strømkurs. Ofte mye triksing med slikt i eneboliger og i utleieforhold."

 

Er det sant? varmeovn ligger rundt 23 grader hele tida og det er bare 2 ovn jeg har på i hele huset. 

Det jeg kan prøve er at jeg kan skru av alle maskiner en om gangen og se hvem som trekker mest strøm eller er det noe feil med avlesning.

Lenke til kommentar

Neste gang du skal ut av huset, skru av alt som trekker strøm.

Registrer målerstand og tidspunkt.

Når du kommer hjem registrerer du målerstand og tidspunkt igjen.

 

 

Så deler du hvor mange kw/h telleren har økt med hvor mange timer du har vært borte.
Da får du et tall som er gjennomsnittlig effekt i kw som du bruker.

På den måten kan du oppdage om du har noen strømtyver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du har to varmeovner på 1000w som alltid står på 23 grader i en kjellerleilighet, så vil jeg tro de trekker 1000w i 18-20/24t i døgnet. Da bruker du opp til 40kw/t på en dag, kun i oppvarming. Har du i tillegg et kjøleskap, en varmtvannstank, en fryser og småting i tillegg, så bruker du lett 60kw/t i døgnet. 

 

Jeg bor i en liten båt, og bruker 1000w kontinuerlig i varme, og supplerer med andre ting. Jeg har ikke noe problem med å holde et forbruk på 30-50 kwh på et døgn.

 

IntelAmdAti kommer med et veldig godt forslag. Ta ut alle kontakter, skru av alle varmekabler og lys, og se hvor høyt forbruk du har uten for mange forbrukrere koblet i.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Har nettopp sjekka strømmåler og det står 20636kwh.

Igår kl21 var det 20611kwh . Jeg hadde bare kjøleskap og 2 varmeovn på i natt . Er det helt innafor ? Hvis det stemmer da kan det være 67kwh forbruk i døgnet.

Men jeg fortsatt tror det er for mye

 

 

Gjennomsnittlig forbruk på nesten 3 kilowatt.

 

Hvis ovnene står på hele tiden er det innafor, ovner trekker typisk rundt 1500-2000watt.

 

Ovner har vanligvis en termostat som slår av varmeelementet når det blir varmt nok, men om det er dårlig isolert så står de på hele tiden.

 

Bor du i en kjeller er det ikke urimelig at varmtvannsbereder står på din kurs og at denne forsyner hele huset, isåfall betaler du for varmtvannet til hele huset.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Høres bra ut. I natt skal jeg prøve å skru av de varmeovnene og se hva er forskjellen.

Jeg tror det er de dårlige og gamle varmeovnene som trekker mest strøm. og tipper at de har ikke noe thermostat inn i den.

 

Kjøper du helt nye ovner vil de bruke like mye strøm.

 

Vil du ha mer effektiv elektrisk oppvarming er det varmepumpe som gjelder :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste gang du skal ut av huset, skru av alt som trekker strøm.

 

Registrer målerstand og tidspunkt.

 

Når du kommer hjem registrerer du målerstand og tidspunkt igjen.

 

 

Så deler du hvor mange kw/h telleren har økt med hvor mange timer du har vært borte.

Da får du et tall som er gjennomsnittlig effekt i kw som du bruker.

 

På den måten kan du oppdage om du har noen strømtyver.

Et godt forslag! Den eneste måten å vite om du har en strømtyv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...