Gå til innhold

Bransjen advarer mot særnorsk Google-skatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mindre skatter = tapte skatteinntekter

Det er jo rett frem idioti.

 

Om du er glad i sirkler, så vil du jo argumentere for at det trekker bedrifter hit, mens du samtidig glemmer overnevnte idioti. Vi får da følgende sirkel av idioti:

Lavere skatter = mer attraktivt for bedrifter => enda lavere skatter for å trekke bedrifter = enda mer attraktivt for bedrifter > osv...

Nei mindre skatter betyr ikke automatisk tapte skatteinntekter, det er fortsatt tvist om hvor mye det har å si, men mange mener at å øke skatt over et visst nivå hindrer såpass mye vekst i samfunnet at man taper potensiell inntekt.

https://taxfoundation.org/does-lowering-taxes-increase-government-revenue/

Så nå er det plutselig tvil...? Forrige kommentar var det uten tvil slik at økte skatter førte til lavere inntekt. Det var rett og slett idioti...

 

Over ett visst nivå, ett nivå som ikke er presisert, stemmer uten tvil. Skatt på 101% er nok dårlig motivasjon. Å derimot ha en særnorsk skatt for multinasjonale selskaper som ellers lurer seg unna skatten er dog en helt annen sak...

Endret av Spoki0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor faen skal jeg lese om et offshoreselskap? Anbefaler heller at du leser litt om økonomisk historie.

 

https://www.forbes.com/sites/mikepatton/2012/10/15/do-tax-cuts-increase-government-revenue/

 

 

Det var det jeg trodde ja, enkelt og greit forakt for de som har lykkes i livet.

Stusselig når beste argumentet ditt er en sliten stråman...

 

Stusselig når de beste argumentene blir ignorert for å fokusere på kommentarer man kan kalle stråmenn.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Hvorfor faen skal jeg lese om et offshoreselskap? Anbefaler heller at du leser litt om økonomisk historie.

 

https://www.forbes.com/sites/mikepatton/2012/10/15/do-tax-cuts-increase-government-revenue/

 

 

 

Det var det jeg trodde ja, enkelt og greit forakt for de som har lykkes i livet.

Stusselig når beste argumentet ditt er en sliten stråman...
Stusselig når de beste argumentene blir ignorert for å fokusere på kommentarer man kan kalle stråmenn.

Den eneste som har ignorert argument er vel deg og stråmannen din, ikke at du har presentert så mange argumenter heller. Det er en grunn til at kommentaren din kan kalles en stråman...

Det er en stråman...

Lenke til kommentar

Hvorfor faen skal jeg lese om et offshoreselskap? Anbefaler heller at du leser litt om økonomisk historie.

 

https://www.forbes.com/sites/mikepatton/2012/10/15/do-tax-cuts-increase-government-revenue/

Så interessant, et avisinnlegg av en fyr med null bakgrunn innen samfunnsøkonomi, med en tilfeldig excel graf. De av oss som mestrer logikk over ungdomsskolenivå har vel i motsetning til ham skjønt at korrelasjon ikke betyr kausalitet. Men for å gi deg en sjanse til å klage over fake news og "sosialistiske forskere", så kan jeg jo linke til et par fem oppslag hvor folk som faktisk forsker på feltet uttaler seg.

 

Sannheten er selvsagt at påstanden om at skattelette gir økonomisk vekst har ideologisk trosgrunnlag og ikke vitenskapelig - i det minste om vi dømmer ut ifra flertallet av dagens forskere. Det skal vel ikke akkurat det høyeste kortet i stokken til for å regne ut hvem som tjener på denne ideologien heller...

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Du har jo akkurat benytta deg av å klage over fake news selv, men det var vel ikke noe nytt fra dobbeltmoralens høyborg. forbes er altså fake news, men klassekampen og agenda det er top notch journalistikk. Hahaha, jeg dauer.

 

De andre (hegnar og forskning) du linker til snakker om kutt i inntektsskatt eller formueskatt, når vi snakker om bedriftsskatter og særavgifter. Ellers virker de å være enig med meg, så bra jobba, du fikk bekrefta poenget mitt.

Lenke til kommentar

Du har jo akkurat benytta deg av å klage over fake news selv, men det var vel ikke noe nytt fra dobbeltmoralens høyborg. forbes er altså fake news, men klassekampen og agenda det er top notch journalistikk. Hahaha, jeg dauer.

 

De andre (hegnar og forskning) du linker til snakker om kutt i inntektsskatt eller formueskatt, når vi snakker om bedriftsskatter og særavgifter. Ellers virker de å være enig med meg, så bra jobba, du fikk bekrefta poenget mitt.

 

Forbes er irrelevant i sammenhengen, da de ikke stiller seg bak innlegget – det er et meningsinnlegg, noe som står eksplisitt på sida. Det er vel heller ikke så overraskende, siden selv Forbes holder høyere kvalitet enn det der.

 

Forøvrig har du selvsagt rett i at innleggene ikke er relevante i forhold til bedriftskatt, siden mine innlegg ganske riktig omtaler inntektsskatt eller formueskatt – en kommentar til din opprinnelige "kilde" (avisinnlegg) som omhandler samme tema. Du har selv avsporet tråden med dette temaet, men det var jo fint at du klarte å oppdage at temaet er en avsporing av tråden når jeg kommenterer ditt innlegg. Det sies jo at det er lettere å finne feil ved andre enn seg selv og i så fall har vi vel gjort hverandre en tjeneste i så måte.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ganske enkel. Slik beskatningen også bør være.

 

Profittsentrene bør ligge der inntekten genereres, og beskatningen hører sammen med profittsentrene.

 

Intern overfakturering dvs kunstig høy importkostnad slik at profitten blir null der inntekten genereres bør betraktes som skattesnusk.

 

Med andre ord: Dersom Microsoft Norge betaler en kunstig høy pris på lisenser de kjøper fra Microsoft Holland eller Irland slik at profitten beskattes lavt i Holland/Irland og Microsoft Norge går i null: Flesk til med skjønnsligning og saftig straffeskatt.

 

Erstatt gjerne Microsoft med hvilket som helst annet selskap som har anledning til å begå slike krumspring.

 

Hvordan går det forresten med Audi/VW/Porsche? Skal de snart betale de miljøavgiftene de har unndratt seg i Norge som følge av juks med testprosedyrer?

 

Norske selskaper betaler forøvrig en kunstig høy avgift på foredlet fisk til EUUuuu...

 

Du mener at norske bedrifter som selger foredlet fisk til EU må betale en avgift på dette? Hvor mye er det isåfall? Og har vi også en avgift på foredlet fisk fra Eu til oss?

Lenke til kommentar

DNS block på google om de nekter å betale skatt? Jeg vet det er lett å komme rundt, men google ville tapt milliarder, siden Ola og Kari Nordmann ville finne andre alternativer.

Folk innbiller seg at selskap ikke ønsker å tjene penger. Selv om vi får en særnorsk "Googleskatt" så tjener Google mer enn hvis de ikke får tilgang til Norge.

 

Hvis de trekker seg ut så er det både internasjonale konkurrenter som er villige til å betale skatt, samt nasjonale selskaper som får færre konkurrenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...