Gå til innhold

«Strålingen er kronisk høy slik at leiligheten blir omtrent som en mikrobølgeovn»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dess mer stråling du utsetter deg for dess viktigere blir det å redusere ytterligere eksponering. Røykere blir ikke immune mot skadevirkning fra passiv røyking.

Virkelig? og det kan du dokumentere med rapporter om røyking? :roll:

Det var ment som et eksempel :)

 

Hvis du leser litt i studiene som grenseverdiene er basert på kan det være du også lurer på om Statens Strålevern har forstått innholdet i disse rapportene.

 

 

En radiosender på 1 watt kan være mye farligere for deg enn en radiosender på 1000 watt.

 

 

Jeg påroper ikke å sitte med fasiten, men det krever ikke mye kunnskap å oppdage de største feilene andre gjør.

Lenke til kommentar

Når all slik data kombineres, kalles det Big Data. Hvis forsikringsselskapet ditt merker at du ofte er på do om natten, kan de konkludere at du enten har forstørret prostata eller et alkoholproblem.

Særlig hvis du ofte bruker stekeovnen for å lage pizza når barene stenger.

 

Altså må du betale høyere premie fordi du er en risiko-kunde.

 

Dette et bare et eksempel på konsekvensen av detaljert overvåkning.

 

Jepp..det sorterer under «feil hender» ??
Lenke til kommentar

 

 

Dess mer stråling du utsetter deg for dess viktigere blir det å redusere ytterligere eksponering. Røykere blir ikke immune mot skadevirkning fra passiv røyking.

Virkelig? og det kan du dokumentere med rapporter om røyking? :roll:

 

Det var ment som et eksempel :)

 

På hva? At røyking er usunt? Hva har det med automatiske vannmålere å gjøre?
Lenke til kommentar

Batteri i målere varer typisk 6 - 15 år, antall telegram pr dag avgjør mye her.

Å koble varmesystem i serie bør kunne gå greit å måle, en tar da minus målinger i EOS systemet. Siste leilighet må gjerne betale for energitap? Kommer Ann på oppbygging og plassering av målere.

AMS måler i leiligheter burde være frivillig, så lenge en har en alternativ måling.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen kjøper påstandene hans, jeg tror ikke han selv tror på dem en gang. Men jeg er enig i prinsippet om at folks eiendomsrett bør respekteres, og at man selv bør bestemme hvem som skal ta seg inn i leiligheten/huset vårt.

"De argumenterte også med at sameiet måtte få tilgang til leiligheten, siden eiere hadde opplyst at han selv hadde installert egen varmtvannsbereder og stengt varmtvannstilførselen fra sameiet til leiligheten."

Kan han ikke få beholde sin egen VVB da? Hvorfor må folk tvinges til å kjøpe varer og tjenester de ikke vil ha av andre?

Og når det kommer til EUs sparefanatisme, så syns jeg vi kan være foruten det. Vi har plenty med vann og strøm i Norge.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står ikke noe om at han ikke får beholde egen VVB. Men fra sameiets ståsted kan det være en mistanke til at det er uriktig og kun en påstand for å slippe å spleise på fells varmtvann eller kun for å slippe å få måleren. Sameiet vil naturlig nok sjekke påstanden. Han bør selvsagt få beholde sin egen VVB uten å tvinges til å kjøpe tjenester han ikke vil ha.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dess mer stråling du utsetter deg for dess viktigere blir det å redusere ytterligere eksponering. Røykere blir ikke immune mot skadevirkning fra passiv røyking.

Virkelig? og det kan du dokumentere med rapporter om røyking? :roll:
Det var ment som et eksempel :)
På hva? At røyking er usunt? Hva har det med automatiske vannmålere å gjøre?

 

Hvis du eksponeres for stråling fra både solen og solarium samtidig kan dette være ekstra uheldig.

 

Det er ikke slik at kroppen ignorerer svakere strålingskilder og kun påvirkes av den sterkeste.

 

Dette må man gå utifra at retten var klar over :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Så jeg har forståelse for styrets ønske om å fordele regninga etter faktisk bruk.

 Dette er følgelig ikke samme sak som AMS, da vi allerede med dumme strømmålere måtte betale for hver kilowattime med strøm vi forbrukte, på individuell basis. Bare at nå skal vi i tillegg betale avgift for når vi bruker strømmen.....

 

Hvis du forstår hvorfor de ville måle hans forbruk av et felles system, hvorfor forstår du ikke hvorfor du må ha en AMS måler som måler din belastning av et felles strømnett, slik at de som bruker mye strøm når nettet er høyt belastet må betale forholdsmessig mer for at peak kapasiteten i nettet skal utbedres?

Synest du det er rettferdig at jeg som har tidsbryter på varmtvannsbreder og elbiler skal måtte betale like mye i kapasitetøkning i nettet som en som gir blaffen?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dess mer stråling du utsetter deg for dess viktigere blir det å redusere ytterligere eksponering. Røykere blir ikke immune mot skadevirkning fra passiv røyking.

Virkelig? og det kan du dokumentere med rapporter om røyking? :roll:

 

Det var ment som et eksempel :)

 

På hva? At røyking er usunt? Hva har det med automatiske vannmålere å gjøre?

 

Hvis du eksponeres for stråling fra både solen og solarium samtidig kan dette være ekstra uheldig.

 

Solstråling er den soleklart farligste stråletypen vi omgir oss med. Røyking er også farlig. Alkohol også. Men hva har det med automatiske vannmålere å gjøre? De gir hverken UV-stråling, røyk eller rus.

 

Det er ikke slik at kroppen ignorerer svakere strålingskilder og kun påvirkes av den sterkeste. Dette må man gå utifra at retten var klar over :-)

Mener du LNT er det eneste riktige - alltid? I så fall vil jeg gjerne at du underbygger den løse påstanden med hensyn på automatiske vannmålere. Få se noe dokumentasjon, rapporter osv på akkurat det.
Lenke til kommentar

For en pioner. Jeg håper han anker. Det har vært altfor lite fokus på vannmålere.

 

Det er ikke tiden som er vesentlig. Det er de høye pulsene, om vannmålere er sammenlignbare med smartmålere.

 

Grenseverdiene er satt altfor lavt, og tar kun hensyn til termisk virkning. Og korttidsvirkning. Ikke langtidsvirkning. Og ikke ikke-termisk virkning.

 

Det som betyr mye er frekvenser, pulser og moduleringer. Det ble i 2013 bevist at slike signaler, godt under grenseverdiene, åpner kalsiumkanalene i cellene, og kan skape kaskader av effektive. Noen få terapeutiske, men flest patologiske. Over 30 patologiske effekter. Følgende er godt dokumentert: Kreft, nevrologiske effekter, effekter på reproduksjon og fertilitet og eloverfølsomhet (se Europaem guidelines 2016). I tillegg kommer mange andre lidelser.

 

Det er sjokkerende å se den manglende kunnskapen om dette blant kommentatorene og den manglende dekningen av dette i artikkelen. Det viser seg jo at det er de som har best greie på teknikk, som lettest kan sette seg inn i helseproblemene.

 

Det er et soleklart overtramp å tvinge seg inn i denne leiligheten. Borettslaget burde ta samfunnsansvar. NVEs/Statens stråleverns sammenligning av smartmåler og mobil er full av feil. Smartmålere stråler IKKE mindre enn dagens telefoner. På en mobil kan man velge å slå på flymodus store deler av dagen, man kan slå av wifi og mobildata, man kan velge å tekste, som anbefales! Og man kan slå av om natta! Om vannmåleren er sammenlignbar med en smartmåler: Det kan man ikke med en vannmåler.

 

Grenseverdiene tar heller ikke hensyn til sumeffekter av at alle nettverk legges oppå hverandre. Det er en skandale. At miljødirektoratet ikke fillerister Statens strålevern er også en skandale. Det er vist at denne typen stråling også påvirker Ecoli, fugl, trær og zebrafisk!

 

Europarådets resolusjon 1805 ba i 2011 om strakstiltak som Norge IKKE har fullt opp. Europaem guidelines 2016 ligger mange tusen ganger lavere enn dagens grenseverdier. 240 professorer appellerer til FN og WHO verden over - siden 2015! Uten mediedekning i Norge. Mange av de samme har appellert til EU i 2017 om stans i utrulling av 5G nettet! Ikke hørt om det heller nei? Muligens samme år ble Reykjavikapellen mot wifi i skolen undertegnet... Nei, du har ikke hørt om den heller, hva? Folk vinner derimot rettsaker i Italia, Frankrike, Canada, for å nevne noen. Skal tro det er andre naturlover som gjelder for dem? Jeg var tilstede i tingretten i 2015, og der var det ikke en eneste fagdommer til stede! Men så var saken berammet så kort, at man rakk jo knapt å vise til noe som helst. Det ble helst å peke på bunkene med rapporter. Men som kjent gjør ikke det noe nytte i en rettsal.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

... Så jeg har forståelse for styrets ønske om å fordele regninga etter faktisk bruk.

Dette er følgelig ikke samme sak som AMS, da vi allerede med dumme strømmålere måtte betale for hver kilowattime med strøm vi forbrukte, på individuell basis. Bare at nå skal vi i tillegg betale avgift for når vi bruker strømmen.....

Hvis du forstår hvorfor de ville måle hans forbruk av et felles system, hvorfor forstår du ikke hvorfor du må ha en AMS måler som måler din belastning av et felles strømnett, slik at de som bruker mye strøm når nettet er høyt belastet må betale forholdsmessig mer for at peak kapasiteten i nettet skal utbedres?

 

 

Det du ikke innser er at hele problematikken med overbelastet nett er oppkonstruert. Komplettert med emosjonelt og moralsk ladet argumentasjon. Slik vi kjenner den fra innføring av hver eneste adferdsregulerende avgift. Og det er etterhvert ikke rent få av dem. En teknikk du velvillig gjenbruker og gjenforteller.

 

Der finnes ingen egentlig knapphet på nettkapasitet, da der ikke er noe øvre grense for hvor mye vi kan bygge ut. Den annonserte knapphet er følgelig fiktiv, altså oppkonstruert. Helt siden vi fikk strøm her i landet har nettet vært overbelastet. Det er den normale Modus Operandi. Og det har frem til nå vært svart på med å bygge ut.

 

Det var dertil for et halvt århundre siden et klart politisk mål at den gamle måleren for overforbruk skulle vekk. I nyere tid er det altså oppstått en vanhellig allianse som har funnet ut at man kan tjene mer penger på ikke bygge ut, men prinsipielt i stedet gjeninnføre måleren slik at man kan heve prisen på eksakt samme varen, og derigjennom regulere etterspørselen.

 

Denne strategi fungerer bare for et beskyttet monopol og har fått det klingende navnet Rent-Seeking.

 

Se, motargumentasjon uten moral og nesten uten emosjonelle rykninger (nuvel,) som i stedet siterer økonomilæren. Må innrømme jeg ikke er spesielt glad i blåruss, men prøver bekjemper min egen tendens til å anse dem som en samlet – og fiendtlig – gruppe. Der finnes blåruss som kartlegger hva 'den andre' gruppen blåruss foretar seg. Og de har et og annet fornuftig å si om utviklingen i denne sak.

 

Synest du det er rettferdig at jeg som har tidsbryter på varmtvannsbreder og elbiler skal måtte betale like mye i kapasitetøkning i nettet som en som gir blaffen?

Det er nettopp hva du og alle andre har har gjort frem til nylig, så ja. Hadde vi fulgt modellen du forfekter også i tidligere år, så hadde vi fortsatt måtte slå av lyset i stua for å lyse opp kjøkkenet. Det er ingen tjent med.

 

 

 

 

PS!

Forresten så er såkalt fornybare energikilder – inkludert solceller – selve definisjonen på effekttopper. I revers. Og disse skal vi jo ha. Men bare så lenge ikke forbrukerne får tak i dem, og dermed unnslipper krafthegemoniet. Eller ennå verre - krever betalt for strømmen de leverer tilbake til nettet.

 

Det er denne utviklingen som truer spesielt amerikansk kraftindustri sitt inntektsgrunnlag og som er den egentlige årsak til at lobbyen nå har konstruert denne fiktive knapphet på nettkapasitet. Og for at Parykken nå har innført straffetoll på solcellepanel. Et politisk-økonomisk spill(kamp) som bare blir komisk i norge, der ingen produserer egen strøm (ennå.) Men Norsk kraftlobby følger like fullt lojalt opp. Tyskland har derimot et helt annet politisk klima. Og kraftpris.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er litt betenkelig til denne varmtvannsmåleren for det må være mye svinn for forbrukeren:

 

I en høyblokk et annet sted i Europa var det også måler for kaldt og varmt vann. Jeg ble fortalt av damen som jeg på besøk hos at varmtvann var mye dyrere, så jeg skulle være påpasselig med å bruke varmtvann og ikke dusje i "evigheter" som jeg gjør hjemme i Norge. Ok, tenkte jeg og gikk i dusjen.

Fra dusjen kunne jeg se begge målerne i et hjørne ved toalettet, der jeg sto med dusjhodet i ene hånden og kjente på vannet med andre hånden. Impelleren på måleren spolet avgårde og desimalhjulet snurret og gikk mens jeg stod med vannkranen fullt åpen rett i sluket. Gudene vet hvor lenge jeg sto slik, for problemet var at varmtvannet tok ganske lang tid før det kom til dusjen der jeg sto. Disse tallene mp måleren må være urettferdig når regningen kommer.

Jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg var glad jeg ikke ble svindlet for så mye varmtvann i Norge. Vi med varmtvannsbereder kan være sjeleglad for at det tar bare par sekunder før det blir varmt.

Hvordan er slikt i Norge? Jeg vil fortsatt mene og tro at en bereder er det beste...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Tapet" før det blir varmt er rørvolumet mellom berederen og krana. Det varierer sterkt fra bygg til bygg og fra kran til kran.

 

Jeg skriver tapet i hermetegn fordi det ofte ikke er noe tap. Tapper man fra krana med kort tid i mellom så er vannet varmt fra forrige gang det ble tappet. Hvis det går lang tid så mister vannet i røret varme til omgivelsene. I Norge er det ofte behov for denne varmen. Den kommer altså til nytte og er ikke et tap. Det er kun på de varmeste sommerdagene at varmetapet fra lenge stillestående varmtvann er en plage og unytte.

Lenke til kommentar

For en pioner. Jeg håper han anker. Det har vært altfor lite fokus på vannmålere.

 

Det er ikke tiden som er vesentlig. Det er de høye pulsene, om vannmålere er sammenlignbare med smartmålere.

 

Grenseverdiene er satt altfor lavt, og tar kun hensyn til termisk virkning. Og korttidsvirkning. Ikke langtidsvirkning. Og ikke ikke-termisk virkning.

 

Det som betyr mye er frekvenser, pulser og moduleringer. Det ble i 2013 bevist at slike signaler, godt under grenseverdiene, åpner kalsiumkanalene i cellene, og kan skape kaskader av effektive. Noen få terapeutiske, men flest patologiske. Over 30 patologiske effekter. Følgende er godt dokumentert: Kreft, nevrologiske effekter, effekter på reproduksjon og fertilitet og eloverfølsomhet (se Europaem guidelines 2016). I tillegg kommer mange andre lidelser.

 

Det er sjokkerende å se den manglende kunnskapen om dette blant kommentatorene og den manglende dekningen av dette i artikkelen. Det viser seg jo at det er de som har best greie på teknikk, som lettest kan sette seg inn i helseproblemene.

 

Det er et soleklart overtramp å tvinge seg inn i denne leiligheten. Borettslaget burde ta samfunnsansvar. NVEs/Statens stråleverns sammenligning av smartmåler og mobil er full av feil. Smartmålere stråler IKKE mindre enn dagens telefoner. På en mobil kan man velge å slå på flymodus store deler av dagen, man kan slå av wifi og mobildata, man kan velge å tekste, som anbefales! Og man kan slå av om natta! Om vannmåleren er sammenlignbar med en smartmåler: Det kan man ikke med en vannmåler.

 

Grenseverdiene tar heller ikke hensyn til sumeffekter av at alle nettverk legges oppå hverandre. Det er en skandale. At miljødirektoratet ikke fillerister Statens strålevern er også en skandale. Det er vist at denne typen stråling også påvirker Ecoli, fugl, trær og zebrafisk!

 

Europarådets resolusjon 1805 ba i 2011 om strakstiltak som Norge IKKE har fullt opp. Europaem guidelines 2016 ligger mange tusen ganger lavere enn dagens grenseverdier. 240 professorer appellerer til FN og WHO verden over - siden 2015! Uten mediedekning i Norge. Mange av de samme har appellert til EU i 2017 om stans i utrulling av 5G nettet! Ikke hørt om det heller nei? Muligens samme år ble Reykjavikapellen mot wifi i skolen undertegnet... Nei, du har ikke hørt om den heller, hva? Folk vinner derimot rettsaker i Italia, Frankrike, Canada, for å nevne noen. Skal tro det er andre naturlover som gjelder for dem? Jeg var tilstede i tingretten i 2015, og der var det ikke en eneste fagdommer til stede! Men så var saken berammet så kort, at man rakk jo knapt å vise til noe som helst. Det ble helst å peke på bunkene med rapporter. Men som kjent gjør ikke det noe nytte i en rettsal.

 

Europarådes resolusjon 1805 handler om det store antallet immigranter som ankommer sørlige eropesike havner. Nå leste ikke jeg gjennom resolusjonen, men det er nok helt sikkert noen strakstiltak der vi ikke har fulgt opp. Virker ikke relevant. En skrivefeil?

 

Europaem, og forfatterene av retningslinjene du viser til har en rekke andre publikasjoner der de ber om at mer forskning er nødvendig. Husk på at det er slik forskere tjener penger. De trenger publisitet og finanser for å forstette forskningen sin. Å sette noen spektakulæere grenseverdier kan være ett publistetstunt.

Jeg finner ikke at noen av de har utført forskning som fakstisk viser til skadelige effekter. De har en del relevante publikasjoner, som ikke kommer til noen konklusjon, derav andre publikasjoner der de ber om mer forskning.

 

Jeg syntes temaet er spennede, og jeg leser gjerne artikler eller forskning om emnet. Det var ganske mye forskning der, så jeg skummet bare gjennom en brøkdel, så hvis du har linker til forskning kan du gjerne dele det her.

 

Jeg syntes dog, at det er ekstremt viktig å skille mellom kanoner og spurv her. Fysikken og naturlovene forteller oss at det er en forkjell på noen milliarder mellom en mobiltelefon intill øret og en vannmåler. Å dra alle disse over en kam bidrar til utvanning av en ellers interresant diskusjon.

Lenke til kommentar

Interessant at så godt som all ny teknologi innfører litt mer overvåking. Ikke mye, men litt mer hver gang.

Finner vedkommende som protesterer her inkonsekvent, gitt bl.a hans mobiltelefonbruk.

Men den millimeterøkningen hver gang er vi lullet inn til å se bort fra, og påstemples hysteri fordi endringen er så liten.

Du kan ha så mange gode intensjoner du vil. Bieffekten blir nesten alltid mer kontroll.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...