Jump to content
Odd R. Valmot

12 år etter at Stortinget bestilte den: Nå er den nasjonale billettappen klar

Recommended Posts

Akkurat det man trenger rundt togsporene er jo en haug mennesker som er ukjent i området med nesen i mobilskjermen som navigerer gjennom kunstig virkelighet. Er dette gjennomtenkt?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Blir fort litt mange apper også. Har faktisk hatt et par bussjåfører i Oslo/Akershusområdet som ser skeptisk på meg hvor jeg må nærmest krangle meg på bussen når jeg viser frem mitt månedskort i NSB-appen. De mener jeg må bruker Ruter sin billett-app.

 

Fordelen med dette er jo at man slipper apper fra lokale selskaper når man drar utenfor eget fylke. Hver gang jeg er i Buskerud å må forholde meg til Brakar-appen så får jeg litt frysninger for den appen er så dårlig og det er ofte helt bingo om jeg får lagt til betalingskort osv.. Forutsetter jo selvfølgelig at denne appen faktisk blir aktivt vedlikeholdt og oppdatert, ellers så er man fort like langt.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Hei!

Entur er et statlig prosjekt, og vårt oppdrag er å være en hub for kollektivdata. Vi har in-house kompetanse når det gjelder forvaltningen av dataene, og de som utvikler appen i front sitter også under det samme taket. Vi har derfor gode forutsetninger for å kunne lage en skikkelig bra reiseplanlegger til folket og appen skal vedlikeholdes, oppdateres og ikke minst bli bedre og bedre i tiden som kommer fremover.

 

Vennlig hilsen

Svein Olav

Webredaktør, Entur.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hei!

Entur er et statlig prosjekt, og vårt oppdrag er å være en hub for kollektivdata. Vi har in-house kompetanse når det gjelder forvaltningen av dataene, og de som utvikler appen i front sitter også under det samme taket. Vi har derfor gode forutsetninger for å kunne lage en skikkelig bra reiseplanlegger til folket og appen skal vedlikeholdes, oppdateres og ikke minst bli bedre og bedre i tiden som kommer fremover.

 

Vennlig hilsen

Svein Olav

Webredaktør, Entur.

 

Helt topp. Men dere MÅ få på plass billettkjøp. Først da begynner dette å smake fugl. I dag er situasjonen håpløs med hvert selskap med hver sin betalingsapp.

  • Like 6

Share this post


Link to post

I dag er situasjonen håpløs med hvert selskap med hver sin betalingsapp.

 

I tillegg er det for mye usikkerhet rundt billettkjøp. Hos noen selskaper kan en ikke betale med kontanter eller minibankkort uten påslag i prisen. Når en er på reisefot er møte med buss- eller trikkesjåfør noe av det mest frustrerende når betalingsmetode var feil valgt av meg.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Fint om det kan bli en samlet billett-app - men da må de forskjellige kollektivselskapene tvinges til å bli med. "Denne billetten fra kollektivselskap X selges foreløpig ikke av Entur" (konkret eksempel: Brakar i Drammen)

  • Like 5

Share this post


Link to post

Hei igjen!

Vi vil også gjerne selge billetter, og har som ambisjon å kunne selge billetter til all kollektiv-transport i landet innen to år! Dette fordrer selvfølgelig at operatørene er villige til å la oss selge billettene deres. Vi har et godt samarbeid og fleste fylkeskommunene er positive til dette i dag, og vi regner med å kunne tilby salg til flere områder allerede i 2018. Smaker den fuglen eller? ;)

 

Vh

Svein Olav

Webredaktør, Entur

  • Like 7

Share this post


Link to post

Kollektivtransport har da aldri vært spesielt vanskelig? Jeg bruker en app som heter Google maps, den dekker fly, ferge, tog, trikk, t-bane, taxi, uber, sykkel og føtter over stort sett hele verden, Norge inkludert.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Kollektivtransport har da aldri vært spesielt vanskelig? Jeg bruker en app som heter Google maps, den dekker fly, ferge, tog, trikk, t-bane, taxi, uber, sykkel og føtter over stort sett hele verden, Norge inkludert.

 

Vel, reiser du i de større byene og områdene her i landet, gir Google deg gode svar. Men ute i landets kriker og kroker er ikke Google spesielt kjent, og klarer ikke generere reiseforslag. Det gjør derimot Entur-appen, for vi samler kollektiv-data fra alle 60 selskaper i landet :) det er nesten 60 000 stoppesteder, det!

 

Svein Olav

Webredaktør, Entur

  • Like 3

Share this post


Link to post

Den ser hvor jeg er og hvilke bussruter som er i nærheten.

Det er en god begynnelse, men jeg kommer ikke til å slette Kolumbus-appene ennå.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vel, reiser du i de større byene og områdene her i landet, gir Google deg gode svar. Men ute i landets kriker og kroker er ikke Google spesielt kjent, og klarer ikke generere reiseforslag. Det gjør derimot Entur-appen, for vi samler kollektiv-data fra alle 60 selskaper i landet :) det er nesten 60 000 stoppesteder, det!

Da regner jeg med at dere deler disse stoppestedene med Google slik at de blir tilgjengelig på den plattformen folk faktisk bruker.

Edited by Tastaturskriver
  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Vel, reiser du i de større byene og områdene her i landet, gir Google deg gode svar. Men ute i landets kriker og kroker er ikke Google spesielt kjent, og klarer ikke generere reiseforslag. Det gjør derimot Entur-appen, for vi samler kollektiv-data fra alle 60 selskaper i landet :) det er nesten 60 000 stoppesteder, det!

Da regner jeg med at dere deler disse stoppestedene med Google slik at de blir tilgjengelig på den plattformen folk faktisk bruker.

Selvfølgelig. Alle data vi samler inn er åpne, og vi er allerede i dialog med Google slik at de også kan ta inn vårt datasett. Jeg har ikke videre detaljer der nå på stående fot.

 

Svein O

Webredaktør, Entur

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dette har jeg savnet! Testet appen nå, og selvfølgelig vil det blir litt lugg i begynnelsen, men jeg ønsker allikavel å gi dere en klapp på skulderen for "godt jobba". Google fungerer ikke godt nok til dette.

Share this post


Link to post

Selvfølgelig. Alle data vi samler inn er åpne

 

Det er jo hyggelig, men Skyss (i Bergen/Hordaland) sine data har de hegnet om som om de skulle gi dem et konkurransefortrinn. Har Skyss tilgjengelige data nå plutselig?

Share this post


Link to post

 

Selvfølgelig. Alle data vi samler inn er åpne

Det er jo hyggelig, men Skyss (i Bergen/Hordaland) sine data har de hegnet om som om de skulle gi dem et konkurransefortrinn. Har Skyss tilgjengelige data nå plutselig?

Ja, Skyss må levere data om sine ruter til oss, tilsvarende de de bruker i sine egne tjenester. Her sakser jeg fra Håndbok N801

 

Forskrift om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportforskriften) legges til grunn for å

sikre at nødvendige stoppesteds- og ruteplandata overføres fra pliktige parter. Kunngjøringsplikten

følger av forskriftens § 28.

(...)

Kunngjøringsplikten gjelder for alle som er underlagt yrkestransportloven, det vil si all transport på veg

og hurtigbåt/ferje. For togtrafikken og luftfart, vil overføring av data finne sted fra de av virksomhetene

som administrerer rutetrafikken på vegne av staten. Hvem som er løyvehaver og leverandør av data

varierer fra fylke til fylke. Det kan være fylkeskommunen selv, direkte eller via tilknyttede

administrasjonsselskap, trafikkselskapene eller begge. I det videre brukes dataleverandører som

samlebetegnelse for de som skal levere informasjon om stoppesteder og rutedata til det nasjonale

selskapet.

 

De data vi samler inn, deler vi også villig vekk til de som ønsker å bruke de til sine egne tjenester. Les mer om dette og få tilgang til API her: http://www.entur.org/hvem-er-vi-for/tjenesteutviklere/

 

Svein Olav

Webredaktør, Entur

 

(edit: rettet linker og formatering)

Edited by Svein Olav Blindheim Midtstigen
  • Like 4

Share this post


Link to post

Hei!

Entur er et statlig prosjekt, og vårt oppdrag er å være en hub for kollektivdata. Vi har in-house kompetanse når det gjelder forvaltningen av dataene, og de som utvikler appen i front sitter også under det samme taket. Vi har derfor gode forutsetninger for å kunne lage en skikkelig bra reiseplanlegger til folket og appen skal vedlikeholdes, oppdateres og ikke minst bli bedre og bedre i tiden som kommer fremover.

 

Vennlig hilsen

Svein Olav

Webredaktør, Entur.

...og med betaling på plass kan vi vel forvente at alle våre reiser lagres i 10 år.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...