Gå til innhold

12 år etter at Stortinget bestilte den: Nå er den nasjonale billettappen klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke latt appen få se posisjonen min ennå, men ser at den ikke takler at inntil 4 barn reiser gratis sammen med voksen i Oslo. Ingen advarsler eller beskjeder, så her kan man fort risikere å betale for mye.

 

Da jeg skulle finne en rute, så måtte jeg vite navn på både avreisested og ankomststed. Ikke mulighet til å velge ut fra kart. Selv om den ikke ser min posisjon, noe den ikke burde trenge om jeg vil beregne en fremtidig rute, så burde jeg ihvertfall fått kartet der jeg kan zoome inn på stedet jeg vil reise til eller fra, og velge i kartet.

 

Ser nok ut som Google Maps forblir min foretrukne metode for å finne reiseforslag på, selv om litt tweeking kan gjøre at man velger denne fremfor andre apper for å kjøpe elektroniske billetter, straks alle eller de viktigste områdene for meg, tillater at de kan selge meg riktig billett til riktig pris.

Lenke til kommentar

Hvorfor legger ikke Entur ut data på en slik måte at det blir enkelt for utviklere å inspisere, laste ned og teste data? Det finnes en standardisert måte å gjøre dette på, slik vi gjør på urbalurba.no. Dersom data Entur bruker er åpne, er det naturlig at dere legger til rette for at alle datasett kan propageres i CKAN - dersom målet er at flest mulig utviklere skal lage noe med dem, da...

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bruke kartverket sitt wms kart istedenfor google sitt open street map?

Hadde samme spørsmål til Svein Olav/Entur. Hvorfor ikke bruke norske data som oppdateres ofte og har gjennomgående høy kvalitet?

Hei!

Beklager sent svar.

Open Street Map (som forøvrig ikke er Googles tjeneste) har best grunnlag når det kommer til generering av ganglenker. Dessuten kan hvem som helst kollaborere på OSM. Vi har folk på huset som jobber med å skape de beste gangrutene, og som dermed beriker OSM for alle andre som kan ha nytte av dette i sine tjenester, også utenfor kollektivtransportverdenen. Kartverkets tjenester er ikke åpent på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke latt appen få se posisjonen min ennå, men ser at den ikke takler at inntil 4 barn reiser gratis sammen med voksen i Oslo. Ingen advarsler eller beskjeder, så her kan man fort risikere å betale for mye.

 

 

Da jeg skulle finne en rute, så måtte jeg vite navn på både avreisested og ankomststed. Ikke mulighet til å velge ut fra kart. Selv om den ikke ser min posisjon, noe den ikke burde trenge om jeg vil beregne en fremtidig rute, så burde jeg ihvertfall fått kartet der jeg kan zoome inn på stedet jeg vil reise til eller fra, og velge i kartet.

 

Ser nok ut som Google Maps forblir min foretrukne metode for å finne reiseforslag på, selv om litt tweeking kan gjøre at man velger denne fremfor andre apper for å kjøpe elektroniske billetter, straks alle eller de viktigste områdene for meg, tillater at de kan selge meg riktig billett til riktig pris.

 

 

Hei! 

Familierabatten til Ruter skal vi i utgangspunktet klare å ta med, men det kan se ut som om det er en liten feil der. Tusen takk for at du påpekte dette, jeg har videreformidlet henvendelsen din til det rette teamet, som vil se på problemet. 

 

Tjenesten vår fungerer best dersom du gir den tilgang til posisjonen din. Vi jobber for å få til det du etterlyser, nemlig at du kan velge avreise- og ankomstpunkt i kartet, men dette er ikke klart ennå. 

 

Mvh

Svein Olav 

Webredaktør, Entur

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor legger ikke Entur ut data på en slik måte at det blir enkelt for utviklere å inspisere, laste ned og teste data? Det finnes en standardisert måte å gjøre dette på, slik vi gjør på urbalurba.no. Dersom data Entur bruker er åpne, er det naturlig at dere legger til rette for at alle datasett kan propageres i CKAN - dersom målet er at flest mulig utviklere skal lage noe med dem, da...

 

Hei!
Vi ønsker absolutt mest mulig utvikling med kollektivdata! Vi jobber for å gi alle enklest mulig tilgang til data, men vi skal tilfredstille mange behov her og vi får ikke gjort alt på en gang. Vi har oppdaterte, åpne data på NeTEx og GTFS-format og du finner disse her: http://www.entur.org/dev/. Spesielt GTFS-formatet er kjent som et format som skal være enkelt for 3.parter å ta i bruk og det er god verktøystøtte her.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg ikke latt appen få se posisjonen min ennå, men ser at den ikke takler at inntil 4 barn reiser gratis sammen med voksen i Oslo. Ingen advarsler eller beskjeder, så her kan man fort risikere å betale for mye.

 

 

Da jeg skulle finne en rute, så måtte jeg vite navn på både avreisested og ankomststed. Ikke mulighet til å velge ut fra kart. Selv om den ikke ser min posisjon, noe den ikke burde trenge om jeg vil beregne en fremtidig rute, så burde jeg ihvertfall fått kartet der jeg kan zoome inn på stedet jeg vil reise til eller fra, og velge i kartet.

 

Ser nok ut som Google Maps forblir min foretrukne metode for å finne reiseforslag på, selv om litt tweeking kan gjøre at man velger denne fremfor andre apper for å kjøpe elektroniske billetter, straks alle eller de viktigste områdene for meg, tillater at de kan selge meg riktig billett til riktig pris.

 

 

Hei! 

Familierabatten til Ruter skal vi i utgangspunktet klare å ta med, men det kan se ut som om det er en liten feil der. Tusen takk for at du påpekte dette, jeg har videreformidlet henvendelsen din til det rette teamet, som vil se på problemet. 

 

Tjenesten vår fungerer best dersom du gir den tilgang til posisjonen din. Vi jobber for å få til det du etterlyser, nemlig at du kan velge avreise- og ankomstpunkt i kartet, men dette er ikke klart ennå. 

 

Mvh

Svein Olav 

Webredaktør, Entur

 

 

Hei!

 

Takker for tilbakemeldingen. Godt dere tar tak i dette. Det lover godt.

 

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...