Jump to content
oddeh

[Løst] Gikk tom for olje under tomgang

Recommended Posts

Hei,

 

frykter motoren på min VW Passat 98-modell kan ha skjært seg. Startet bilen og den gikk i ca 15 min mens jeg skrapte is. Plutselig så begyner den å miste turtall, men tenkte ikke mer over det da den bruker å gjøre det fra tid til annen, men så skjedde det igjen rett etter. Hoppet da inn i bilen ettersom jeg tenkte å prøve å ruse den litt så den ikke skulle dø helt. Ruset den til kanskje 2500 omdreininger og så oppstod det en noe rar mekanisk lyd fra motoren mens den svakt dør ut, og jeg legger merke til at oljelampen lyser rødt (uvisst hvor lenge). Skrur av motoren umiddelbar, går ut og ser en relativt stor oljedam under bilen. Peilet oljen og det er ikke antydning til olje på peileren.

 

Lekasjen ser ut til å komme fra rundt oljefilteret, men skal få jekket bilen og se litt nøyere i morgen.

Kommer trolig etter hvert å fylle olje igjen og se om den starter, men noe jeg burde tenke på da eller ikke gjøre?

Share this post


Link to post

Har lest en del på nett om lignende problem, men i samtlige tilfeller så var bilen i gir. Vil det ikke være større sjanse for at ting ikke går (så) galt men null/lite belastning?

Share this post


Link to post

Ja lavt turtall taler til din fordel. Fiks lekkasjen og fyll på ny olje så får du se. Ikke reparer mye på den bilen dog, 20 år gamle passater får du kastet etter deg.

Share this post


Link to post

Ja det er mange som kjører bilen uten olje til den stopper for så å bare fylle opp med olje og starte den igjen. "Himla god bil!" tenker de og kjører videre med et bredt glis. Gliset pleier å forsvinne etter noen uker når de plutselig finner ut at de må etterfylle olje oftere enn de fyller drivstoff.

Edited by sedsberg

Share this post


Link to post

Ja det er mange som kjører bilen uten olje til den stopper for så å bare fylle opp med olje og starte den igjen. "Himla god bil!" tenker de og kjører videre med et bredt glis. Gliset pleier å forsvinne etter noen uker når de plutselig finner ut at de må etterfylle olje oftere enn de fyller drivstoff.

 

Stoppet såklart med en gang jeg skjønte/så at det var lite olje. Skjønner jo at motoren ikke har godt av det i det hele tatt, men har jo et lite håp om at den overlever med mindre skader.

Share this post


Link to post

Hvis motoren stoppet så er det pga. friksjon, og det er sjeldent bra. Du kan være heldig men vanligvis vil oljeforbruket gå opp etter en kort stund.

Share this post


Link to post

Den har hittil ikke brukt olje og den brukes ikke så ofte. Planen var bare å beholde den i ett år til, så økt oljeforbruk det kan jeg leve med om den overlever.

Share this post


Link to post

Du ser det sjeldent med en gang. Kan ofte gå noen uker før man merker at man må etterfylle mer enn normalt. God idé å peile olja oftere nå, og peile etter hver gang du fyller drivstoff f.eks.

Share this post


Link to post

Oljen er ikke der bare for å smøre motoren, men også for å hindre at den blir for varm.. Man kan ha utrolig flaks, og at den bare har stoppet opp grunnet metallet har utvidet seg og komprisjonen ble for høy uten at den har tatt skade.. men, den vil mest sansynlig ha tatt noe skade om du får start på den igjen..

 

I værste tilfellet kan det å prøve å starte den igjen, gi motoren ytterlige skader..

Men det blir vel uansett veldig dyrt å fikse uansett..

 

Personlig ville jeg ha i utgangspunktet avskrevet motoren, men prøvd å gidd den en sjangs, da bør du limefast noen sterke magner på bunnpannen din, for å ta vekk all metallspon og lignende når du etterfyller olje og la bilen kjøre med det en liten tid, før du fører det mot oljetappen og drar det ut med en mindre magnet.. Men motoren vil trolig aldri bli den samme igjen..

 

Når det er sagt, gikk min Toyota Corolla 88mod 1,6l tom for olje etter ene råden(EDIT) slo hull i bunnpanna.. (Hadde rådebank i et halvt år) :p

 

Men den durte å gikk uten olje i flere mil til på 3sylinderer og uten olje med hull i bunnpanna og kraftig kast i motoren :p

Edited by Krozmar

Share this post


Link to post

Hvis et oljefilter begynner å lekke sånn uten videre så er det gjerne fordi det har rusta i filler.

 

Hvis du noen gang skal kjøpe bruktbil se på oljefilteret. Er det rust der så driter du i å kjøpe den bilen(da det tyder på dårlig serviceoppfølging).

 

Jeg hadde nok ikke kjøpt den dyreste olja når du skal prøve å få liv i dette igjen.

 

At en råde ofte slår hull i bunnpanner er ukjent for meg. Det er fartsdumper som ofte slår hull i bunnpanner. En råde pleier som regel å stå ut av sideveggen på motorblokka når den vil ut. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Oppdatering: Endte med å frakte bilen til verksted for å få jobben gjort ordentlig. Medlemskap i NAF Veihjelp betalte seg der.

De kunne konstatere gåen pakning i oljekjøler og at motoren fortsatt lever.

 

Takk for samtlige innspill.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jepp, skal følge med oljenivået som en hauk. Kjørte bilen nettopp hjem, og alt virker for øyeblikket som normal.
Anser meg som meget heldig.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...