Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Gikk tom for olje under tomgang


oddeh

Anbefalte innlegg

Hei,

 

frykter motoren på min VW Passat 98-modell kan ha skjært seg. Startet bilen og den gikk i ca 15 min mens jeg skrapte is. Plutselig så begyner den å miste turtall, men tenkte ikke mer over det da den bruker å gjøre det fra tid til annen, men så skjedde det igjen rett etter. Hoppet da inn i bilen ettersom jeg tenkte å prøve å ruse den litt så den ikke skulle dø helt. Ruset den til kanskje 2500 omdreininger og så oppstod det en noe rar mekanisk lyd fra motoren mens den svakt dør ut, og jeg legger merke til at oljelampen lyser rødt (uvisst hvor lenge). Skrur av motoren umiddelbar, går ut og ser en relativt stor oljedam under bilen. Peilet oljen og det er ikke antydning til olje på peileren.

 

Lekasjen ser ut til å komme fra rundt oljefilteret, men skal få jekket bilen og se litt nøyere i morgen.

Kommer trolig etter hvert å fylle olje igjen og se om den starter, men noe jeg burde tenke på da eller ikke gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er mange som kjører bilen uten olje til den stopper for så å bare fylle opp med olje og starte den igjen. "Himla god bil!" tenker de og kjører videre med et bredt glis. Gliset pleier å forsvinne etter noen uker når de plutselig finner ut at de må etterfylle olje oftere enn de fyller drivstoff.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ja det er mange som kjører bilen uten olje til den stopper for så å bare fylle opp med olje og starte den igjen. "Himla god bil!" tenker de og kjører videre med et bredt glis. Gliset pleier å forsvinne etter noen uker når de plutselig finner ut at de må etterfylle olje oftere enn de fyller drivstoff.

 

Stoppet såklart med en gang jeg skjønte/så at det var lite olje. Skjønner jo at motoren ikke har godt av det i det hele tatt, men har jo et lite håp om at den overlever med mindre skader.

Lenke til kommentar

Oljen er ikke der bare for å smøre motoren, men også for å hindre at den blir for varm.. Man kan ha utrolig flaks, og at den bare har stoppet opp grunnet metallet har utvidet seg og komprisjonen ble for høy uten at den har tatt skade.. men, den vil mest sansynlig ha tatt noe skade om du får start på den igjen..

 

I værste tilfellet kan det å prøve å starte den igjen, gi motoren ytterlige skader..

Men det blir vel uansett veldig dyrt å fikse uansett..

 

Personlig ville jeg ha i utgangspunktet avskrevet motoren, men prøvd å gidd den en sjangs, da bør du limefast noen sterke magner på bunnpannen din, for å ta vekk all metallspon og lignende når du etterfyller olje og la bilen kjøre med det en liten tid, før du fører det mot oljetappen og drar det ut med en mindre magnet.. Men motoren vil trolig aldri bli den samme igjen..

 

Når det er sagt, gikk min Toyota Corolla 88mod 1,6l tom for olje etter ene råden(EDIT) slo hull i bunnpanna.. (Hadde rådebank i et halvt år) :p

 

Men den durte å gikk uten olje i flere mil til på 3sylinderer og uten olje med hull i bunnpanna og kraftig kast i motoren :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Hvis et oljefilter begynner å lekke sånn uten videre så er det gjerne fordi det har rusta i filler.

 

Hvis du noen gang skal kjøpe bruktbil se på oljefilteret. Er det rust der så driter du i å kjøpe den bilen(da det tyder på dårlig serviceoppfølging).

 

Jeg hadde nok ikke kjøpt den dyreste olja når du skal prøve å få liv i dette igjen.

 

At en råde ofte slår hull i bunnpanner er ukjent for meg. Det er fartsdumper som ofte slår hull i bunnpanner. En råde pleier som regel å stå ut av sideveggen på motorblokka når den vil ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...