Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Gikk tom for olje under tomgang


oddeh

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei,

 

frykter motoren på min VW Passat 98-modell kan ha skjært seg. Startet bilen og den gikk i ca 15 min mens jeg skrapte is. Plutselig så begyner den å miste turtall, men tenkte ikke mer over det da den bruker å gjøre det fra tid til annen, men så skjedde det igjen rett etter. Hoppet da inn i bilen ettersom jeg tenkte å prøve å ruse den litt så den ikke skulle dø helt. Ruset den til kanskje 2500 omdreininger og så oppstod det en noe rar mekanisk lyd fra motoren mens den svakt dør ut, og jeg legger merke til at oljelampen lyser rødt (uvisst hvor lenge). Skrur av motoren umiddelbar, går ut og ser en relativt stor oljedam under bilen. Peilet oljen og det er ikke antydning til olje på peileren.

 

Lekasjen ser ut til å komme fra rundt oljefilteret, men skal få jekket bilen og se litt nøyere i morgen.

Kommer trolig etter hvert å fylle olje igjen og se om den starter, men noe jeg burde tenke på da eller ikke gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest en del på nett om lignende problem, men i samtlige tilfeller så var bilen i gir. Vil det ikke være større sjanse for at ting ikke går (så) galt men null/lite belastning?

Skrevet

Ja lavt turtall taler til din fordel. Fiks lekkasjen og fyll på ny olje så får du se. Ikke reparer mye på den bilen dog, 20 år gamle passater får du kastet etter deg.

Skrevet (endret)

Ja det er mange som kjører bilen uten olje til den stopper for så å bare fylle opp med olje og starte den igjen. "Himla god bil!" tenker de og kjører videre med et bredt glis. Gliset pleier å forsvinne etter noen uker når de plutselig finner ut at de må etterfylle olje oftere enn de fyller drivstoff.

Endret av sedsberg
Skrevet

Ja det er mange som kjører bilen uten olje til den stopper for så å bare fylle opp med olje og starte den igjen. "Himla god bil!" tenker de og kjører videre med et bredt glis. Gliset pleier å forsvinne etter noen uker når de plutselig finner ut at de må etterfylle olje oftere enn de fyller drivstoff.

 

Stoppet såklart med en gang jeg skjønte/så at det var lite olje. Skjønner jo at motoren ikke har godt av det i det hele tatt, men har jo et lite håp om at den overlever med mindre skader.

Skrevet

Den har hittil ikke brukt olje og den brukes ikke så ofte. Planen var bare å beholde den i ett år til, så økt oljeforbruk det kan jeg leve med om den overlever.

Skrevet

Du ser det sjeldent med en gang. Kan ofte gå noen uker før man merker at man må etterfylle mer enn normalt. God idé å peile olja oftere nå, og peile etter hver gang du fyller drivstoff f.eks.

Skrevet (endret)

Oljen er ikke der bare for å smøre motoren, men også for å hindre at den blir for varm.. Man kan ha utrolig flaks, og at den bare har stoppet opp grunnet metallet har utvidet seg og komprisjonen ble for høy uten at den har tatt skade.. men, den vil mest sansynlig ha tatt noe skade om du får start på den igjen..

 

I værste tilfellet kan det å prøve å starte den igjen, gi motoren ytterlige skader..

Men det blir vel uansett veldig dyrt å fikse uansett..

 

Personlig ville jeg ha i utgangspunktet avskrevet motoren, men prøvd å gidd den en sjangs, da bør du limefast noen sterke magner på bunnpannen din, for å ta vekk all metallspon og lignende når du etterfyller olje og la bilen kjøre med det en liten tid, før du fører det mot oljetappen og drar det ut med en mindre magnet.. Men motoren vil trolig aldri bli den samme igjen..

 

Når det er sagt, gikk min Toyota Corolla 88mod 1,6l tom for olje etter ene råden(EDIT) slo hull i bunnpanna.. (Hadde rådebank i et halvt år) :p

 

Men den durte å gikk uten olje i flere mil til på 3sylinderer og uten olje med hull i bunnpanna og kraftig kast i motoren :p

Endret av Krozmar
Skrevet

Hvis et oljefilter begynner å lekke sånn uten videre så er det gjerne fordi det har rusta i filler.

 

Hvis du noen gang skal kjøpe bruktbil se på oljefilteret. Er det rust der så driter du i å kjøpe den bilen(da det tyder på dårlig serviceoppfølging).

 

Jeg hadde nok ikke kjøpt den dyreste olja når du skal prøve å få liv i dette igjen.

 

At en råde ofte slår hull i bunnpanner er ukjent for meg. Det er fartsdumper som ofte slår hull i bunnpanner. En råde pleier som regel å stå ut av sideveggen på motorblokka når den vil ut. 

  • Liker 1
Skrevet

Oppdatering: Endte med å frakte bilen til verksted for å få jobben gjort ordentlig. Medlemskap i NAF Veihjelp betalte seg der.

De kunne konstatere gåen pakning i oljekjøler og at motoren fortsatt lever.

 

Takk for samtlige innspill.

  • Liker 1
Skrevet

Jepp, skal følge med oljenivået som en hauk. Kjørte bilen nettopp hjem, og alt virker for øyeblikket som normal.
Anser meg som meget heldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...