Gå til innhold

Apple skal trolig slippe tre nye Mac-modeller i år – med egenproduserte brikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min spådom er at Apple vil på et eller annet tidspunkt vil gå bort i fra Intel CPU, og benytte sin egen A-serie eller tilsvarende. Dette er temmelig opplagt at de vil ønske å benytte én plattform om dette er mulig. Det vil trolig ende opp med ett OS med ulikt uttrykk (GUI) for forskjellig typer enheter.

 

Intels 8086-arkitektur har aldri vært det beste utgangpunktet, og i alle fall ikke når mobilitet og energiforbruk er høyt oppe på prioriteringslista.

 

Microsoft følger samme trenden. De vil over på et nytt OS (Polaris) og annen type CPU (ARM-basert).

Lenke til kommentar

Min spådom er at Apple vil på et eller annet tidspunkt vil gå bort i fra Intel CPU, og benytte sin egen A-serie eller tilsvarende. Dette er temmelig opplagt at de vil ønske å benytte én plattform om dette er mulig. Det vil trolig ende opp med ett OS med ulikt uttrykk (GUI) for forskjellig typer enheter.

 

Intels 8086-arkitektur har aldri vært det beste utgangpunktet, og i alle fall ikke når mobilitet og energiforbruk er høyt oppe på prioriteringslista.

 

Microsoft følger samme trenden. De vil over på et nytt OS (Polaris) og annen type CPU (ARM-basert).

 

x86 funker greit nok, nei den er ikke optimal, men når 95% av chip brukes til cache branch prediction og masse parallellitet spiller det ikke så mye rolle.

 

Ja jeg kan tenke at Apple ønsker å rulle mac in i IOS melkekua. Tenkelig de vil droppe pro brukerne for dette.

 

For MS, tror ikke det, de tapte ekstremt mange milliarder på windows 8 og forsøket på en plattform for pc og mobil og floppet på mobil.

Microsoft surface kjører kun x86 i dag.

 

Årsaken til at windows er så sterk er legacy programvare. Alt fra steam bibloteket dit til regnskaps systemet du kjøpte for mange år siden.

Lenke til kommentar

x86 er ikke optimalt, men det er det beste vi har for PCer. Og det kommer nok ikke til å endre seg med det første. Ikke så lenge du bruker et desktop OS. Skal du bytte arkitektur så må du da altså skrive alt på nytt igjen til en annen arkitektur, og også splitte OSet ditt og støtte to arkitekturer siden ARM CPUer ikke oppnår høy ytelse. 

 

 

Det MS har gjort for å få det til å virke nå er jo å emulere x86 på ARM brikker. Så for alle praktiske formål er det det du må gjøre. Og grunnen til at disse tingene ikke er optimale er at kosten med å endre er så høy at det ikke er verdt det.

 

 

Så det vil si at noe må virkelig være mye bedre for at det skal være verdt å bytte. Og slik det er i dag så er det kun et fåtall PCer som ville vært bedre med en ARM CPU. En MacBook med Core M joda, men 35W TDP og oppover variantene? iMacs?

 

Det er stor forskjell på å lage enkelte kontrollkretser og å bytte ut grunnarkitekturen selve OSet er basert på.

 

 

Hvis du ser på det meste av SW, så er det nesten nesten aldri det beste å bare skrape alt og bygge opp alt på nytt fra bunnen. Til tross for at det er mye gammelt og dårlig. Og det å splitte folk, programvare osv er heller ikke så bra.

Lenke til kommentar

Min spådom er at Apple vil på et eller annet tidspunkt vil gå bort i fra Intel CPU, og benytte sin egen A-serie eller tilsvarende. Dette er temmelig opplagt at de vil ønske å benytte én plattform om dette er mulig. Det vil trolig ende opp med ett OS med ulikt uttrykk (GUI) for forskjellig typer enheter.

 

Intels 8086-arkitektur har aldri vært det beste utgangpunktet, og i alle fall ikke når mobilitet og energiforbruk er høyt oppe på prioriteringslista.

 

Microsoft følger samme trenden. De vil over på et nytt OS (Polaris) og annen type CPU (ARM-basert).

 

De har jo gått ut og sagt at de går vekk fra intel for 6 mnd siden.

Lenke til kommentar

 

Min spådom er at Apple vil på et eller annet tidspunkt vil gå bort i fra Intel CPU, og benytte sin egen A-serie eller tilsvarende. Dette er temmelig opplagt at de vil ønske å benytte én plattform om dette er mulig. Det vil trolig ende opp med ett OS med ulikt uttrykk (GUI) for forskjellig typer enheter.

 

Intels 8086-arkitektur har aldri vært det beste utgangpunktet, og i alle fall ikke når mobilitet og energiforbruk er høyt oppe på prioriteringslista.

 

Microsoft følger samme trenden. De vil over på et nytt OS (Polaris) og annen type CPU (ARM-basert).

De har jo gått ut og sagt at de går vekk fra intel for 6 mnd siden.

 

 

Etter min oppfatning så er hovedårsaken til at MacOS fikk en sånn suksess som de har hatt, nettopp overgangen til X86 og Intel-CPUer. Om brukerne trengte windows-programmer, så kunne de nå endelig gjøre det på samme PC ved å bruke dualboot eller emulering, men anbefalingen har hele tiden vært dualbooting. Emulering ga visse problemer, der ytelse var det største ankepunktet.

 

Dersom de nå finner ut at det er en god idé å gå tilbake til egen CPU-arkitektur, så tror jeg de rett og slett dreper (litt av) eget marked. Emulering av X86 vil nok hjelpe på mye, men om det er godt nok, er jeg i sterk tvil på.

 

Å "dumme ned" klientene til IOS vil nok også kunne skremme vekk noen brukere, så vidt jeg kjenner forskjellen mellom de som bruker iMac/Macbooks i kombinasjon med IOS, og de som kun kjører IOS-enheter.

 

Da har jeg mere tro på å lage en egen serie med IOS-maskiner som alternativ til MacOS, ihvertfall for å teste om det er et marked for dette, og om brukerne liker eller misliker dette. Dog har vel Apple dårlig trackrecord på å la brukerne velge, men heller tar valget for brukerne med en "take it and love it"-holdning (som en omskriving av "take it or leave it").

Lenke til kommentar

For MS, tror ikke det, de tapte ekstremt mange milliarder på windows 8 og forsøket på en plattform for pc og mobil og floppet på mobil.

Microsoft surface kjører kun x86 i dag.

 

Windows 10 er et stort steg lengre i retning av sammensmelting av mobil og nettbrett/PC enn det Windows 8.X var. Nå har vi hatt UWP-apper som deler kode på tvers av x86/ARM i noen år, og med CShell tar de det enda et steg videre, og lager felles Windows GUI også: https://www.windowscentral.com/windows-cshell

 

Og når det gjelder Surface på ARM: https://www.theverge.com/2017/10/18/16495010/microsoft-windows-10-arm-laptops-battery-life

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...