Gå til innhold

Nordea forbyr alle sine ansatte å handle Bitcoin og andre kryptovaluta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Har arbeidsgiver lov å blande seg inn i privatlivet, hva er problemet så lenge det er lovlig? 

 

 

 

 

- Godt spørsmål...

Der finnes flere eksempler på at folk har fått sparken fordi sjefen(e) mener at det de ansatte gjør i sitt privatliv kan sette kjeden/selskapet/konsernet i dårlig lys.

Og det på tross av, som du sier, det dem gjør er lovelig.

 

Så det trenger med andre ord ikke handle om penger...

Selv om at det er noe av fokuset i denne saken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har en bedrift lov til å forby noe slikt? Det blir litt som at hvis jeg jobber på rema 1000 så forbyr de meg å handle på meny...... Må vel være ett ombud eller forbund her i norge som har noen innsielser på akkuratt dette.....

 

Det er vanskelig å si. Jeg vet at de som jobber i Posten har forbud mot å reservere seg mot reklame i posten, men det blir jo veldig ulikt dette.

Lenke til kommentar

Nå er vel banken kriminel selv da de knapt tilbyr kontanthåndtering lenger. Ja til kontanter som gir demokrati og frihet.

 

Bankenes plikt til å håndtere kontanter ved uttak og innskudd er imidlertid nå lovfestet i en egen bestemmelse i finansforetaksloven § 16-4 første ledd:

 

«Banker skal i samsvar med kundenes forventninger og behov, motta kontanter fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene i form av kontanter.»

 

Kontantplikten i § 16-4 første ledd innebærer ingen særlig realitetsendring i forhold til gjeldende rett. Banker har etter gjeldende rett enerett til å ta imot innskudd fra allmenheten, jf. sparebankloven § 1 og forretningsbankloven § 1. Det er lagt til grunn at denne eneretten innebærer en korresponderende plikt til å tilby ordninger for innskudd og uttak av kontanter og betalingstjenester tilpasset kundegruppens behov, jf. Prop. 125 L (2013-2014) s. 104.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har arbeidsgiver lov å blande seg inn i privatlivet, hva er problemet så lenge det er lovlig? 

 

 

 

- Godt spørsmål...

Der finnes flere eksempler på at folk har fått sparken fordi sjefen(e) mener at det de ansatte gjør i sitt privatliv kan sette kjeden/selskapet/konsernet i dårlig lys.

Og det på tross av, som du sier, det dem gjør er lovelig.

 

Så det trenger med andre ord ikke handle om penger...

Selv om at det er noe av fokuset i denne saken.

Har du noen eksempler på dette i norge? Jeg vet dette har skjedd i usa med det mest kjente eksempelet er hun som viste fingeren til donald trump mens hun syklet.... Nå er vel denne saken i gang i rettsvesenet også. Arbeidstakere i norge har bedre rettigheten en i de fleste stater i usa også.

 

Hadde vært litt artig om fagforbundet kom på banen og truet med rettsak. Hvis dette viser seg i rettsvesenet mener dette er ok så kan det skape en presedens for at bedrifter kan finne på mye rart. Fagforbundet for bankansatte i danmark har uttalt at de vurderer å teste lovligheten av dette "forbudet"

 

Er som du inne på litt forskjell på å sette firma i dårlig lys og å handle bitcoins. Ene kan ødelegge omdømme andre kan ikke det. Jeg kan forstå at det ikke er ok å stå forran til ja til rasisme paraden iført nordeagenseren..... Men skal arbeidsgiveren din kunne sparke deg dersom du er ett passivt medlem i ja til rasisme og det er en lovlig organisasjon eller handler hos konkurenten?

Lenke til kommentar

Mange jobbkontrakter har klausul at man ikke kan jobbe i konkurrende bransjer feks, tipper Nordea kan bruke noe tilsvarende.

 

Da er det snakk om at hvis du for eks. jobber på Apple, så har du ikke lov til å skaffe deg jobb hos Google i tillegg. Det er vel ikke det, det er snakk om her. Å handle med Bitcoin er ikke å jobbe i en bransje, noe mer enn det er for en Apple-ansatt å kjøpe seg en Google-telefon for privat bruk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Har arbeidsgiver lov å blande seg inn i privatlivet, hva er problemet så lenge det er lovlig? 

 

 

 

 

- Godt spørsmål...

Der finnes flere eksempler på at folk har fått sparken fordi sjefen(e) mener at det de ansatte gjør i sitt privatliv kan sette kjeden/selskapet/konsernet i dårlig lys.

Og det på tross av, som du sier, det dem gjør er lovelig.

 

Så det trenger med andre ord ikke handle om penger...

Selv om at det er noe av fokuset i denne saken.

 

 

 

Har du noen eksempler på dette i norge?

Jeg vet dette har skjedd i usa med det mest kjente eksempelet er hun som viste fingeren til donald trump mens hun syklet...

Nå er vel denne saken i gang i rettsvesenet også. Arbeidstakere i norge har bedre rettigheten en i de fleste stater i usa også.

 

Hadde vært litt artig om fagforbundet kom på banen og truet med rettsak.

Hvis dette viser seg i rettsvesenet mener dette er ok så kan det skape en presedens for at bedrifter kan finne på mye rart. Fagforbundet for bankansatte i danmark har uttalt at de vurderer å teste lovligheten av dette "forbudet"

 

Er som du inne på litt forskjell på å sette firma i dårlig lys og å handle bitcoins.

Ene kan ødelegge omdømme andre kan ikke det.

Jeg kan forstå at det ikke er ok å stå forran til ja til rasisme paraden iført nordeagenseren...

Men skal arbeidsgiveren din kunne sparke deg dersom du er ett passivt medlem i ja til rasisme og det er en lovlig organisasjon eller handler hos konkurenten?

 

 

 

- Kommer ikke på navnet, men det er ikke så fryktelig lenge siden der var en sak i norsk media om ei dame som fikk sparken på grunn av noen bilder på Facebook, om jeg ikke husker feil da det kan ha vært en blog.

 

Hun var ei høyt profilert business dame.

 

Bildene ble tatt i forbindelse med et bryllup, if memory serves.

Men de var tydeligvis for drøye siden hun fikk sparken.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har arbeidsgiver lov å blande seg inn i privatlivet, hva er problemet så lenge det er lovlig?

 

 

 

- Godt spørsmål...

Der finnes flere eksempler på at folk har fått sparken fordi sjefen(e) mener at det de ansatte gjør i sitt privatliv kan sette kjeden/selskapet/konsernet i dårlig lys.

Og det på tross av, som du sier, det dem gjør er lovelig.

 

Så det trenger med andre ord ikke handle om penger...

Selv om at det er noe av fokuset i denne saken.

 

 

Har du noen eksempler på dette i norge?

Jeg vet dette har skjedd i usa med det mest kjente eksempelet er hun som viste fingeren til donald trump mens hun syklet...

Nå er vel denne saken i gang i rettsvesenet også. Arbeidstakere i norge har bedre rettigheten en i de fleste stater i usa også.

 

Hadde vært litt artig om fagforbundet kom på banen og truet med rettsak.

Hvis dette viser seg i rettsvesenet mener dette er ok så kan det skape en presedens for at bedrifter kan finne på mye rart. Fagforbundet for bankansatte i danmark har uttalt at de vurderer å teste lovligheten av dette "forbudet"

 

Er som du inne på litt forskjell på å sette firma i dårlig lys og å handle bitcoins.

Ene kan ødelegge omdømme andre kan ikke det.

Jeg kan forstå at det ikke er ok å stå forran til ja til rasisme paraden iført nordeagenseren...

Men skal arbeidsgiveren din kunne sparke deg dersom du er ett passivt medlem i ja til rasisme og det er en lovlig organisasjon eller handler hos konkurenten?

 

 

- Kommer ikke på navnet, men det er ikke så fryktelig lenge siden der var en sak i norsk media om ei dame som fikk sparken på grunn av noen bilder på Facebook, om jeg ikke husker feil da det kan ha vært en blog.

 

Hun var ei høyt profilert business dame.

 

Bildene ble tatt i forbindelse med et bryllup, if memory serves.

Men de var tydeligvis for drøye siden hun fikk sparken.

Det sier seg vel selv at det er bra at de ansatte ikke får handle slik internett-luft? Det er for å hindre front runners i å melke kundene. Lite stilig hvis alle rådgiverne i nordea kjøper bitcoin og så kjører en kampanje overfor kundene sine om at de burde kjøpe btc.

 

Ta en titt her for lovverket rundt egenhandel. Mange firmaer har også utvidet dette regelverket med egne interne retningslinjer.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har arbeidsgiver lov å blande seg inn i privatlivet, hva er problemet så lenge det er lovlig? 

 

 

 

- Godt spørsmål...

Der finnes flere eksempler på at folk har fått sparken fordi sjefen(e) mener at det de ansatte gjør i sitt privatliv kan sette kjeden/selskapet/konsernet i dårlig lys.

Og det på tross av, som du sier, det dem gjør er lovelig.

 

Så det trenger med andre ord ikke handle om penger...

Selv om at det er noe av fokuset i denne saken.

 

 

Har du noen eksempler på dette i norge?

Jeg vet dette har skjedd i usa med det mest kjente eksempelet er hun som viste fingeren til donald trump mens hun syklet...

Nå er vel denne saken i gang i rettsvesenet også. Arbeidstakere i norge har bedre rettigheten en i de fleste stater i usa også.

 

Hadde vært litt artig om fagforbundet kom på banen og truet med rettsak.

Hvis dette viser seg i rettsvesenet mener dette er ok så kan det skape en presedens for at bedrifter kan finne på mye rart. Fagforbundet for bankansatte i danmark har uttalt at de vurderer å teste lovligheten av dette "forbudet"

 

Er som du inne på litt forskjell på å sette firma i dårlig lys og å handle bitcoins.

Ene kan ødelegge omdømme andre kan ikke det.

Jeg kan forstå at det ikke er ok å stå forran til ja til rasisme paraden iført nordeagenseren...

Men skal arbeidsgiveren din kunne sparke deg dersom du er ett passivt medlem i ja til rasisme og det er en lovlig organisasjon eller handler hos konkurenten?

 

 

- Kommer ikke på navnet, men det er ikke så fryktelig lenge siden der var en sak i norsk media om ei dame som fikk sparken på grunn av noen bilder på Facebook, om jeg ikke husker feil da det kan ha vært en blog.

 

Hun var ei høyt profilert business dame.

 

Bildene ble tatt i forbindelse med et bryllup, if memory serves.

Men de var tydeligvis for drøye siden hun fikk sparken.

Denne saken her?

www.buzzfeed.com/amphtml/kristatorres/this-woman-said-her-company-fired-her-after-her-body

 

Hadde dette skjedd hadde både fagforbundet, Ottar og norsk norsk fedmeforbund stått utenfor filialen morgenen etterpå med høygafflene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordea har virkelig erklært krig mot krypto. Og med en for meg særdeles dårlig begrunnelse. At kriminelle har nytte av diverse kryptovalutaer er det vel ingen tvil om, men nå er krypto faktisk mer sporbart enn kontanter. Det legger elektroniske spor, og alt politiet trenger er opplysninger fra en kryptobørs om personer bak brukerkontoer. Det er vel ett par kryptoer som er mer anonyme, som Monero. Men helt usporbare er de ikke.

 

Glad jeg ikke er kunde hos Nordea. Håper noen utfordrer Nordea på dette. Det er garantert noen ansatte i Nordea som handler krypto. Men de gjør vel det i det skjulte for å unngå konsekvenser fra Nordea.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...