Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalt for reisetid?


1989Kristine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det kan jeg aldri tenke meg at noen har gjort noe med. Skal spørre NITO-representant jeg. Tapet er vesentlig ja. Før, når vi fikk betalt, så var det også bare grunnlønn (altså fastlønn delt på årsverk ganget med reisetimer. Ingen overtid).

 

Ja samme her hvor jeg er nå. Altså fastlønn på reisetid, hadde 50% i helger før(annen bedrift). 

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven kapittel 10 (som implementerer arbeidstidsdirektivet) sier noe om hvor mye tid arbeidsgiver kan kreve å få disponere, og hvor mye tid du og arbeidsgiver kan avtale at han skal få disponere.

 

Hvordan denne tiden skal avlønnes (og om den skal det, ref f.eks. fastlønnede, lederlønnskontrakter, og - som her - reisetid) er et annet spørsmål, hvor den eneste reguleringen i arbeidsmiljøloven er overtidsbestemmelsene.

Lenke til kommentar

Jeg har mange år som håndverker og jobbet mye på anlegg.

Reisetiden kan variere sterkt.

 

Såvidt jeg har erfart står arbeidstaker svakt i slike problemstillinger. I alle arbeidskontrakter jeg noensinne har hatt står det at arbeidssted er de aktuelle oppdragene og at noe reising må medregnes.

 

Jeg mener å ha lest at etter ti dager med oppmøte på et nytt sted er dette nye stedet uansett å anse som din oppmøteplass (og man skal ikke benytte firmabil til oppmøte her uten å skatte for det).

 

Normalt sett, i min erfaring, forhandler arbeidsstokken slikt selv og her handler det om å gi og ta. Det mest normale er at Dersom reisetiden er f.eks en time hver vei så betaler arbeidsgiver for tiden til jobb mens arbeidstaker tar tiden fra jobb.

 

Altså i praksis så kjører man enten tidligere hjem eller kommer senere (kjører I arbeidstid).

 

Er det veldig langt til jobb får jeg tilbud om overnatting men ettersom det ikke finnes krav om noe kompensasjon for slikt (privat hvor arb.giver betaler opphold og mat) og jeg uansett har en familie jeg ønsker å være med så blir løsningen somregel at jeg må kjøre tidlig og være sent hjemme, men firma betaler kostnader forbundet med transporten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...