Gå til innhold

Ferrari-sjefen er en av bilbransjens mest uttalte elbil-skeptikere: Nå utelukker han ikke elbil


Anbefalte innlegg

 

 

Kan kanskje tenkes at de bruker Laserdisc tankegang i stedet....

På hvilken måte?

 

Elbilen er jo mer som mobilmarkedet: En pioner viser hvordan produktet skal lages, og snur hele markedet på hodet ved at alle følger etter, noen mer motvillige enn andre.

 

LD var imidlertid ikke noe som revolusjonerte markedet, og resten løp ikke beina av seg for å følge etter.

 

På den måten at Laserdisc også skulle bli det store. Helt til det dukket opp noe bedre. For batteribiler har heller ikke akkurat revlusjonert markedet. På nesten 150 år har de tilrevet seg 0,2% av markedet. Til tross for store økonomiske statlige intenciver over store deler av verden.  Forst gjort å bli blind for realitetene og bare se på Norge

 

Batteribiler har definitivt revolusjonert markedet. "Alle" har kastet seg på, og de som er sent ute har kjappet seg med å lage noen utkast de kunne vise frem for å vise at de også henger med. Noe slikt skjedde aldri med LD.

 

Faktum er at "alle" har skjønt at de må kaste seg på batteribølgen. Selv de som i det lengste insisterte på at det var andre ting som var fremtiden.

 

Batteribiler har ikke vært et reelt alternativ i 150 år, så det blir for dumt å begynne å snakke om det. Det blir som å si at fordi iPhone ikke hadde store markedsandeler rett etter lansering så var det ikke liv laga.

 

Det blir derfor idiotisk å sammenligne elbiler med LD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De fleste sjefene i bransjen tror ikke batteribiler bfår noe gjennombrudd. Men hey.. Hva vet vel de?.

De vet veldig lite. Akkurat som andre sjefer i bransjer som har blitt "disrupted".

 

Bilprodusentene mener du tar feil..

Ja, akkurat som Nokia, Blackberry, osv. da Apple kom på banen.

Det er utrolig i hvilken grad folk som står midt oppe i det (for eksempel toppfolk i bilbransjen) er nærsynte. Ca ti prosent av dem evner å løfte hodet og se litt lengre. Slike folk ser hvor det går!

Lenke til kommentar

Laserdisk var genialt og tekniske slektnigner av LD har hatt enorm suksess de siste par tiårene: DVD og bluray

Skal du lage en analogi så kan vi godt sammenligne blysyre-batteribiler med LD og Li-Ion-batteribiler med DVD. Om noen få år kommer elbilenes bluray, faststoffelektrolytt-batteribilene. Selvkjørende biler er et annet steg som noen sikkert vil kalle bilverdens analogi til strømming, men selvkjøring kan ikke erstatte motorer, de er et supplement. Derfor lar det seg ikke sammenligne med at strømming erstatter bluray.

 

Poenget er at batteribiler er kommet for å bli. Fokuset på biler som utslippskilde vil dreies over til et fokus på ren produksjon av elkraft.

Lenke til kommentar

 

De fleste sjefene i bransjen tror ikke batteribiler bfår noe gjennombrudd. Men hey.. Hva vet vel de?.

De vet veldig lite. Akkurat som andre sjefer i bransjer som har blitt "disrupted".

 

Bilprodusentene mener du tar feil..

Ja, akkurat som Nokia, Blackberry, osv. da Apple kom på banen.

 

Flott at du kopierer halve setninger, da illustrerer du poenget mitt veldig godt.....    Man kan forøvrig finne mange eksempler som viser det motsatte også.. På tide å slutte med de tullete sammenligningene der... 

Lenke til kommentar

Laserdisk var genialt og tekniske slektnigner av LD har hatt enorm suksess de siste par tiårene: DVD og bluray

Skal du lage en analogi så kan vi godt sammenligne blysyre-batteribiler med LD og Li-Ion-batteribiler med DVD. Om noen få år kommer elbilenes bluray, faststoffelektrolytt-batteribilene. Selvkjørende biler er et annet steg som noen sikkert vil kalle bilverdens analogi til strømming, men selvkjøring kan ikke erstatte motorer, de er et supplement. Derfor lar det seg ikke sammenligne med at strømming erstatter bluray.

 

Poenget er at batteribiler er kommet for å bli. Fokuset på biler som utslippskilde vil dreies over til et fokus på ren produksjon av elkraft.

Så da kan man jo kalle hydrogen en teknisk slektning av batteribil og da. Begge bruker jo elektrisk motor .  Har du lottotallene for i kveld også?

Lenke til kommentar

 

 

De fleste sjefene i bransjen tror ikke batteribiler bfår noe gjennombrudd. Men hey.. Hva vet vel de?.

De vet veldig lite. Akkurat som andre sjefer i bransjer som har blitt "disrupted".

 

Bilprodusentene mener du tar feil..

Ja, akkurat som Nokia, Blackberry, osv. da Apple kom på banen.

Det er utrolig i hvilken grad folk som står midt oppe i det (for eksempel toppfolk i bilbransjen) er nærsynte. Ca ti prosent av dem evner å løfte hodet og se litt lengre. Slike folk ser hvor det går!

 

Det er mye utrolig her i verden.... Manglende selvinnsikt f.eks....  Elbil har ikke slått igjennom etter 150 år

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan kanskje tenkes at de bruker Laserdisc tankegang i stedet....

På hvilken måte?

 

Elbilen er jo mer som mobilmarkedet: En pioner viser hvordan produktet skal lages, og snur hele markedet på hodet ved at alle følger etter, noen mer motvillige enn andre.

 

LD var imidlertid ikke noe som revolusjonerte markedet, og resten løp ikke beina av seg for å følge etter.

 

På den måten at Laserdisc også skulle bli det store. Helt til det dukket opp noe bedre. For batteribiler har heller ikke akkurat revlusjonert markedet. På nesten 150 år har de tilrevet seg 0,2% av markedet. Til tross for store økonomiske statlige intenciver over store deler av verden.  Forst gjort å bli blind for realitetene og bare se på Norge

 

Batteribiler har definitivt revolusjonert markedet. "Alle" har kastet seg på, og de som er sent ute har kjappet seg med å lage noen utkast de kunne vise frem for å vise at de også henger med. Noe slikt skjedde aldri med LD.

 

Faktum er at "alle" har skjønt at de må kaste seg på batteribølgen. Selv de som i det lengste insisterte på at det var andre ting som var fremtiden.

 

Batteribiler har ikke vært et reelt alternativ i 150 år, så det blir for dumt å begynne å snakke om det. Det blir som å si at fordi iPhone ikke hadde store markedsandeler rett etter lansering så var det ikke liv laga.

 

Det blir derfor idiotisk å sammenligne elbiler med LD.

 

Nei, det har de ikke.. LEs bilnyheter på internasjonale bilsider i stedet for de hypede norske. Grunnen til at "alle har kastet seg på" er en. For å få lov til å selge biler fra 2021 må man i praksis ha en elbil i modellutvalget.

 

Nissan LEaf kom for 8 år siden, men fortsatt har elbilen bare en markedsandel på 0,2%..  Så nei, det er ikke idiotisk for andre enn norske elbileiere som er opptatt av å beholde fordelene sine.  Det er en bedre teknologi på vei, men 2021 kommer for fort. Derfor mener bilindustrien selv at batteribiler ikke er det store, det er bare et steg på veien til vi får biler uten de hindringer som et batteri alltid vil være belemret med.. (Og vær så snill, ikke spør om hvilke hindringer. For du vet hva de er)

Lenke til kommentar

Det er mye utrolig her i verden.... Manglende selvinnsikt f.eks....  Elbil har ikke slått igjennom etter 150 år

Elbil har ikke vært et reelt alternativ i 150 år heller, og i tillegg har den korrupte fossilbransjen faktisk gått aktivt inn for å sabotere for elbiler. Det var jo en elbil for en del år tilbake som skremte vannet av fossilbransjen, og det medførte at de drepte prosjektet så det ikke skulle true dem.

 

Og å peke på gamle og utdaterte elbiler og late som de er relevante for dagens elbiler blir som å sitte i 2016 å si at telefoner med berøringsskjerm ikke hadde slått gjennom etter mange år, så derfor måtte iPhone også bli en flopp.

 

Nissan LEaf kom for 8 år siden, men fortsatt har elbilen bare en markedsandel på 0,2%..  Så nei, det er ikke idiotisk for andre enn norske elbileiere som er opptatt av å beholde fordelene sine.

Det er først med Teslas biler at rekkevidde og brukervennlighet ble realisert. Leaf var aldri et reelt alternativ slik Teslas biler har vært, men nå med Tesla i teten begynner markedet å komme med flere biler i tillegg til Tesla som kan være et reelt alternativ for flere.

 

Ellers blir det som å si at fordi tidligere mobiltelefoner med berøringsskjerm aldri oppnådde noen særlig stor markedsandel så var iPhone dømt til å mislykkes.

Lenke til kommentar

 

Det er mye utrolig her i verden.... Manglende selvinnsikt f.eks....  Elbil har ikke slått igjennom etter 150 år

Elbil har ikke vært et reelt alternativ i 150 år heller, og i tillegg har den korrupte fossilbransjen faktisk gått aktivt inn for å sabotere for elbiler. Det var jo en elbil for en del år tilbake som skremte vannet av fossilbransjen, og det medførte at de drepte prosjektet så det ikke skulle true dem.

 

Og å peke på gamle og utdaterte elbiler og late som de er relevante for dagens elbiler blir som å sitte i 2016 å si at telefoner med berøringsskjerm ikke hadde slått gjennom etter mange år, så derfor måtte iPhone også bli en flopp.

 

Det er jo slik dere gjør når dere snakker om diesel......

 

Nissan LEaf kom for 8 år siden, men fortsatt har elbilen bare en markedsandel på 0,2%..  Så nei, det er ikke idiotisk for andre enn norske elbileiere som er opptatt av å beholde fordelene sine.

Det er først med Teslas biler at rekkevidde og brukervennlighet ble realisert. Leaf var aldri et reelt alternativ slik Teslas biler har vært, men nå med Tesla i teten begynner markedet å komme med flere biler i tillegg til Tesla som kan være et reelt alternativ for flere.

 

Ellers blir det som å si at fordi tidligere mobiltelefoner med berøringsskjerm aldri oppnådde noen særlig stor markedsandel så var iPhone dømt til å mislykkes.

 

 

 

Det er mye utrolig her i verden.... Manglende selvinnsikt f.eks....  Elbil har ikke slått igjennom etter 150 år

Elbil har ikke vært et reelt alternativ i 150 år heller, og i tillegg har den korrupte fossilbransjen faktisk gått aktivt inn for å sabotere for elbiler. Det var jo en elbil for en del år tilbake som skremte vannet av fossilbransjen, og det medførte at de drepte prosjektet så det ikke skulle true dem.

 

Og å peke på gamle og utdaterte elbiler og late som de er relevante for dagens elbiler blir som å sitte i 2016 å si at telefoner med berøringsskjerm ikke hadde slått gjennom etter mange år, så derfor måtte iPhone også bli en flopp.

 

Nissan LEaf kom for 8 år siden, men fortsatt har elbilen bare en markedsandel på 0,2%..  Så nei, det er ikke idiotisk for andre enn norske elbileiere som er opptatt av å beholde fordelene sine.

Det er først med Teslas biler at rekkevidde og brukervennlighet ble realisert. Leaf var aldri et reelt alternativ slik Teslas biler har vært, men nå med Tesla i teten begynner markedet å komme med flere biler i tillegg til Tesla som kan være et reelt alternativ for flere.

 

Ellers blir det som å si at fordi tidligere mobiltelefoner med berøringsskjerm aldri oppnådde noen særlig stor markedsandel så var iPhone dømt til å mislykkes.Jeg har allerede svart på årsaken til at flere kommer med biler

Lenke til kommentar

Bilprodusentene mener du tar feil.. Men de har muligens et litt annet bilde av krftdistrubisjon enn enn deg? For de holder ikke til i Norge

De du hører fra bilprodusentene er fra markedsavdelingen. Ikke tro at det som er hensiktsmessig å kommunisere fra markedsavdelingen er det som er den faktiske strategiske retningen selskapet tar. En langt bedre måte å finne ut hva de faktisk tenker er å følge pengene og se hvor investeringene skjer.

 

 

Noe merkelig definisjon på teknologi.... Teknologi er mye mer enn batterier

Jeg snakket ikke batterier spesiellt. Bilprodusentene er først og fremst flinke på å finne ut hva markedet skal ha og så sette det sammen av ferdiklagde komponenter (Som de ber tier 1 underleverandører om å utvikle) . Disse komponentene (som er det som implementerer de forskjellige teknologiene som går inn i bilen). Biilprodusentene gjør svært lite utvikling av slik teknologi in-house men outsourcer det aller meste. Derav min kommentar at det er ikke bilteknologi, men heller teknologien for å effektivisere og automatisere produksjon de faktisk kan noe om.

Lenke til kommentar

 

Bilprodusentene mener du tar feil.. Men de har muligens et litt annet bilde av krftdistrubisjon enn enn deg? For de holder ikke til i Norge

De du hører fra bilprodusentene er fra markedsavdelingen. Ikke tro at det som er hensiktsmessig å kommunisere fra markedsavdelingen er det som er den faktiske strategiske retningen selskapet tar. En langt bedre måte å finne ut hva de faktisk tenker er å følge pengene og se hvor investeringene skjer.

 

 

Noe merkelig definisjon på teknologi.... Teknologi er mye mer enn batterier

Jeg snakket ikke batterier spesiellt. Bilprodusentene er først og fremst flinke på å finne ut hva markedet skal ha og så sette det sammen av ferdiklagde komponenter (Som de ber tier 1 underleverandører om å utvikle) . Disse komponentene (som er det som implementerer de forskjellige teknologiene som går inn i bilen). Biilprodusentene gjør svært lite utvikling av slik teknologi in-house men outsourcer det aller meste. Derav min kommentar at det er ikke bilteknologi, men heller teknologien for å effektivisere og automatisere produksjon de faktisk kan noe om.

 

Nei, det jeg hører er IKKE fra markedsavdelingen, det er fra toppsjefene..... Og de har altså en mye større tro på hydrogen og mener at batteribiler er et mellomspill pga kravene fra 2021.

 

Har forøvrig vært på tre fire bilfabrikker inkludert utviklingsavdelinger..... Ja, man kjøper inn enkelte ting, men man utvikler det meste selv. Og det man kjøper av andre blir også utviklet der. I samarbeid med underleverandørene.. Men motorer f.eks er stort sett alltid utviklet av produsentene. Hjuloppheng også. Karosseriet er et annet eksempel... At man dog kjøper inn ting som bremseklosser og multimedia er en selvfølge. Men vi ser jo at f.eks MB lager egen batterifabrikk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bilprodusentene mener du tar feil.. Men de har muligens et litt annet bilde av krftdistrubisjon enn enn deg? For de holder ikke til i Norge

De du hører fra bilprodusentene er fra markedsavdelingen. Ikke tro at det som er hensiktsmessig å kommunisere fra markedsavdelingen er det som er den faktiske strategiske retningen selskapet tar. En langt bedre måte å finne ut hva de faktisk tenker er å følge pengene og se hvor investeringene skjer.

 

 

Noe merkelig definisjon på teknologi.... Teknologi er mye mer enn batterier

Jeg snakket ikke batterier spesiellt. Bilprodusentene er først og fremst flinke på å finne ut hva markedet skal ha og så sette det sammen av ferdiklagde komponenter (Som de ber tier 1 underleverandører om å utvikle) . Disse komponentene (som er det som implementerer de forskjellige teknologiene som går inn i bilen). Biilprodusentene gjør svært lite utvikling av slik teknologi in-house men outsourcer det aller meste. Derav min kommentar at det er ikke bilteknologi, men heller teknologien for å effektivisere og automatisere produksjon de faktisk kan noe om.

 

Nei, det jeg hører er IKKE fra markedsavdelingen, det er fra toppsjefene..... Og de har altså en mye større tro på hydrogen og mener at batteribiler er et mellomspill pga kravene fra 2021.

 

Har forøvrig vært på tre fire bilfabrikker inkludert utviklingsavdelinger..... Ja, man kjøper inn enkelte ting, men man utvikler det meste selv. Og det man kjøper av andre blir også utviklet der. I samarbeid med underleverandørene.. Men motorer f.eks er stort sett alltid utviklet av produsentene. Hjuloppheng også. Karosseriet er et annet eksempel... At man dog kjøper inn ting som bremseklosser og multimedia er en selvfølge. Men vi ser jo at f.eks MB lager egen batterifabrikk

 

 

 

 

 

Bilprodusentene mener du tar feil.. Men de har muligens et litt annet bilde av krftdistrubisjon enn enn deg? For de holder ikke til i Norge

De du hører fra bilprodusentene er fra markedsavdelingen. Ikke tro at det som er hensiktsmessig å kommunisere fra markedsavdelingen er det som er den faktiske strategiske retningen selskapet tar. En langt bedre måte å finne ut hva de faktisk tenker er å følge pengene og se hvor investeringene skjer.

 

 

Noe merkelig definisjon på teknologi.... Teknologi er mye mer enn batterier

Jeg snakket ikke batterier spesiellt. Bilprodusentene er først og fremst flinke på å finne ut hva markedet skal ha og så sette det sammen av ferdiklagde komponenter (Som de ber tier 1 underleverandører om å utvikle) . Disse komponentene (som er det som implementerer de forskjellige teknologiene som går inn i bilen). Biilprodusentene gjør svært lite utvikling av slik teknologi in-house men outsourcer det aller meste. Derav min kommentar at det er ikke bilteknologi, men heller teknologien for å effektivisere og automatisere produksjon de faktisk kan noe om.

 

Nei, det jeg hører er IKKE fra markedsavdelingen, det er fra toppsjefene..... Og de har altså en mye større tro på hydrogen og mener at batteribiler er et mellomspill pga kravene fra 2021.

 

Har forøvrig vært på tre fire bilfabrikker inkludert utviklingsavdelinger..... Ja, man kjøper inn enkelte ting, men man utvikler det meste selv. Og det man kjøper av andre blir også utviklet der. I samarbeid med underleverandørene.. Men motorer f.eks er stort sett alltid utviklet av produsentene. Hjuloppheng også. Karosseriet er et annet eksempel... At man dog kjøper inn ting som bremseklosser og multimedia er en selvfølge. Men vi ser jo at f.eks MB lager egen batterifabrikk

 

 

Fabrikkene kjøper jo inn en masse saker som generator, startmotor, girkasse, instrumenter og mye annet. Underleverandører leverer seter og så videre. Men i hovedsak har du rett. En bilfabrikk ligger noe mellom å være en ren samlefabrikk av komponenter til å være en integrert fabrikk (produserer også alle komponenter selv). Som oftest har fabrikkene flere underleverandører til samme komponent for å ha sikkerhet for leveringer og for å presse pris (komponenter som de selv har utviklet i samarbeide med underleverandørene som 2600RS skriver). Med sin organisering har bilfabrikkene en enorm fleksibilitet og kan på kort varsel endre teknologi, som overgang til elbiler. Et eksempel Chevrolet får hele drivlinjen og batteri fra LG til sin Bolt. Nå blir det stadig flere som tilbyr elbil drivlinjer som Bosch og flere andre .

 

Hele den opplyste verden vet at elbiler snart vil bli enerådende (unntatt 2600RS og likesinnede). Snart er elbiler bare noe dyrere enn konvensjonelle biler og da får vi et vippepunkt hvor alle plutselig vil ha elbil (overgangen til diesel gikk også ekstremt fort i Europa). Men da vil det ikke være nok batterier tilgjengelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(overgangen til diesel gikk også ekstremt fort i Europa)

 

I Norge gikk det fra 9% markedsandel i 2000 til 74,4% i 2007.

 

http://www.acea.be/statistics/tag/category/share-of-diesel-in-new-passenger-cars

 

Mye av forklaringen på at det kunne endre seg så fort lå nok i at dieselmotorene utviklet seg fra å være store og trege, til å bli mindre kvikkere turbo-matede motorer. Det var ikke lenger så stor forskjell i bruk slik at fordelene ble større enn kompromissene. Plutselig kunne du tilogmed få dieselbiler med relativt sporty egenskaper.

 

Det er ikke så vanskelig å se at noe av det samme skjer nå for elbiler. Ulempene blir mindre, fordelene større og prisen går mot lik eller lavere. Gi det noen år så vil flere enn Ferrari og Serigo Marchionne se at virkeligheten endrer seg raskere enn han hadde trodd.

Lenke til kommentar

 

Marchionne fremstår som en splittet personlighet med hensyn til elbiler! Uansett bør nok FCA fortest mulig omfavne elbiler dersom de skal overleve på sikt. En halvhjertet tilnærming er ikke nok (se Ford for eksempel).

Ferrari går ikke inn under FCA lenger, Ferrari forsvant ut fra den gjengen for 2 år siden.

 

 

Marchionne er fortsatt styreformann for FCA!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...