Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye kan man kreve lovlig av informasjon i forbindelse med utleie?


Gjest Slettet+130498

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

Jeg driver med utleie selv, men jobber et godt stykke unna der jeg selv bor, og vurderer i den forbindelse med å skaffe meg en hybel. Har vært i kontakt med et selskap som leier ut hybler, og fikk tilbake et skjema som jeg måtte fylle ut og som de skulle gå igjennom før det i det hele tatt ble snakk om jeg fikk se på leiligheten. I skjemaet måtte jeg fylle ut alt personalia, ink. nasjonalitet, samt hva jeg drev med, kontakt info til min sjef, inntekt mm. Men det som var skremmende var de to siste linjene på bunn av arket "Undertegnede gir ved underskrift av dette skjema xxxxxxx xx AS til å foreta kredittopplysning på undertegnede samt til å sjekke de ovenfor gitte referanser og kriminelt rulleblad." Er dette i det hele tatt lov? Vet jeg kan ta kredittsjekk av potensielle leieboere, men har man lov til å innhente opplysninger om en person fra politiet ved utleie? Og nei, med et slikt skjema mister man meg og mine penger som inntekt, jeg tar heller og sover videre i bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv med din underskrift ville de ikke fått hentet ut noe fra politiet.

http://www.politiattest.com/2-uncategorised/1-politiattest-til-besvaer

 

Hvorfor er det så mange tullinger som tror de kan stille det spørsmålet? Har selv fått det under jobbintervju (vanlig butikkstilling): "Er det greit at vi sjekker rullebladet ditt hos politiet?" "Ja, det er forsåvidt helt greit for meg at dere dummer dere ut på politikontoret, men dere kommer ikke til å få vite noe mer enn jeg kan gi dere mitt ord på her og nå", skulle jeg kanskje sagt. Men jeg hadde lyst på jobb, så jeg sa bare "ja".

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv med din underskrift ville de ikke fått hentet ut noe fra politiet.

http://www.politiattest.com/2-uncategorised/1-politiattest-til-besvaer

 

Hvorfor er det så mange tullinger som tror de kan stille det spørsmålet? Har selv fått det under jobbintervju (vanlig butikkstilling): "Er det greit at vi sjekker rullebladet ditt hos politiet?" "Ja, det er forsåvidt helt greit for meg at dere dummer dere ut på politikontoret, men dere kommer ikke til å få vite noe mer enn jeg kan gi dere mitt ord på her og nå", skulle jeg kanskje sagt. Men jeg hadde lyst på jobb, så jeg sa bare "ja".

 

 

Relevant fra den linken din:

 

 

 

Det er ikke utenkelig at en arbeidsgiver krever politiattest selv om denne vet at stillingen ikke gir grunnlag for dette. De tenker gjerne at et slikt krav vil skremme vekke søkere som har noe på rullebladet og dermed stå igjen med søkere med rent rulleblad. Dersom du blir oppmerksom på at en arbeidsgiver benytter seg av en slik praksis hvor det urettmessig skremmes med at søkere må fremvise politiattest bør du vurdere å tipse for eksempel arbeidstilsynet om dette.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men la meg spørre: Har du LYST på leilighet nær jobben eller å ri prinsipper og ikke få leilighet? Hvilken skade kan en kredittsjekk gjøre? Spesiellt hvis de ikke får lov uansett. Poenget deres er vel å sikre at de får en sikker betaler i leiligheta.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Men la meg spørre: Har du LYST på leilighet nær jobben eller å ri prinsipper og ikke få leilighet? Hvilken skade kan en kredittsjekk gjøre? Spesiellt hvis de ikke får lov uansett. Poenget deres er vel å sikre at de får en sikker betaler i leiligheta.

Jeg tror ikke kredittsjekk er problemet, men å sjekke rulleblad. Det har utleier ingenting med og er jo en ganske personlig sak om man har noe der. Med mindre det er snakk om å ha drevet en terrorcelle på rullebladet har det nok ingenting å si for utleier uansett...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke kredittsjekk er problemet, men å sjekke rulleblad. Det har utleier ingenting med og er jo en ganske personlig sak om man har noe der. Med mindre det er snakk om å ha drevet en terrorcelle på rullebladet har det nok ingenting å si for utleier uansett...

 

 

 

Poenget er jo at utleier kan ville sjekke rullebladet så mye han vil, det kan han ikke uansett hvor mye leietaker samtykker. Politiet leverer det ikke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke kredittsjekk er problemet, men å sjekke rulleblad. Det har utleier ingenting med og er jo en ganske personlig sak om man har noe der. Med mindre det er snakk om å ha drevet en terrorcelle på rullebladet har det nok ingenting å si for utleier uansett...

 

 

Poenget er jo at utleier kan ville sjekke rullebladet så mye han vil, det kan han ikke uansett hvor mye leietaker samtykker. Politiet leverer det ikke ut.

Jeg vet ikke hvordan prosedyrene er med rulleblad og gi ut dette, men du vil bli forbauset hvor mye informasjon blir gitt ut bare fordi 'han sa jeg kunne vite x og x' både på telefon og i skranken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Men la meg spørre: Har du LYST på leilighet nær jobben eller å ri prinsipper og ikke få leilighet? Hvilken skade kan en kredittsjekk gjøre? Spesiellt hvis de ikke får lov uansett. Poenget deres er vel å sikre at de får en sikker betaler i leiligheta.

Får fortsette å sove i lastebilen. Er ikke sånn at dette var det eneste alternativet, men det var det beste av de rimelige, og hvordan de andre er så kan jeg like godt fortsette å sove på jobb :) 

Lenke til kommentar

Det høres såpass useriøst ut at jeg ville unnlatt å bruke et slikt utleiefirma.

 

De får ikke noe vandelsattest utsendt fra politiet uansett. Helt hull i hode at de ber om noe sånt. Dersom du ikke må være sikkerhetsklarert som type jobb i vaktselskap, arbeid på flyplass eller som meg - i helsa. Så får man ikke noe attest uten videre. 

 

Kredittsjekk er derimot vanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må ha saklig grunn for å kredittsjekke folk også, og så lenge man tar forskuddsbetalt har man ikke det.

Personvernnemnda har godtatt utleieres kredittsjekk. Selv om man tar maksimalt lovlig depositum og lovlig forskuddsbetaling løper man fortsatt en kredittrisiko som rettferdiggjør kredittsjekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke kredittsjekk er problemet, men å sjekke rulleblad. Det har utleier ingenting med og er jo en ganske personlig sak om man har noe der. Med mindre det er snakk om å ha drevet en terrorcelle på rullebladet har det nok ingenting å si for utleier uansett...

 

Poenget er jo at utleier kan ville sjekke rullebladet så mye han vil, det kan han ikke uansett hvor mye leietaker samtykker. Politiet leverer det ikke ut.

Jeg vet ikke hvordan prosedyrene er med rulleblad og gi ut dette, men du vil bli forbauset hvor mye informasjon blir gitt ut bare fordi 'han sa jeg kunne vite x og x' både på telefon og i skranken.

Politiet vil ikke gi deg din egen politiattest en gang, med mindre du har tilstrekkelig god grunn til det. Det er godt definert hva som er «tilstrekkelig god grunn», og krav fra utleier er ikke god nok grunn. Utleier kommer aldri noensinne til å få se noens politiattest, punktum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...