Gå til innhold

Hva tror jehovasvitner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på Jehovas vitner og andre relgioner?

 

De tror at det er en egen regjering i himmelen som kalles Guds rike hvor Jesus ble konge rundt år 1915, og at det er 144.000 utvalgte som vil bli sendt til Guds rike og styre regjeringen sammen med Jesus.

Joss Whedon har ingenting på disse kara.

 

Ja, også lar dem barna sine dø fremfor å ta dem med til legen for å overføre blod som ville reddet livet deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er forskjellen på Jehovas vitner og andre relgioner?

 

De tror at det er en egen regjering i himmelen som kalles Guds rike hvor Jesus ble konge rundt år 1915, og at det er 144.000 utvalgte som vil bli sendt til Guds rike og styre regjeringen sammen med Jesus.

Joss Whedon har ingenting på disse kara.

 

Ja, også lar dem barna sine dø fremfor å ta dem med til legen for å overføre blod som ville reddet livet deres.

 

hvor i svarte **** har du dette fra?

 

okei... det med 140.000 utvalgte som kommer til guds rike(himmelen) er totalt vås. Det er ingen "regjering" i guds rike, bare gud.

 

jehovas vitner tror ikke på at man kommer til himmelen eller helvete når man dør, men heller på at gud(jehova) starter armageddon, bare de som er troende og trofast til gud kommer til å bli på jorden, resten kommer til å dø/forsvinne. Det er ingen himmel eller helvete, bare de som få bli værende på jorden og de som gud da har fjernet. Jorden blir da til Paradis/Himmelen.

 

det med blodoverføringen har med at jehovas vitner tror på at blod er hellig og ikke skal gå fra person til person, dette gjelder også dyreblod, noe som de ikke spiser. Det finnes de som er så strenge i sin religion at de heller lar sine barn eller seg selv dø enn å få en overføring, mens det er andre som vil prøve alt annet først og få blodoverføring som det aller siste de prøver for å redde liv.

 

har delvis vokst opp i denne religionen men er ikke troende selv.

hvis du vil så kan jeg snakke med de i familien som er troende for å få et mer utdypende svar.

Men slik jeg husker det så er det mer eller mindre slik jeg har forklart det.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke nekte for at det er en irriterendes religion men mange av synene deres er mer moderne og mindre idiotiske enn mange andre.

 

De har fremdeles læren om 144000 utvalgte som skal til himmelen.
Og det har jeg herfra.
https://www.jw.org/en/bible-teachings/questions/go-to-heaven/

det er ikke noe jeg har lært i de timene med bibelstudie jeg hadde eller i noen av samtalene om religion som jeg har hatt med mine religiøse familiemedlemmer.

det høres ut som de 1440000 får oppstandelse til himmelen fra jorden/døden og skal sitte med gud i himmelen.
resten av de troende som gud føler er trofast og god nok får bli på jorden med evig liv.

Lenke til kommentar

De har fremdeles læren om 144000 utvalgte som skal til himmelen.

Og det har jeg herfra.

https://www.jw.org/en/bible-teachings/questions/go-to-heaven/

det er ikke noe jeg har lært i de timene med bibelstudie jeg hadde eller i noen av samtalene om religion som jeg har hatt med mine religiøse familiemedlemmer.

 

det høres ut som de 1440000 får oppstandelse til himmelen fra jorden/døden og skal sitte med gud i himmelen.

resten av de troende som gud føler er trofast og god nok får bli på jorden med evig liv.

 

Makes perfect sense!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva er forskjellen på Jehovas vitner og andre relgioner?

 

De tror at det er en egen regjering i himmelen som kalles Guds rike hvor Jesus ble konge rundt år 1915, og at det er 144.000 utvalgte som vil bli sendt til Guds rike og styre regjeringen sammen med Jesus.

Joss Whedon har ingenting på disse kara.

 

Ja, også lar dem barna sine dø fremfor å ta dem med til legen for å overføre blod som ville reddet livet deres.

 

hvor i svarte **** har du dette fra?

 

okei... det med 140.000 utvalgte som kommer til guds rike(himmelen) er totalt vås. Det er ingen "regjering" i guds rike, bare gud.

 

jehovas vitner tror ikke på at man kommer til himmelen eller helvete når man dør, men heller på at gud(jehova) starter armageddon, bare de som er troende og trofast til gud kommer til å bli på jorden, resten kommer til å dø/forsvinne. Det er ingen himmel eller helvete, bare de som få bli værende på jorden og de som gud da har fjernet. Jorden blir da til Paradis/Himmelen.

 

Det er ganske så sentralt i læren.

Du kan lese litt mer her: https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/2004647

 

Ellers er det oppsummert ganske så greit her: https://www.thegospelcoalition.org/article/9-things-you-should-know-about-jehovahs-witnesses/

JWs believe that the kingdom of God is a real government in heaven that will soon replace human governments and accomplish God’s purpose for the earth. 

They believe that Jesus is the King of God’s kingdom in heaven and that he began ruling in 1914. A relatively small number of people—144,000—will be resurrected to live with Jehovah in heaven and rule with Jesus in the kingdom.

 

det er ikke noe jeg har lært i de timene med bibelstudie jeg hadde eller i noen av samtalene om religion som jeg har hatt med mine religiøse familiemedlemmer.

 

det høres ut som de 1440000 får oppstandelse til himmelen fra jorden/døden og skal sitte med gud i himmelen.

resten av de troende som gud føler er trofast og god nok får bli på jorden med evig liv.

 

 

 

They believe that God will bring billions back from death by means of a resurrection and that “many now living may yet begin to serve God, and they too will gain salvation.”

However, those who “refuse to learn God’s ways after being raised to life” will pass out of existence forever (they will not suffer in a “fiery hell of torment”).

Lenke til kommentar

 

De har fremdeles læren om 144000 utvalgte som skal til himmelen.

Og det har jeg herfra.

https://www.jw.org/en/bible-teachings/questions/go-to-heaven/

det er ikke noe jeg har lært i de timene med bibelstudie jeg hadde eller i noen av samtalene om religion som jeg har hatt med mine religiøse familiemedlemmer.

 

det høres ut som de 1440000 får oppstandelse til himmelen fra jorden/døden og skal sitte med gud i himmelen.

resten av de troende som gud føler er trofast og god nok får bli på jorden med evig liv.

 

Makes perfect sense!

 

vet ikke om det er sarkasme eller seriøst

Lenke til kommentar

 

 

Hva er forskjellen på Jehovas vitner og andre relgioner?

 

Jehovas Vitner er ikke en religion, men mer for en sekt å regne.

 

 

Hvordan skiller man en sekt fra en religion?

 

 

Hvis jeg har forstått det rett så har du de store verdensreligionene og derunder har du underliggende trosretninger/sekter.

Lenke til kommentar

det er ikke noe jeg har lært i de timene med bibelstudie jeg hadde eller i noen av samtalene om religion som jeg har hatt med mine religiøse familiemedlemmer.

det høres ut som de 1440000 får oppstandelse til himmelen fra jorden/døden og skal sitte med gud i himmelen.

resten av de troende som gud føler er trofast og god nok får bli på jorden med evig liv.

Husker godt da "vi" hadde bokstudie med åpenbaringsboka som de nå ikke lengere bruker og husker for min del godt hvilket håp de 144 000 hadde og hvem de var.

Det styrende råd nå plassert i Warwick upstate New York er bland de som tror de skal styre sammen med jesus i himmelen.

Lenke til kommentar

 

 

Hva er forskjellen på Jehovas vitner og andre relgioner?

 

Jehovas Vitner er ikke en religion, men mer for en sekt å regne.

 

 

Hvordan skiller man en sekt fra en religion?

 

en sekt er en avstikker fra hoved troen, jehovas vitner er en sekt men også en separat religion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sekt som virkelig har ballegrep på medlemmene - de har kjørt mange fra gård og grunn tidligere pga profetier om at jorda skulle gå under på div datoer, og medlemmene har da sagt opp jobben, solgt alt de hadde som er gitt til sekten, for til slutt sitte der som noen jævla tomskaller og lurer på hvorfor ting ikke gikk som planlagt.

De har også et rimelig strengt regime som inkluderer å gå rundt å banke på dører, stands og mye annet gnål for å bli med i denne sekten, kvinnesynet ligger et par hundre år tilbake i tid.

Og som alle andre sekter og religiøse så har de et desperat behov for penger penger penger penger.

Her er siste brakka de har bygget i USA.

post-46959-0-93175400-1516109253_thumb.jpg
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På 60 tallet blei det fortalt viktigheten av året 1975 som da skulle være året for begynnelsen på 1000 års riket fordi da var det 6000 år siden Adam blei skapt.

De hadde et uttrykk "stay alive til 1975" som klang godt på engelsk.

Bestefar min støpte jerdestolpene på muren sin rett i betongen uten beskyttelse fordi harmageddon skulle komme i 1975 trodde han, så at stolpene kom til å rotne var det ingenting å bekymre seg for for de rakk de ikke.

"Denne generasjon" profetien har også slått feil for de færreste som opplevde 1914 eller blei født det året lever lengere så man kan ikke si at den generasjonen som opplevde 1914 ikke skulle dø før enden kom.

Er spent på om ventetiden begynner å bli litt kjederlig og nye incentiver må finnes på fra ledelsen for å holde på medlemsmassen ved for eksempel å proklamere at endetiden (the great tribulation"har begynt eller noe sånt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

144000 De skal være konger og prester sammen med Jesus i 1000 år. (Åpenbaringen 5:9, 10; 20:6

Gud lover evig liv på jorden for de aller fleste gode mennesker. – Salme 37:11, 29, 34.

esus sa: «Ingen [er] steget opp til himmelen.» (Johannes 3:13) På den måten viste han at gode mennesker som hadde dødd før ham, for eksempel Abraham, Moses, Job og David, ikke kom til himmelen. (Apostlenes gjerninger 2:29, 34) De hadde håp om en oppstandelse til liv på jorden. – Job 14:13–15.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Jehovas vitner og andre relgioner?

Hvordan JV skiller seg fra andre religioner blir litt bredt. Men kanskje enklere å svare på hvordan de skiller seg fra andre kristne?

 

Uten at jeg skal ta på meg noen stor kompetanse så har de blant annet et annet syn på Jesus, hvor de ikke tror at han er sønnen til gud, men en (erke?)engel. Ingen treenighet der i gården, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er forskjellen på Jehovas vitner og andre relgioner?

 

Jehovas Vitner er ikke en religion, men mer for en sekt å regne.

 

 

Hvordan skiller man en sekt fra en religion?

 

en sekt er en avstikker fra hoved troen, jehovas vitner er en sekt men også en separat religion.

 

 

Hva avgjør om det er en ny tro eller en avgrening av en eksisterende tro?

 

Store deler av oldtidens jødedom er bygget på mesopotamianske og kanaanske religioner som er påvirket av zoroastrismen og gammel Egyptisk tro.

 

Jødedommen forgrenet seg til kristendommen og islam, kristendommen forgrenet seg mellom den ortodokse og den katolske tro, islam forgrenet seg til shia og sunni. Videre så forgrenet den katolske kirke seg til den protestantiske kirke.

Med årene så har det oppstått flere tusen ulike avgreninger fra denne familie grenen.

 

Andre grener har blitt borte som egyptiske og greske, andre fortsetter å utvikle seg som f.eks ulike buddhistiske og hinduistiske troesrettninger.

 

Er kun animisme religion mens alle senere avstikkere fra denne hovedtroen er kulter?

 

En litt løs oversikt:

 

d8ecc07e906127bf0fd4623504b7eca8.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sommerstevne for Jehovas vitner er populær for å finne ektefelle men det fins overvåking på store stevner på grunn av falske og sanne Jehovas vitner. Kvinner er mest utsatt fordi de kan ikke være med sosiale samvær

 

 Når de sier at alle er velkommen på stevner. Men det fins dårlig og gode eldste men de baksnakker dem. Dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...