Gå til innhold

Hva var det beste spillet i 2017? Stem her


Anbefalte innlegg

Syntes du virkelig disse spillene er så bra? Har spilt de med madammen og det er jo gode spill men er ikke noe som er i nærheten av noen topp fem hos meg. Minimalt med faktisk gameplay, en grafikk og noen animasjoner som egentlig er litt skuffende tatt i betraktningen av det jo i all hovedsak er en slags visuell novelle du spiller og stemmeskuespillet er også litt så-som-så. Flott konsept, bra historie og morsomt å ta valg osv.. Men syntes spillene leverer jevnt over for svakt på endel punkter til at jeg ville vurdert de såpass høyt.

 

Ja syntes det var helt fantastisk men da mest på grunn av hvordan spillet fikk meg til å føle. Grafikken og animasjonene var ikke fantastisk på noen måte, lip-syncen var rimelig på bærtur til tider og der var veldig linjært og slik, men synes derimot voice-actingen og karakterdybden var dritbra og det var et eller annet med helheten i spillet som bare satte en støkk i meg på både godt og vondt uten at jeg helt kan beskrive det. Så ja jeg synes det var det beste spillet i 2015 og tror jeg lett skulle gitt det en plass på top 10 lista mi all-time.

 

Så klart om hadde jeg vært stranda på en øde øy med kun et spill og muligheten til å få spilt så hadde jeg vel kanskje valgt Fallout 4 eller noe som har litt mer replay value og lengre varighet selv om jeg ble direkte skuffet over 4eren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Må si jeg ble jævlig nysgjerrig på Nioh nå. Jeg har alltid lagt det til side pga det virker for meg som et standard hack and slash spill men når det er rated så høyt oppe så må jeg vel sjekk det ut. Nummer 2 på beste multiplayer også faktisk? Er det ikke likt Dark Souls?

 

Hehehe, nå ble jeg glad for at jeg lagde den listen. Å klare å vekke interesse hos andre for et spill jeg mener er veldig bra, det er kanskje den beste tilbakemeldingen å få. :wee: Spesielt Nioh som skuffende få snakker om i disse GotY-tider.

 

Nioh er faktisk det spillet jeg har spilt mest i 2017, sist jeg sjekket lå jeg på litt over 500 timer. Det er absolutt ikke et standard Hack & Slash, med mindre man synes Dark Souls og Bloodborne er standard H&S-spill. For du har rett i at det er veldig likt Dark Souls, men samtidig er det også ganske så forskjellig.

 

Det er ikke en gigantisk åpen verden, i stedet har man missions spredt over veldig mange store og små maps.

 

Det er mer fast paced enn både Dark Souls og Bloodborne, med mer flytende og variert combat, siden du har forskjellige "stances", high, low, mid, i tillegg til heavy og light attacks. Det i tillegg til comboer og "skill attacks" gir en veldig stor variasjon i hvordan man spiller, og alle kan finne sin egen stil. Samtidig må man passe på stamina bar, fordi det straffer seg hardt om den går tom.

 

Det har tonnevis av loot og våpen i forskjellige sjeldenhetsgrader, og mange forskjellige typer, kan minne litt om Diablo der, samt et stats og craftingsystem som minner om Dark Souls, bare med mer ting å sette seg inn i, samtidig som det er mer oversiktlig. Den evige jakten etter å "specce" seg riktig til sin foretrukne spillestil føles akkurat som i Souls.

 

Det har et mye større fokus på historie, og det er mer tilgjengelig enn i Souls, hvor du gjerne må grave veldig dypt for å få med deg historie og lore. Nioh har derfor også langt frere cinematics.

 

Noe som igjen leder oss over i settingen, som er ganske annerledes. Den er løst basert på kjente historier og personer fra det føydale Japan, blandet med fiender og skapninger hentet rett fra Japansk mytologi. Jeg foretrekker faktisk denne settingen, men det er jo ikke nødvendigvis slik for alle.

 

Man har også noe veldig likt "summons" i Dark Souls, hvor man kan spille gjennom med en venn, eller hjelpe en totalt fremmed. Og jeg synes faktisk det var minst like morsomt å spille sammen med en venn eller fremmed, som å spille alene. Derfor har jeg også lagt den inn under flerspillerkategorien. Co-op teller vel også som flerspiller? :p De har også nå i ettertid lagt til PvP moduser.

 

Vanskelighetsgraden er også veldig høy, noe Dark Souls fans sikkert setter pris på. Jeg er ikke så masochistisk av meg, men allikevel liker jeg Nioh kjempegodt, og vil kanskje si at jeg liker det bedre enn Dark Souls.  :ninja: 

 

 

 

Jeg føler liksom Breath of the Wild gjør alt bedre enn Horizon med unntak av story.

 

Hehehehe, ser allerede her at vi har litt forskjellig smak. For meg er det helt motsatt, altså ikke det med story da, men alt det andre. :p

 

 

 

Kan jo forsøke å kaste meg på en slik liste jeg også;

 

Yay! Flere slenger seg på. :w00t: 

 

Flott liste. Stusser litt på Cuphead som beste musikk, er musikken der så bra altså? Har ikke spilt det selv, derfor jeg heller ikke har satt det under beste visuelle stil. Følte ikke at jeg kunne sette et spill jeg ikke har prøvd på listen, selv om jeg vet det visuelle er bra.

 

Ser jo du har NieR: Automata et annet sted på listen, så for meg er det mildt sagt sjokkerende å ikke se den under musikkategorien. :omg:

 

Elefanten i rommet med forskjellen i hvor vi har plassert Zelda, kan vi sikkert bare hoppe over. :p

 

Veldig flott å se flere som har oppdaget Night in the Woods, Rime, og Doki Doki Literature Club. Sistnevnte vurderte jeg også å ha på Orginale Idé, men var veldig usikker og uenig med meg selv hvor orginalt det var. :confused: Uansett veldig bra å se de tre på flere lister.

 

Var en vanskelig liste i år. Følte jeg slaktet litt vel mange gode kandidater for å få kun topp 10 og topp 3 per kategori. For meg var musikk den vanskeligste kategorien, hadde over 10 gode kandidater, men NieR var selvskrevet nr 1.

Lenke til kommentar

NieR: Automata har en temmelig stor bismak hos meg på grunn av hvor ræva det har vært til PC og måten Platinum Games har bare gitt blanke F i å supportere spillet med en eneste oppdatering så eneste måten å i hele tatt få spilt det i riktig oppløsning, vindustørrelse og uten krasj annen hvert sekunder via "community oppdateringer". Visuelt så ser egentlig ikke så alt for bra ut på PC heller. Syntes egentlig av prinsipp av Platinum ikek fortjener å få priser i det hele og store basert på at de klarer å lansere noe som er såpass skakkjørt og ta null ansvar i etterkant om spillet er aldri så bra.

 

Cuphead har jo helt fantastisk stilart og musikk, så der har du virkelig gått glipp av noe.

Lenke til kommentar

Huff, det er jo veldig dumt at slike ting ødelegger folks opplevelse av et fantastisk spill. :( Det er vel ganske tydelig at PC versjonen da bare var en ettertanke. Slik som det virker som den er kunne de like gjerne ha droppet den. Opplevde absolutt ingen problemer på PS4 og spillet seilte opp som et av tidenes beste for min del.

 

Ja, Cuphead må jeg nesten få prøvd i alle fall, ikke helt min favoritt type spill, men den visuelle stilen ser fantastisk ut. :) Skal prøve å søke opp soundtrack fra spillet for å høre musikken.

Lenke til kommentar

 

 

Må si jeg ble jævlig nysgjerrig på Nioh nå. Jeg har alltid lagt det til side pga det virker for meg som et standard hack and slash spill men når det er rated så høyt oppe så må jeg vel sjekk det ut. Nummer 2 på beste multiplayer også faktisk? Er det ikke likt Dark Souls?

 

Hehehe, nå ble jeg glad for at jeg lagde den listen. Å klare å vekke interesse hos andre for et spill jeg mener er veldig bra, det er kanskje den beste tilbakemeldingen å få. :wee: Spesielt Nioh som skuffende få snakker om i disse GotY-tider.

 

Nioh er faktisk det spillet jeg har spilt mest i 2017, sist jeg sjekket lå jeg på litt over 500 timer. Det er absolutt ikke et standard Hack & Slash, med mindre man synes Dark Souls og Bloodborne er standard H&S-spill. For du har rett i at det er veldig likt Dark Souls, men samtidig er det også ganske så forskjellig.

 

Det er ikke en gigantisk åpen verden, i stedet har man missions spredt over veldig mange store og små maps.

 

Det er mer fast paced enn både Dark Souls og Bloodborne, med mer flytende og variert combat, siden du har forskjellige "stances", high, low, mid, i tillegg til heavy og light attacks. Det i tillegg til comboer og "skill attacks" gir en veldig stor variasjon i hvordan man spiller, og alle kan finne sin egen stil. Samtidig må man passe på stamina bar, fordi det straffer seg hardt om den går tom.

 

Det har tonnevis av loot og våpen i forskjellige sjeldenhetsgrader, og mange forskjellige typer, kan minne litt om Diablo der, samt et stats og craftingsystem som minner om Dark Souls, bare med mer ting å sette seg inn i, samtidig som det er mer oversiktlig. Den evige jakten etter å "specce" seg riktig til sin foretrukne spillestil føles akkurat som i Souls.

 

Det har et mye større fokus på historie, og det er mer tilgjengelig enn i Souls, hvor du gjerne må grave veldig dypt for å få med deg historie og lore. Nioh har derfor også langt frere cinematics.

 

Noe som igjen leder oss over i settingen, som er ganske annerledes. Den er løst basert på kjente historier og personer fra det føydale Japan, blandet med fiender og skapninger hentet rett fra Japansk mytologi. Jeg foretrekker faktisk denne settingen, men det er jo ikke nødvendigvis slik for alle.

 

Man har også noe veldig likt "summons" i Dark Souls, hvor man kan spille gjennom med en venn, eller hjelpe en totalt fremmed. Og jeg synes faktisk det var minst like morsomt å spille sammen med en venn eller fremmed, som å spille alene. Derfor har jeg også lagt den inn under flerspillerkategorien. Co-op teller vel også som flerspiller? :p De har også nå i ettertid lagt til PvP moduser.

 

Vanskelighetsgraden er også veldig høy, noe Dark Souls fans sikkert setter pris på. Jeg er ikke så masochistisk av meg, men allikevel liker jeg Nioh kjempegodt, og vil kanskje si at jeg liker det bedre enn Dark Souls.  :ninja:

 

 

Sweet! Er en Souls og digger katana og samurai slåssing så da må jeg nesten teste det ut :) Takker for infoen

Lenke til kommentar

Overraskende at ingen nevner AC: Origins.

 

Det er for min del det beste spillet i 2017! Det er absolutt ikke noe copy+pasta fra Ubisoft sin side, samtidig som at de som lagde Black Flag lagde Origins. Alt føles annerledes som et AC spill, og det er ekstremt deilig. Herlig at de utsatte Origins da de faktisk klarte å lansere et spill med bortimot ingen bugs.

 

Selvfølgelig er det flere på den listen som fortjener å bli nevnt, men jeg føler ikke at noen av de titlene overrasket meg like mye som Origins gjorde.

 

Menmen, vi alle har vel ulike smaker :p

Lenke til kommentar

 

Regner vel med at denne tråden fort kan få et lite mer ved på bålet om Zelda vinner Game of the Year via avstemningen på Gamer.no. Nå tviler jeg uansett på det, slike avstemninger har jo fort en tendens til å bli vunnet av de spillene folk flest har stor kjennskap til og ikke basert på noen vurdering av hva som faktisk er best. Så både PUBG og Assassins Creed Origin har jo potensiale for å vinne selv om de ikke er noen verdige "Game of the Year" kandidater.

Hvordan vurderer du om et spill "faktisk er best"?

 

Det er jo endel tekniske aspekter ved et spill. Det spillet jeg har spilt desidert mest er jo PUBG, men jeg har jo ikke noe problem med å innse at det ikke er et spill som fortjener å bli kåret til årets spill med tanke på alle tekniske utfordringer osv spillet har hatt og fremdeles har osv..

 

Jeg mener heller ikke NieR: Automata fortjener prisen ettersom PC-utgaven er helt katastrofe og Platinum Games har valgt å bare la den være uten å oppdatere eller fikse noe som helst. Ikke vil de kommentere problemene heller.

 

Assassin's Creed: Origins syntes jeg er et spill med såpass flatt og kjedelig gameplay, historie, voice-acting og det hele at det ikke fortjener noe "Game of the Year" men samtidig så er spillserien såpass stor og populær at den kan fort få det fordi det er et spill som såpass mange trolig har spilt.

Siterer dere fra den andre tråden, men svarer dere her, siden jeg føler diskusjonen er mye mer relevant her.

 

Tekniske svakheter er jo en ting, men av alle store spill jeg har spilt i år er det vel kun Mario Odyssey jeg kan si har så og si ingen tekniske svakheter. Og når det kommer til tekniske svakheter så tror jeg at det for de fleste kun blir en faktor i avgjørelsen når svakhetene blir så store at de forstyrrer, eller avbryter opplevelsen av spillet.

 

Det handler mer om at å spille spillet gir deg en opplevelse du er såpass fornøyd med at du klarer å overse svakhetene.

 

Herlig at de utsatte Origins da de faktisk klarte å lansere et spill med bortimot ingen bugs.

Hehehe, leste dette og kunne ikke unngå å tenke at det har gått rimelig langt i spillmediet når vi kan si oss positivt overrasket over at et stort ettertraktet spill lanseres med nesten ingen bugs. :p

Lenke til kommentar

Wow. Ingen gode trippel A kandidater i 2017... Jeg stemte på Steambot spillet. Det ble rett og slett ikke lansert et eneste minneverdig singleplayer spill i fjor. Eller kanskje jeg med mine 33 år begynner å bli for gammel og kravstor til hvor mye kultur spillmediet skal inneholde. Public unknown er ihvertfall ikke kultur.

Lenke til kommentar

Wow. Ingen gode trippel A kandidater i 2017... Jeg stemte på Steambot spillet. Det ble rett og slett ikke lansert et eneste minneverdig singleplayer spill i fjor. Eller kanskje jeg med mine 33 år begynner å bli for gammel og kravstor til hvor mye kultur spillmediet skal inneholde. Public unknown er ihvertfall ikke kultur.

Horizon Zero Dawn, Mario og Zelda er da så absodeles gode trippel A kandidater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow. Ingen gode trippel A kandidater i 2017... Jeg stemte på Steambot spillet. Det ble rett og slett ikke lansert et eneste minneverdig singleplayer spill i fjor. Eller kanskje jeg med mine 33 år begynner å bli for gammel og kravstor til hvor mye kultur spillmediet skal inneholde. Public unknown er ihvertfall ikke kultur.

Woah, ingen minneverdige SP spill, den var drøy. Hva i all verden mener du utgjør et bra spill da, som ingen spill i 2017 klarte å oppfylle?

 

Må nesten spørre hvor mange av spillene du faktisk har prøvd? Har du prøvd NieR: Automata, Doki Doki Literature Club, Night in the Woods, eller Hellblade: Senua's Sacrifice? Alle de er spill fra 2017 jeg vil si er fantastiske, minneverdige og unike opplevelser, som er viktig nettopp for spill som medium. Om ikke det er kultur nok så vet ikke jeg om spill er noe for deg.

Endret av Rider of Reason
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...