Smultring77 Skrevet 1. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2018 (endret) Guttungen kjøpte sin pc for ca 4 til 5 år siden. Nå har han begynt å trenge oppgradering. Han vil gjerne spille pubg og fortnite, men føler pcen henger og hakker selv på lav innstilling på grafikk. Jeg tenker han trenger et bedre skjermkort, mer internt minne og en ssd. Kanskje dere tenker noe annet? Er denne pcen som han har noe å oppgradere, eller må han kjøpe ny? Han har egentlig ikke noe særlig med budsjett, men jobber litt etter skolen et par dager i uken, og kan ønske seg litt til bursdag. Her er et bilde over hva hans pc har: Takk for hjelp. Endret 1. januar 2018 av Smultring77 Lenke til kommentar
Mc_Dan Skrevet 1. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2018 Den pcen er nok dessverre veldig svak i forhold til dagens standard og det beste hadde vært å kjøpe ny. Men jeg skjønner at budsjettet er veldig lite, og da må man gjøre det beste ut av ting. Hvis man skal oppgradere så hadde jeg gått på bruktmarkedet for å få mest mulig for pengene. CPUen er ikke mye å skryte av, så jeg hadde prøvd å bytte den. Denne Core i5-4570s er priset ganske bra. Oppgradere til minimum 8GB ram er også et must, f.eks. noe som dette. Sleng på en ny kjøler til CPU, da er Cooler Master Hyper 212 veldig god i den prisklassen. Så hadde jeg kjøpt best mulig skjermkort for resten av budsjettet, gjerne brukt. Da vil nok pubg gå greit på medium setting. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 2. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2018 En ssd og ny gpu vil hjelpe. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 2. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2018 Her må hovedkort, CPU, RAM, HDD, GPU og muligvis PSU (fordi den drar på åra) byttes ut, så det er nesten hele PCen. Ville kjøpt nytt om jeg var deg, for disse delene er det vanskelig å få solgt separat. Da har du mer igjen for å selge PC samlet, og heller kjøpe ny. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. januar 2018 Hva kan man få for denne brukt da tror dere ? Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 6. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. januar 2018 reinstallerte win på maskinen hans og når virker fortnite helt fint. Litt hakking i Pubg, men det kan kanskje hjelpe med 8 ram, siden han bare har 4 ? Noen som kan linke til riktig ram i forhold til bildet i første post ? Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 6. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2018 Disse ser ut til å være de samme som han har fra før. Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB, fra 500,- https://www.prisjakt.no/product.php?p=1180164 Å bruke samme brikker, vil føre til minst mulig sjanse for problemer med kompabilitet. Eller kan du ta sjansen med to større brikker av samme type. Hvis det gir problemer, kan du evt fjerne de to gamle brikkene. Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, fra 750,- https://www.prisjakt.no/product.php?p=1084922 Eller gå for et billigere alternativ. Men da har du større sjanse for problemer. Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB, fra 629,- https://www.prisjakt.no/product.php?p=916997 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 6. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. januar 2018 Takk for svar. Tenkte å bare bytte ut de han har som kun er 2 x 2 så hvilke bør jeg velge da ? Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 8. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2018 Samme hvilke brikker du bruker, hvis du ikke har tenkt å bruke de to gamle brikkene. Men ingen vits i å kjøpe dyre/fancy DDR3 brikker, da du ikke kan bruke de i en oppgradering uansett. Corsair brikkene koster 629,- hos NetOnNet, så de er vel noen av de rimeligste du får kjøpt nå. Det vil kanskje gjøre en liten forskjell i PUBG med 8GB minne, men må nok i det minste også oppgradere skjermkortet før du skal merke noen stor forskjell. f.eks med et brukt GTX970 til rundt 1500,- eller nytt GTX1050Ti til rundt samme pris. Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 8. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2018 Når det kommer til PubG.Har du installert nyeste skjermkort driverne fra nVidia?Er GeForce Experience inkludert i et såpass gammelt skjermkort? Isåfall så har GeForce Experience en knapp for å velge "Optimalisere spillet" Denne skal sette akkurat de innstillingene din pc kan bruke for best optimalisering. Du kan også velge en slider mellom pest perfomance eller best look, men etter min erfaring er det best å gå for default settings her.Har du ikke nyeste driverne så vill dette hjelpe en hel del i dette spillet Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 8. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. januar 2018 installerer GF Experience og oppdaterer og optimailserer nå. Virker som den velger alt på aller laveste kvalitet. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Noen forslag til oppgraderinger: cpu, hovedkort, ram (kr 3299) https://www.komplett.no/product/964160/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i3-8100?offerId=KOMPLETT-310-964160# skjermkort: (kr 1249) https://www.prisjakt.no/product.php?p=3974548 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Kjøp heller en 970 brukt. F.eks denne til 1600kr. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Takk for svar alle sammen. Hva ville dere gjort om dere hadde 5000 til oppgradering eller vente til man hadde spart 8000 kr for å kjøpe ny ferdig bygd hos komplett? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Takk for svar alle sammen. Hva ville dere gjort om dere hadde 5000 til oppgradering eller vente til man hadde spart 8000 kr for å kjøpe ny ferdig bygd hos komplett? Hadde spart opp 8000 og kjøpt ny PC når nVidia slipper de nye skjermkortene. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Takk for svar alle sammen. Hva ville dere gjort om dere hadde 5000 til oppgradering eller vente til man hadde spart 8000 kr for å kjøpe ny ferdig bygd hos komplett? Hadde spart opp 8000 og kjøpt ny PC når nVidia slipper de nye skjermkortene. Når skjer dette da? Vil de komme innenfor denne prisen da? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Ville oppgradert cpu, hovedkort, ram (kr 3299) https://www.komplett...ETT-310-964160# Skjermkort f.eks Nvidia 1060 3gb til kr 1800 (på salg av og til) Sum 5099 Kunne være kjekt med en SSD-disk også. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 9. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2018 Takk for svar alle sammen. Hva ville dere gjort om dere hadde 5000 til oppgradering eller vente til man hadde spart 8000 kr for å kjøpe ny ferdig bygd hos komplett? Hadde spart opp 8000 og kjøpt ny PC når nVidia slipper de nye skjermkortene. Når skjer dette da? Vil de komme innenfor denne prisen da? Skal vi følge tidligere lanseringer så kan man anta at de nye skjermkortene kommdr i slutten av Mars/starten av April. Ikke for å nevne den nye 120hz 4K skjermen til nVidia, de må vel nesten pushe noen nye skjermkort snart så man får max ut av den, for de som måtte være interessert såklart. Blir nok toppkortene som kommer først, men antar at dette vil senke prisene på dagens kort, så sånn sett sparer man penger om man ikke er ute etter de beste kortene Men uavhengig av nye skjermkort eller ikke, så ville jeg spart opp til ny PC, jeg ser det ikke som en god innvestering å bruke 5000 på en PC som i utgangspunktet er ganske utdatert. Må du ha noe fort, og trenger en PC nå så er ikke en oppgradering på det du har en halvgærn løsning. Men jeg ville personlig ventet og spart opp til ny PC om jeg var deg, da får du på sikt en bedre PC som holder lengre. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2018 Alternativ: Oppdatere Fordeler med oppdatere. Kan gjenbruke noen deler. Kanskje beholde Windows lisensen (litt usikker på dette). Bakdeler: Mister muligheten til å bruke eller selge den gamle maskinen. Må finne feil selv. Alternativ: bygge selv Fordeler: Kan velge alle komponenter selv Bakdeler: Må finne feil selv Alternativ: Kjøpe ferdig bygd maskin Fordeler: Kan til en viss grad velge komponenter. Garanti på maskinen. Bakdeler: Koster litt ekstra Eksempel: https://www.komplett.no/product/11258/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-i05?offerId=KOMPLETT-310-11258# Alternativ: Kjøpe ferdig maskin (Lenovo, HP, osv) Fordeler: Garanti på maskin. Lav pris. Bakdeler: Ikke så oppgraderings vennlig. Eksempel: https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/LE90H70009MW/lenovo-legion-y520-tower-stasjonar-gaming-pc?scid=Pricecomparison2989 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 10. februar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2018 Jeg laget en ny tråd nå angående pc til guttungen. Nå har han bestemt seg at han ikke vil oppgradere men kjøpe ny. Budsjett har også forandret seg. Han har jobbet og tjent penger, spart penger. Vi har lagt til litt som bursdagsgave, og han har nå 10 000 kroner å bruke på pc. Tusen takk for hjelp til synsing om oppgradering etc ... Ny tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1803110 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå