Gå til innhold

[Løst] Ny pc, eller kan denne oppgraderes?


Anbefalte innlegg

Guttungen kjøpte sin pc for ca 4 til 5 år siden. Nå har han begynt å trenge oppgradering. Han vil gjerne spille pubg og fortnite, men føler pcen henger og hakker selv på lav innstilling på grafikk. 

 

Jeg tenker han trenger et bedre skjermkort, mer internt minne og en ssd. Kanskje dere tenker noe annet?

Er denne pcen som han har noe å oppgradere, eller må han kjøpe ny? 

 

Han har egentlig ikke noe særlig med budsjett, men jobber litt etter skolen et par dager i uken, og kan ønske seg litt til bursdag. 

 

Her er et bilde over hva hans pc har:

 

69365xfee70.jpg

 

Takk for hjelp.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den pcen er nok dessverre veldig svak i forhold til dagens standard og det beste hadde vært å kjøpe ny.

Men jeg skjønner at budsjettet er veldig lite, og da må man gjøre det beste ut av ting.

 

Hvis man skal oppgradere så hadde jeg gått på bruktmarkedet for å få mest mulig for pengene.

CPUen er ikke mye å skryte av, så jeg hadde prøvd å bytte den. Denne Core i5-4570s er priset ganske bra.

Oppgradere til minimum 8GB ram er også et must, f.eks. noe som dette.

Sleng på en ny kjøler til CPU, da er Cooler Master Hyper 212 veldig god i den prisklassen.

Så hadde jeg kjøpt best mulig skjermkort for resten av budsjettet, gjerne brukt. Da vil nok pubg gå greit på medium setting.

Lenke til kommentar

Disse ser ut til å være de samme som han har fra før.

 

Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB, fra 500,-

https://www.prisjakt.no/product.php?p=1180164

 

Å bruke samme brikker, vil føre til minst mulig sjanse for problemer med kompabilitet.

Eller kan du ta sjansen med to større brikker av samme type.

Hvis det gir problemer, kan du evt fjerne de to gamle brikkene.

 

Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, fra 750,-

https://www.prisjakt.no/product.php?p=1084922

 

Eller gå for et billigere alternativ. Men da har du større sjanse for problemer.

 

Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB, fra 629,-

https://www.prisjakt.no/product.php?p=916997

Lenke til kommentar

Samme hvilke brikker du bruker, hvis du ikke har tenkt å bruke de to gamle brikkene.

Men ingen vits i å kjøpe dyre/fancy DDR3 brikker, da du ikke kan bruke de i en oppgradering uansett.

 

Corsair brikkene koster 629,- hos NetOnNet, så de er vel noen av de rimeligste du får kjøpt nå.

 

Det vil kanskje gjøre en liten forskjell i PUBG med 8GB minne, men må nok i det minste også oppgradere skjermkortet før du skal merke noen stor forskjell. f.eks med et brukt GTX970 til rundt 1500,- eller nytt GTX1050Ti til rundt samme pris.

Lenke til kommentar

Når det kommer til PubG.

Har du installert nyeste skjermkort driverne fra nVidia?
Er GeForce Experience inkludert i et såpass gammelt skjermkort?

Isåfall så har GeForce Experience en knapp for å velge "Optimalisere spillet" 
Denne skal sette akkurat de innstillingene din pc kan bruke for best optimalisering. Du kan også velge en slider mellom pest perfomance eller best look, men etter min erfaring er det best å gå for default settings her.

Har du ikke nyeste driverne så vill dette hjelpe en hel del i dette spillet

Lenke til kommentar

 

Takk for svar alle sammen.

 

Hva ville dere gjort om dere hadde 5000 til oppgradering eller vente til man hadde spart 8000 kr for å kjøpe ny ferdig bygd hos komplett?

Hadde spart opp 8000 og kjøpt ny PC når nVidia slipper de nye skjermkortene.

 

 

 

Når skjer dette da? Vil de komme innenfor denne prisen da?

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar alle sammen.

 

Hva ville dere gjort om dere hadde 5000 til oppgradering eller vente til man hadde spart 8000 kr for å kjøpe ny ferdig bygd hos komplett?

Hadde spart opp 8000 og kjøpt ny PC når nVidia slipper de nye skjermkortene.

 

Når skjer dette da? Vil de komme innenfor denne prisen da?

Skal vi følge tidligere lanseringer så kan man anta at de nye skjermkortene kommdr i slutten av Mars/starten av April. Ikke for å nevne den nye 120hz 4K skjermen til nVidia, de må vel nesten pushe noen nye skjermkort snart så man får max ut av den, for de som måtte være interessert såklart.

 

Blir nok toppkortene som kommer først, men antar at dette vil senke prisene på dagens kort, så sånn sett sparer man penger om man ikke er ute etter de beste kortene ;)

 

Men uavhengig av nye skjermkort eller ikke, så ville jeg spart opp til ny PC, jeg ser det ikke som en god innvestering å bruke 5000 på en PC som i utgangspunktet er ganske utdatert.

 

Må du ha noe fort, og trenger en PC nå så er ikke en oppgradering på det du har en halvgærn løsning. Men jeg ville personlig ventet og spart opp til ny PC om jeg var deg, da får du på sikt en bedre PC som holder lengre.

Lenke til kommentar

Alternativ: Oppdatere

Fordeler med oppdatere. Kan gjenbruke noen deler. Kanskje beholde Windows lisensen (litt usikker på dette).

Bakdeler: Mister muligheten til å bruke eller selge den gamle maskinen. Må finne feil selv.

 

Alternativ: bygge selv

Fordeler: Kan velge alle komponenter selv

Bakdeler: Må finne feil selv 

 

Alternativ: Kjøpe ferdig bygd maskin

Fordeler: Kan til en viss grad velge komponenter. Garanti på maskinen.

Bakdeler: Koster litt ekstra

Eksempel: https://www.komplett.no/product/11258/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-i05?offerId=KOMPLETT-310-11258#

 

Alternativ: Kjøpe ferdig maskin (Lenovo, HP, osv)

Fordeler: Garanti på maskin. Lav pris.

Bakdeler: Ikke så oppgraderings vennlig.

Eksempel: https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/LE90H70009MW/lenovo-legion-y520-tower-stasjonar-gaming-pc?scid=Pricecomparison2989

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg laget en ny tråd nå angående pc til guttungen. Nå har han bestemt seg at han ikke vil oppgradere men kjøpe ny. Budsjett har også forandret seg. Han har jobbet og tjent penger, spart penger. Vi har lagt til litt som bursdagsgave, og han har nå 10 000 kroner å bruke på pc.

 

Tusen takk for hjelp til synsing om oppgradering etc ...

 

Ny tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1803110

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...