Gå til innhold

Menns problemer - Helse, utdanning og livskvalitet


Anbefalte innlegg

De siste 40 årene har det blitt store skjevheter mellom menn og kvinner i Norge. Blant annet tar ca. 10 prosentpoeng flere kvinner høyere utdanning og mange flere gutter har ikke muligheten til å fullføre videregående (på grunn av læreplassordningen). Dette gjør at menn bor på feil sted i forhold til kvinner. Menn bor oftere på bygda og kvinnene i byene. I kombinasjon med at kvinner helst vil ha menn som har høyere eller lik status som seg selv, fører det til en nedgang i antall parforhold og fertilitet.

 

På samme tid kan vi observere at menn oftere tar selvmord, oftere er sosialt isolert, rusmisbrukere, hjemløse, får oftere kreft, er fetere osv. 

 

Det skumleste er derimot nedgangen i sædkvalitet. De siste 40 årene har den blitt redusert med over 50%. Testosteronnivå er også redusert. Dette er en svært farlig utvikling for den norske nasjon og for nordmenn. Det spekuleres i om det kan ha en sammenheng med hormonforstyrrende stoff, økt fedme eller noe lignende. Staten og regjeringen tar dette derimot ikke seriøst, og jeg tror ikke de gjør mye med problemet.

 

Imidlertid har ikke stortinget besluttet å gjøre likestillingsloven kjønnsnøytral, og den tar fremdeles til sikte å bedre kvinner og minoriteters stilling. Noe som vil øke deres status og redusere norske menns. Dette er en farlig politikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror egentlig vi nærmer oss endetiden i bibelen, og da vil ting snus på hodet. At menn altid har slitt med ting er en sak, men der menn før var sjefer, hvis det er dette her er det kvinner vil, så får de få lov til det. Det bryr meg egentlig ikke. Livet skal være best mulig, det er mitt syn på det, og jeg som mann er egentlig glad hvis dette karriærepresset blir litt lettere mht oss menn. Så er det såklart det med at det følger et stempel med å være arbeiderklassemann eller bo på bygda, men som kristen betyr det ingenting.

 

Jeg har egentlig altid hatt det syn at folk som bryr seg om sånt er folk jeg ikke gidder å ha noe med å gjøre, det er overfladiske folk. Livet handler om mer enn penger og status.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Før dette virkelig går til helvette er jeg dau. Vet ikke om jeg får barn og om de er mann eller kvinne. Men det blir et lite problem sammenlignet med inntektsutviklingen mellom rik og fattig i dette landet og internasjonalt. Der snakker vi om at folk kommer til å dø på grunn av penger.

 

Ta imot Jesus og les bibelen (du kjenner igjen samfunnstrekk beskrevet der), så vet du at det går  til himmelen, ikke til helvete. Ergo bryr dette meg ikke, annet enn at det bryr meg at folk bryr seg.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Menn og kvinner har like muligheter til å ta høyere utdanning, så om menn velger det vekk fordi de ikke gidder lese nok og prioriterer andre ting i stedet er det deres eget valg. Kvinner har jo ikke akkurat høyere IQ enn menn. Så det kan man virkelig ikke skylde på "staten". Det er et personlig ansvar i bunn og grunn. Og påstanden om at kvinner velger menn med høyere eller lik status som seg selv er virkelig bare fjollete. Kvinner er langt mer følelsesstyrt enn menn som gruppe, så om noen skulle være troende til å velge partnere etter kyniske kriterier som status og penger er det menn som er mest kapable til det, noe som kanskje er bakgrunnen til at de tror kvinner tenker på den måten de også. Og akkurat det med nedsatt sædkvalitet handler vel helst om at menn av i dag utsetter å få unger til de er langt over sin middagshøyde og dermed naturlig nok har nedsatt sædkvalitet og testosteron når de eventuelt sjekker det siden menns fruktbarheten daler parallelt med kvinners etter 30.

 

 

Lenke til kommentar

 

Det er et personlig ansvar i bunn og grunn.

Nettopp, har ingenting med at en læreplassordning skal legge til rette for videre fremtid --- nyttig men er den nødvendig? No big deal, du gjør noe annet i mellomtiden. :wee:

 

Folk kan faktisk gjøre noe med situasjonen, men er isolert inne i sin egen boble med lukkede øyne som ikke evner å se løsninger.

Lenke til kommentar

 

Menn og kvinner har like muligheter til å ta høyere utdanning, så om menn velger det vekk fordi de ikke gidder lese nok og prioriterer andre ting i stedet er det deres eget valg. Kvinner har jo ikke akkurat høyere IQ enn menn. Så det kan man virkelig ikke skylde på "staten". Det er et personlig ansvar i bunn og grunn. 

 

Jeg er i hovedsak enig i at det er den enkeltes ansvar, og ikke noe man kan skylde på andre for. Deler av spørsmålet blir likevel om skole- og utdanningssystemet er bedre tilrettelagt for "flinke piker" enn for unge menn. Eksempelvis virker det på meg logisk at større fokus på "ansvar for egen læring" i større grad vil ramme gutter enn jenter. 

 

Og påstanden om at kvinner velger menn med høyere eller lik status som seg selv er virkelig bare fjollete. Kvinner er langt mer følelsesstyrt enn menn som gruppe, så om noen skulle være troende til å velge partnere etter kyniske kriterier som status og penger er det menn som er mest kapable til det, noe som kanskje er bakgrunnen til at de tror kvinner tenker på den måten de også. Og akkurat det med nedsatt sædkvalitet handler vel helst om at menn av i dag utsetter å få unger til de er langt over sin middagshøyde og dermed naturlig nok har nedsatt sædkvalitet og testosteron når de eventuelt sjekker det siden menns fruktbarheten daler parallelt med kvinners etter 30.

 

Jeg tror du missforstår hvordan status spiller inn. Det er ikke kun snakk om en kynisk seleksjon men hva en finner tiltrekkende, og om kvinner er mer følelsesstyrte, slik du hevder, er det naturlig å anta at de også i større grad vil la seg styre av hva de underbevisst finner tiltrekkende, der status og makt nok er veldig viktig for mange. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke annet enn en utvikling i menneskets historie. Siden tidenes morgen, fra vi har oppstått fra bakteriene, så har det vært den sterkestes rett. Nå endrer ting seg. Det er psykologien som får råde litt, altså den sunne fornuft.

 

Kvinner har vært undertrykket i all tid. Det er ikke noe problem for meg at de får sin rett.

 

Man har også et annet faktum, som ikke er spesielt positivt etter min egen mening .. men det er det at kvinner -trenger- ikke 1 mann hver for å bli gravid. Og se på hvordan trenden er i dag. Svært mange blir skilt, flere forhold blir brutt enn før. Dét kan tyde på to ting; 1) At mennesket gir opp for lett, eller 2) At vår natur egentlig ikke er å være trofast i 100 år, men å "ha det gøy", leve uten konsekvenser. Det har jo vært en krig siden tidenes morgen.

 

Kanskje det blir sånn i fremtiden at kun de menn med de beste gener, de med sterkest fysikk og de mest briljante psykene, får lov til å være partner med hundrevis, om ikke tusenvis av kvinner? Når jeg skriver "får lov", så mener jeg da av kvinnene selv, etter hvert som de blir mer samlet og selvstendige. De kan jo omtrent velge og vrake selv sånn som det er i dag. Ikke at jeg ikke unner dem det, men om det er det etisk og psykologisk riktige med tanke på fremtidens utvikling, er jo vanskelig å si.

 

Kanskje dette blir en naturlig utvikling av menneskeheten. Dog jeg håper ikke det personlig, men massepsykologi er omtrent umulig å påvirke. Mennesket er flokkdyr og følger trender som sauer.

 

Også er det jo bare spekulasjoner fra min side, som ofte er temmelig langt utenfor boksen.

 

Jeg mener at kun ved å få psykologi og lærdom om personlig utvikling inn i skolen, sånn at alle kan rendyrke seg selv fra tidlig av i livet, kan man motvirke denne trenden. Økonomi også, sånn at alle kan bli trygge på sin egen økonomiske fremtid. Jeg tror at økonomisk usikkerhet er en stor del av mange menns manglende selvsikkerhet. Men også manglende kunnskap om personlig utvikling, identitétskrise, livsmestringsfølelse.

 

Kun ved å skrive, lese og utvikle verdier i disse områden vil man kunne motvirke massepsykologiske trender skapt av bullshit mediasirkus. Ja, det er statistikk og fakta TS kommer med, men det er også fakta at verden blir et bedre og bedre sted. Mange andre positive fakta vi aldri helt får vite om, siden mediasirkuset lever av å dytte dritt inn i hodene våre. Nok en gang, ved å studere psykologi, kan man utvikle et skjold mot denne negaitviteten og bli sterk i sjelen. Alt starter innenfra, så man må gi seg selv de rette grunnlagene å springe ut fra. Det må man gjøre selv.

Lenke til kommentar
Jeg tror du missforstår hvordan status spiller inn. Det er ikke kun snakk om en kynisk seleksjon men hva en finner tiltrekkende, og om kvinner er mer følelsesstyrte, slik du hevder, er det naturlig å anta at de også i større grad vil la seg styre av hva de underbevisst finner tiltrekkende, der status og makt nok er veldig viktig for mange. 

 

 

Der tror jeg du tar skammelig feil og overvurderer kvinner voldsomt. En sterk kropp og et tiltalende ytre vil evig telle langt tyngre enn status og makt. En smellvakker 25 årig kvinne som kan få nesten hvilken mann hun vil, kommer ytterst sjelden til å velge en minst 10 år eldre mann som har rukket å opparbeidet seg makt og status. Hun velger som oftest en litt mindre vakker mann enn seg selv med en normalt til over normalt sterk kropp. Det at han er litt styggere enn henne, øker sjansen for at han blir=trygghet. Det at han har en sterk kropp=det samme, trygghet. Selv om verden utvikler seg rundt oss, endrer ikke menneskenaturen seg noe særlig fra århundre til århundre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...