Gå til innhold

Fordeler med dual sim?


Hanne9867

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nylig ny mobiltelefon, og der er det plass til to sim-kort i tillegg til minnebrikke.

Noen som kan fortelle meg fordelene med å ha to sim-kort?

 

Kan man f.eks. ha et billig mobilabonnement med lite eller ingen GB og så et mobilt bredbånd? Mobile bredbånd er jo billigere pr. GB enn det mobilabonnement er.

 

Håper noen kan svare ei som ikke har så mye peiling på sånt...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Er vel også praktisk for folk som kanskje har et jobbnummer og et privatnummer, og som vil ha tilgang til begge når de er hjemme uten å bære to mobiler :)

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om trådstarter ønsker å være tilgjengelig 100%, kan jeg anbefale å få for et abonnement hos en operatør i begge nettverk. Eksempelvis et abonnement hos komplettmobil i telenors nettverk, og så ha et kontantkort hos chess eller onecall i Telias nettverk. Bruke hovednr hos komplett og viderekoble samtaler fra dette nr til kontantkortet hvis hovednr ikke har dekning. Den som ringer deg merker ingen forskjell og du får uansett mottatt samtaler.

 

Det koster ingenting å viderekoble samtaler å lenge du befinner deg i Norge, EU og EØS. Der samtaler er inkludert. Derimot svindyrt om viderekobling skulle slå inn ellers i verden. Du kan selv velge hvilket kort som fører sms, tale og data.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

på min huawei mate 9 pro så har jeg mobilt bredbånd i 4g sporet, og et billigabbonement med minimalt med data i andre. på den måten har jeg 100gb data pr mnd tilgjengelig med meg over alt. mobilen har romslig batteri (4000 mah) så den kan brukes mye

 

da har jeg tv (i app), netflix, hbo, spotify ++ og atpåtil en portabel router i en og samme dings, dvs mobiltelefonen.

 

er faktisk på den nå.

 

kjempedeilig å ha i campingvogna pluss koselig å ha med seg rundt ellers i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

på min huawei mate 9 pro så har jeg mobilt bredbånd i 4g sporet, og et billigabbonement med minimalt med data i andre. på den måten har jeg 100gb data pr mnd tilgjengelig med meg over alt.

 

Hvor mye betaler du for 100GB/mnd? Går det ikke an å få tale og sms på det abonnementet?

 

 

649,- fra telia men vurderer telenor pga fri bruk i EU hvis det blir en tur ned til portugal i sommer med vogna, telia har hatt noe begrensninger i EU (bare fri bruk i norden og baltikum, og da begrensa til 45 dager, men koster litt mindre). er her:

 

https://nettbutikk.telia.no/mobilt-bredband

 

det holder til meg. tror ikke jeg har klart å bruke opp 100 gb en eneste mnd jeg har hatt det, enda jeg bare har brukt det (til all min nettbruk), med rollover så har jeg 200 gb til gode i begynnelsen av mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :)

 

Jeg trenger ikke to abonnement å ringe/sende sms med. Derimot hadde det vært kjekt med mer data til en billigere pris enn det mobilabonnementet gir. Det er vel sånn at mobile bredbånd kun er for data og ikke tale (?), så da trengs jo mobilabonnement i tillegg. Jeg har forøvrig en Motorola E4 pluss med 5000 mAh batteri.

Endret av Hanne9867
Lenke til kommentar

Kynxx. Sjekk prisene for viderekobling. Jeg tror ikke det er gratis i alle tilfeller. VK er et «liten skrift» produkt.

Det er korrekt. Det er vanlig samtaletakst, iallfall hos komplettmobil. Og siden de fleste har abonnementer med inkluderte ringetid, vil da viderekopling gratis, om man befinner seg innenfor EU/EØS/Norge. Andre operatører kan kanskje ta noen øre for selve viderekoplingen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :)

 

Jeg trenger ikke to abonnement å ringe/sende sms med. Derimot hadde det vært kjekt med mer data til en billigere pris enn det mobilabonnementet gir. Det er vel sånn at mobile bredbånd kun er for data og ikke tale (?), så da trengs jo mobilabonnement i tillegg. Jeg har forøvrig en Motorola E4 pluss med 5000 mAh batteri.

 

mobilt bredbånd er iallefall topp hvis du er mye på farten, og/eller f.eks vil kutte ut adsl og bare klare deg med mobilen ... det blir et kvantesprang i båndbredde men såklart en god del dyrere enn å bare ha et mobilabb. jeg har et ice til 99,- mnd og, så det blir tilsammen 748,- i utgifter på den telefonen. det er ikke akkuratt billig, men det er deilig å f.eks slenge mobilen på dashbordet i bilen og se på tv når det passer eller kunne sitte på en laptop e.l og surfe hvor som helst, så for meg, som reiser endel med bl.a campingvogn, så er det definitivt verdt det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Tusen takk for svar! :)

 

Jeg trenger ikke to abonnement å ringe/sende sms med. Derimot hadde det vært kjekt med mer data til en billigere pris enn det mobilabonnementet gir. Det er vel sånn at mobile bredbånd kun er for data og ikke tale (?), så da trengs jo mobilabonnement i tillegg. Jeg har forøvrig en Motorola E4 pluss med 5000 mAh batteri.

 

mobilt bredbånd er iallefall topp hvis du er mye på farten, og/eller f.eks vil kutte ut adsl og bare klare deg med mobilen ... det blir et kvantesprang i båndbredde men såklart en god del dyrere enn å bare ha et mobilabb. jeg har et ice til 99,- mnd og, så det blir tilsammen 748,- i utgifter på den telefonen. det er ikke akkuratt billig, men det er deilig å f.eks slenge mobilen på dashbordet i bilen og se på tv når det passer eller kunne sitte på en laptop e.l og surfe hvor som helst, så for meg, som reiser endel med bl.a campingvogn, så er det definitivt verdt det.

 

Støtter denne, og mange tider på året, kanskje jul og sommerferie brukes mye mer data enn resten av året. Da er det kjekt å bare kunne bestille et abonnement til å benytte for datatrafikk i mobilen for perioden det gjelder.

 

Er man mye utenlands kan også lokale kort benyttes. 

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for svar! :)

Jeg trenger ikke to abonnement å ringe/sende sms med. Derimot hadde det vært kjekt med mer data til en billigere pris enn det mobilabonnementet gir. Det er vel sånn at mobile bredbånd kun er for data og ikke tale (?), så da trengs jo mobilabonnement i tillegg. Jeg har forøvrig en Motorola E4 pluss med 5000 mAh batteri.

 

mobilt bredbånd er iallefall topp hvis du er mye på farten, og/eller f.eks vil kutte ut adsl og bare klare deg med mobilen ... det blir et kvantesprang i båndbredde men såklart en god del dyrere enn å bare ha et mobilabb. jeg har et ice til 99,- mnd og, så det blir tilsammen 748,- i utgifter på den telefonen. det er ikke akkuratt billig, men det er deilig å f.eks slenge mobilen på dashbordet i bilen og se på tv når det passer eller kunne sitte på en laptop e.l og surfe hvor som helst, så for meg, som reiser endel med bl.a campingvogn, så er det definitivt verdt det.

Om man trenger 100 gb så får man ikke det med kun mobilabonnement heller. Det høyeste jeg fant var 60 gb til kr 799,- hos Telenor. Hos bl.a. Nextgentel har de forøvrig 100 gb mobilt bredbånd til kr 599,-. ;)

 

Om man sammenligner med mindre gb, så kommer man også bedre ut.

 

Dette gir 21 gb data til kr 398: Mobilabonnement kr 99,- på 1 gb + mobilt bredbånd (nextgentel) på 20 gb kr 299,-

 

Dette gir 12 gb data: Mobilabonnement (Telipol Norge) kr 349,-.

 

Da har jeg tatt utgangspunkt i noe av det billigste å få tak i og kun for mobilbruk i Norge.

Endret av Hanne9867
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Måtte kutte mobilt bredbånd fra Chess....støttes ikke utenfor Norge.

Noen forslag til alternativ løsning?

Det ser ut som om Telia har begrensninger på hvor mye data man bruke utenlands på sine, men det ser ikke ut som om Telenor har dette. Verdt å sjekke ut!

Lenke til kommentar

Er du i spania f.eks en mnd i strekk så er telenor et must, telenor er faktisk så bra mht friheten du har i abbonementet at jeg kommer til å bytte til dem, fra telia. det er begrensninger på alle andre, chess er helt uaktuelt, har jeg mobilt bredbånd er det for å ha med meg, og da kan det være f.eks sverige, tyskland, spania e.l. en ivrig fricamper er nødt til å ha noe sånt.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Er du i spania f.eks en mnd i strekk så er telenor et must, telenor er faktisk så bra mht friheten du har i abbonementet at jeg kommer til å bytte til dem, fra telia. det er begrensninger på alle andre, chess er helt uaktuelt, har jeg mobilt bredbånd er det for å ha med meg, og da kan det være f.eks sverige, tyskland, spania e.l. en ivrig fricamper er nødt til å ha noe sånt.

Feil.

 

Telia følger EUs lovverk på lik linje med andre. Det betyr at RoamLikeHome fungerer i opptil 4 måneder i hele EU. Dette gjelder alle Telias merker. Er du i utlandet mer enn 4 mnd kan de, med 14 dagers varsel, begynne å faktura deg til lovpålagt kostpris. Dette gjelder vanlige mobilabonnement. For mobilt bredbånd (MBB) er det en topp på 30GB per måned, utover dette koster det 6 øre / MB. De har ingen topp på vanlige mobilabonnement.

 

Er ikke sikker på om Telenor tilbyr MBB i utlandet. Talkmore sier at deres MBB løsning ikke fungerer utenfor Norge og Telenor selv anbefaler heller Miniruter med Dual-SIM og stor datakvote for de som har behov for å surfe i EU og som ellers ville kjøpt et MBB abonnement.

Lenke til kommentar

Det er nytt. Før var det intill 45 dager i norden, og ingen data utenfor norden. Det var jo gode nyheter for meg med telia da. Men begrensningen på 30 gb gjør meg uansett ganske handicappet. Jeg leste villkår hos telenor og etter det jeg skjønte gjaldt der det samme på mobil og bredbånd, dvs ingen begrensing i EU. Se her:

 

https://www.telenor.no/privat/mobil/utlandet/

Lenke til kommentar

Det er nytt. Før var det intill 45 dager i norden, og ingen data utenfor norden. Det var jo gode nyheter for meg med telia da. Men begrensningen på 30 gb gjør meg uansett ganske handicappet. Jeg leste villkår hos telenor og etter det jeg skjønte gjaldt der det samme på mobil og bredbånd, dvs ingen begrensing i EU. Se her:

 

https://www.telenor.no/privat/mobil/utlandet/

Jepp, det er ingen begrensning i EU hos Telenor. Her er en oversikt over de billigste mobile bredbånd, og om man trykker på "Vis detaljer" så får man fram om det kan brukes i utlandet eller ei. https://mobiltelefoni.no/mobilt-bredbånd

Lenke til kommentar

 

Det er nytt. Før var det intill 45 dager i norden, og ingen data utenfor norden. Det var jo gode nyheter for meg med telia da. Men begrensningen på 30 gb gjør meg uansett ganske handicappet. Jeg leste villkår hos telenor og etter det jeg skjønte gjaldt der det samme på mobil og bredbånd, dvs ingen begrensing i EU. Se her:

 

https://www.telenor.no/privat/mobil/utlandet/

Jepp, det er ingen begrensning i EU hos Telenor. Her er en oversikt over de billigste mobile bredbånd, og om man trykker på "Vis detaljer" så får man fram om det kan brukes i utlandet eller ei. https://mobiltelefoni.no/mobilt-bredbånd

 

 

 

Da har Telenor en bedre ordning for bruk av deres MBB i EU.  Men det gjelder da kun for Telenor kunder.  For Talkmore (som også eies av Telenor) er ikke roaming mulig fordi deres MBB gjelder bare i Norge (sitat fra Talkmore sin side: Abonnementene kan kun benyttes i Norge, og er sperret for bruk i utlandet).  Men så er Talkmore rimeligere enn standard Telenor abonnement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...