Gå til innhold

Luksusproblem: Flytte til utlandet, men hvor?


MellomAlt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor man bor avhenger jo av hva man skal gjøre og jeg skjønner ikke helt hva du har tenkt gjøre... Uansett virket Auckland i New Zealand som en god blanding av det eksotiske og det trygge. Melbourne i Australia har jeg hørt mye skryt om av flere som har flyttet dit.

 

Mitt liv består av turer i naturen, kulturelle opplevelser som teater, konserter og litt sære ting som performance og postmodern art. Jeg har bakgrunn som kokk, så god mat og råvarer er også viktig. Derfor er middelhavet mer attraktivt enn øst-europa for min del. Couchsurfing er en viktig del av livet mitt - så det bør være et knytepunkt eller plass som har litt gjennomstrøm av andre tilreisende. Mulig jeg starter et "mini-hostel" gjennom Airbnb. Så derfor er nok ikke Freiburg så aktuelt. :) 

 

Ellers er jeg nokså rolig av meg. Koselige, rolige barer og puber er mer tiltrekkende enn et pulserende uteliv med masse nattklubber og masse folk. Derfor er "partybyer" som Praha og Budapest litt for mye støy for meg. Jeg liker det rolig. Som regel er jeg helt alene 5 av 7 dager i uken og har ikke så stort behov for å se folk.

 

En viktig ting (hehe) er damer. Jeg liker å treffe damer, særlig lokale. Så et muslimsk eller konservativt land er ikke så aktuelt. Er heller ikke så glad i asiatiske jenter type Thailand, Filippinene osv. Men Japan og Sør-Korea duger. ^^

 

Jeg kan jobbe hvor som helst så lenge jeg har internett og en laptop. Jobber ikke så mye, 2-3 dager i uka kanskje. 

 

Dessverre må jeg forplikte meg til å jobbe på sykehus eller lignende for å få oppholdstillatelse i Australia. Det trenger jeg ikke i NZ. Selv om NZ sin natur er latterlig lik den vi har i Norge, er kulturen også nokså lik. Litt kjedelig i lengden. Men fin beliggenhet. Skyhøye muligheter for jobb (for min del) og utvikling deretter. Jeg bremser litt i land som Hellas og Portugal. 

 

Eller SKAL jeg ha balkong og stor lyst kåk. Jeg har bodd i kjeller aaaaaaaaaaaalt for lenge hjemme i Norge. 

 

Tusen takk for alle svar så langt folkens! Kjekt med felles brainstorming. 

Lenke til kommentar

Selv om NZ sin natur er latterlig lik den vi har i Norge, er kulturen også nokså lik. Litt kjedelig i lengden. Men fin beliggenhet.

Eh... nå begynner jeg å lure på om du faktisk har vært i NZ. De har fjell og fjorder på sør-øya som kan minne om Norge, men ellers er jo flora og fauna veldig forskjellig og nord-øya ligner ikke mye på Norge. Og jeg har kun kjent én maori i Norge.... og han kom fra NZ.

Lenke til kommentar

 

Selv om NZ sin natur er latterlig lik den vi har i Norge, er kulturen også nokså lik. Litt kjedelig i lengden. Men fin beliggenhet.

Eh... nå begynner jeg å lure på om du faktisk har vært i NZ. De har fjell og fjorder på sør-øya som kan minne om Norge, men ellers er jo flora og fauna veldig forskjellig og nord-øya ligner ikke mye på Norge. Og jeg har kun kjent én maori i Norge.... og han kom fra NZ.

 

 

Sa ikke at jeg har vært der. Har en kompis som kommer derfra. Så påstanden min er basert på hans feedback, samt bilder jeg har sett og folk jeg har snakket med som kommer fra NZ. Men jeg burde kanskje ikke være så bastant i mine uttalelser siden jeg ikke har vært der. Har forøvrig vært i alle andre land jeg har uttalt meg om i denne tråden. Bortsett fra NZ og Australia.  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror det kan være lurt å tenke på skattenivå og slike kostnader i det nye landet, fremfor å stirre seg blind på lave bokostnader. Man må også ta med helsekostnader og bilhold/transport i beregningene, samt reiser til hjemland i ny og ne.
 

Det å forlate EU og Norge gir endel pros/cons som må vurderes med tanke på skatt og folketrygd både i Norge og bostedsland.

Ellers tror jeg man må flytte et sted man genuint liker fremfor å bestemme seg på forhånd. Trivsel er vel så viktig som kostnader, og man vil uansett introvert eller ikke, ville måtte forholde seg til andre mennesker og ha noen bekjente/venner uansett.

 

Når man gjør slike "krumspring" glemmer mange å ha en backup-plan. Hva gjør man om man blir alvorlig syk eller utsatt for en ulykke og trenger hjelp. Enten til daglige gjøremål i en periode eller for resten av livet. Hvordan kan man komme seg hjem til Norge om man ønsker dette, og har man bufferkapital nok til at dette kan ordnes.

 

Har man kr. 15.000 til disposisjon vil dette reduseres drastisk om man skal tegne helseforsikring, få bankkostnader, visumkostnader, advokathjelp til papirer ved kjøp/salg av bolig og utenlandsk selvangivelse. Vann og strømregninger med "gresk tekst" osv. vil man ofte trenge assistanse til. Ved leieforhold blir det noe enklere, men man må ofte ha innbyggernummer for å få tegnet bredbånd, strømabonnement osv. Enkelte slike ting trenger ikke koste all verden men man MÅ ha assistanse og ofte vil utenlandsk bank også tvinge seg frem.

Kjøp/salg av bolig har ofte helt andre kostnadsrammer enn i Norge og ofte svært mye dyrere enn her i landet. Byråkratiet i Norge er småtteri i forhold til andre land.

Lenke til kommentar

Tror det kan være lurt å tenke på skattenivå og slike kostnader i det nye landet, fremfor å stirre seg blind på lave bokostnader. Man må også ta med helsekostnader og bilhold/transport i beregningene, samt reiser til hjemland i ny og ne.

 

Det å forlate EU og Norge gir endel pros/cons som må vurderes med tanke på skatt og folketrygd både i Norge og bostedsland.

 

Ellers tror jeg man må flytte et sted man genuint liker fremfor å bestemme seg på forhånd. Trivsel er vel så viktig som kostnader, og man vil uansett introvert eller ikke, ville måtte forholde seg til andre mennesker og ha noen bekjente/venner uansett.

 

Når man gjør slike "krumspring" glemmer mange å ha en backup-plan. Hva gjør man om man blir alvorlig syk eller utsatt for en ulykke og trenger hjelp. Enten til daglige gjøremål i en periode eller for resten av livet. Hvordan kan man komme seg hjem til Norge om man ønsker dette, og har man bufferkapital nok til at dette kan ordnes.

 

Har man kr. 15.000 til disposisjon vil dette reduseres drastisk om man skal tegne helseforsikring, få bankkostnader, visumkostnader, advokathjelp til papirer ved kjøp/salg av bolig og utenlandsk selvangivelse. Vann og strømregninger med "gresk tekst" osv. vil man ofte trenge assistanse til. Ved leieforhold blir det noe enklere, men man må ofte ha innbyggernummer for å få tegnet bredbånd, strømabonnement osv. Enkelte slike ting trenger ikke koste all verden men man MÅ ha assistanse og ofte vil utenlandsk bank også tvinge seg frem.

 

Kjøp/salg av bolig har ofte helt andre kostnadsrammer enn i Norge og ofte svært mye dyrere enn her i landet. Byråkratiet i Norge er småtteri i forhold til andre land.

 

Støtter alt du sier. 15 000 er flytende midler etter at buffer og penger til slike ting er satt av. Reelt har jeg ca 19 000 - 20 000 å gå på. Men jeg foretrekker å ha bo billig og enkelt - og heller bruke penger på gode opplevelser, reiser, kino, konserter enn å "bo meg ihjel". Det aller viktigste er nok å alltid ha penger til en flybillett hjem. Bestiller man på dagen kan det fort bli dyrt. Jeg erfarte det i Budapest for noen år siden, da jeg måtte hjem i en fart - og det kostet meg 3500 kr,- for Budapest - Stavanger. 

 

Andre uforutsette ting som kan skje er at man mister bankkortet, blir ranet og fratatt alt av papirer osv. Derfor har jeg alltid kort og kontanter to separate plasser når jeg er ute på tur. F.eks. er det lurt å ha et Visa/Mastercard gavekort på noen tusen kroner. Jeg har kortnummeret og alt jeg trenger på nett - slik at jeg ikke trenger noe fysisk for å hente frem dette. Deretter kan jeg f.eks. føre over penger til Western Bank for å ta de ut kontant der jeg måtte befinne meg. 

 

Selv om du ikke er syk når du flytter ned. Er det greit å finne et legekontor og notere adresse og nummer dit. Eventuelt en legevakt. Noter alltid adressen din og ha lett tilgjengelig, gjerne sammen med litt kontanter + adressen til lege/legevakt. Da kan du kjapt få hjelp når uhellet er ute. Si at du f.eks. får en alvorlig brannskade - som ikke er akutt nok til ambulanse. Da sparer du mye tid på å slippe å google å søke deg frem til hvor du skal. 

 

Masse å tenke på - men heldigvis er jeg litt erfaren. ^^

Lenke til kommentar

Det virker som at du heller bare burde reise rundt, fortsette som du har gjort! Hvis du er såpass usikker, så betyr det at du ikke vet nok til å vite hvor du skal bo.

 

Men det kan være greit å vite hvem man er selv før man bestemmer seg for hvilke land man skal bo i. Liker du å være mye ute, så kan det være fint å velge et land med mye sol og fint vær ^^

 

Uansett, så har du jo alltid muligheten til å reise rundt, uansett hvor du bosetter deg. Du kan jo også flytte til andre land når enn du vil, hvis du ikke trives i ett land ... Verden er som en by med mange bydeler ^^ Man må fare litt rundt for å bli kjent med miljøene.

 

Jeg ville også tenkt på naturkatastrofer. Ville ikke bosatt meg i en by eller et land som var utsatt for vulkanutbrudd, jordskjelv, flom eller tsunamier. Du hadde jo den "Agung"-vulkanen i Bali som gikk litt nå forleden. Hadde vært kjipt å bodd like ved en sånn.

Lenke til kommentar

Florianopolis i Brasil, store deler av sørvest av Brasil har masse innflyttede europeere, så det kjennes ikke så ukjent ut selv om det er langt unna.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Florian%C3%B3polis

Brasili har et stort problem med kriminalitet. Landet har 18 av de 50 byene i verden med høyest mordrate. Det er også mange nordmenn som har prøvd investere i leilighet i landet som har blitt rundlurt. Og det er ikke akkurat enkelt eller billig å fly dit.

Lenke til kommentar

Har du vurdert en av de mindre kjente Kanariøyene?.

Veldig bra klima, lave levekostnader og kriminalitet er nesten ikke eksisterende. Samt det er bare 5-6 timer med fly til gamlelandet.

Mulig det høres "harry" ut med Kanariøyene, men det kan jeg love deg at det ikke er hvis du ikke går inn for aktivt å oppsøke norske kolonier.

Jeg bor selv på en av de mindre øyene, alt er billig her bortsett fra elektronikk. Jeg betaler 390€ i måneden for et hus med to soverom, stor terrasse og hage.

En annen ting med Kanariøyene er mulighetene for å reise til Afrika og Sør-Amerika, Marokko er bare noen få mil og flyplassen nord på Tenerife er knutepunkt.

Dessuten så har Norge og Spania avtaler for trygd/pensjon og skatt. 

Lenke til kommentar

Har du vurdert en av de mindre kjente Kanariøyene?.

Veldig bra klima, lave levekostnader og kriminalitet er nesten ikke eksisterende. Samt det er bare 5-6 timer med fly til gamlelandet.

Hvilken av dem? Det er ikke direkte rutefly fra Norge til de minste øyene, det er dog ukentlig charter deler av året til La Palma.

 

Selv på Grand Canaria er det mulig å velge seg et område hvor det ikke er store hoteller og fullt av turister. Det er også en fordel å bo et sted hvor man enkelt kan komme seg til en større by med bil eller en bussreise.

Lenke til kommentar

 

Florianopolis i Brasil, store deler av sørvest av Brasil har masse innflyttede europeere, så det kjennes ikke så ukjent ut selv om det er langt unna.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Florian%C3%B3polis

Brasili har et stort problem med kriminalitet. Landet har 18 av de 50 byene i verden med høyest mordrate. Det er også mange nordmenn som har prøvd investere i leilighet i landet som har blitt rundlurt. Og det er ikke akkurat enkelt eller billig å fly dit.

 

 

Det er absolutt ikke til å stikke under en stol at Brasil sliter med kriminalitet, som de fleste andre land i Latin-Amerika, men man må også se på hvilken kriminalitet det er. Den absolutt største andelen kommer fra gjenger som slåss om tilgang til områder for ha kontroll over våpen og narkotika salg og distribusjon. I tillegg er det hevnaksjoner frem og tilbake mellom gjengene hvor til og med politiet er med på, og selv i fengslene er det gjengrelaterte opptøyer regelmessig. At politiet og politikere er korrupte helt til toppen gjør det ikke enkelt å snu trenden heller, selv om det rulles opp den ene store korrupsjonssaken etter den andre i de siste årene. På den annen side, så har vi også et land som er i politisk dødsspiral hvor store deler av den sittende regjering enten etterforskes eller er mistenkt for korrupsjon, inkludert presidenten, så er jeg litt overrasket at landet faktisk har snudd etter flere år med økonomisk nedtur ser ut til å nådd bunnen og er på vei opp igjen. Når Brasil har fått ryddet opp i korrupsjon innen politikere og politi, så har jeg tro på det blir et land vi kan regne med i fremtiden som en økonomisk stormakt.

 

Holder man seg unna gjengene, våpen, narkotika, korrupsjon og ikke prøver å lure det utpregede byråkratiet med snarveier, så har jeg ingen betenkeligheter med hverken å feriere eller å bo i Brasil. Har vært der flere ganger og skal dit igjen i løpet av året. Har reist flere hundre mil i landet med buss, fly, privat bil og leiebil, og har aldri opplevd noe som helst skummelt, bare store mengder med kjempehyggelige folk. Har også både gått og kjørt rundt i store byer om kvelden etter at det er blitt mørkt (noe det advares mot).

 

Som nevnt er det mange europeisk inspirerte byer i sørvest som er relativt små og koselige, man må ikke oppholde seg i de store voldelige byene.

 

Og har man en ting for muslimer og islam så bor det bare 35 000 av dem i hele Brasil, til sammenligning bor det over 200 000 i Norge! I Brasil er islam så liten at det går inn under "andre religioner" i statistikken sammen med andre mindre religioner og som til sammen utgjør rundt 1%!

Lenke til kommentar

Thunderhead

 

Er det jeg også tenker. De kriminelle gjengene og lignende er mest opptatt av hverandre. Med mindre du krenker, truer eller gjør noe annet på deres såkalte territorium er du trygg. Dersom du ved et uhell skulle bevege deg inn i et mafia-styrt område, et lite fjell eller landsbygd som det er mange av - blir man stoppet og bedt om å snu, enkelt å greit. I verste fall får du en pistol mot deg for å markere alvoret i viktigheten av dette. Er kun å være litt "street smart" og ikke blande seg eller provosere. 

 

Blind vold, lommetyveri og diverse annen små-kriminalitet kan man bli utsatt for over alt. Det er en risiko man har uansett hvor man ferdes. Jeg har hørt historier om folk som har reist rundt og sett to biler barke borti hverandre der en person blir skutt og henrettet på åpen gate før bilen deretter kjører bort. Andre jeg har snakket med har våknet opp til at prostituerte har litt drept midt på åpen gate. 

 

MEN, felles for alle er at de garantert på en eller annen måte er involvert i disse gjengene. 

 

Så dersom man tåler å høre litt ammo bli fyrt løs på kveldstid - og har dette i bakhodet, er man så godt som fredet. :) 

 

En annen ting er å ikke virke så sjokkert av å se den type aktivitet. Skriker du, lager de store øynene og i verste fall fisker opp mobilen fra lomma og begynner å filme. Ja da har er du ikke spesielt street-smart på reisefronten. ;P Plystre en sang av Alf Prøysen og la det gå sin gang.... du skal få en dag i mårå (ehh, eller kanskje ikke :D) lalalala

Lenke til kommentar

 

Har du vurdert en av de mindre kjente Kanariøyene?.

Veldig bra klima, lave levekostnader og kriminalitet er nesten ikke eksisterende. Samt det er bare 5-6 timer med fly til gamlelandet.

Hvilken av dem? Det er ikke direkte rutefly fra Norge til de minste øyene, det er dog ukentlig charter deler av året til La Palma.

 

Selv på Grand Canaria er det mulig å velge seg et område hvor det ikke er store hoteller og fullt av turister. Det er også en fordel å bo et sted hvor man enkelt kan komme seg til en større by med bil eller en bussreise.

 

 

Jeg bor på La Gomera, skal man til St.Cruz så er det en time med båt og en time med buss. Eventuelt 20 minutter med fly.

Det er forresten veldig billig for fastboende, 75% rabatt på båt og flybilletter til destinasjoner på øyene eller fastlandet. 

Lenke til kommentar

 

 

Har du vurdert en av de mindre kjente Kanariøyene?.

Veldig bra klima, lave levekostnader og kriminalitet er nesten ikke eksisterende. Samt det er bare 5-6 timer med fly til gamlelandet.

Hvilken av dem? Det er ikke direkte rutefly fra Norge til de minste øyene, det er dog ukentlig charter deler av året til La Palma.

 

Selv på Grand Canaria er det mulig å velge seg et område hvor det ikke er store hoteller og fullt av turister. Det er også en fordel å bo et sted hvor man enkelt kan komme seg til en større by med bil eller en bussreise.

 

 

Jeg bor på La Gomera, skal man til St.Cruz så er det en time med båt og en time med buss. Eventuelt 20 minutter med fly.

Det er forresten veldig billig for fastboende, 75% rabatt på båt og flybilletter til destinasjoner på øyene eller fastlandet. 

 

 

Hvordan er det på St Cruz? Så veldig fint ut. Leierpriser, generelle priser osv.... Jobber du der? 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

 

Har du vurdert en av de mindre kjente Kanariøyene?.

Veldig bra klima, lave levekostnader og kriminalitet er nesten ikke eksisterende. Samt det er bare 5-6 timer med fly til gamlelandet.

Hvilken av dem? Det er ikke direkte rutefly fra Norge til de minste øyene, det er dog ukentlig charter deler av året til La Palma.

 

Selv på Grand Canaria er det mulig å velge seg et område hvor det ikke er store hoteller og fullt av turister. Det er også en fordel å bo et sted hvor man enkelt kan komme seg til en større by med bil eller en bussreise.

 

 

Jeg bor på La Gomera, skal man til St.Cruz så er det en time med båt og en time med buss. Eventuelt 20 minutter med fly.

Det er forresten veldig billig for fastboende, 75% rabatt på båt og flybilletter til destinasjoner på øyene eller fastlandet. 

 

 

Hvordan er det på St Cruz? Så veldig fint ut. Leierpriser, generelle priser osv.... Jobber du der? 

 

 

Beklager for sent svar.

Har ikke så mye peiling på leieprisene i Santa Cruz, men fra det jeg kan se på annonsene så er det rundt 300€ og oppover for en leilighet med bra standard.

Sånn ellers så er det billig her i motsetning til fastlandet, noe dyrere er det i turistområdene sør på Tenerife og Gran Canaria.

Santa Cruz er for øvrig en storby i Norsk målestokk, jeg personlig unngår å reise over til Tenerife da jeg ikke liker trafikken og turismen på sørsiden.

Unntaket er hvis jeg MÅ besøke det Norske konsulatet på grunn av papirer eller lignende.

Jeg jobber ikke men nyter pensjonisttilværelsen på et økonomisk nivå som er helt utenkelig i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...