Gå til innhold

Unndratt skatt på crypto (10M formue nå) i årrekke, vil rette opp og betale skatten snarest. Betaler for kompetent hjelp med cryptoregnskapet


ntyh65fcd3

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært såpass heldig at jeg investerte i Bitcoin veldig tidlig (2011), per dags dato er cryptoformuen min rundt 10 millioner. Jeg har levd på å selge litt og litt de siste årene.

Problemet er at jeg aldri har betalt skatt eller rapportert skikkelig. Jaja, jeg vet jeg har fucka opp, men jeg kan ikke endre fortiden - kun gjøre riktige valg i nåtiden/framtiden. Livet er ikke alltid så lett, og jeg hadde nok av andre utfordringer i livet til å takle skatterapportering skikkelig. Nå går ting heldigvis i en utrolig god retning på alle måter i livet, og når dette blir løst og jeg ikke lenger trenger å ha konstant angst for å bli oppdaget, vil livet nok gå enda bedre :D

Jeg vil rette opp i dette og betale all skatten jeg skylder. Absolutt helst uten straffeskatt ("tilleggsskatt") riktignok, noe jeg regner skal gå greit om jeg sier fra selv til Skatteetaten før de oppdager meg:
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Utland/Unndratt-formue-i-utlandet/

Jeg har flere ganger prøvd å sette meg inn i hvordan det skal gjøres, men helt ærlig skjønner jeg ikke bæret. Jeg har verken tid eller mentale krefter til å lære det, jeg tar en utdanning i noe helt annet enn økonomi akkurat nå. At jeg har levd såpass økonomisk ugjennomtenkt kompliserer det mye - med diverse småkjøp/transaksjoner i Bitcoin, litt kjøp og salg av altcoins, uregelmessige overføringer til bankkonto osv.

Heldigvis har jeg som sagt veldig god råd nå, så jeg kan betale noen som kan dette til å rydde opp i alt det økonomiske rotet og regne på hva jeg skylder i skatt/finne infoen Skatteetaten vil ha. Det er egentlig best uansett, om jeg skulle gjort det selv hadde det vært en stor sjanse for at jeg ville gjort noe feil et sted.

Jeg er villig til å betale bra for kompetent hjelp. Jeg betaler det det koster, innenfor rimelighetens grenser naturligvis. Noen som vet om hvem jeg bør kontakte for hjelp?

Vet noen forresten hvor rimelige og hensynsfulle Skatteetaten er? Om jeg tar kontakt og forteller dem situasjonen nevnt ovenfor (at jeg vil rydde opp snarest, men ikke har klar all informasjonen enda), vil jeg da få et "Fint at du sier fra og vil løse situasjonen, vi vil bistå på best mulig måte" eller en "Mohahha, fordi du ikke har oppgitt informasjonen som kreves for Frivillig Retting regnes henvendelsen din som en tips om skatteunndragelse. Her har du heftig straffeskatt. HAHA"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil få frivillig retting uten tilleggsskatt inntil 10 år tilbake i tid dersom du følger oppskriften du finner i linken du postet.

Takk, men som sagt er det ikke så lett som å "følge oppskriften". Kapitalinntekter må regnes ut på masse forskjellige transaksjoner, fram og tilbake. Historiske valutakurser. Altcoins kjøpt med Bitcoins. Og så solgt igjen. Formueskatt. Jeg får det ikke til alene, betaler for hjelp.

 

Du vil få frivillig retting uten tilleggsskatt inntil 10 år tilbake i tid dersom du følger oppskriften du finner i linken du postet.

 

Med slike beløp i sving ville jeg tatt kontakt med et velrenommert advokatfirma med kompetanse på skatt, slik at du får kvalitetssikret den frivillige rettingen.

Jeg glemte å nevne at det aller meste av formuen har kommet iløpet av 2017 da, altså er det unndratte beløpet ganske mye mindre enn 10 millioner får det til å høres ut. Jeg har helt ærlig ikke oversikt, men formuen ved nyttår 2016/2017 var iallefall under halvparten.
Endret av ntyh65fcd3
Lenke til kommentar

Alt du trenger å vite står her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

 

TLDR;

 

- Din porteføljes totale verdi 31.12 inntektsåret skal føres opp som "Annen formue". Formue over 1,4 mill beskattes 0,85% på det overskytende (hvis jeg har forstått det rett)

- De valutaene du har realisert (solgt og overført penger til din bankkonto) skal føres opp som "Annen inntekt". Du fører bare opp totalsummen på det du har realisert.

- Du må ikke dokumentere dette når du sender innselvangivelsen, men du må kunne oppgi public adresser og transaksjonslogg fra der du har solgt det hvis skatteetaten ber om det.

 

Merk at jeg er ingen skatteekspert så ta dette med en klype salt, men jeg har brukt en del tid på å undersøke dette i år siden jeg selv har en del investert i krypto. Men slik jeg har fått det med meg:

 

Jeg tror ikke dette skal være så ille for deg økonomisk sett. Alle årene porteføljen din har vært verdt mindre enn 1,4 mill er det ingen formuesskatt. Ved frivillig retting må du kun betale skatteetatens tapte renter på det du skulle ha betalt inn (som igjen bare er en % av det du har realisert) så det er ikke så ille. F.eks:

 

Du leverer frivillig retting etter å ha realisert 1 MNOK over årenes løp.

La oss si du normalt skulle betalt 30% skatt av inntekten, 300.000

Med vår lave rente vil det si at du må etterbetale ca. 2-3% av beløpet, 2-3000 kr.

Slik jeg har forstått er det ingen tilbakevirkende kraft ved frivillig retting.

Lenke til kommentar

- Din porteføljes totale verdi 31.12 inntektsåret skal føres opp som "Annen formue". Formue over 1,4 mill beskattes 0,85% på det overskytende (hvis jeg har forstått det rett)

- De valutaene du har realisert (solgt og overført penger til din bankkonto) skal føres opp som "Annen inntekt". Du fører bare opp totalsummen på det du har realisert.

Realisering er ikke bare når en har solgt til fiat og overført til egen bankkonto, men også når man selger til en annen kryptovaluta. Det er det som gjør at det fort kan bli veldig komplisert med skatt, spesielt om en daytrader. Jeg må selv gjennom dette i år, og selv med et fåtall transaksjoner synes jeg det er mer enn forvirrende. Om myndighetene virkelig ønsker at folk skal betale skatten sin her må de lage et bedre system. 

Endret av Awah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kontakt en advokat så kan det kanskje ordnes at du slipper betale skatt!

Småpenger å betale advokaten kontra skatteetaten og det er nok verdt en investering også for fremtiden med gode råd om plassering av formue.

Lenke til kommentar

Hei, anbefaler deg å sette opp konto på cointracking.info, så kan du eksportere alle handler osv fra alle exchangene du har brukt. Da kan du få en grei oversikt. Alle som dealer med crypto bør være der for å få oversikt.

 

Og ja, du kan frivillig rette tidligere selvangivelser/skattemeldinger og betale skatt på gevinsten du melder inn. Burde ikke være så ille. Gevinst skattes kun ved realisasjon. 

 

Bruk first in - first out(1. bitcoin kjøpt for 25kr i 2011, 1. bitcoin solgt for 100.000kr i 2017 = 99.975kr i skattepliktig gevinst i skattemeldingen for 2017, levert i 2018, skatt betales 2018) og begynn å sette opp alt i excel. Har du ikke info så må du prøve å estimere og sannsynliggjøre hva som er riktig. Dokumenter det.

 

Første jobben er å estimere per skatteår hva som blir skattepliktig. Så må det føres direkte inn i selvangivelsen/skattemeldingen under annen inntekt for tidligere år.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

 

Dokumentasjon som må tas vare på for å kunne verifisere oppgitte opplysninger i skattemeldingen:
- Transaksjonslogg/ dokumentasjon over realiserte bitcoins fra formidlere/vekslere med Bitcoins adresser.
- Dokumentasjon som viser dato for når de solgte bitcoins er anskaffet, minet eller kjøpt inkludert bitcoin adresser for disse og inngangsverdien.
- Logg fra mining – oversikt over antall minede bitcoins og tidspunktet for innvinning av disse (payout address)
Du trenger ikke sende oss dokumentasjon på dette, men du må kunne legge fram dokumentasjon hvis vi spør.

 

 

Kan hjelpe deg om du trenger, send meg PM hvis du vil. 

 

Bra at du innser at det er best å fikse det ASAP, for det er etter min mening ikke verdt risken med tilleggsstraff eller verre for å spare 30% og stresset det innebærer å skjule dette.

Lenke til kommentar

 

- Din porteføljes totale verdi 31.12 inntektsåret skal føres opp som "Annen formue". Formue over 1,4 mill beskattes 0,85% på det overskytende (hvis jeg har forstått det rett)

- De valutaene du har realisert (solgt og overført penger til din bankkonto) skal føres opp som "Annen inntekt". Du fører bare opp totalsummen på det du har realisert.

Realisering er ikke bare når en har solgt til fiat og overført til egen bankkonto, men også når man selger til en annen kryptovaluta. Det er det som gjør at det fort kan bli veldig komplisert med skatt, spesielt om en daytrader. Jeg må selv gjennom dette i år, og selv med et fåtall transaksjoner synes jeg det er mer enn forvirrende. Om myndighetene virkelig ønsker at folk skal betale skatten sin her må de lage et bedre system. 

 

 

Ja da er det jo fint for meg at Bittrex har slettet ordrehistorikken min... :p

 

Men hvordan skal man beregne beløpet man beskatter ved realisering til en annen kryptovaluta? Betyr ikke det også at jeg må skatte dobbelt, både ved realisering til annen krypto, og ved fiat overføring til konto?

 

F.eks:

Kjøper BTC for €

Kjøper 1 ETH for BTC <- Må 1 ETHs € verdi her føres inn i annen inntekt?

Selger 1 ETH for € <- Dette salgets verdi i € går inn under "annen inntekt"

Endret av Feh
Lenke til kommentar

 

 

- Din porteføljes totale verdi 31.12 inntektsåret skal føres opp som "Annen formue". Formue over 1,4 mill beskattes 0,85% på det overskytende (hvis jeg har forstått det rett)

- De valutaene du har realisert (solgt og overført penger til din bankkonto) skal føres opp som "Annen inntekt". Du fører bare opp totalsummen på det du har realisert.

Realisering er ikke bare når en har solgt til fiat og overført til egen bankkonto, men også når man selger til en annen kryptovaluta. Det er det som gjør at det fort kan bli veldig komplisert med skatt, spesielt om en daytrader. Jeg må selv gjennom dette i år, og selv med et fåtall transaksjoner synes jeg det er mer enn forvirrende. Om myndighetene virkelig ønsker at folk skal betale skatten sin her må de lage et bedre system. 

 

 

Ja da er det jo fint for meg at Bittrex har slettet ordrehistorikken min... :p

 

Men hvordan skal man beregne beløpet man beskatter ved realisering til en annen kryptovaluta? Betyr ikke det også at jeg må skatte dobbelt, både ved realisering til annen krypto, og ved fiat overføring til konto?

 

F.eks:

Kjøper BTC for €

Kjøper 1 ETH for BTC <- Må 1 ETHs € verdi her føres inn i annen inntekt?

Selger 1 ETH for € <- Dette salgets verdi i € går inn under "annen inntekt"

 

Det blir ikke dobbeltskatt, men det er et forvirrende system. En må bruke historiske valutakurser fordi alt må jo "omgjøres" til NOK.  Det betyr egentlig at selv om en f.eks. kjøper og selger BTC til akkurat samme pris, så kan en ende opp med å betale skatt/kunne føre oppf fradrag pga. endringer i valutakursen. Jeg er fryktelig dårlig i matte, så skal ikke forsøke å sette opp et eksempel for deg. Har lest på andre forum at Skattetaten har fått mange spørsmål fra folk nå om hvordan dette skal gjøres, så jeg regner med at de snart skjønner at de må gi bedre svar dersom de vil få inn den skatten de skal ha. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

Dette er ikke relatert til skatteundragelse, men tenker at det kanskje er noen som kan hjelpe meg ved å se lys i en sak:

Om en har jobbet i team med utvikling av en kryptocoin, i en såkalt ICO, og har fått betalt bitcoin av investorer og skal ta gevinst av dette; hvordan skatter en da på dette? Skal en sende inn en liste av alle transaksjonene som er gjort til wallet, om etaten ber en om å framlegge dokumentasjon?

På forhånd takk for svar!

Endret av Bittech
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Dette er ikke relatert til skatteundragelse, men tenker at det kanskje er noen som kan hjelpe meg ved å se lys i en sak:

 

Om en har jobbet i team med utvikling av en kryptocoin, i en såkalt ICO, og har fått betalt bitcoin av investorer og skal ta gevinst av dette; hvordan skatter en da på dette? Skal en sende inn en liste av alle transaksjonene som er gjort til wallet, om etaten ber en om å framlegge dokumentasjon?

 

På forhånd takk for svar!

Jeg tenker at utgangspunktet for inngangsverdien er hva som har blitt betalt for Bitcoinen.

 

Hvis du har betalt med arbeidsinsatss så tenker jeg at da har du fått Bitcoin istedenfor annen valuta. Så sa burde inngangsverdien settes til markedsverdien.

 

Og fordi du har fått betalt for arbeid så burde du skatte av verdien av arbeidet ditt som en lønnsinntekt. (Du har fått verdien av Bitcoinen i Nok i lønn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...