Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inndrivelse av spillegjeld


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har denne tidligere buddyen din spilt noe særlig om penger før? Dette virker som en klassisk "spur of the moment"-greie som spant helt ut av kontroll. Det virker for meg som at han tydeligvis ikke var klar over hva han drev med, tallene ble små i forhold til situasjonen han var i. Psykologisk, så blir det som en liten stein som velter et stort lass. Har vært borti å spille om penger med venner før, og det er helt klassisk at de mest kyniske er de som vinner, de ser ikke på vennskapet som vennskap, men som en måte å utnytte på. Jeg fikk til og med dårlig samvittighet hvis -jeg- vant en sjelden gang!

 

Det er aldri lurt å spille om "store" penger med venner, helst ikke i det hele tatt. Psykologisk er det risikabelt. Penger er sterkt knyttet til overlevelse, så hvis én part begynner å tape mye, så føles det som å bli utnyttet. Man regnet ikke med at det skulle bli så alvorlig som det endte med.

 

Samtidig så har det jo noe med integritét å gjøre, for hans del. Og det blir jo en last for deg også, å tenke på det her. Hvordan skal du oppføre deg når du treffer han i det offentlige rom?

 

Hvis jeg var deg, ville jeg -kanskje- sagt; "1000 kr til, så er saken ute av verden", så kan dere fortsette å henge sammen. Tenk heller på de fremtidige fordélene ved å ha en kompanjong, kanskje dere skal jobbe med to yrker som begge kan ha nytte av i fremtiden, for ikke å snakke om små ærender som kjøring og henting, passe huset når dere er på ferie, og andre tilfeller. Synd om en lojal kompanjong skulle bli kastet på bålet for lusne 7000 kr.

 

Psykologisk, så forsterker penger alle følelser mange ganger. Det er best å holde det vekk fra nære forhold, og helst overhodet. Bedre å investére pengene i andres foretak, satse på folk som jobber i stedet for spill.

 

Husk at i løpet av hele livet, så skal dere tjene ganske mange millioner av kroner! En årslønn på 250 000 etter skatt, ganger 40 år = 10 millioner kroner. 7000 er en liten lusesum i sammenheng. Ikke verdt å kaste et livslangt tillitsforhold på bålet for.

 

Og hvem vet! Kanskje, hvis du sier du glemmer hele gjelda, så kan det hende at han, over tid, samler opp penga og gir dem til deg! Eller på annen måte unnskylder seg. Du fjerner altså en last fra både deg og han og kanskje forsterker vennskapet. Skjønner at det er vanskelig, et ord er et ord .. men det er tydelig for meg at denne fyren ikke helt var klar over hva han bega seg ut på. Et svakt øyeblikk, kanskje han kjeda seg litt og ikke tenkte så nøye over det som du hadde gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis jeg var deg, ville jeg -kanskje- sagt; "1000 kr til, så er saken ute av verden", ...

Dessuten, som isbilen har poengtert, det er ulovlig å kreve inn pengene siden ingen avtaler gjort ang. pengespill/veddemål er gyldige.
Lenke til kommentar

det er ulovlig å kreve inn pengene siden ingen avtaler gjort ang. pengespill/veddemål er gyldige.

Nei, det er ikke ulovlig å kreve inn spillegjeld. Det er ikke straffbart hverken å kreve pengene eller betale det en skylder.

At skyldneren med loven i hånd kan nekte å betale, og gjøre seg til fant, er en helt annen sak.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var over flere kvelder. Vet det ikke var første gangen.

Det er jo en gjeld. Han har jo tapt dem på ærlig vis og er klar over hva han holdt på med. Det er surt å betale, det vet jeg av egen erfaring. At penger til mat osv seff priroiteres er naturlig, men å ikke betale med vilje er bare kjipt. Vi er ikke nære venner.

 

Får sende en faktura og se hva som skjer, takk til deg som tipset om det! Samt oute han til alle felles venner hver gang sjansen byr seg, sånn at det svir litt for han, og at ikke andre blir svindlet. Jeg ville betalt han om jeg hadde tapt, så...

 

Anonymous poster hash: 5caa8...5a3

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

det er ulovlig å kreve inn pengene siden ingen avtaler gjort ang. pengespill/veddemål er gyldige.

Nei, det er ikke ulovlig å kreve inn spillegjeld. Det er ikke straffbart hverken å kreve pengene eller betale det en skylder.

At skyldneren med loven i hånd kan nekte å betale, og gjøre seg til fant, er en helt annen sak.

 

Kravet er ugyldig (ulovlig). Krever du penger av (tar penger fra) noen uten et gyldig krav er det tyveri. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kravet er ugyldig (ulovlig). Krever du penger av (tar penger fra) noen uten et gyldig krav er det tyveri.

Her blander du grundig; ingen TAR penger. Det er snakk om OPPFORDRING til å gjøre opp for sin æresgjeld. Hvordan kan det være ulovlig?

Nekter vedkommende, mangler han moral og ære, eventuelt er han jurist. De er unnskyldt, for de eier ikke samvittighet, har bare lommebok og lovbok..

Lenke til kommentar

Juss, eller justice, har vel med likhet og rettferdighet å gjøre. Grunnlaget for at menneskeheten gradvis har innført rettsystem og domstol, er vel i håp om at vi (i frykt for straff) skal oppføre oss ordentlig og rettferdig, og kanskje få bedre moral etterhvert. Selv om jussen handler mye om straff, så jo ikke loven, paragrafen eller straffen målet her, men til syvende og sist unnlatelsen av umoralske handlinger?

 

Så selv om man selvfølgelig ikke bør spore helt av en tråd i kategorien samfunn / juss med sin moralske pekefinger, synes jeg det bør være ett visst rom for snakk om rett og galt.

Lenke til kommentar

At så mange forsvarer ham synes jeg er rart. For egen del er jeg oppdratt til å stå for mitt ord uten å ty til minste motstands vei, på bekostning av andre. Jeg skjønner at han med loven i hånd kan la være å betale, og da er det vel ikke noe å gjøre med den saken, dessverre, utenom å oppfordre ham til å betale. Men det har jeg ikke noe tro på.



Anonymous poster hash: 5caa8...5a3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er vel kanskje helt greit å sitte å se på kompisen sin spille bort både hus og bil uten å føle seg litt ansvarlig. Jeg hadde i alle fall fått dårlig samvittighet.

 

Hva er det som avgjør om det er tøyseveddemål? Skattemelding, formue, inntekt og slike ting? Når en skal godta ett veddemål er det vanlig å vise dette i forkant? En skal anta at veddemål er en spøk i enkelte tilfeller? Nei, det her høres ikke bra ut spør du meg. 

 

Veldig få her, om i hele tatt noen, mener at det er greit at en 16 åring sitter med 2 millioner i gjeld etter ett veddemål hvor den ene så på det som ett grav alvorlig veddemål mens den andre så på det som ett tøyseveddemål, det vedder jeg skjorta mi på..

Vi hadde noen sånne også da jeg var ung. Noen som spilte dobbelt og kvitt om små beløp, som ble ekstremt store beløp .. så dette ble liksom "glemt". Alle skjønte at ingen hadde råd til å betale hundretusenvis av kroner.

 

Så dette med legitimitet rundt veddemål, og å være 100% klar for å ta ansvaret, er noe man virkelig må snakke om før man blir med på det. Vi er i forskjellig humør psykologisk. Noen kan være veldig "på", og andre kan være sløve og ukonsentrerte. Noen er også veldig pågående. Det vil alltid være forskjellige personligheter i vennegjengen. Penger forsterker alltid følelser, siden de er knyttet til overlevelse og ofte ukomfortabel jobb, særlig i ung alder, som fysisk jobb. Taper man 1000 kr, ok, så må man jobbe 8-10 timer for å tjene dem inn. Ikke alle som tenker like grundig gjennom.

 

7000kr er jo to ukers jobb, på noe så tåpelig som å spille fotballspill på x-box.

 

Hadde vi bare lært om økonomi i skolene, så hadde ingen gjort slike tåpelige veddemål. Men vi er som grønnskollinger .. og det er oftest tilfeldighetene som rår. Noen får blod på tann, og lopper hvem som helst fordi det gir dem en følelse av å ha makt og dominans over andre.

 

Jeg har dog endret litt mening over TS' situasjon. Hvis det virkelig -var- sånn at denne personen -var- 100% klar over veddemålet, at det var gjennomtenkt og begge shaka hands .. hvis denne personen alltid har vært til å stole på førut, og plutselig nå trekker seg unna fordi beløpet ble for stort - da er jeg villig til å forsvare TS' situasjon.

 

Men fremgangsmåten bør fremdeles (etter min mening) være psykologisk bærekraftig. Tilgi han, og heller si til han kan heller betale litt nå og da, ikke legge press på vennskapet. Har jo alle de andre grunnene jeg skrev; Synd å kaste et sannsynligvis livslangt vennskap på bålet for lusne 7000. La det heller bli en test av vennskapet, heller la tillit og verdier komme foran penger. Det kan være en fin lekse å lære for alle.

 

Så kan man heller hjelpe hverandre ut med penger hvis noen skulle slite litt. Egentlig skal man jo gå på NAV for sånt, men går jo alltids an å ta en totalvurdering. Man kan gjøre -investeringer- sammen, kjøpe hus sammen og leie ut. Det er sånn penger -egentlig- skal brukes, å bringe folk sammen for et formål som tjener seg selv -og- samfunnet. Starte bedrifter sammen og investere i hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...