Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet ransake advokater?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Politiet kan ikke kreve dokumenter fra noen person i Norge uten en rettslig bekjennelse, unntaket er om det er er situasjoner hvor de må hindre skade eller andre ulovlige handlinger noe som bortimot er umulig fra dokumenter. 

Det eneste unntaket jeg kommer på er hvor en tiltalt ber advokaten overlevere en ordre om å skade/ta livet av noen relatert til saken.

Men da har advokaten en plikt å informere politiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jaggu mye rare svar i tråden her. Åpenbart flere som har null peiling på juss.

 

Politiet er blant annet styrt av straffeprosesslovens bestemmelser.

 

Ja politiet kan ransake en advokat dersom vilkårene for dette er fulgt. Vi stopper ikke bare folk uten videre og ser igjennom alt de har av ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Advokatmateriale som politiet vil ta beslag i må forsegles i advokatens nærvær og kan ikke åpnes av politi eller påtalemyndighet, kun av retten.

Bare lurer, la oss si man har dokumenter/pc gradert hemmelig, dette er ting jeg ikke hadde lov til å slippe ut av syne eller overlate/vise til andre.

Regner med at det er samme regler?

Regner med det. En arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å nekte å følge etablerte rettsprosedyrer.

Lenke til kommentar

i USA må man ikke identifisere seg og de må ha en god grunn for å ransake og finner de ikke noe kan de bli saksøkt

 

Så vidt jeg vet, går ikke det an i Norge

De må ha en god grunn til å ransake også i Norge.

 

Saksøkt i USA hvis de ikke finner noe? Hva mener du? På hvilket grunnlag?

 

Husker ikke paragrafen i grunnloven men "en hver norsk statsborger kan ferdes fritt innenfor rikets grenser"; så det er mulig å bråke hvis du blir stoppet i rutinekontroll langs E6 uten skjellig grunn.

Nei, politiet kan stanse hvem som helst hvor som helst og når som helst i trafikkontroll.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

i USA må man ikke identifisere seg og de må ha en god grunn for å ransake og finner de ikke noe kan de bli saksøkt

 

Så vidt jeg vet, går ikke det an i Norge

Trenger ikke vise ID i Norge, kun oppgi personalia.

 

Husker ikke paragrafen i grunnloven men "en hver norsk statsborger kan ferdes fritt innenfor rikets grenser"; så det er mulig å bråke hvis du blir stoppet i rutinekontroll langs E6 uten skjellig grunn.

Det er ingen rett å kjøre bil. Det er et privilegium og med dette følger visse vilkår. Et av disse er at man er pliktig å stanse for Politiet og vise førerkort, altså legitimere seg. Politiet på sin side har rett til å stanse enhver motorvogn for kontroll. Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Kongen. De kongelige prinser og prinsesser. Alle andre må finne seg i å bli ransaket, og få sine papirer beslaglagt, også advokater.

 

Det er noen vesentlige forskjeller på hva du kan gjøre med beslaglagte papirer. Advokatmateriale som politiet vil ta beslag i må forsegles i advokatens nærvær og kan ikke åpnes av politi eller påtalemyndighet, kun av retten.

Hva er poenget å ransake Kongen og Kronprinsen eksempelvis da de ikke kan straffeforfølges? Ellers så er jo loven delvis uklar på resten av prinsene og prinsessene.

 

Ellers etter parafagraf 5 i Grunnloven gir kong Harald immunitet, og paragraf 37 i den samme lovsamlingen sier at kongelige prinser og prinsesser ikke skal svare for andre enn kongen. Så etter det jeg forstår kan faktisk kronprinsen nekte å bli ransaket.

Lenke til kommentar

 

 

i USA må man ikke identifisere seg og de må ha en god grunn for å ransake og finner de ikke noe kan de bli saksøkt

Så vidt jeg vet, går ikke det an i Norge

Trenger ikke vise ID i Norge, kun oppgi personalia.

Husker ikke paragrafen i grunnloven men "en hver norsk statsborger kan ferdes fritt innenfor rikets grenser"; så det er mulig å bråke hvis du blir stoppet i rutinekontroll langs E6 uten skjellig grunn.

Det er ingen rett å kjøre bil. Det er et privilegium og med dette følger visse vilkår. Et av disse er at man er pliktig å stanse for Politiet og vise førerkort, altså legitimere seg. Politiet på sin side har rett til å stanse enhver motorvogn for kontroll.

Det er jeg fullstendig klar over.

Lenke til kommentar

 

 

 

i USA må man ikke identifisere seg og de må ha en god grunn for å ransake og finner de ikke noe kan de bli saksøkt

Så vidt jeg vet, går ikke det an i Norge

Trenger ikke vise ID i Norge, kun oppgi personalia.

Husker ikke paragrafen i grunnloven men "en hver norsk statsborger kan ferdes fritt innenfor rikets grenser"; så det er mulig å bråke hvis du blir stoppet i rutinekontroll langs E6 uten skjellig grunn.

Det er ingen rett å kjøre bil. Det er et privilegium og med dette følger visse vilkår. Et av disse er at man er pliktig å stanse for Politiet og vise førerkort, altså legitimere seg. Politiet på sin side har rett til å stanse enhver motorvogn for kontroll.
Det er jeg fullstendig klar over.

"Så det er mulig å bråke hvis du blir stoppet i rutinekontroll langs E6 uten skjellig grunn."

 

Virket ikke som at du var klar over det. For man har faktisk ikke noe grunnlag for å "bråke" om man blir stanset uten skjellig grunn. Fordi de trenger det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...