Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg anmelde barn for hærverk?


Monkeyman123

Anbefalte innlegg

Har fått besøk av en gjeng på 4 stk et par ganger nå. De skraper opp bilen og hiver snøball på ruta våres. Sist gang gikk jeg ut å snakka til dem. De svarte frekt og ville ikke gå fra bilveien uten for tomta. De er ca 13-14 år gamle. Hvor langt kan jeg lovlig gå for å stoppe disse? Kan jeg dra han med inn i huset og ringe moren hans? Vil bare ikke at noe så dumt blir slått tilbake på meg.

De kommer hit fra et annet nabolag bare for å skape trøbbel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har en tendens til å beskytte rettighetene til de kriminelle i større grad enn de lovlydige i slike saker.

 

Kjenner til en lignende sak i familien hvor en ungdomsgjeng ødela for bedriften som ble drevet.

Politiet gjorde aldri noe med hærverk, innbrudd eller tyveri tross at man visste hvem som sto for mesteparten av dette. Løsningen ble å hyre en verre gjeng til å dra på besøk til synderne. Det fungerte glimrende.

Lenke til kommentar

Mindreårige kan ikke straffes, men du bør kontakte politiet likevel. De følger opp ungdom som holder på på denne måten. Dessuten kan du kreve erstatning fra foreldrene, jf. skadeserstatningsloven § 1-2. . Foreldrene er ansvarlig for 5000 per barn per skadehending uansett foreldrenes skyld, og om foreldrene har "latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse" er de ansvarlig også for høyere beløp.

 

Edit: Manglet en "per"

Endret av Herr Brun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Disse ungdommene forsvinner nokså raskt etter de har gjort noe galt. Bor litt ute på landet så hvis politiet engang hadde kommet, ville de nok vært borte innen de ankom. Je har ikke nummeret til moren, så er en litt vanskelig situasjon. Vet om en annen nabo som tok telefonen deres i noen minutter etter de tulla rundt på eiendommen hans.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis tatt dem på fersken før, så da ville jeg filmet dem med mobilen neste gang og levert kopi av filmen til politiet.  Herr Brun har redegjort for det rettslige og i tillegg kan eller vil barnevernet bli koblet inn, avhengig av hvorvidt det er snakk om gjengangere som allerede er godt kjent av politiet.

 

Du har i alle tilfelle ingenting å tape på å anmelde forholdene.

 

Norge har en tendens til å beskytte rettighetene til de kriminelle i større grad enn de lovlydige i slike saker.

 

Det er nok heller slik at det er disse tilfellene som får all oppmerksomheten i søppelpressen og dermed skaper et slikt inntrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mindreårige kan ikke straffes, men du bør kontakte politiet likevel.

I Norge er den kriminelle lavalder 15 år etter Lov om straff § 20.

I de fleste saker blir straffen samfunnsstraff. Fengsel blir bare brukt i de groveste sakene.

 

Det har du selvfølgelig helt rett i, med mindreårig var ment under 15 her (under den kriminelle lavalder), men det var upresist. Her er de uansett "ca 13-14 år gamle".
Lenke til kommentar

Uansett å bruke "vold" eller makt mot unger fører sjelden gode ting med seg. Sannsynligvis er ungen en "snill og fornuftig" kar i heimen, og du risikerer å bli anmeldt av foreldrene eller bli en sånn "gal mann borti gata". 

 

Snakk heller med foreldrene, gjerne gjentatte ganger. Mange foreldre går automatisk i forsvar når ungene deres blir beskyldt for ting. Ofte begynner de å kjefte på den som sier ifra. Men etter litt tid skjønner de problemet de også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

å tape på å anmelde forholdene.

 

Norge har en tendens til å beskytte rettighetene til de kriminelle i større grad enn de lovlydige i slike saker.

Det er nok heller slik at det er disse tilfellene som får all oppmerksomheten i søppelpressen og dermed skaper et slikt inntrykk.

Mulig men i eksempelet jeg brukte var jeg selv oppi og så reaksjonene (og manglene). Vi vokste også opp i et felt med en kommunal bolig på feltet hvor også vi ble plaget veldig ofte av tyveri og hærverk. Politi foretok seg aldri noe.

 

Når du anmelder slike folk og de finner ut eller mistenker hvem som sto bak meldingen så risikerer du at de går på hevntokt og da er du som en lovlydig person med noe å tape rettsløs og hjelpesløs mot en hevngjerrig kriminell som trakasserer.

Derfor kan det være mye bedre å få hjelp av muskler med mer handlekraft enn politiet.

Lenke til kommentar

 

å tape på å anmelde forholdene.

Norge har en tendens til å beskytte rettighetene til de kriminelle i større grad enn de lovlydige i slike saker.

Det er nok heller slik at det er disse tilfellene som får all oppmerksomheten i søppelpressen og dermed skaper et slikt inntrykk.

Mulig men i eksempelet jeg brukte var jeg selv oppi og så reaksjonene (og manglene). Vi vokste også opp i et felt med en kommunal bolig på feltet hvor også vi ble plaget veldig ofte av tyveri og hærverk. Politi foretok seg aldri noe.

 

Når du anmelder slike folk og de finner ut eller mistenker hvem som sto bak meldingen så risikerer du at de går på hevntokt og da er du som en lovlydig person med noe å tape rettsløs og hjelpesløs mot en hevngjerrig kriminell som trakasserer.

Derfor kan det være mye bedre å få hjelp av muskler med mer handlekraft enn politiet.

 

 

Selvsagt skjer det at politiet og andre myndighetsetater feiler i oppgavene sine, det er helt åpenbart.  Når du imidlertid antyder at dette er hovedregelen så betviler jeg på det sterkeste at det er noe du har det minste belegg for å hevde.  En personlig anektdote har ingen relevans i så måte.  Selv kunne jeg pekt på minst fire eksempler der problemene ble behandlet kjapt og kontant av både politi og barnevern, uten at det heller beviser hverken det ene eller andre.

 

Å hanke inn en gjeng snauskaller for å røffe opp mindreårige trøbbelmakere er omtrent det dummeste forsøk på løsning jeg kan tenke meg, siden man da betaler dem for å utføre en kriminell handling.  Om det så kommer for en dag at man står bak, eller enda verre, om noe går alvorlig galt og det oppdages at man står bak, så er implikasjonene straks langt mer alvorlige enn noen riper i bilen og snøballer på ruta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke ulovlig og ta bilder eller filme offentlig i Norge, du kan ikke publisere det uten samtykke, men vil anta at Politiet gjerne tar en titt på dette hvis det er eneste utvei. 

Er ikke alle foreldre som setter like stor pris på å få uniformerte på døra, eller muligheter for at barnevernet blir dratt inn i dette.

Det du uansett aldri må finne på å gjøre er noe fysisk, for da er du mye mer interessant en noen riper på en bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...