Gå til innhold

[Løst] Posten påstår at pakken min er utlevert til PostNord og Post Nord påstår at de ikke har mottatt pakken


Anbefalte innlegg

Dette er da en soleklar sak. Du fikk beskjed om å sende returen til Oslo, og dette er gjort og pakken er utlevert der cdon.no ba deg om å sende den. Resten er cdon.no's ansvar.

 

Men jeg vet hvor vanskelig cdon.no kan være. Gi dem en frist på ei uke for å fikse dette, før du sender saken til forbrukerombudet. Det er riktig klageinstans. Politi har ingenting å gjøre med saken..

Forbrukerombudet (som nå heter forbrukertilsynet) er ikke riktig klageinstans. Forbrukerrådet er.

 

TS: Du har gjort ditt, og tapet er åpenbart CDONs problem. Den er jo levert til adressen de oppga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er da en soleklar sak. Du fikk beskjed om å sende returen til Oslo, og dette er gjort og pakken er utlevert der cdon.no ba deg om å sende den. Resten er cdon.no's ansvar.

 

Men jeg vet hvor vanskelig cdon.no kan være. Gi dem en frist på ei uke for å fikse dette, før du sender saken til forbrukerombudet. Det er riktig klageinstans. Politi har ingenting å gjøre med saken..

Forbrukerombudet (som nå heter forbrukertilsynet) er ikke riktig klageinstans. Forbrukerrådet er.

 

TS: Du har gjort ditt, og tapet er åpenbart CDONs problem. Den er jo levert til adressen de oppga.

Forbrukerrådet er selvsagt riktig. I de tilfeller forbrukerrådet ikke finner en løsning, kan saken tas videre til forbrukerombudet /tilsynet.
Lenke til kommentar

 

 

Dette er da en soleklar sak. Du fikk beskjed om å sende returen til Oslo, og dette er gjort og pakken er utlevert der cdon.no ba deg om å sende den. Resten er cdon.no's ansvar.

 

Men jeg vet hvor vanskelig cdon.no kan være. Gi dem en frist på ei uke for å fikse dette, før du sender saken til forbrukerombudet. Det er riktig klageinstans. Politi har ingenting å gjøre med saken..

Forbrukerombudet (som nå heter forbrukertilsynet) er ikke riktig klageinstans. Forbrukerrådet er.

 

TS: Du har gjort ditt, og tapet er åpenbart CDONs problem. Den er jo levert til adressen de oppga.

 

Forbrukerrådet er selvsagt riktig. I de tilfeller forbrukerrådet ikke finner en løsning, kan saken tas videre til forbrukerombudet /tilsynet.

 

Nei. I de tilfeller forbrukerrådet ikke finner en løsning, kan saken tas videre til forbrukerklageutvalget, tidligere forbrukertvistutvalget. http://www.forbrukertvistutvalget.no/om-forbrukerklageutvalget/

 

Forbrukertilsynet (tidligere forbrukerombudet) behandler ikke enkeltstående tvister mellom forbruker og næringsdrivende, men håndhever markedsloven og enkelte andre lover direkte overfor næringsdrivende.

 

For mer voksenopplæring foreslår jeg google. Du finner info om dette på "om oss"-siden til de aktuelle organer.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette er da en soleklar sak. Du fikk beskjed om å sende returen til Oslo, og dette er gjort og pakken er utlevert der cdon.no ba deg om å sende den. Resten er cdon.no's ansvar.

 

Men jeg vet hvor vanskelig cdon.no kan være. Gi dem en frist på ei uke for å fikse dette, før du sender saken til forbrukerombudet. Det er riktig klageinstans. Politi har ingenting å gjøre med saken..

Forbrukerombudet (som nå heter forbrukertilsynet) er ikke riktig klageinstans. Forbrukerrådet er.

 

TS: Du har gjort ditt, og tapet er åpenbart CDONs problem. Den er jo levert til adressen de oppga.

 

 

Takk, det var jeg ikke klar over. Jeg skal sende inn klagen senere i dag.

Dette er mitt tap fordi CDON har pengene som jeg betalte for varen.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

 

 

Dette er da en soleklar sak. Du fikk beskjed om å sende returen til Oslo, og dette er gjort og pakken er utlevert der cdon.no ba deg om å sende den. Resten er cdon.no's ansvar.

 

Men jeg vet hvor vanskelig cdon.no kan være. Gi dem en frist på ei uke for å fikse dette, før du sender saken til forbrukerombudet. Det er riktig klageinstans. Politi har ingenting å gjøre med saken..

Forbrukerombudet (som nå heter forbrukertilsynet) er ikke riktig klageinstans. Forbrukerrådet er.

 

TS: Du har gjort ditt, og tapet er åpenbart CDONs problem. Den er jo levert til adressen de oppga.

 

 

Takk, det var jeg ikke klar over. Jeg skal sende inn klagen senere i dag.

Dette er mitt tap fordi CDON har pengene som jeg betalte for varen.

 

Det jeg mener er naturligvis at det rettslig sett er CDON som skal bære tapet, altså at det skal være CDON sitt tap.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
-snip
Nei. I de tilfeller forbrukerrådet ikke finner en løsning, kan saken tas videre til forbrukerklageutvalget, tidligere forbrukertvistutvalget. http://www.forbrukertvistutvalget.no/om-forbrukerklageutvalget/

 

Forbrukertilsynet (tidligere forbrukerombudet) behandler ikke enkeltstående tvister mellom forbruker og næringsdrivende, men håndhever markedsloven og enkelte andre lover direkte overfor næringsdrivende.

 

For mer voksenopplæring foreslår jeg google. Du finner info om dette på "om oss"-siden til de aktuelle organer.

 

 

Beklager, jeg rotet navnene sammen. En skulle tro man husket det etter å ha vært igjennom prosessen et par ganger, men til mitt forsvar har to av forbrukerorganene skiftet navn nylig. 

 

Rett meg gjerne (igjen) hvis jeg har feil:

 

Forbrukerrådet - første klageinstans ved forbrukerkjøp, mekler fram en løsning og gir råd.

 

Forbrukerklageutvalget (tidl. forbrukertvistutvalget) - neste klageinstans, kan avgi juridisk bindende dom.

 

Forbrukertilsynet (tidl. forbrukerombudet) - Har i utgangspunktet ikke noe med de over å gjøre. Litt mer generell forbrukerinstans, som har en finger borti det meste av forbrukerrelaterte kjøp/kontrakter/osv. Jobber for rettferdighet for forbrukerne, men tar i utgangspunktet ikke tak i enkeltsaker. Quote: "Forbrukerombudet arbeider overfor næringslivet for å gjøre markedet enklere og tryggere for forbrukerne. "

Lenke til kommentar

 

 

-snip

Nei. I de tilfeller forbrukerrådet ikke finner en løsning, kan saken tas videre til forbrukerklageutvalget, tidligere forbrukertvistutvalget. http://www.forbrukertvistutvalget.no/om-forbrukerklageutvalget/

 

Forbrukertilsynet (tidligere forbrukerombudet) behandler ikke enkeltstående tvister mellom forbruker og næringsdrivende, men håndhever markedsloven og enkelte andre lover direkte overfor næringsdrivende.

 

For mer voksenopplæring foreslår jeg google. Du finner info om dette på "om oss"-siden til de aktuelle organer.

 

 

Beklager, jeg rotet navnene sammen. En skulle tro man husket det etter å ha vært igjennom prosessen et par ganger, men til mitt forsvar har to av forbrukerorganene skiftet navn nylig. 

 

Rett meg gjerne (igjen) hvis jeg har feil:

 

Forbrukerrådet - første klageinstans ved forbrukerkjøp, mekler fram en løsning og gir råd.

 

Forbrukerklageutvalget (tidl. forbrukertvistutvalget) - neste klageinstans, kan avgi juridisk bindende dom.

 

Forbrukertilsynet (tidl. forbrukerombudet) - Har i utgangspunktet ikke noe med de over å gjøre. Litt mer generell forbrukerinstans, som har en finger borti det meste av forbrukerrelaterte kjøp/kontrakter/osv. Jobber for rettferdighet for forbrukerne, men tar i utgangspunktet ikke tak i enkeltsaker. Quote: "Forbrukerombudet arbeider overfor næringslivet for å gjøre markedet enklere og tryggere for forbrukerne. "

 

Dette er korrekt.

 

Dette kompliseres imidlertid ytterligere ved at forbrukerrådet også jobber med "generell rettferdighet for frobrukerne", for eksempel ved å finansiere rettssaker, uttale seg om lovendringer og generelt opptre som vaktbikkje i media. Så det er helt forståelig at man roter litt med hvem som er hvem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er da en soleklar sak. Du fikk beskjed om å sende returen til Oslo, og dette er gjort og pakken er utlevert der cdon.no ba deg om å sende den. Resten er cdon.no's ansvar.

 

Men jeg vet hvor vanskelig cdon.no kan være. Gi dem en frist på ei uke for å fikse dette, før du sender saken til forbrukerombudet. Det er riktig klageinstans. Politi har ingenting å gjøre med saken..

Forbrukerombudet (som nå heter forbrukertilsynet) er ikke riktig klageinstans. Forbrukerrådet er.

 

TS: Du har gjort ditt, og tapet er åpenbart CDONs problem. Den er jo levert til adressen de oppga.

 

 

Takk, det var jeg ikke klar over. Jeg skal sende inn klagen senere i dag.

Dette er mitt tap fordi CDON har pengene som jeg betalte for varen.

 

Det jeg mener er naturligvis at det rettslig sett er CDON som skal bære tapet, altså at det skal være CDON sitt tap.

 

 

Spennende sak.

 

Herr Brun - Blir ikke dette en sak TS må ta med Posten? Det er ikke CDON som har bestilt frakten, dermed er vel dette et kjøp TS har gjort av posten?

 

TS har sendt pakken sin til CDON med Posten. Posten har levert pakken til PostNord (Men TS er vel kunde av Posten, ikke PostNord, og derfor kan vel ikke Posten sende TS til PostNord?).

Lenke til kommentar

Spennende sak.

 

Herr Brun - Blir ikke dette en sak TS må ta med Posten? Det er ikke CDON som har bestilt frakten, dermed er vel dette et kjøp TS har gjort av posten?

 

TS har sendt pakken sin til CDON med Posten. Posten har levert pakken til PostNord (Men TS er vel kunde av Posten, ikke PostNord, og derfor kan vel ikke Posten sende TS til PostNord?).

Nei, han kan forholde seg til selger. Han har reklamert, fått beskjed om å sende inn varen til en gitt adresse, og gjort dette. Da er risikoen for tap av tingen gått over på selger. Han har krav på å bli stilt som om varen er kommet fram til CDON. Hvis hans opprinnelige reklamasjonskrav gikk ut på retting eller prisavslag blir situasjonen litt kinkig, og kravet må kanskje bygges på noe annet enn forbrukerkjøpsloven. Hvis han i utgangspunktet har krevd omlevering eller heving har han det kravet i behold.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Spennende sak.

 

Herr Brun - Blir ikke dette en sak TS må ta med Posten? Det er ikke CDON som har bestilt frakten, dermed er vel dette et kjøp TS har gjort av posten?

 

TS har sendt pakken sin til CDON med Posten. Posten har levert pakken til PostNord (Men TS er vel kunde av Posten, ikke PostNord, og derfor kan vel ikke Posten sende TS til PostNord?).

Nei, han kan forholde seg til selger. Han har reklamert, fått beskjed om å sende inn varen til en gitt adresse, og gjort dette. Da er risikoen for tap av tingen gått over på selger. Han har krav på å bli stilt som om varen er kommet fram til CDON. Hvis hans opprinnelige reklamasjonskrav gikk ut på retting eller prisavslag blir situasjonen litt kinkig, og kravet må kanskje bygges på noe annet enn forbrukerkjøpsloven. Hvis han i utgangspunktet har krevd omlevering eller heving har han det kravet i behold.

 

 

Ah, takk for oppklaring! Kjipt at det er CDON, min erfaring er at de er utrolig trassige, selv med forbrukerrådet inne i bildet...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg gikk ikke til forbrukerrådet da jeg mottok dette svaret fra Posten etter at jeg kritiserte dem på Facebook-siden deres: 

 

"Hei,
 
Viser til henvendelse angående pakke med kollinummer 370722150105833122.
 
Når pakker sendes i retur til avsender som Norgespakke med følgende adressering,  Xxxx c/o Postnord, opphører Posten Norge AS sitt ansvar for sending når den er overlevert Postnord. For oss er det Postnord som er mottaker, ikke angitt firma.
De fleste mottakere har lager i Sverige, det innebærer at pakken må utfortolles av Postnord før de kan sendes videre.
Postnord har opplyst til oss at de må kontakte mottaker for å kunne utfortolle sending. Pakken blir deretter sendt mottaker på nytt Postnord sendingsnummer.
Videre har Postnord opplyst at Norgespakker som de mottar blir betraktet som «blindpakker» og det  kan ta lang tid før de blir behandlet og videresendt.
 
Hvis du sporer pakken på postnord sin side så ser du at pakken har spor der.  For videre spørsmål må du kontakte dem.
 
Ønsker deg en fin dag.
 
Med vennlig hilsen
 
Cathrine Johansen
Kunderådgiver
Posten og Bring kundeservice"
 
 
Jeg kladge videre til PostNord over hvordan de hadde behandlet erstatningssaken som jeg rettet tidligere, hvor de påsto at de ikke hadde mottatt pakken. De svarte at de skulle behandle pakken som manko, og I dag mottok jeg et skriv hvor de refunderer kun et lite beløp av verdien til varen. Jeg har lagt ved skrivet som vedlegg. Det er vel ikke noe mer jeg kan gjøre når det gjelder PostNord? Siden det er CDON og ikke jeg som bruker PostNord som transportør, så er det de som har ansvaret med å refundere differansen?
 
CDON har vært helt usamarbeidsvillige og uhjelpsomme i denne saken. PostNord og noen andre her har sagt at det er CDON som har ansvaret for pakken, men hvilke forskrifter sier dette? Jeg forutser at CDON ikke vil refundere pengene uten kamp. 
 
Men før vi går dit, så gjenstår fremdeles sporingen hvor det står at pakken ble utlevert 10.01.2018 i Strømsveien, Oslo. Når jeg ser på kartet, så stemmer nok dette. Jeg sendte til:
 
CDON.COM c/o PostNord Alfaset 3
Industrivei 25
0668 Oslo
 
I følge CDON blir pakker videresendt til deres lager i Sverige fra denne adressen og jeg skal da få ett nytt sporingsnummer, men jeg har ikke mottatt dette.
 
På PostNord sin side står det at pakker kan anses som tapt etter 30 hvis mottaker ikke har mottatt den, så dette er hele grunnen til at jeg mottok erstatning? Det er en formalitet?
 
Så bør jeg vente noen uker før jeg eventuelt kontakter CDON eller forbrukerrådet?
 
 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke i følge paragraf §14. selgeren som har ansvaret for varen når det står dette?:

 

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.

 

Er en ting kjøpt og levert på prøve eller for øvrig med rett til tilbakelevering, har forbrukeren risikoen for tingen inntil den igjen er overtatt av selgeren. Dette gjelder likevel ikke når forbrukeren har rett til å levere tingen tilbake etter angrerettloven eller tilsvarende angrefrist etter avtale om forbrukerkjøp.

 

Det var CDON som valgte PostNord som transportør.

 

Jeg spør fordi forbrukerrådet kan ta 8-10 uker fra jeg sender inn klagen til de starter meklingen, så jeg kontaker CDON først.

Lenke til kommentar

Ja, du har utvilsomt rett til å gå på CDON, spørsmålet var bare om du i tillegg kunne ha gått etter PostNord. CDON har ingen måte de kan fraskrive seg ansvaret overfor deg.

Han har jo gått på, og fått erstatning fra, Postnord. Han får ikke noe mer på grunn av ansvarsbegrensningen.

 

Rettslig grunnlag for krav mot CDON er strengt tatt ikke § 14 - den regulerer kun frakt til forbruker. Det er ulovfestet bakgrunnsrett som regulerer når CDON overtar risikoen ved retur. Den er kodifisert i kjøpsloven § 7 jf. § 13. Det skjer vanligvis ved overlevering til fraktfører. Og i alle fall må det skje når fraktfører (posten) har levert tingen til adressen som forbrukeren har sendt til.

 

Kravet bygger på mangels- og reklamasjonsreglene (eventuelt angrerettloven om det var angrerett og ikke reklamasjon som var grunnlaget for returen).

 

Det som har skjedd her er nøyaktig samme situasjon som om du fysisk leverer TVen til reparasjon hos elkjøp, og elkjøp mister den mens den er på deres lager. Da har du naturligvis i behold ditt krav på å få en omlevert eller rettet (i praksis omlevert, siden tingen er borte) ting tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...