Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Treningsøkter som virker når man vil slanke seg?


Gamerslayer123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en ellipsemaskin på tilbud til 3000. Beste investeringen noensinne. Det er viktig å tenke langsiktig. Hvis man har neglisjert helsa i årevis, så vil det ta tid å gå ned tilsvarende i vekt. Men 30 minutter om dagen kan være alt som skal til, så lenge det gjøres -hver dag- og har passe intensitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Har dere noen treningsøkter som virker når man vil slanke seg?

 

Slanking er mindre kalorier inn en kalorier ut. Det beste generelle tipset er da å gjøre øvelser/ting som du klarer å gjøre hele tiden uten å gi opp samtidig som du balanserer antall kalorier. For noen så funker treningsstudio med markløft for andre så funker det å gå i marka :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er å finne en aktivitet/et treningsopplegg som en trives med og som det dermed er stor sjanse for at man a) vil klare å komme igang med regelmessig og b) vil klare å fortsette med over lengre tid. Alt annet er personlige preferanser - det viktigste er at du beveger deg. Sekundært er det en fordel å trene variert og at du både får trent styrke og utholdenhet, men igjen: disse to tingene er mye mindre viktige enn bare det å være i en eller annen form for aktivitet. Også er det viktig å huske at all oppstart av trening er pyton i starten, men blir bedre (og etter hvert en glede) på sikt.

 

Personlig liker jeg rutiner, så for meg funker det bra å følge et fast opplegg hvor jeg veksler mellom forholdsvis lange joggeturer og moderat tung styrketrening. Burde nok trene mer variert, men jeg er for glad i å løpe til at jeg gidder å finne på noe å variere med, og styrketreningen må jeg ha et fast program på for å klare å holde motivasjonen oppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løpe hjem fra jobb, eller andre steder du "må" besøke i løpet av uken.
Desto raskere du løper, desto raskere kommer du hjem.

Prøv å ha en rute på minst 40 minutter, hvis du er utrent.
Ta buss noen stopp om det tar langt over en time hjem, slik at du ikke må løpe i timesvis.
Det er helt greit å jogge til du ikke orker mer, så gå litt, og så jogge igjen.
Bruk de første gangene på å finne ut hvordan du kan løpe lengst mulig uten å måtte stoppe.

Hvis du er i svært dårlig form, så kan det ta lang tid å klare å jogge i 40 minutter uten å måtte gå, men hvis du jogger to til tre dager i uken -- så kommer du dit.

...

Jogging forbrenner kalorier når du løper.
Muskler forbrenner bittelitt kalorier hele tiden. Så å trene styrke bidrar til å holde formen -- men det å jogge eller løpe er viktigere enn å bygge muskler, for å gå ned i vekt. Styrke er noe du kan trene hvis du ønsker å bli mer atletisk, og ikke bare slank.
Jogge, løpe, sykle.

HIIT i tillegg, så er du slank raskt.

...

Hovedproblemet til de fleste som vil gå ned i vekt er kortsiktig motivasjon.
Å ikke trene føles bedre enn å trene, akkurat der og da.
Å spise sjokolade og drikke brus føles bedre enn å spise gulerøtter og drikke vann, akkurat der og da.

Bokstavelig talt si til deg selv:
"NÅ skal jeg trene."

Observer så om du faktisk gjør det.
Hvis ikke du gjør det, behandle deg selv som et barn:
Lukk PC-en, eller skru av skjermen.

Det bor to mennesker i deg;
Det ene er et barn, og vil bare ha det gøy og komfortabelt.
Det andre er en voksen og ansvarlig person som ønsker det beste, men som har gitt dere opp.
Det er den sistnevnte som faktisk må ta jobben;
Ja. Deg. Du som faktisk leser dette. Den andre siden av deg er svært hyggelig, omtenksom og sjarmerende -- men totalt ubrukelig til å få ting gjort, og trenger deg til å bli lykkelig på lang sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...