Gå til innhold

Børstet støv av min gammel maskin


kr33g

Anbefalte innlegg

Hei. Har fyrt opp det gamle "dråget" mitt for å spille litt pubg. Har holdt meg til konsoll en stund. Det er en gammel i5-760 med ett amd 7970 skjermkort(bios flashet til r9 280x). Merker at det går akkurat rundt på laveste innstillinger. Vil det hjelpe å oppgradere skjermkort eller bør alt oppgraderes??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ja det er en gammel traver. Har ikke fulgt noe særlig med på cpu load. Kun temperaturer. Har vannkjøling og temp på cpu blir aldri over 43-45grader. Så vil egentlig tro det er gpu som sliter mest her. Den kommer opp imot 80grader på gpu. Tror dere jeg hadde klart å leve en stund til med å bare oppgradere en av tingene? Nytt hk og cpu. Bare gpu eller best å ta en med alt?

Lenke til kommentar

Hmmmmm så med litt overklokking og ett nyere skjermkort kan jeg kanskje leve litt lengre med min prossesor. Har ek 360 radiator og en ek vann pumpe. Så bør vel i teorien klare å holde temp i sjakk. Må bare lære meg å klokke!!

Her er en godt forklart guide: http://www.masterslair.com/how-to-overclock-intel-core-i7-i5-i3-cpu-overclocking-guide

Som forklart i guiden kan man dele inn prosessen i tre steg:

  1. Sørg for at systemet er 100% stabilt før du begynner å overklokke, det er vanskelig å feilsøke en overklokk om systemet i seg selv er ustabilt.
  2. Finn så maksimal stabil baseclock (og minneklokk.)
  3. Finn maksimal overklokk for CPU.

Jeg blir overrasket om du ikke passerer 4 GHz med en custom loop.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for den guiden Noreng. Fikk prøvd meg sånn noen lunde. Endte på 3.9ghz. Kunne sikkert gått mer. Men fikk ikke helt til med volt. Endte med auto instilling. Då boota den ihvertfall. Fikk flere ganger beskjed om å endre klokk til slutt frøys bios og måtte resete med batteri. Har ikke prøvd meg på ram enda. Og har heller ikke stress testet systemet helt skikkelig. Men holdt en kveld med pubg og stabile temp. Rett rundt 40°c +-. Merket grei forskjell

 

Update: har kommet meg til 4165mhz nå. 

Endret av kr33g
Lenke til kommentar

hehe ja kan nok klare høyere, men bare usikkert på hvor høyt jeg kan sette vcore til. Leste inne på den guiden at intel ikke anbefalte mer enn 1.34v ? hva tror dere som har litt mer peiling ?

Angående temperaturer. så ligger jeg mellom 30-34 idle(Dette etter klokking). Når jeg var på 4.2ghz og kjørte prim95 i ca 25min+ før det hang seg, var jeg oppe i 49-50 grader. men dette er i ett dårlig ventilert rom, burdre nok ha bytta væsken i loopen og kanskje ny kjølepasta også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...