Gå til innhold

Milliardstasjonen i fjellet ble bygget uten oppvarmet venterom. Nå fryser passasjerene på perrongen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"12,3 meter lange tunnelen mellom Holm og Nykirke"

Jeg antar at det er snakk om kilometer her? Ellers er det litt av en bragd å plassere en stasjonshall på 870 meter inne i en 12,3 meter lang tunnel... :)

Oi, se der, ja!

Takk, slurvefeilen er nå rettet opp.

 

Vennlig hilsen

Mathias Klingenberg

Journalist i Teknisk Ukeblad

  • Liker 3
Skrevet

Ja, syns dette var dårlig planlegging og kundevennlig. På dager med 25-30ºC må man jo passe på å ta med seg et ekstra skift med varme benklær og en jakke for å ha på seg mens man venter på toget slik at temperaturforskjellen ikke fører til helseplager(forkjølelse osv). Kan bare tenke meg hvor trasig det vil bli for små barn og eldre å komme fra knall sommertemperatur, god og varm og små svett, og ned i "kjølerommet".

 

"Heldigvis" har vi ikke dette problemet her i Tromsø. Ikke hver sommer vi er oppe i 25ºC og ikke har vi tog heller..... :)

 

hilsen utflyttet Tønsberg-mann

  • Liker 3
Skrevet

Det er vel ikke akkurat noen overraskelse at fjellhaller oppleves som kalde på sommeren da det har en ganske jevn, lav temperatur. Det er jo derfor man har begynt å flytte datahaller inn i fjellet.

  • Liker 2
Skrevet

Som bruker av denne stasjonen kan jeg bekrefte gjennomtrekk og kulde på perrongen. Men løsningen er jo å tilføre noe varme i adkomsttunnelens siste del opp mot dørene inn til perrong - og noen benker langs veggen. Det samme gjelder området rett innenfor hovedinngangen. Dette er løsbart med enkle tiltak, et eget venterom er ikke nødvendig.

  • Liker 2
Skrevet

Det er vel ikke akkurat noen overraskelse at fjellhaller oppleves som kalde på sommeren da det har en ganske jevn, lav temperatur. Det er jo derfor man har begynt å flytte datahaller inn i fjellet.

 

Kombiner datahall og togtunnel, så har du kjøling til maskinene og varme til passasjerene.

Bare se bort fra diskene som krasjer hver gang et tog passerer.

  • Liker 5
Skrevet

Er det ikke mye enklere bare å kjøre bil?

Da slipper man alle disse problemene med tog, busser og NSB.

 

Stemmer, men så får man jo til gjengjeld problemene med bil.

 

AtW

  • Liker 2
Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Forbanna pyser, er de. Prøv å vente en halv time i tjue blå på Høybråten stasjon. Vi hadde vært lykkelige over å ha sju, åtte plussgrader.

Skrevet (endret)

At det er  (kald) gjennomtrekk  i en tunnel er vel ikke mer enn forventet. Men dette virker som om det er et problem som lett kan løses med en luft/luft varmepumpe eller noen infrarøde varmepunkter, til en kostnad av 50 000,-   (?)

Statsministerens (unødvendige?) besøk kostet vel mange ganger mer.

Altså et ikke-problem.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Skrevet

En fjellhall isolert fra omgivelsene 150 m inn i fjellet vil ha ganske stabil temperatir nær årsmiddel-temperaturen, som er 5-6 grader på Østlandet. Fjellhaller brukes til kjøle- og fryse-lager. Da må man bruke mye energi den første tiden for å kjøle ned fjellmassene rundt hallen. Men når det er over 100 meter til friluft er fjell en meget godt isolator. Etter et par år skal det meget lite energi til for å vedlikeholde temperaturen i hallen. Det samme gjelder også hvis vi skal varme opp en fjellhall.

Skrevet

Selv varme land har de venterom, med glassede skyvedører ut mot perrongen .Hva slags kompetanse har mennesker som planlegger åpent venterom i en kald fjellhall?? Vinteren er en ting. Da er man kledd. Det er verre om sommeren.

Nei, kollektivt er trangt, ukomfortabelt og brysomt å bruke. Lettere å sitte i bilen på vei til dit man skal, til tross for sjikanøse « stengsler» for å gjøre det mer umulig.

  • Liker 1
Skrevet

Forbanna pyser, er de. Prøv å vente en halv time i tjue blå på Høybråten stasjon. Vi hadde vært lykkelige over å ha sju, åtte plussgrader.

 

Det er jo ikke vinteren som er hovedproblemet. Du stiller nok kledd etter forholdene i den tjue blå, men hva gjør man på sommeren med 20+ ute og 7-8+ i fjellet?

 

Burde uansett være mulig å løse dette uten å måtte bygge venterom

  • Liker 2
Skrevet

Selv varme land har de venterom, med glassede skyvedører ut mot perrongen .Hva slags kompetanse har mennesker som planlegger åpent venterom i en kald fjellhall?? Vinteren er en ting. Da er man kledd. Det er verre om sommeren.

Nei, kollektivt er trangt, ukomfortabelt og brysomt å bruke. Lettere å sitte i bilen på vei til dit man skal, til tross for sjikanøse « stengsler» for å gjøre det mer umulig.

 

Så du mener at alle norske jernbane stasjoner og buss holdeplasser skal ha oppvarmede "ventebokser"?

Skrevet

 

Forbanna pyser, er de. Prøv å vente en halv time i tjue blå på Høybråten stasjon. Vi hadde vært lykkelige over å ha sju, åtte plussgrader.

 

Det er jo ikke vinteren som er hovedproblemet. Du stiller nok kledd etter forholdene i den tjue blå, men hva gjør man på sommeren med 20+ ute og 7-8+ i fjellet?

 

Burde uansett være mulig å løse dette uten å måtte bygge venterom

Ok, jeg har en veldig god løsning....... hva med å vente å ta heisen ned til stasjonen FØR toget kommer???? eller blir det litt for vanskelig i Norge? burde en ha personlig butler på stasjonen også?

Skrevet

Er kalt både sommer og vinter i den ventehallen brrrr skulle tro i dag det kunne gjort bedre ,de benkene som er til og sitte på er jo som is,må ha med noe selv og legge under rompa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...