Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rot hos leietaker


Gjest Slettet+987123849734

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123849734

Hei,
​Jeg leier ut en bolig ved siden av min egen bolig, med felles gårdsplass. De som leier slenger masse søppel rundt huset sitt og jeg har ved flere anledninger bedt dem rydde opp uten at noe skjer.

​Problemet mitt er at jeg holder på med en del oppussing selv og det samler seg derfor også noen ganger en del søppel hos meg før jeg får kastet dette.

​Men nå har det gått så lang tid og jeg vil jeg at de skal rydde dette opp, både med tanke på hvordan det ser ut, men også I forbindelse med at det kan tiltrekke seg mus og rotter og andre skadedyr.

​Hva kan jeg kreve av de? kan jeg f.eks. gi de en frist på x antall dager til å rydde opp ellers leier jeg inn noen til å rydde også må de ta kostnaden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet med mindre noe annet er avtalt er at det er utleiers ansvar å opprettholde vanlig orden på eiendommen, jf. husleieloven § 5-2. Utleier har rett til å fastsette ordensregler og gi rimelige påbud om god husorden.

 

Hvis utleier har bestemt at leietaker skal holde orden, og leietaker ikke gjør dette, har utleier et erstatningsansvar mot leietaker, jf. husleieloven § 5-8. I praksis betyr det at leietaker skal dekke nødvendige kostnader knyttet til opprydning.

 

Om du bør gi dem en frist og i så fall hvor lang den bør være kommer an på hvor tydelig du har kommunisert ordensreglene til dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...