Gå til innhold

Når er man japaner?


VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Japanese citizenship requirements. To become a Japanese citizen you must have lived in the country for at least five years and be over twenty years of age. Your mental health must be good and be of good character."

 

Det er lov å tenke selv ;) Jeg spør når DU vil regne deg selv som japaner. 

Lenke til kommentar

Ettersom innvandring så å si ikke eksisterer, og det er særdeles vanskelig å få statsborgerskap, så vil man sannsynligvis slite lenge med å bli japansk statsborger, men det er jo selvfølgelig mulig, uansett etnisitet.

 

"Japaner" blir man nok aldri, i det minste ikke i andre japaneres øyne, med mindre man er født i Japan av japanske foreldre, eller for den saks skyld er født i utlandet av japanske foreldre, men har vokst opp i Japan eller lignende.

 

Det er nesten like vanskelig som å bli nord-koreaner.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Ettersom innvandring så å si ikke eksisterer, og det er særdeles vanskelig å få statsborgerskap, så vil man sannsynligvis slite lenge med å bli japansk statsborger, men det er jo selvfølgelig mulig, uansett etnisitet.

 

Japan har vel en modell litt som USA, der de er mer enn villig å gi oppholdtillatelse gitt at du har ekspertise du kan ta inn i landet.

 

http://www.immi-moj.go.jp/newimmiact_3/en/

 

 

 

Points-Calculation-Zoomed-664x1024.png

 

 

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ettersom innvandring så å si ikke eksisterer, og det er særdeles vanskelig å få statsborgerskap, så vil man sannsynligvis slite lenge med å bli japansk statsborger, men det er jo selvfølgelig mulig, uansett etnisitet.

 

"Japaner" blir man nok aldri, i det minste ikke i andre japaneres øyne, med mindre man er født i Japan av japanske foreldre, eller for den saks skyld er født i utlandet av japanske foreldre, men har vokst opp i Japan eller lignende.

 

Det er nesten like vanskelig som å bli nord-koreaner.

 

Spørsmålet er ikke når du vil få statsborgerskap eller når du vil være japaner i japaneres øyne. Spørsmålet er når DU vil regne deg selv som japaner ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg vil si at for å være japaner må du være født i japan.

 

Så om to japanere som får barn under et arbeidsopphold i Norge og senere flytter hjem igjen, så er barnet deres nordmann og ikke japaner?

 

Vanskelig spørsmål. Jeg må nesten endre litt på svaret mitt. Du må være oppvokst der...
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil si at for å være japaner må du være født i japan.

 

Så om to japanere som får barn under et arbeidsopphold i Norge og senere flytter hjem igjen, så er barnet deres nordmann og ikke japaner?

 

Vanskelig spørsmål. Jeg må nesten endre litt på svaret mitt. Du må være oppvokst der...

 

 

Hvis du flytter til Japan med din norske kone og får barn som vokser opp i Japan, vil barna da være japanere? 

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke når du vil få statsborgerskap eller når du vil være japaner i japaneres øyne. Spørsmålet er når DU vil regne deg selv som japaner ;)

 

Det er jo irrelevant? Jeg kan holde meg for nesen, myse litt med øynene, å påstå at jeg regner meg som japaner akkurat nå.

 

Ingen andre, særlig ikke japanere, vil påstå at jeg er "japaner" av den grunn.

 

 

They-Said-I-Could-Be-Anything-014-550x35

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er ikke når du vil få statsborgerskap eller når du vil være japaner i japaneres øyne. Spørsmålet er når DU vil regne deg selv som japaner ;)

 

Det er jo irrelevant? Jeg kan holde meg for nesen, myse litt med øynene, å påstå at jeg regner meg som japaner akkurat nå.

 

Ingen andre, særlig ikke japanere, vil påstå at jeg er "japaner" av den grunn.

 

 

They-Said-I-Could-Be-Anything-014-550x35

 

 

Enig i at hva du påstår ikke er relevant for hva som er sant, men jeg er likevel interessert i høre argumentene for når det er fornuftig å regne seg selv som japaner. Hvilket statsborgerskap man har er ikke interessant. 

Lenke til kommentar

Kan være et interessant spørsmål. Jeg tror jeg alltid se meg selv som norsk, uavhengig av hvor jeg bor, hvilken statsborgerskap jeg har eller kultur jeg følger. Samme inntrykk har jeg av mine svenske venner som kom til Norge i tenårene, som forsatt ser seg selv som svenske.

 

Er et tema jeg har tenkt på selv, da det kan være relevant iforhold til innvandring, og sett flere mene de er like norske/amerikanske/japanske som alle andre da de har opphold seg i landet en lengre periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...