Gå til innhold

Kjøp av små (1-4GB) CF minnekort


Anbefalte innlegg

Er det noen plasser man fortsatt får kjøp små (mellom 1GB og 4GB) Compact Flash minnekort? Jeg trenger hverken 8GB, 16GB eller mer og finner ikke noe ved søk på prisjakt.no, prisguide.no, kelkoo osv.

 

Jeg har nødig lyst til å kjøpe slikt via eBay og lignende (stor fare for at man får fake vare).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen plasser man fortsatt får kjøp små (mellom 1GB og 4GB) Compact Flash minnekort? Jeg trenger hverken 8GB, 16GB eller mer og finner ikke noe ved søk på prisjakt.no, prisguide.no, kelkoo osv.

 

Jeg har nødig lyst til å kjøpe slikt via eBay og lignende (stor fare for at man får fake vare).

Er det en grunn til at du ikke kan kjøpe 8GB ? Om hardware ikke støtter mer enn 4GB; så vil fortsatt 8GB kort fungere, men du får bare utnyttet 4GB. Det er da ingen grunn til å kjøpe små kort; da de litt større koster småpenger allikevel.

Lenke til kommentar

Om du vil ha CF-kort fra norske nettbutikker som er 4GB eller mindre har du ifølge Prisguide to valg. Helt konkret.

 

Dette.

 

Og dette.

 

Begge gir egentlig veldig lite mening når du kan kjøpe dette. For 20 kroner ekstra går du fra 4GB til 8GB. 

 

I det hele tatt ser jeg ingen som helst grunn til å bruke mindre kort enn 8GB. Jeg vet at en del høyvolum-proffer før pleide å basere seg på 4GB-kort og JPEG fordi de kunne fylle en DVD med ett kort, men utover det ser jeg virkelig ingen grunn til det.

Lenke til kommentar

Trodde kanskje at noen solgte slikt til en tier eller deromkring bare for å få det ut, men til de prisene så er det jo ikke store forskjellene fra større kort som du sier.

 

Minnekortene skal brukes til en gammel datamaskin som en harddiskerstatning, og til den er 1GB mer en nok plass, derav min søken etter så små og forhåpentligvis billige kort. Da får jeg gå for et 8GB kort (selv om jeg lar 7GB være ubrukt).

Lenke til kommentar

Det som er problemet er at CF ikke er spesielt egnet for PC. Med mindre driverene er designet for å brukes med CF kan det bli et problem. Hadde en gammel laptop jeg tenkte å bruke et sånt prosjekt med og prøvde flere forskjellige kort og kontrollere uten at det fungerte særlig godt. Problemet er ofte at ting bare henger seg opp bl.a. fordi timingen på CF er veldig forskjellig fra en ekte disk. Enkelte CF kort har en egenskap som kalles for True IDE, disse er best egnet til PC-bruk, men du må også ha en kontroller som passer slik at det blir transparent helt inn til PC'en som igjen bruker kortet som en ren IDE-disk. Min erfaring er at gamle kort fungerer bedre enn nye. Det som fungerte best for min del var Sandisk 256 MB. Et 16 GB Trancend-kort fungerte vesentlig dårligere. Moralen her er vel at du bør sjekke opp hva som vil fungere før du kjøper noe, eller blir det fort bortkastet.

Lenke til kommentar

Det visste jeg ikke. Trodde at et CF kort via en IDE-CF adapter ville bli sett på av maskinen som en ren IDE harddisk.

Men det har fungert fint med min maskin (en gammel Atari, ikke PC) som er modifisert for å kunne ta slike kort. Kanskje det fungerer nettop fordi at maskinen er så treg at alle kort uansett blir raskere :wee:

Greit å vite uansett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Om du vil ha CF-kort fra norske nettbutikker som er 4GB eller mindre har du ifølge Prisguide to valg. Helt konkret.

 

Dette.

 

Og dette.

 

Begge gir egentlig veldig lite mening når du kan kjøpe dette. For 20 kroner ekstra går du fra 4GB til 8GB.

 

I det hele tatt ser jeg ingen som helst grunn til å bruke mindre kort enn 8GB. Jeg vet at en del høyvolum-proffer før pleide å basere seg på 4GB-kort og JPEG fordi de kunne fylle en DVD med ett kort, men utover det ser jeg virkelig ingen grunn til det.

høyvolum av hva? Hva slags business/racket er det? Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...