Gå til innhold

Ampera-e-salget er stanset. Her er alternativene med levering før 2019


Anbefalte innlegg

En billig El-bil med solceller på taket hadde egnet seg ypperlig til mange

 

 

Når jeg lader elbilen min bruker den ca. 8000W.

 

Et solcellepanel på størrelse med et tesla-tak kan teoretisk i dag gi ca. 250W, men i praksis tror jeg du kan regne med ca. 100-150. Og det er kun i noen få timer hver dag.  Om sommeren. 

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En billig El-bil med solceller på taket hadde egnet seg ypperlig til mange

 

 

Når jeg lader elbilen min bruker den ca. 8000W.

 

Et solcellepanel på størrelse med et tesla-tak kan teoretisk i dag gi ca. 250W, men i praksis tror jeg du kan regne med ca. 100-150. Og det er kun i noen få timer hver dag.  Om sommeren. 

 

Nok til å komme seg til butikken 1-2 ganger i uken

Lenke til kommentar

 

 

En billig El-bil med solceller på taket hadde egnet seg ypperlig til mange

 

 

Når jeg lader elbilen min bruker den ca. 8000W.

 

Et solcellepanel på størrelse med et tesla-tak kan teoretisk i dag gi ca. 250W, men i praksis tror jeg du kan regne med ca. 100-150. Og det er kun i noen få timer hver dag.  Om sommeren. 

 

Nok til å komme seg til butikken 1-2 ganger i uken

Derfor vi har ladere over alt.

Lenke til kommentar

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. De fleste elbil eiere bruker bilen opp til 10-15 mil per dag, så om bilen har 30 eller 90 mil rekkevidde er ikke veldig relevant for folk flest. Fokusér heller på andre faktorer som komfort, støy, sikkerhetsfunksjoner, nagivasjon, telefonintegrasjon, kamerastøtte og liknende. DET er relevant for de fleste som kjører elbil hver dag og lader på natta'n.

 

Rekkevidden til vår over 3 år gamle Tesla modell s 85 gjør det mulig å bruke bilen til langtur så vel som å kjøre de ca 2 milene inn til byen. Den gjør det også mulig å bruke bilen til langturer i det eneste fylket i Norge som ikke har hurtigladere og hvor det nesten ikke finnes type to ladere. Det er også et stort pluss med stor batteripakke når temperaturen synker under minus 30.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

rekkeviddediskusjonen er et blindspor på linje med megapikselracet innen mobilkameraer. De fleste elbil eiere bruker bilen opp til 10-15 mil per dag, så om bilen har 30 eller 90 mil rekkevidde er ikke veldig relevant for folk flest. Fokusér heller på andre faktorer som komfort, støy, sikkerhetsfunksjoner, nagivasjon, telefonintegrasjon, kamerastøtte og liknende. DET er relevant for de fleste som kjører elbil hver dag og lader på natta'n.

 

Hvis du legger til grunn at målet er å få alle bileiere over på el innen kun få år - noe som er det politiske målet i Norge - så gir analysen din ingen mening. Det er åpenbart at det er rekkevidden som er det avgjørende. Hadde man hatt en biler med en reell vinterrekkevidde på over 50 mil, hurtiglading og til en folkelig pris så hadde det knapt blitt solgt en bensinbil mer. Selvsagt med den forutsettning at det bygges ladestasjoner også.

 

Alt det andre du nevner er jo tilgjengelig på flere modeller og er uansett teknologi som er ferdig utviklet, klar til å sette inn i hvilken som helst modell så snart rekkevidden er god nok til at alle kjøper elbil.

Lenke til kommentar

Hva mener tek.no er en langtur, siden journalisten mener at det kan være et problem med langtur med Zoe? Vi kjørte 4900km i sommer uten problem, med semilafing hele veien.

 

Det er neppe alle som har like god tid som dere da. Kjørte Mo i Rana - Skien, 111 mil, på en dag med Ioniq. Brukte litt over to og en halv time på lading tilsammen. En Zoe hadde vel ikke kommet særlig lenger enn Trondheim?

Lenke til kommentar

Rekkevidden er nødvendig om alle skal over på elbiler. 38 ekte mil blir til halvparten på dårlig vinterføre og man mister enda en stor del om man skal ha med henger.

 

En stor bil eller pickup med hengerfeste trenger et så stort batteri skal de kunne erstatte dagens alternativer. Små varebiler også.

 

Hybrider med 5 km batterirekkevidde er bare tull.

 

Nå kreves det ikke dobbelt så mye strøm for å varme en bil fra kald til ok temp, og så holde tempen der, på en bil med dobbelt så stort batteri, så reelt sett vil nok de med større batteri tape langt mindre i prosent enn de el-bilene med lite batteri.

 

Det ser man allerede på vinterforbruk på biler som Ioniq. Den klarer ca 1 kWh på sommerstid, men sklir opp til ca 1,3 på langturstester som er gjort om vinteren. Dett er tester der det ikke er brukt forvarming mens man er koblet til strøm. Med forvarming øker selvsagt rekkevidden, da mer av strømmen brukes til fremdrift.

 

Det vil da si at den kommer ca 28 mil om sommeren og ca 21 mil om vinteren. Er det skrekkelig kald og dårlig brøytede veier, så kanskje klarer du å forbruke hele 1,5 kWh, som da tilsier rundt 18,7 mil. Litt uvøren kjøring så kan man riktignok forbruke mere, så la oss si 1,75 kWh per mil, så er man nede i 16 mil. En halvering ville da tilsagt at den ville kun klart 14 mil.

 

Disse tallene tilsvarer henholdsvis ca 25 %, 33 % og 41 % mindre rekkevidde, som er et godt stykke unna 50 %.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...