Gå til innhold

Farenivået for Mannen hevet til rødt – alle beboere er evakuert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Går det ikke ann å sprenge vekk de løse delene av fjellet?

Nei, ikke her. For farlig for mannskaper som skal bore hullene og en vet ikke hva som evt. blir igjen.

 

Det kan gjøres (har blitt gjort f.eks. i Sveits), men krever bedre oversikt over hvordan fjellet sitter (avs. bunnen av den "løse" delen).

 

Forøvrig: http://www.harmannenfalt.no/

Lenke til kommentar

Min første tanke er at vi kanskje skal la geologene her ta seg av tenkingen på hvordan dette løses, jeg antar at de har et bedre grunnlag for å forstå dette enn det vi har

Er vel lov å fundere og tenke over ting og tang selv om det er fagfolk og eksperter - i dette tilfelle geologer -  som tar avgjørelsene.  Det er mange som synes at det er ganske defensivt å bare vente og vente, og at alle tiltak utenom å pøse på vann er for farlig og uforutsigbart. Men om geologene med sin kunnskap mener det så er det jo bare sånn det er så klart og vi må bare vente på at naturen går sin gang. 

Lenke til kommentar

I andre land bruker de artilleri for å sprenge vekk både snø og fjell.

 

Problemet i dette tilfellet er at svakheita i fjellpartiet ligg så langt inne i fjellet, at eventuell artilleriild må "meisle" seg innover i fjellpartiet før det blir utløyst eit ras.

Snøras oppfører seg på ein litt anna måte der eit lite ras vil dra med seg resten.

 

 

Det einaste som eg tenker hadde våre verdt eit forsøk no når fjellpartiet er så ustabilt at ein prøver å bruke vatn for å utløyse raset, er å bruke sprengstoff utan å bore. Dei 38 000 litera med vatn som blir brukt er ikkje akkurat ei massiv mengde vatn heller sjølv om det kjem i tillegg til regn og snøsmelting.

Ved å bruke sprengstoff utan å bore så vil sjølvsagt mesteparten av energien gå vekk, men om fjellpartiet er så ustabilt som det blir sagt så burde det vell være verdt eit forsøk med ei lita ekstra rystelse?

Lenke til kommentar

Min første tanke er at vi kanskje skal la geologene her ta seg av tenkingen på hvordan dette løses, jeg antar at de har et bedre grunnlag for å forstå dette enn det vi har

 

Ja for de har hatt så rett frem til nå eller?

 

Og man kan vel bruke noen F-16 med noen bunkerbustere så er man sikker på at det vil rase ned.

Lenke til kommentar

Tenker som så at man kan vanne fjellet og så bombardere med noe som gir skikkelig sjokk og trykk, 'bunker bustere' eller noe termobarisk. Hvis fjellet klarer å motstå det, så bør det også tåle at noen går oppå og driller hull.

 

Det er ikke bare å gå oppå og drille hull. Det vil koste mer bare i lønninger enn det koster å kjøpe villa til de som bor i de fire husstandene. Et alternativ som kan fungere, uten at jeg er ekspert men de gjorde det før i tiden, er å vente på vinteren og helle på vann så isen sprenger ut fjellet. Et stort problem er det at man ikke kan vite akkurat hvor man bør sprenge, men vann vil renne inn der det trengs (duh).

 

I andre land bruker de artilleri for å sprenge vekk både snø og fjell.

 

Er de fjellene sammenliknbare med dette fjellet? Snø er et rimelig dårlig eksempel da det bare trengs en overfladisk trykkbølge for å starte et skred.

 

Ting er nok litt mer komplisert og kostbart enn det folk som skriver "bare" tror ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Min første tanke er at vi kanskje skal la geologene her ta seg av tenkingen på hvordan dette løses, jeg antar at de har et bedre grunnlag for å forstå dette enn det vi har

 

Og man kan vel bruke noen F-16 med noen bunkerbustere så er man sikker på at det vil rase ned.

Har du gjort deg noen tanker om hva kostnaden for "noen bunkerbustere" blir sammenlignet med å pumpe og spyle vann på fjellpartiet?

Lenke til kommentar

Ok, jeg innrømmer å være som på bildet over her, men jeg synes ikke friske forslag utenfra geolog-miljøet bør motarbeides fordi det kommer fra feil folk. I beste fall kan det sette dem på nye tanker og et brukbart spor.

 

Her er mitt forslag: Bore et hull fra et høyt, flatt og stabilt sted i nærheten, på skrå ned godt inn i den ustabile sonen og stoppe før hullet går helt gjennom. Skulle fjellet rase under denne prosessen kan det ødelegge borestrenger for noen millioner. Altså ikke noe voldsomt. Men dersom det går bra så kan de trekke ut borestrengen og pumpe vann fra det nærliggende fjellvannet og inn i borehullet. Det statiske trykket fra vannet inni fjellet kan bli ganske enormt grunnet høydeforskjell og store indre flater i fjellet. Slå opp fysikktemaet hydraulikk om dere ikke husker detaljene. I beste fall raser det på ønsket tidspunkt. I verste fall har man kastet bort noen millioner på noe som ikke virker. Altså relativt billig sammenlignet med de 70 millionene som ble brukt på sprengstoff i Sveits. Mannskapene kan stå på trygg grunn hele tiden.

 

https://kart.gulesider.no/m/rAgWw

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i, Simen1 - jeg er heller ingen ekspert på noen som helst slags måte, men jeg syns "kan de ikke bare bruke bunkerbustere a?" ikke fører seg inn i rekken over gode idéer akkurat :p

(Ikke for å mobbe altså, det er ikke hensikten her)

Men en diskusjon over mulige løsninger er jo veldig interessant, og samtidig også på hvordan de prøver å løse det nå i dag :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fly et større metallprojektil med winglets og remote opp i verdensrommet og slipp det derfra. Trenger ikke sprenglegeme engang.

En sliter vel litt med å få projektilet velberga gjennom atmosfæren på vei ned. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...