Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bo i Oslo vs "landet"


Anbefalte innlegg

Hei! Sikkert flere som har vært på dette stadie, men hvordan takler dere dette

 

Typ historien er dette : Vi er super close med et vennepar og vi har sitti å diskutert dette temaet i flere uker sammen, Jeg forteller nå fra dem sitt standpunkt--

 

De har en 3 roms leilighet ( 2 sov - stue ) samt en liten fritidshytte som kun bør brukes på sommeren

 

Mannen vil kjøpe hus for større plass og når barnet/barna blir større, har kun en nå på 4mnd, men planen er 2-3 stk med tiden 

 

henne derimot ser ingen grunn til å kjøpe hus og vil heller bo i Oslo leiligheter livet ut, Nettopp fordi vi har hytta som er lett tilgjengelig på sommerbasis etc  ( Hytte må da selges for å få råd til hus )

 

Han ønsker ikke være DEN personen, men han vil egentlig ikke at barna sine skal vokse opp i Oslo sin utvikling blant utenlandske kretser, Han konstaterer bastant! at han har absolutt ikke noe imot utlendinger som oppfører seg som alle andre, men de som lager trøbbel blir da han sitt argument her

og siden media ikke klarer annet enn å rakke ned så blir fort mange litt skremt, ( Jeg tror da, at det er ikke det at ratio på skolene er 1 norsk per 7 utenlandske som bekymrer han. Det er heller innflytelsen han tror ungene vil få. Begge er lærere (Offentlig) og er blitt enig at de ser utviklingen ettersom klasserommene har kun 1-3 norske. Mye bra! men absolutt mye som skulle vært bedre )

 

All ære til disse altså, de gir virkelig alt når det kommer til å få alle barn til å trives i skolen, men mange har dårlige forhold hjemme som blir tatt utover skole og venner, som igjen drar ned venner etc etc        ( derfor nettopp denne innflytelsen han er redd for )

 

Samtidig er han hobby møbelsnekker og har en god del verktøy som trenger plass, Jeg ønsker å bli med på denne utviklingen så garasje plass etc hadde vært et fint sted å boltre seg på og fikse ting og tang sammen. ( Jeg og han er for huskjøp forresten.. er damene som er imot )

 

De har også hund som trenger turer osv. Derav igjen..en hage for å kunne leke med barna i er også et +

 

Damene har begge vokst opp i Oslo, og har vennekretsen og familien her ( Selvom de sitter like lenge på sofaen og ser serier og holder på med sitt eget liv enn å vandre gatelangs med venninner som de gjorde før i tiden! + det at familiebesøk skjer 1 gang i mnd maks

 

Sum a sumarum... Det er et tomanns-hus som kommer til salgs 20-30 min unna byen med fantastisk område og svær uteplass og egentlig helt perfekt for oss begge. Men damene stritter imot..vi mener dette er sjansen å gripe, med tanke på pris også

 

Men igjen..både jeg og han er villige til å se hele spekteret fra dem sin side også

Så "vi" spør dere 

 

Har noen av dere opplevd lignende ? med eller uten vennepar altså :)  Men generelt tanken på at en av partene vil flytte for diverse årsaker. mens den bedre halvdelen ikke vil ? og hvordan gikk det med dere

 

Vi på en annen siden venter barn og har hund vi også, men vi er veldig åpne for alt :)

(Landet... i denne konteksten er Siggerud-Ski-Oppegård område )

 

langt innlegg, men tanker og ideer settes pris på!... Vi skal opp i ny "høring" med partene til helgen hehe

 

 


Anonymous poster hash: 5cc8c...b4d



Anonymous poster hash: 5cc8c...b4d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør hva poenget med å betale mye mer pr. kvadrat er. Unger liker hage, innesitting er ikke bra i lengden. Hund i leilighet går, men hage er noe hunder setter stor pris på. I en leilighet så blir det antagelig null sjanse for snekring så sant dere ikke bruker 20 millioner på en 300 kvadrats sak. Det går jo an å kjøpe eller leie verkstedplass, men det blir mye penger ekstra.

 

Slik jeg ser det med 4 voksne + barn + hunder så vil det ikke bli mye glede i lengden i en leilighet midt i byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør hva poenget med å betale mye mer pr. kvadrat er. Unger liker hage, innesitting er ikke bra i lengden. Hund i leilighet går, men hage er noe hunder setter stor pris på. I en leilighet så blir det antagelig null sjanse for snekring så sant dere ikke bruker 20 millioner på en 300 kvadrats sak. Det går jo an å kjøpe eller leie verkstedplass, men det blir mye penger ekstra.

 

Slik jeg ser det med 4 voksne + barn + hunder så vil det ikke bli mye glede i lengden i en leilighet midt i byen.

 

 

Vi bruker økonomien veldig mye som "vår" push, men de lever litt i en verden der de føler at venninner og familie må være nærme for at de skal ha det bra, er nok en jentegreie siden vi ser absolutt ingen fare ved å måtte ta et 10 min tog inn til byen for å møte eller evt bare kjøre inn

 

verkstedplass osv er tanken dersom vi ender opp med å holde oss her, men igjen så føler vi at barna skal ha det best først.  Noe vi også tenker mye på er jo det når de blir eldre og skal ha med venner hjem, Oppvokst selv med at jeg kan ta med 5-6 stykker hjem etter div fritidsaktiviteter og kose oss hjemme hos en av oss. Det gjør litt med det sosiale i lengden. Var vi hos de i leilighet var det kun tv titting ellers måtte vi ut, Skal selvsagt sies at det er + og - ved begge bosteder

 

Anonymous poster hash: f40b4...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er kostnad per kvadratmeter og arbeidsmengden med å ha barn i byen dei sterkaste argumenta for å flytte litt meir landling.

 

Litt avhengig av kvar i Oslo dere bur, så vil det ta lang tid før ungane er store nok til å kunne f.eks. gå på skulen sjølv. Og sidan det mange stadar er slik at ein ikkje berre kan putte ungane i baksetet for å kjøyre dei til barnehage/skule så blir det mykje tid som dere må bruke på å følge ungane dit dei skal enten dere går eller reiser kollektivt saman.

 

Det er jo ikkje akkurat langt frå sentrum dere har tenkt å flytte heller.

 

 

Personleg så tenker eg at sentrumsnær leiligheit passar seg best for unge voksne, og godt voksne som sjølv har voksne barn.

For barnefamiliar så er det stasjonsvogn og nabolag med stakittgjerde som gjeld fram til ungane er store nok til at det frister å leve litt meir urbant igjen.

Lenke til kommentar

20-30 min unna byen

Jeg er født og oppvokst midt mellom ring 1 og 2, så jeg kan helt fint kjenne meg igjen i frykten mot å flytte på "landet" - selv om jeg ikke av den grunn vandrer gatelangs hver kveld bare for å kjenne asfalt mellom tærne.

 

For min del tror jeg det sentrale punktet her blir hva du legger i "20-30 minutter unna byen". Snakker vi steder som Lørenskog og Kolbotn, som i praksis nesten må regnes som en del av (ytre) by, eller tråkker du så hardt på gassen av vi har kjørt forbi Jessheim eller Ytre Enebakk og er midt på bondelandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I og min eks hadde en lignende diskusjon når vår datter var 1 år. Ho ville flytte til oslo, jeg nektet. For meg er det helt uaktuelt å flytte til Oslo med barn.

 

På landet hvor jeg bor har vi alt vi trenger, vi har familen vår her og det er mye mindre kriminalitet og innvandring (er ikke rasist på noen måte, men når det er flere fra andre land som ikke snakker norsk i barnehagen enn norske barn så ser jeg på det som et problem).

 

Landet jeg bor i heter Molde btw ^^

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For min del er kostnad per kvadratmeter og arbeidsmengden med å ha barn i byen dei sterkaste argumenta for å flytte litt meir landling.

 

Litt avhengig av kvar i Oslo dere bur, så vil det ta lang tid før ungane er store nok til å kunne f.eks. gå på skulen sjølv. Og sidan det mange stadar er slik at ein ikkje berre kan putte ungane i baksetet for å kjøyre dei til barnehage/skule så blir det mykje tid som dere må bruke på å følge ungane dit dei skal enten dere går eller reiser kollektivt saman.

 

Det er jo ikkje akkurat langt frå sentrum dere har tenkt å flytte heller.

 

 

Personleg så tenker eg at sentrumsnær leiligheit passar seg best for unge voksne, og godt voksne som sjølv har voksne barn.

For barnefamiliar så er det stasjonsvogn og nabolag med stakittgjerde som gjeld fram til ungane er store nok til at det frister å leve litt meir urbant igjen.

 

Vi bor i Oslo med to unger i skolealder. Vi bor like utenfor ring 2. Vi har ingen bil. Vi er ikke oppvokst i byen. Vi bruker hhv 10 og 35 minutter til jobb med kollektivt. Vi er med i en bildelingsring. Ungene går til og fra skolen selv og har gjort det siden 1. klasse. Ungene våre leker ute i bakgården og i nabolaget. 

 

Vi har mange venner som er i samme situasjon som oss.

 

K

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppvokst i bygd med 10 000 innbyggere, bodd på tynt befolket øy,i by, stor norsk by, og storby.

 

Kona oppvokst i liten bygd, bodd i større bygd, by og storby.

 

Vi ville ikke flyttet til Oslo mot betaling. Anbefaler livet på landet, men det TS foreslår er jo å flytte ut til et stort tettsted. Poenget er jo å finne et sted som har de tilbudene dere trenger.

 

Har venner som bor i Oslo, som snakker varmt om å treffe venner på en skikkelig trivelig kafé, og alle tilbudene, mathallen, spesialbutikker og slike ting.

 

Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg vil har flott turterreng utenfor døra, privatliv, stor garasje, masse plass, trygg skolevei og lite kriminalitet.

 

Hva vil du ha?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bor innenfor Ring2. Vi bruker ca 25 og 60 min til jobb med kollektivt. Det gjør at jeg kjører bil, noe som halverer tiden, men koster mye mer...

 

I tillegg bruker vi litt bil til aktiviteter, noe som også blir dyrt.

 

Hvis det primært er det økonomiske det står om, er det avhengig av hvor og hva du jobber med, samt hva barna skal gjøre av fritidsaktiviteter.

 

Har man ikke råd til/mulighet for bil i sentrum, er det like greit å bo litt unna sentrum. Man _kan_ da ellers ende opp med å bruke MYE tid på kollektivtransport.

 

Det man evt mister er utvalget av kafeer rett i nærheten.

 

I forhold til oppvekstmiljø er det både fordeler og ulemper med både Oslo og små steder. På små steder er utvalget av hvem barna henger med kanskje mindre, på godt og vondt. Dette kan slå begge veier.

 

Skulle jeg valgt helt på nytt, eller ikke tatt hensyn til barnas vennekrets, er det noe sannsynlig at jeg ville valgt å bo utenfor Oslo.

 

Edit: Skriveleif +

PS: Husk at stort hus og hage krever en del vedlikehold, noe som tar tid og/eller penger. Tid og penger som kan brukes på barna og familien.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...