Gå til innhold

Renault planlegger åtte nye elbiler de kommende årene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud som vi kommer til å le av denne epoken, i bilhistorien. Tenker med skrekk og gru tilbake til 50-tallet der svære latterlige forkrommede vinger var det man måtte ha på bilen sin. eller 80 tallet, der turboladede biler slo igjennom, både i Formel-1 og på gata. Alt skulle være "turbo". Solbriller, tannkost, eller "turbo" skolisser. Trengte ikke å ha noe med bil å gjøre, bare det var kjempebra, så var det "turbo".

 

Denne epoken, 2010-tallet, kommer til å bli husket som "egomotion, bluelotion, zero efficiency" epoken, og det kommer til å være like blodharry som 80-tallets turbomani. Minus den lille detaljen at selve gjenstanden "turbo" faktisk virker og er blodtøff, i motsetning til "bluelotion" og "zero efficiency". Det er bare tynn luft og en markedshype. Så mye oppstyr for ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo synd at den ene elbilen som har god rekkevidde og noenlunde ok pris på har to års ventetid. Jeg har ingen problemer med å slippe ut noen tonn CO2 fra min dieselbil i noen år til, til jeg får en elbil som er billig, har like god rekkevidde og krefter som den dieselbilen jeg har nå. Jeg har tross alt betalt masse i avgifter og bompenger for denne forurensingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo synd at den ene elbilen som har god rekkevidde og noenlunde ok pris på har to års ventetid. Jeg har ingen problemer med å slippe ut noen tonn CO2 fra min dieselbil i noen år til, til jeg får en elbil som er billig, har like god rekkevidde og krefter som den dieselbilen jeg har nå. Jeg har tross alt betalt masse i avgifter og bompenger for denne forurensingen.

 

Samme her. Kjører gjerne dieselbil, mens jeg venter på at elbilen vokser opp og blir moden. I dag er elbil bare en høylytt tenåring som ypper seg på pappagenerasjonen, men er ikke helt konkurransedyktig enda.

Ikke er jeg noen kravstor bilbruker heller, jeg foretrekkker faktisk en enkel bil. Alt den må ha er:

*Vettug leveringstid

*Ingen vulgære merker på bakluka

*Hengerkrok

*Oslo-Trondheim (og gjerne retur) nonstop rekkevidde. Ikke fordi jeg har noen ambisjon om å faktisk kjøre det nonstop, men det er avslappende å kjøre uten å ofre "dieseltanken" en eneste tanke.

Ytelse, duppeditter og utseende bryr jeg meg katta i.

Trodde ikke det var så urimelige krav å stille til en bil, men antallet elbiler som greier det er altså den nette sum av 0. En brukt dieselbil til 20 000 kroner oppfyller kravene lett. så da er valget lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pussig. Vi har én elbil og én dieselbil i husholdningen. Bruker ca 15 sekunder på å koble el-biler til laderen hver dag og tenker ikke mer på det. Hver gang dieselbilen må tankes, tenker jeg "åh, for et mas, må snart få byttet denne med en elbil også". Men trenger hengerfeste, ca 400 km rekkevidde og mulighet til ski på taket.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Lurt og stikke fingeren i jorda og spørre seg. Hva er mitt daglige behov? For mange er det en bil som går 5-15 mil uten påfyll. Voila. Elbil blir fort nr 1 bilen. Dieselbilen med 180hk som kan kjøre 110 mil på en tank, og trekke 1800kg blir helgebilen. Det er så sjelden jeg kjører Oslo-Trondheim at det gidder jeg ikke å spekulere i. Derimot og ha en bil med et forbruk på ca 1 kr pr mil og plass til 5 pluss bagasje fungerer nå for oss. Skulle aldri ha elbil jeg. Trodde jeg. Nå er det ikke alle som har 2 biler, og den ser jeg. Men for de som har to, så kan muligens en vurdering av dagligbilen/pendlerbilen være lønnsom. Ihvertfall verdt å vurdere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det fine med dieselbilen min er at jeg bare trenger å fylle ca en gang i måneden; det tar fem minutter å fylle full tank og da har jeg 1000 km rekkevidde. Da slipper jeg å tenke på lading hver dag og jeg trenger bare bekymre meg når det begynner å pipe og lyse i dashbordet om at tanken snart er tom. Å lade hver dag kan bli slitsomt for mange, og fort å glemme. Og når man skal på jobb tidlig om morgenen så er det raskere å stikke innom bensinstasjonen i fem minutter enn å begynne å lade, om man glemte å stikke i kontakten kvelden før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det fine med dieselbilen min er at jeg bare trenger å fylle ca en gang i måneden; det tar fem minutter å fylle full tank og da har jeg 1000 km rekkevidde. Da slipper jeg å tenke på lading hver dag og jeg trenger bare bekymre meg når det begynner å pipe og lyse i dashbordet om at tanken snart er tom. Å lade hver dag kan bli slitsomt for mange, og fort å glemme. Og når man skal på jobb tidlig om morgenen så er det raskere å stikke innom bensinstasjonen i fem minutter enn å begynne å lade, om man glemte å stikke i kontakten kvelden før.

 

Om du klarer deg med å fylle dieseltanken 1 gang i måneden trenger du heller ikke å lade en elbil hver dag. Jeg hadde tidligere dieselbil som jeg fylte tanken på en gang i måneden. Nå har jeg elbil som jeg kobler til og lader en gang i uka. Største forskjellen er at jeg slipper å tenke på når det er billigst å fylle diesel. Jeg plugger til hjemme ved behov.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

*Oslo-Trondheim (og gjerne retur) nonstop rekkevidde. Ikke fordi jeg har noen ambisjon om å faktisk kjøre det nonstop, men det er avslappende å kjøre uten å ofre "dieseltanken" en eneste tanke.

Ytelse, duppeditter og utseende bryr jeg meg katta i.

Trodde ikke det var så urimelige krav å stille til en bil, men antallet elbiler som greier det er altså den nette sum av 0. En brukt dieselbil til 20 000 kroner oppfyller kravene lett. så da er valget lett.

 

 

Noe av de rareste jeg har lest på lenge, en skal alltså oppfylle ett krav som ikke er nødvendig? Du vill sannsynligvis aldri se det oppfylt heller da det er et alt for lite marked for folk som tenker på denne måten, de aller fleste stopper ila slike turer og kan like så godt lade. 

 

 

Hva er rart med det? Jeg skrev jo begrunnelsen i mitt opprinnelige innlegg, men det klippet du ut av sitatet, din luring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp ordnet eget solinstallasjon på taket. Alt ordnet av proffe. Har nå gratis transport. Og overskuddet selger jeg videre. Dieselbilen er for lengst vraka føler ikke noe savn av stanken.

In your dreams ^^ Du har ikke noe netto overskudd fra solcelleanlegg på taket. Ikke FAEN :) Du har kjøpt en sekk full av katter, og netto strøm av katter er inn i sekken, ikke ut av den =)

Lenke til kommentar

Herregud som vi kommer til å le av denne epoken, i bilhistorien. Tenker med skrekk og gru tilbake til 50-tallet der svære latterlige forkrommede vinger var det man måtte ha på bilen sin. eller 80 tallet, der turboladede biler slo igjennom, både i Formel-1 og på gata. Alt skulle være "turbo". Solbriller, tannkost, eller "turbo" skolisser. Trengte ikke å ha noe med bil å gjøre, bare det var kjempebra, så var det "turbo".

 

Denne epoken, 2010-tallet, kommer til å bli husket som "egomotion, bluelotion, zero efficiency" epoken, og det kommer til å være like blodharry som 80-tallets turbomani. Minus den lille detaljen at selve gjenstanden "turbo" faktisk virker og er blodtøff, i motsetning til "bluelotion" og "zero efficiency". Det er bare tynn luft og en markedshype. Så mye oppstyr for ingenting.

Slike som deg finnes altså, utrolig. Trodde det var bare et sagn jeg, men nei.

Det eneste som er "blodharry" i denne sammenhengen er sannsynligvis du selv, der du humper rundt i den stinkende, bråkende trege kreftkjerra di. Sannsynligvis vet du ikke en dritt om dagens moderne biler men bare kjemper imot den forandringen som er nødt til å komme. Hva er du så redd for egentlig, hva er det å kjempe imot?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Herregud som vi kommer til å le av denne epoken, i bilhistorien. Tenker med skrekk og gru tilbake til 50-tallet der svære latterlige forkrommede vinger var det man måtte ha på bilen sin. eller 80 tallet, der turboladede biler slo igjennom, både i Formel-1 og på gata. Alt skulle være "turbo". Solbriller, tannkost, eller "turbo" skolisser. Trengte ikke å ha noe med bil å gjøre, bare det var kjempebra, så var det "turbo".

 

Denne epoken, 2010-tallet, kommer til å bli husket som "egomotion, bluelotion, zero efficiency" epoken, og det kommer til å være like blodharry som 80-tallets turbomani. Minus den lille detaljen at selve gjenstanden "turbo" faktisk virker og er blodtøff, i motsetning til "bluelotion" og "zero efficiency". Det er bare tynn luft og en markedshype. Så mye oppstyr for ingenting.

Slike som deg finnes altså, utrolig. Trodde det var bare et sagn jeg, men nei.

Det eneste som er "blodharry" i denne sammenhengen er sannsynligvis du selv, der du humper rundt i den stinkende, bråkende trege kreftkjerra di. Sannsynligvis vet du ikke en dritt om dagens moderne biler men bare kjemper imot den forandringen som er nødt til å komme. Hva er du så redd for egentlig, hva er det å kjempe imot?

 

Aiai, tråkket jeg på ei vond tå her? Hva er det du reagerer på egentlig? Jeg sier ingenting om verken elbil, bensinbil eller dieselbil. Jeg sier noe om designet og markedsføringen av bil, i forskjellige tidsepoker.

Lenke til kommentar

*Oslo-Trondheim (og gjerne retur) nonstop rekkevidde. Ikke fordi jeg har noen ambisjon om å faktisk kjøre det nonstop, men det er avslappende å kjøre uten å ofre "dieseltanken" en eneste tanke.

Tja, det kan bli for mye av det gode også. Trenger man ikke ofre tanken en tanke på 1000 km så kommer man kanskje ikke til å huske å ofre den en tanke de neste 1000 km heller.. helt til man står der og lurer et kort øyeblikk på hva som skjedde, til man kom på at det finnes en tankmåler. Motsetningen er Buddy-Leaf1-iMiev generasjonen som maser som ei måse om mer å spise.. Det finnes en mellomting der man faktisk kan slappe temmelig godt av uten at tanken går helt i glemmeboka.

 

Smak og behag, men jeg synes elbiler med ~500 km rekkevidde ligger i det gyldne sjiktet av tankkapasitet som hverken maser eller går helt i glemmeboka. Fortsatt litt dyrt i innkjøp, men så kan man jo le hele veien til bensinstasjonen (for å hente morrakaffen). Ladetiden med ~100 kW er heller ikke særlig plagsom.

 

Klart det hadde vært fint med en evigvarende klump plutonium på tanken, eller trådløs tanking i fart, og helst en nypris på under 100 000 kr men så var det det med realisme..

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er jo synd at den ene elbilen som har god rekkevidde og noenlunde ok pris på har to års ventetid. Jeg har ingen problemer med å slippe ut noen tonn CO2 fra min dieselbil i noen år til, til jeg får en elbil som er billig, har like god rekkevidde og krefter som den dieselbilen jeg har nå. Jeg har tross alt betalt masse i avgifter og bompenger for denne forurensingen.

 

Samme her. Kjører gjerne dieselbil, mens jeg venter på at elbilen vokser opp og blir moden. I dag er elbil bare en høylytt tenåring som ypper seg på pappagenerasjonen, men er ikke helt konkurransedyktig enda.

Ikke er jeg noen kravstor bilbruker heller, jeg foretrekkker faktisk en enkel bil. Alt den må ha er:

*Vettug leveringstid

*Ingen vulgære merker på bakluka

*Hengerkrok

*Oslo-Trondheim (og gjerne retur) nonstop rekkevidde. Ikke fordi jeg har noen ambisjon om å faktisk kjøre det nonstop, men det er avslappende å kjøre uten å ofre "dieseltanken" en eneste tanke.

Ytelse, duppeditter og utseende bryr jeg meg katta i.

Trodde ikke det var så urimelige krav å stille til en bil, men antallet elbiler som greier det er altså den nette sum av 0. En brukt dieselbil til 20 000 kroner oppfyller kravene lett. så da er valget lett.

Dette må du få lov til å mene, men det er noe av det minst rasjonelle jeg har hørt på lenge. Det er rett og slett ganske meningsløst å drasse rundt på en batteripakke som kan betjene en såpass lang rundtur. Bilen vil bli blytung og rådyr, og over 95 % av bruken din vil bare pirke borti en forsvinnende liten andel av den tilgjengelige rekkevidden.

 

Heldigvis kan vi trøste oss med at ingen oppegående bilkonsern vil kaste bort tid og penger på å lansere denne teoretiske bilen. Produsentene og bilkjøperne er nok langt mer rasjonelle enn som så.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo synd at den ene elbilen som har god rekkevidde og noenlunde ok pris på har to års ventetid. Jeg har ingen problemer med å slippe ut noen tonn CO2 fra min dieselbil i noen år til, til jeg får en elbil som er billig, har like god rekkevidde og krefter som den dieselbilen jeg har nå. Jeg har tross alt betalt masse i avgifter og bompenger for denne forurensingen.

Samme her. Kjører gjerne dieselbil, mens jeg venter på at elbilen vokser opp og blir moden. I dag er elbil bare en høylytt tenåring som ypper seg på pappagenerasjonen, men er ikke helt konkurransedyktig enda.

Ikke er jeg noen kravstor bilbruker heller, jeg foretrekkker faktisk en enkel bil. Alt den må ha er:

*Vettug leveringstid

*Ingen vulgære merker på bakluka

*Hengerkrok

*Oslo-Trondheim (og gjerne retur) nonstop rekkevidde. Ikke fordi jeg har noen ambisjon om å faktisk kjøre det nonstop, men det er avslappende å kjøre uten å ofre "dieseltanken" en eneste tanke.

Ytelse, duppeditter og utseende bryr jeg meg katta i.

Trodde ikke det var så urimelige krav å stille til en bil, men antallet elbiler som greier det er altså den nette sum av 0. En brukt dieselbil til 20 000 kroner oppfyller kravene lett. så da er valget lett.

Dette må du få lov til å mene, men det er noe av det minst rasjonelle jeg har hørt på lenge. Det er rett og slett ganske meningsløst å drasse rundt på en batteripakke som kan betjene en såpass lang rundtur. Bilen vil bli blytung og rådyr, og over 95 % av bruken din vil bare pirke borti en forsvinnende liten andel av den tilgjengelige rekkevidden.

 

Heldigvis kan vi trøste oss med at ingen oppegående bilkonsern vil kaste bort tid og penger på å lansere denne teoretiske bilen. Produsentene og bilkjøperne er nok langt mer rasjonelle enn som så.

 

Pluss det helt rasjonelle og objektive faktum, at en større batteripakke kan ligge mere i komfortsonen, midt på, og unngå dypsykler eller å lades helt til topp. Dette er veldig bra for levetiden. Uansett, så er preferanse for rekkevidde helt subjektivt, og at du ikke respekterer min preferanse for rekkevidde, men heller undergraver den som irrasjonelll, det sier mer om deg enn om meg.

Lenke til kommentar

 

*Oslo-Trondheim (og gjerne retur) nonstop rekkevidde. Ikke fordi jeg har noen ambisjon om å faktisk kjøre det nonstop, men det er avslappende å kjøre uten å ofre "dieseltanken" en eneste tanke.

Tja, det kan bli for mye av det gode også. Trenger man ikke ofre tanken en tanke på 1000 km så kommer man kanskje ikke til å huske å ofre den en tanke de neste 1000 km heller.. helt til man står der og lurer et kort øyeblikk på hva som skjedde, til man kom på at det finnes en tankmåler. Motsetningen er Buddy-Leaf1-iMiev generasjonen som maser som ei måse om mer å spise.. Det finnes en mellomting der man faktisk kan slappe temmelig godt av uten at tanken går helt i glemmeboka.

 

Smak og behag, men jeg synes elbiler med ~500 km rekkevidde ligger i det gyldne sjiktet av tankkapasitet som hverken maser eller går helt i glemmeboka. Fortsatt litt dyrt i innkjøp, men så kan man jo le hele veien til bensinstasjonen (for å hente morrakaffen). Ladetiden med ~100 kW er heller ikke særlig plagsom.

 

Klart det hadde vært fint med en evigvarende klump plutonium på tanken, eller trådløs tanking i fart, og helst en nypris på under 100 000 kr men så var det det med realisme..

 

For meg begynner det gyldne sjiktet ved trondheim-oslo nonstop. Altså omtrent 600 km, vinterstid. Eller omrkting 1000km sommerstid om du vil. Vi er egentlig ikke så uenig med andre ord, hvis vi tar høyde for rekkevidden vinterstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...