Gå til innhold

Kjøring til eiendommene tillatt, kan man da parkere på strekningen?


AiDahl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veier stengt for kjøring er som regel gangveier

Dette er temmelig feil. Det skiltet som er oppgitt her er forbud mot å kjøre motorkjøretøy, unntatt om man skal til en eiendom bak skiltet. Det er ikke det samme som gang/sykkelvei, et firkanta skilt med blå bakgrunn. Veien her er en vanlig veien åpen for alminnelig ferdsel, begrenset til alminnelig ferdsel til eiendommene. Dvs, alle som er gjester til noen som bor der, håndverkere som har ærend der o.a. Renovasjon og blålys er en selvfølge.

 

Mitt råd til de som vil parkere i den gata der er å bli kjent med eller alliere seg med noen som bor der, for så å kjøre inn i gata, parkere og gå ut av bilen og til din allierte og slå av noen ord, nå har du kommet deg innafor "sperringen" på lovlig måte, så er det bare å la bilen stå lovlig parkert og spasere hjem. Voila!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg ikke husker det skiltet fra FØR bommen kom. I så fall kan det være gjenglemt?

Google viser at veien er skiltet som blindvei og underskilt med "stengt med bom". Bommen er av permanent karakter.

 

Jeg ville tatt kontakt med kommunen og forhørt meg om skiltet kan fjernes eller byttes ut.

 

/Ole

Lenke til kommentar

Hensikten med dette skiltet er vel i hovedsak å begrense folk å kjøre gjennom denne gata som en snarvei. I og med det nå er montert en bom kunne de kanskje fjerna skiltet, men de har ikke tatt seg bryet.

 

Jeg vil tro sannsynligheten for å bli tatt er ekstremt liten, men skal man tolke skiltet 100 % er det ulovlig å passere skiltet med en motorvogn.

Lenke til kommentar

Grunnen til bom og skilting med begrenset kjøretilgang er helt sikkert for å beskytte miljøet i gata. Telthusbakken er svært smal og bygningene består av verneverdige trehus.

En helt annen sak, når man bestiller kjøleskap på elkjop på internett, kan de ta med seg det gamle? Jeg får ikke til å bestille det, sånn jeg bestilte det ved kjøp av vaskemaskin.
Lenke til kommentar

Grunnen til bom og skilting med begrenset kjøretilgang er helt sikkert for å beskytte miljøet i gata. Telthusbakken er svært smal og bygningene består av verneverdige trehus.

En helt annen sak, når man bestiller kjøleskap på elkjop på internett, kan de ta med seg det gamle? Jeg får ikke til å bestille det, sånn jeg bestilte det ved kjøp av vaskemaskin.

Det valget skal du få hvis du velger hjemkjøring og innbæring. Skal komme en boks med denne muligheten etter at du har valgt dag/tid. Hvis du kun velger hjemkjøring til tomt/dør får du ikke muligheten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skiltet forbud for motorvogn unntatt til eiendommene har ingen parkeringsregulerende effekt. Du kan kanskje få et forelegg for å kjøre inn der, men ikke for å parkere.

Riktig.

 

I vist eksempel er det ulovlig å kjøre inn/ut, men lovlig å stå parkert. Og siden et eventuelt forelegg for førstnevnte må gis til føreren (og ikke eieren), så står man trygt (=gebyrfritt) parkert.

 

Jeg er også enig i at kommunen godt kan ta ned det skiltet, når drafikkreguleringen det formodentlig skulle ivareta nå ivaretas med fysisk bom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...