Gå til innhold

langtidsledig ingeniør , desperat trenger råd/hjelp?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Bor du i sentrale strøk? Hvis ja så kan du jo prøve litt ute i distriktene, hvor relevant er din utdannelse for en ordinær elektroinstallatør?

Bor i Oslo, men ja har søkt landet rundt. 

Hvor relevant min utdannelse er foe Elektroinstallatør? 

Har jobbet med elektriske installasjoner i bygg etc mellom 2007-2012, men for å være helt ærlig så er jeg ute etter en automasjonsjobb.

Det er jo det jeg har studert siden jeg har gått på Teknisk Kybernetikk.

Skulle jeg tatt fagbrev, så tenker jeg at jeg hadde gått for automatiker fagbrev, men går ikke det så er elektriker vel og bra det og.

 

 

Mye erfaring i programmering? 

 

Har programmert python og C# på fritida og noe i dette nettstudiet. Kan en del Labview også pluss Matlab.

Har programmert i Siemens PCS7 pakken, men ikke veldig mye. Det er nok ofte der det stopper, man har ikke nok erfaring og dermed så er man utelukket. Men man får jo aldri erfaring hvis man ikke får prøvd seg Ond sirkel dette. 

Det er derfor jeg tenke, bedre å jobbe gratis en periode for å skaffe seg relevant erfaring på CVn som kan åpne nye dører, enn å bare få avslag etter avslag i fleisen.

 

 

Da har jeg dessverre ikke flere tips, foruten at du bør satse på å bli bedre i programmering. Ta ekstra fag :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Bor du i sentrale strøk? Hvis ja så kan du jo prøve litt ute i distriktene, hvor relevant er din utdannelse for en ordinær elektroinstallatør?

Bor i Oslo, men ja har søkt landet rundt. 

Hvor relevant min utdannelse er foe Elektroinstallatør? 

Har jobbet med elektriske installasjoner i bygg etc mellom 2007-2012, men for å være helt ærlig så er jeg ute etter en automasjonsjobb.

Det er jo det jeg har studert siden jeg har gått på Teknisk Kybernetikk.

Skulle jeg tatt fagbrev, så tenker jeg at jeg hadde gått for automatiker fagbrev, men går ikke det så er elektriker vel og bra det og.

 

 

Mye erfaring i programmering? 

 

Har programmert python og C# på fritida og noe i dette nettstudiet. Kan en del Labview også pluss Matlab.

Har programmert i Siemens PCS7 pakken, men ikke veldig mye. Det er nok ofte der det stopper, man har ikke nok erfaring og dermed så er man utelukket. Men man får jo aldri erfaring hvis man ikke får prøvd seg Ond sirkel dette. 

Det er derfor jeg tenke, bedre å jobbe gratis en periode for å skaffe seg relevant erfaring på CVn som kan åpne nye dører, enn å bare få avslag etter avslag i fleisen.

 

 

Da har jeg dessverre ikke flere tips, foruten at du bør satse på å bli bedre i programmering. Ta ekstra fag :)

 

Okay, men så er det det å verifisere kunnskapen? Man kan ta kurs i programmering av PLSer feks. Det har jeg gjort også og det står på CVn min.

Har jo kurs i PCS7 og PROFIBUS fra tiden jeg jobbet for Siemens. Er en 7dagers kurs. I tillegg har jeg kurs i SCDer(Sequence control diagrams) fra Nors Forening for Automatisering, men det teller lite oppmot jobberfaring der man har jobbet med dette i et prosjekt feks.

 

Hadde vært bra om man kunne tatt en kurs som værte si flere måneder der man fokuserer på PLS og som da kunne øke kunnskapen i dette, men det finnes jo ikke sånne kurser så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

 

Okay, men så er det det å verifisere kunnskapen? Man kan ta kurs i programmering av PLSer feks. Det har jeg gjort også og det står på CVn min.

 

Har jo kurs i PCS7 og PROFIBUS fra tiden jeg jobbet for Siemens. Er en 7dagers kurs. I tillegg har jeg kurs i SCDer(Sequence control diagrams) fra Nors Forening for Automatisering, men det teller lite oppmot jobberfaring der man har jobbet med dette i et prosjekt feks.

 

Hadde vært bra om man kunne tatt en kurs som værte si flere måneder der man fokuserer på PLS og som da kunne øke kunnskapen i dette, men det finnes jo ikke sånne kurser så vidt meg bekjent.

 

 

Jeg ville holdt meg unna PLS egentlig, men det er jo opp til deg. 

Lenke til kommentar

Siden dagpengene snar løper ut så begynner jeg å bli rimelig desperat. .....

 

Jeg holder også på med en nettbasert master, men sitter med en lei følelse at dette også blir bortkasta. 

 

Ikke for å trykke deg mer ned i grøften, men...

 

Du er klar over at du ikke kan ta en master mens du får dagpenger? Du risikerer et saftig tilbakebetalingskrav og evnt. anmeldelse fra NAV. Spiller null rolle om det er nettbasert eller ei. 

 

Så... jeg ville ikke flagget dette altfor høyt i eventuelle samtaler med nav..

Lenke til kommentar

 

Siden dagpengene snar løper ut så begynner jeg å bli rimelig desperat. .....

 

Jeg holder også på med en nettbasert master, men sitter med en lei følelse at dette også blir bortkasta. 

 

Ikke for å trykke deg mer ned i grøften, men...

 

Du er klar over at du ikke kan ta en master mens du får dagpenger? Du risikerer et saftig tilbakebetalingskrav og evnt. anmeldelse fra NAV. Spiller null rolle om det er nettbasert eller ei. 

 

Så... jeg ville ikke flagget dette altfor høyt i eventuelle samtaler med nav..

 

Dette vet NAV om da jeg har fått dette godkjent av NAV. Master er OK så lenge studieprogresjonen er redusert med 50% og studiet er tilpasset 100% jobb ved siden av. Dette studiet er laget for de som er i 100% jobb ved siden av.

Lenke til kommentar

 

 

Okay, men så er det det å verifisere kunnskapen? Man kan ta kurs i programmering av PLSer feks. Det har jeg gjort også og det står på CVn min.

 

Har jo kurs i PCS7 og PROFIBUS fra tiden jeg jobbet for Siemens. Er en 7dagers kurs. I tillegg har jeg kurs i SCDer(Sequence control diagrams) fra Nors Forening for Automatisering, men det teller lite oppmot jobberfaring der man har jobbet med dette i et prosjekt feks.

 

Hadde vært bra om man kunne tatt en kurs som værte si flere måneder der man fokuserer på PLS og som da kunne øke kunnskapen i dette, men det finnes jo ikke sånne kurser så vidt meg bekjent.

 

 

Jeg ville holdt meg unna PLS egentlig, men det er jo opp til deg. 

 

Hvorfor ville du holdt deg unna PLS?

Lenke til kommentar

 

 

 

Okay, men så er det det å verifisere kunnskapen? Man kan ta kurs i programmering av PLSer feks. Det har jeg gjort også og det står på CVn min.

 

 

Har jo kurs i PCS7 og PROFIBUS fra tiden jeg jobbet for Siemens. Er en 7dagers kurs. I tillegg har jeg kurs i SCDer(Sequence control diagrams) fra Nors Forening for Automatisering, men det teller lite oppmot jobberfaring der man har jobbet med dette i et prosjekt feks.

 

Hadde vært bra om man kunne tatt en kurs som værte si flere måneder der man fokuserer på PLS og som da kunne øke kunnskapen i dette, men det finnes jo ikke sånne kurser så vidt meg bekjent.

 

Jeg ville holdt meg unna PLS egentlig, men det er jo opp til deg.

Hvorfor ville du holdt deg unna PLS?

Mer allsidig med lavnivå språk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Jeg har vært i samme situasjon som deg og mistet jobben på grunn av nedgangen i oljenæringen. Jeg jobbet som IT-ansvarlig og ansvarlig for bygningsmassen (Byggdrifter) for selskapets lokasjoner i Trondheim.

 

Har for øvrig fagbrev IKT-drift.

 

I starten var jeg supermotivert og søkte på alt av relevante stillinger for mitt fagbrev. Men fikk ingen napp. Det var hundre eller flere søkere på alle de stillingene jeg søkte på. Tida gikk og motivasjonen sank.

 

Men etter en stund så tekte jeg "Hvilken erfaring, foruten fagbrevet, har jeg og som kan gjøre at jeg kan søke på andre stillinger enn IT".

 

Jeg laget meg derfor flere CVer og søknader, eksempelvis; Egen CV og søknad for IT-stillinger, byggdrift stillinger, salgsstillinger (El-kjøp, Lefdal, etc.), butikkmedarbeider, osv.

 

Alle stillingene jeg da søkte på hadde en eller flere forbindelse med mine erfaringer.

 

Videre så startet jeg å bygge nettverk på linkedin, samt tok kontakt med alt av rekrutteringsbyråer og fulgte opp de jevnlig. Jeg endte med å få flere tilbud på faste stillinger.

 

Jeg takket ja til en privat forening, og jobber i dag fast 100%. Jobber nå som byggdrifter, og skal ta fagbrev "byggdrift" om noen år.

 

Budskapet mitt til deg er: Tenk alternativt!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme situasjon som deg og mistet jobben på grunn av nedgangen i oljenæringen. Jeg jobbet som IT-ansvarlig og ansvarlig for bygningsmassen (Byggdrifter) for selskapets lokasjoner i Trondheim.

 

Har for øvrig fagbrev IKT-drift.

 

I starten var jeg supermotivert og søkte på alt av relevante stillinger for mitt fagbrev. Men fikk ingen napp. Det var hundre eller flere søkere på alle de stillingene jeg søkte på. Tida gikk og motivasjonen sank.

 

Men etter en stund så tekte jeg "Hvilken erfaring, foruten fagbrevet, har jeg og som kan gjøre at jeg kan søke på andre stillinger enn IT".

 

Jeg laget meg derfor flere CVer og søknader, eksempelvis; Egen CV og søknad for IT-stillinger, byggdrift stillinger, salgsstillinger (El-kjøp, Lefdal, etc.), butikkmedarbeider, osv.

 

Alle stillingene jeg da søkte på hadde en eller flere forbindelse med mine erfaringer.

 

Videre så startet jeg å bygge nettverk på linkedin, samt tok kontakt med alt av rekrutteringsbyråer og fulgte opp de jevnlig. Jeg endte med å få flere tilbud på faste stillinger.

 

Jeg takket ja til en privat forening, og jobber i dag fast 100%. Jobber nå som byggdrifter, og skal ta fagbrev "byggdrift" om noen år.

 

Budskapet mitt til deg er: Tenk alternativt!

 

Lykke til! :)

Du sier hvilke erfaring jeg har bortsett fra utdanningen? Vel, det er få erfaringer. Jeg har jo jobbet i denne bransjen en stund nå- Jeg ser jo som du nevner på alternative løsninger, tar en master mens jeg ser etter jobb, samtidig som jeg vurderer et eventuelt fagbrev. 

Jeg sitter som jeg sa tidligere med en følelse at utdanning <<<< praktisk jobberfaring og at all slitet muligens blir bortkastet tid.

Derfor vurderer jeg fagbrev som muligens gir et konkret arbeid.

Hvis ikke ting løser seg snart så kan jeg i verste fall falle helt ut av arbeidslivet p.g.a at jeg har vært ledig så altfor lenge, og da sier mange at neste stasjon er uføretrygd eller noe.- Jeg håper og ber til høyere makter at det ikke går dit hen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

 

Du sier hvilke erfaring jeg har bortsett fra utdanningen? Vel, det er få erfaringer. Jeg har jo jobbet i denne bransjen en stund nå- Jeg ser jo som du nevner på alternative løsninger, tar en master mens jeg ser etter jobb, samtidig som jeg vurderer et eventuelt fagbrev. 

 

Jeg sitter som jeg sa tidligere med en følelse at utdanning <<<< praktisk jobberfaring og at all slitet muligens blir bortkastet tid.

Derfor vurderer jeg fagbrev som muligens gir et konkret arbeid.

Hvis ikke ting løser seg snart så kan jeg i verste fall falle helt ut av arbeidslivet p.g.a at jeg har vært ledig så altfor lenge, og da sier mange at neste stasjon er uføretrygd eller noe.- Jeg håper og ber til høyere makter at det ikke går dit hen.

 

 

Hva med salg eller teknisk support opp mot de produktene du har jobbet med da? Har du snakket med de leverandørene du brukte?

 

Du kan sikkert fint jobbe på en elektrogrossist eller i en forretning som har en avdeling hvor de selger slikt utsyr. I verste fall kan du ta deg en enkel butikkjobb og i tillegg søke jobb og studere, viser at du har arbeidsvilje uansett hva du jobber med.

 

Hva med driftsoperatør bygg da? Mye automasjon i et moderne bygg; Lys, SD, kjøling, etc.

 

Et eksempel er en tidligere kollega av meg; Han har en doktorgrad i NMR, ble berørt av en nedbemanning. I dag så jobber han med salg og teknisk support av NMR utstyr.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja det er tøffe tider i ingeniørbransjen. Det har vel også de utenfor fått merke siden lønnsveksten avtar og reallønnen krymper.

 

Jeg er utdannet Siving Elkraft/Elektroteknikk og må støtte trådstarter rundt tanken om fagbrev. Det er særdeles viktig og veldig etterspurt. Jeg har ikke fagbrev selv, men så heldig at jeg ordnet meg jobb utenfor oljebransjen før det smalt.

 

Jeg ville satset på fagbrev og lærlingplass mot en tilfeldig jobb. Lønnen er vel litt lav i starten, men det kan vel hende at du har spart litt av oljekrpnene slik at det går bra? Har du muligheten økonomisk ville jeg iallfall gjort det med en gang. Det vil være verre å vente også angre på at en ikke gjorde det.

Lenke til kommentar

Ja det er tøffe tider i ingeniørbransjen. Det har vel også de utenfor fått merke siden lønnsveksten avtar og reallønnen krymper.

 

Jeg er utdannet Siving Elkraft/Elektroteknikk og må støtte trådstarter rundt tanken om fagbrev. Det er særdeles viktig og veldig etterspurt. Jeg har ikke fagbrev selv, men så heldig at jeg ordnet meg jobb utenfor oljebransjen før det smalt.

 

Jeg ville satset på fagbrev og lærlingplass mot en tilfeldig jobb. Lønnen er vel litt lav i starten, men det kan vel hende at du har spart litt av oljekrpnene slik at det går bra? Har du muligheten økonomisk ville jeg iallfall gjort det med en gang. Det vil være verre å vente også angre på at en ikke gjorde det.

Wisd0m, jeg føler aldri det har vært "gode" tider i ingeniørbransjen. De snakket om de gode tidene da oljebransjen var i høygir, men selv da var det ikke lett å få jobb uten relevant erfaring.Var på mange intervjuer da og på grunn at at jeg hadde gjennomsnittlige karakter fra utdannelsen, C i snitt, og ingen fagbrev så var jeg alltid valgt bort.Bedriftene følte det var bedre å ikke ansette noen. 

Skal du ha sikker jobb med en bachelor i ingneiæørfag så må du gå for bare Aer.

 

Sånn når jeg tenker i ettertid og rent på grunn av det praktiske så hadde jeg gått for en annen ingeniør retning. Uten fagbrev er elektro/automasjons ingeniør graden veldig lite verdt.Feks bygg hadde egentlig vært en bedre og mer lukrativ ingeniørgrad. Har en lillebror som driver med struktur og har en veldig bra betalt jobb. Han skjønner ikke hva jeg snakker om når jeg nevner fagbrev osv.

 

Uansett så tror jeg ikke utdannelse generelt lønner seg i Norge, det er altfor lite verdsatt og altfor dår kompansert.Mange høgskoler og universiteter burde derfor bli stengt, da de produserer ting som ikke arbeidslivet setter pris på eller har behov for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje man burde hatt krav til fagbrev i visse slike linjer hvis det er det næringslivet vil ha

 

Problemet er nok at mange fortsatt ser på fagbrev som en "dårlig" utdannelse selv om det I Norge er verdt utrolig mye om man ser på lønn. Folk med fagbrev tjener utrolig godt i Norge. 

 

Men folk velger almen for det er liksom det en "må" også ender de opp i lavlønnede yrker til slutt uansett med ett lass av studiegjeld. Evt uten arbeid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, har selv snakket med noen studenter på inglinjer og de hadde i følge rådgiverne på ungdomskolen kastet bort tiden på ett fagbrev i og med dette ikke var ett krav. Det er nok slik at mange i skolen ikke helt ser verdien i ett håndverk og de kunnskapene slikt medfører.

 

De jeg har pratet med synes fagbrevet var veldig verdifullt og ha, man hadde lært det praktiske, man tok ting mye lettere fordi man hadde sett og gjort ting ute og ikke minst man hadde mye bedre kred når man sto ute i felt og snakket med de som faktisk produserte.

Lenke til kommentar

Ja, har selv snakket med noen studenter på inglinjer og de hadde i følge rådgiverne på ungdomskolen kastet bort tiden på ett fagbrev i og med dette ikke var ett krav. Det er nok slik at mange i skolen ikke helt ser verdien i ett håndverk og de kunnskapene slikt medfører.

 

De jeg har pratet med synes fagbrevet var veldig verdifullt og ha, man hadde lært det praktiske, man tok ting mye lettere fordi man hadde sett og gjort ting ute og ikke minst man hadde mye bedre kred når man sto ute i felt og snakket med de som faktisk produserte.

 

Med ett teknisk fagbrev tjener en fort over gjennomsnittslønn i Norge, mye av tingene en lærer på ing. linjene er allerede dekket i fagbrevet og en har langt bredere forståelse fra første dag. Man har også mange muligheter til å ta ing. utdannelsen. Og i mange tilfeller trenger en det ikke. 

 

Jeg har hatt ingeniør "tittel" 1 måned etter endt fagbrev og har enda ikke fullført bachelor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...