Gå til innhold

langtidsledig ingeniør , desperat trenger råd/hjelp?


Anbefalte innlegg

Er i en alder av 35 år snart og som tittelen sier har jeg vært ledig i nesten to år. Er utdannet automasjons/elektro ingeniør.

Ble nedbemannet som en del av oljenedturen og har siden den gang slitt med å få jobb. Har vel egentlig søkt landet rundt og på nesten alt, men har ikke fått napp. 

Siden dagpengene snar løper ut så begynner jeg å bli rimelig desperat. Jeg vil jo helst jobbe med noe i feltet mitt, men begynner å gå tom for ideer.

Jeg har også vurdert elektriker fagbrev, men da må jeg gå som hjelpearbeider slik jeg har forstått det. Vet ikke om noen vil ha en 35åring som en elektrikerlærling heller?

Jeg holder også på med en nettbasert master, men sitter med en lei følelse at dette også blir bortkasta. Jeg tenker Bachelor har jo ikke hjulpet, hvorfor skulle master hjelpe?

På jobbannonser står det ofte at arbeidsgivere ser etter folk med fagbrev i tillegg til ingeniørutdanning, master vil de sjeldent ha.

Burde jeg droppe master og heller prøve å ta fagbrev. 

Angrer veldig på at jeg gikk allmenfag, det var virkelig verdiløs utdanning  :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

søk deg vekk i fra olje industrien, om du ikke allerede gjør dette. Len deg på nav, prøv å få praksisplass for å vise hva du kan. Oppsøk bedrifter og vis interesse osv. 

 

Det er ett tøft marked, men langt i fra umulig. Jeg har ett fagbrev innenfor samme retning og en påbegynt bachelor. Jeg har byttet jobb 2 ganger i disse "krisetider", og da pga jeg fikk en ny jobb ikke mistet. Er lokalisert på vestlandet, altså på den værste plassen. 

Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort ifra at du kan få napp som lærling i muligens et større firma ? Du kan jo argumentere med at du har den teoretiske bakgrunnen og ser for deg mer ansvar etter at du har gjennomført det praktiske. Installatør-papirer burde jo også være mulig å gjennomføre på langsikt dersom det er av interesse ? 

Lenke til kommentar

søk deg vekk i fra olje industrien, om du ikke allerede gjør dette. Len deg på nav, prøv å få praksisplass for å vise hva du kan. Oppsøk bedrifter og vis interesse osv. 

 

Det er ett tøft marked, men langt i fra umulig. Jeg har ett fagbrev innenfor samme retning og en påbegynt bachelor. Jeg har byttet jobb 2 ganger i disse "krisetider", og da pga jeg fikk en ny jobb ikke mistet. Er lokalisert på vestlandet, altså på den værste plassen. 

Jeg har søkt stort sett på jobber som er landbasert, veldig få oljejobber. Det som bekymrer meg er det sværehullet i CVn som har oppstått. Arbeidsgivere tenker sikkert, det er noe gærnt med hele fyren :(

Endret av Tesla1856
Lenke til kommentar

 

søk deg vekk i fra olje industrien, om du ikke allerede gjør dette. Len deg på nav, prøv å få praksisplass for å vise hva du kan. Oppsøk bedrifter og vis interesse osv. 

 

Det er ett tøft marked, men langt i fra umulig. Jeg har ett fagbrev innenfor samme retning og en påbegynt bachelor. Jeg har byttet jobb 2 ganger i disse "krisetider", og da pga jeg fikk en ny jobb ikke mistet. Er lokalisert på vestlandet, altså på den værste plassen. 

Jeg har søkt stort sett på jobber som er landbasert, veldig få oljejobber. Det som bekymrer meg er det sværehullet i CVn som har oppstått. Arbeidsgivere tenker sikkert, det er noe gærnt med hele fyren :(

 

 

Jeg tenker ikke på offshore jobber, jeg tenker på andre bransjer. Se utenfor industrien. 

 

Ja, dette bør du få dekket inn med noe praksis(via nav). 

Lenke til kommentar

Spør Nav om de kan hjelpe med å få deg jobb som hjelpearbeider/lærling i et firma hvis du virkelig vil det. Begrunn gjerne hvorfor du heller vil jobbe med det enn noe annet (kassa på rimi). Vis til at flere stillinger ønsker/krever det etc. Kan hende de kan matche deg med et greit firma. Men beste er vel å gå rundt å spørre selv. 
Ser ingen grunn til at de ikke vil velge deg. Så lenge du godtar hjelpearbeider lønn. Så tror jeg de heller vil ha deg enn en som er yngre. 

Master kan hjelpe. Men avhenger av hvilken master du tar. Ettersom du har erfaring og utdannelse burde det telle for noe. Men akkurat nå kan bedrifter velge å vrake virker det som.

Angående hul i CV, så avhenger det av bedriften. Bedrifter kan ha forståelse for at du har vært arbeidsledig pga olje nedturen osv. Den rammet store deler av landet. Og gjorde at flere ingeniører kom ut på arbeidsmarkedet på kort tid.

Lenke til kommentar

Kva bransje du bør søke deg inn mot vil sjølvsagt vurdere alt etter kvar i landet du bur.

 

Det å ta fagbrev er nok ikkje så dumt tenkt, problemet er berre at vi har eit utdanningssystem som ikkje legg opp til at ein enkelt skal kunne utdanne seg "nedover". Det mest realistiske alternativet er som du seier å gå som hjelpemann til du kan gå opp til fagprøve, det andre alternativet er sjølvsagt å gå vgs på nytt.

Ei åpenbar utfordring er nok at mange bedrifter vil være svært skeptiske til å ansette deg då dei reknar med at du kun vil ha fagbrevet for å skaffe deg ny ingeniørjobb (som vell forøvrig stemmer?).

Det optimale vil sjølvsagt være om du finn ei lita bedrift som både treng elektrikar og elektroingeniør slik at dei ser nytten av å ansette ein person som etterkvart kan fylle begge rollene.

 

 

 

Hadde eg vært deg så ville eg ha droppa masteren og heller tatt ein ekstra bachelorgrad i eit tilstøtande ingeniørfag, dette krever berre 90 studiepoeng sidan du alt har grunnfaga som ingeniør.

Med to ingeniørgrader så burde du være godt kvalifisert til å jobbe som rådgivande ingeniør eller prosjektledelse sidan du kjenner til fleire fagfelt.

Lenke til kommentar

Vurderte å høre med an et automasjonsbedrift om jeg kan jobbe der gratis? Kanskje via NAV. Tror neppe de går med på det, men kanskje ?

 

Ja absolutt, vi har hatt mange slike igjennom nav(eller, der jeg jobbet før. Akkurat skiftet arbeidsplass). De fleste fikk jobb etterpå. Ta ett møte med NAV og sjekk mulighetene, ta så kontakt med bedrifter selv. Evt forhold deg til hva NAV sier i første omgang. Ver dog forberedt på at noen utnytter dette og ikke ansetter. Du får iallefall noe erfaring. 

Lenke til kommentar

 

Vurderte å høre med an et automasjonsbedrift om jeg kan jobbe der gratis? Kanskje via NAV. Tror neppe de går med på det, men kanskje ?

 

Ja absolutt, vi har hatt mange slike igjennom nav(eller, der jeg jobbet før. Akkurat skiftet arbeidsplass). De fleste fikk jobb etterpå. Ta ett møte med NAV og sjekk mulighetene, ta så kontakt med bedrifter selv. Evt forhold deg til hva NAV sier i første omgang. Ver dog forberedt på at noen utnytter dette og ikke ansetter. Du får iallefall noe erfaring. 

 

Jaha, er det mulig å få vite hva bedriften din heter ?

Lenke til kommentar

 

 

Vurderte å høre med an et automasjonsbedrift om jeg kan jobbe der gratis? Kanskje via NAV. Tror neppe de går med på det, men kanskje ?

Ja absolutt, vi har hatt mange slike igjennom nav(eller, der jeg jobbet før. Akkurat skiftet arbeidsplass). De fleste fikk jobb etterpå. Ta ett møte med NAV og sjekk mulighetene, ta så kontakt med bedrifter selv. Evt forhold deg til hva NAV sier i første omgang. Ver dog forberedt på at noen utnytter dette og ikke ansetter. Du får iallefall noe erfaring.

Jaha, er det mulig å få vite hva bedriften din heter ?

Level group, jeg jobber dog ikke der lengre:)

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville brukt krefter på å spørre bedrifter om å jobbe gratis. Det blir vel fort sosial dumping i praksis ? Kan forøvrig også legge til at det er tøft marked for de med mastergrad også. Tror brorparten av dem jeg studerte (gikk ut i fjor) fremdeles leter etter jobb. Hvis du dog går får det alternative stipendat-stilling være et alternativ dersom det kunne være interessant.? 

Endret av V_B
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville brukt krefter på å spørre bedrifter om å jobbe gratis. Det blir vel fort sosial dumping i praksis ? Kan forøvrig også legge til at det er tøft marked for de med mastergrad også. Tror brorparten av dem jeg studerte (gikk ut i fjor) fremdeles leter etter jobb. Hvis du dog går får det alternative stipendat-stilling være et alternativ dersom det kunne være interessant.?

Nei, man får betalt via nav. Det er en mulighet til å gjøre noe med livet sitt i en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville brukt krefter på å spørre bedrifter om å jobbe gratis. Det blir vel fort sosial dumping i praksis ? Kan forøvrig også legge til at det er tøft marked for de med mastergrad også. Tror brorparten av dem jeg studerte (gikk ut i fjor) fremdeles leter etter jobb. Hvis du dog går får det alternative stipendat-stilling være et alternativ dersom det kunne være interessant.? 

Jeg forstår hva du sier, men det jeg kjører på nå er nettbasert master i industriell IT&Automasjon. Siden jeg kjører det 50% så får jeg kombinert det med dagpenger, så igrunnen koster det meg ingenting. Har liksom noe å gjøre mens jeg søker jobber.

 

Det jeg stusser over er liksom at høgere utdanning er lite verdsatt i Norge. Arbeidsgivere verdsetter ikke det, de foretrekker fagbrev fremfor mastergrad, ivhertfall i automasjon/elektro fag. Jeg angrer så bittert på at jeg ikke tok yrkseskole og ble elektriker istedfor allmenfag, men man får ikke reist tilbake i tid  :confused:  .

 

Jeg trodde jo liksom ingeniører er etterspurt osv og at man skulle få ihvertfall noen opplæring når man kom ut i jobb. Det jeg møtte i arbeidslivet er det stikk mottsatte. Folk forventer at du produserer fra første time. Opplæring dritter man egetnlig i.

 

Nå sporet jeg litt av, men poenget mitt er liksom at selv om jeg skaffer denne masteren, så har jeg en uggen følelse at den ikke kommer til å endre noen ting. Hadde jeg hatt elektriker fagbrev nå, hadde jeg neppe vært arbeidsledig.

 

Spør du meg så burde egentlig hele utdanningssystemet endres. Hvorfor bare ikke kreve at man skal ha fagbrev før man starter på elektro ingeniøren så slipper folk å bli "lurt" til å¨tro at de har en diplom som er verdt noe i arbeidslivet.

Endret av Tesla1856
Lenke til kommentar

Du får skylde på rådgiverene på skolene, man av dem råder elvene inn på allmennfag da de anser og ha ett fagbrev i bunnen når du skal bli ingeniør som totalt bortkastet tid. Vet ikke om du fikk noe råd men det er trenden fra de siste årene, yrkesfag er for dem som ikke fikk til noe bedre og har liten verdi i manges øyne.

Lenke til kommentar

Bor du i sentrale strøk? Hvis ja så kan du jo prøve litt ute i distriktene, hvor relevant er din utdannelse for en ordinær elektroinstallatør?

Bor i Oslo, men ja har søkt landet rundt. 

Hvor relevant min utdannelse er foe Elektroinstallatør? 

Har jobbet med elektriske installasjoner i bygg etc mellom 2007-2012, men for å være helt ærlig så er jeg ute etter en automasjonsjobb.

Det er jo det jeg har studert siden jeg har gått på Teknisk Kybernetikk.

Skulle jeg tatt fagbrev, så tenker jeg at jeg hadde gått for automatiker fagbrev, men går ikke det så er elektriker vel og bra det og.

Lenke til kommentar

Tror kanskje det det beste du kan gjøre er å plukke ut bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i og rett og slett sende de CVen din slik at de har den i fall det skulle dukke opp noe.

Ser at mange gjerne vil ha folk med fagbrev i tillegg, men det er i alle fall bare et ønske i forbindelse med denne jobben. http://www.topro.no/wp-content/uploads/2016/04/Stillingsutlysning_Automasjonsteknikker.pdf

Lenke til kommentar

 

Bor du i sentrale strøk? Hvis ja så kan du jo prøve litt ute i distriktene, hvor relevant er din utdannelse for en ordinær elektroinstallatør?

Bor i Oslo, men ja har søkt landet rundt. 

Hvor relevant min utdannelse er foe Elektroinstallatør? 

Har jobbet med elektriske installasjoner i bygg etc mellom 2007-2012, men for å være helt ærlig så er jeg ute etter en automasjonsjobb.

Det er jo det jeg har studert siden jeg har gått på Teknisk Kybernetikk.

Skulle jeg tatt fagbrev, så tenker jeg at jeg hadde gått for automatiker fagbrev, men går ikke det så er elektriker vel og bra det og.

 

 

Mye erfaring i programmering? 

Lenke til kommentar

 

 

Bor du i sentrale strøk? Hvis ja så kan du jo prøve litt ute i distriktene, hvor relevant er din utdannelse for en ordinær elektroinstallatør?

Bor i Oslo, men ja har søkt landet rundt. 

Hvor relevant min utdannelse er foe Elektroinstallatør? 

Har jobbet med elektriske installasjoner i bygg etc mellom 2007-2012, men for å være helt ærlig så er jeg ute etter en automasjonsjobb.

Det er jo det jeg har studert siden jeg har gått på Teknisk Kybernetikk.

Skulle jeg tatt fagbrev, så tenker jeg at jeg hadde gått for automatiker fagbrev, men går ikke det så er elektriker vel og bra det og.

 

 

Mye erfaring i programmering? 

 

Har programmert python og C# på fritida og noe i dette nettstudiet. Kan en del Labview også pluss Matlab.

Har programmert i Siemens PCS7 pakken, men ikke veldig mye. Det er nok ofte der det stopper, man har ikke nok erfaring og dermed så er man utelukket. Men man får jo aldri erfaring hvis man ikke får prøvd seg Ond sirkel dette. 

Det er derfor jeg tenke, bedre å jobbe gratis en periode for å skaffe seg relevant erfaring på CVn som kan åpne nye dører, enn å bare få avslag etter avslag i fleisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...