Gå til innhold

TEST: Sony WF-1000X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

3 timer batteritid er jo en spøk. At det medfølger et ladeetui hjelper meg svært lite.

 

Mitt største irritasjonsmoment med mitt trådløse headset i dag er hvor ofte de må lade.. Denne vil nok neppe vare 3 timer engang om man spiller med litt høy musikk.

Enig. 3 timer er en ren vits. Headsettet har elendig batteri, og i tillegg tilkoblingsproblemer. Dette mener jeg trekker ned, og klarer ikke å fatte hvordan ørepropper med så vesentlige mangler og svakheter får 9/10.
3 timer er lite ,men til tur, trening og kortere reiser egner de seg bra. De er laget med focus på tråløs og med støy kansellering. De må gå på bekostning av noe. Om du trenger lenger batteri er det bare og ikke kjøpe de. Men til kundegruppen er de meget gode. Tilkoblingsproblemet med Samsung tlf er unik til dene testen,jeg har ikke lest det noe annet sted, så da kan det være andre faktorer.

Mulig det kan være andre faktorer, men at en anmelder som sliter med tilkobling gir 9/10 er svakt. Nå er det jo tek som nesten gir toppscore til noe de mener har tilkoblingsproblemer. Virker utrolig uproft og amatørmessig ut.

I tillegg er ikke «bekostning av» et valid argument. Finnes en rekke trådløse muligheter som både er støydempende og med god lyd uten at det går utover batteriet. At batteriet er dårlig betyr kun at Sony ikke har levert et godt nok produkt. Når jeg kan bruke mine AirPods i 24 timer (med etuiet), og da er faktisk ikke 3 timer særlig alright, selv hvor støydempende de måtte være.

 

Folk må for all del kjøpe de, men at anmelder ikke trekker mer for batteri og at de hadde problemer med produktet synes jeg veldig merkelig.

 

 

 

Du krever vel mye synes jeg. Disse er relativt små i størrelse, det er fysiske begrensninger på hvor store batterier det er plass til. Disse er ikke laget for 12 timers økter. De er laget feks for pendlere som reiser kollektiv. Som kan være helt alene selv på et overfylt tog/bane/buss. De vil fungere kjempefint på flyplasser, til sydenreiser og blir litt snau for en tur over atlanterhavet eller til asia. 

 

Om ditt behov tilsier større kapasitet på batterier så må du finne alternativer. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg har hatt disse øreproppene siden rett før helgen, og har brukt de akkurat nok til å danne meg ett lite førsteinntrykk.

 

først litt om mitt bruksområde for ørepropper, musikksmak og slikt, siden min bruk kanskje er forskjellig fra andres, og min opplevelse er jo utelukkende basert på min erfaring. 

 

Jeg bruker øreproppene til å lytte på musikk og podcasts når jeg tar toget fra ca fornebu til Oslo sentrum de dagene jeg jobber dag og kveld. jeg bruker de også til å lytte til musikk på gåtur med bikkja, og til å sovne inn etter nattevakter når det er folk i heimen. Jeg lytter mest til musikk i sjangeren "hår-rock" metal og litt roligere rock. Jeg hører også på litt roligere musikk som kate bush og Katie Melua når jeg skal duppe av. Jeg har brukt de to ganger på trening, de datt ikke ut på tredemølle eller romaskin, men de føltes ikke superbehagelig å ha i øret når jeg løftet vekter. Det skal sies at jeg ikke liker å ha noe i ørene når jeg løfter, så det er neppe sonyene sin feil

 

Øreproppene og medfølgende tilbehør har temmelig høy opplevd kvalitet, Esken de kommer i funker til formålet og siden jeg nettopp hadde "unboxet" en leatherman som var innpakket i den jævligste krympeplasten jeg har vært borti, skal sony få pluss for det. 

 

Ladeboksen ser bra ut, men den er noe stor. Den har runde og gode hjørner og kanter, men den tar rett og slett litt mye plass i en bukselomme. Og siden jeg prøver å være konsekvent på at pluggene skal være enten i ladeboks eller øre, så er den med overalt. Den har en litt sær hengsling, så fram til du blir vant til det er det fort  føle at du gjør noe feil når du åpner boksen. men siden USB inngangen er på baksiden, er det lett å ihvertfall åpne i riktig retning.

 

Selve ørepluggene er litt mindre enn jeg hadde regnet med, de føles solide, og du får med rikelig med forskjellige propper til å finne det som passer deg. Jeg har landet på foamtuppene i medium. De har ikke falt ut av ørene en eneste gang, og de henger godt i øret. De stikker litt ut av øret, men å gå med lue har vært helt uproblematisk. Jeg har brukt to luer sammen med disse, begge er ganske tette over ørene, men jeg har ikke hatt problemer med det på noen som helst måte

 

Tilkobling: Å pare ørepluggene med telefonen er uproblematisk, foregår på vanlig BT måte, må også pares med sony app for å kunne velge modus på støydemping. Jeg opplever at appen til sony er litt mager i forhold til valgmulighetene, og virke derfor litt unødvendig utover å få satt opp støydemping. Jeg har ikke hatt noen hendelser der forbindelsen har blitt brutt, utover at den høyre øreproppen datt ut en gang men da hadde jeg glemt telefonen inne, mens jeg gikk ut i garasjen. 

 

Telefon: funker fint, på Iphone som jeg bruker hører du bare motparten i venstre øre, men lyden er klar og god.

 

Lydkvalitet: beste jeg har hørt fra ørepropper, og beste jeg har hørt fra trådløse hodetelefoner. Plenty tilgjengelig volum (dette er nok litt styrket av at ørepluggene også demper omgivelsene noe. oppleves som behagelig å høre på med bra oppløsning og dybde.

 

Støydemping: omtrent like gode som mine gamle bose øreklokker med støydemping, jeg bruker primært adaptiv modus slik at jeg hører endel lyder fra omgivelsene, dette fungerer ypperlig både på kollektivtransport og når jeg prøver å sovne inn mens samboer og barn er våken og romsterer i huset. Jeg blir skjermet fra mesteparten ,men om det skjer noe plutselig eller noen roper på meg får jeg det med meg.

 

 

Oppsummering:

 

Pros: 

God lyd

stabil forbindelse for meg sålangt

sitter godt i øret.

lader fort i ladeetui

 

kons:

ladekrybben er litt lubben, 

ingen batteristatus på ladeboksen

jeg kommer garantert til å rote minst en av dem vekk

Lenke til kommentar

Hei, jeg har hatt disse øreproppene siden rett før helgen, og har brukt de akkurat nok til å danne meg ett lite førsteinntrykk.

 

først litt om mitt bruksområde for ørepropper, musikksmak og slikt, siden min bruk kanskje er forskjellig fra andres, og min opplevelse er jo utelukkende basert på min erfaring. 

 

Jeg bruker øreproppene til å lytte på musikk og podcasts når jeg tar toget fra ca fornebu til Oslo sentrum de dagene jeg jobber dag og kveld. jeg bruker de også til å lytte til musikk på gåtur med bikkja, og til å sovne inn etter nattevakter når det er folk i heimen. Jeg lytter mest til musikk i sjangeren "hår-rock" metal og litt roligere rock. Jeg hører også på litt roligere musikk som kate bush og Katie Melua når jeg skal duppe av. Jeg har brukt de to ganger på trening, de datt ikke ut på tredemølle eller romaskin, men de føltes ikke superbehagelig å ha i øret når jeg løftet vekter. Det skal sies at jeg ikke liker å ha noe i ørene når jeg løfter, så det er neppe sonyene sin feil

 

Øreproppene og medfølgende tilbehør har temmelig høy opplevd kvalitet, Esken de kommer i funker til formålet og siden jeg nettopp hadde "unboxet" en leatherman som var innpakket i den jævligste krympeplasten jeg har vært borti, skal sony få pluss for det. 

 

Ladeboksen ser bra ut, men den er noe stor. Den har runde og gode hjørner og kanter, men den tar rett og slett litt mye plass i en bukselomme. Og siden jeg prøver å være konsekvent på at pluggene skal være enten i ladeboks eller øre, så er den med overalt. Den har en litt sær hengsling, så fram til du blir vant til det er det fort  føle at du gjør noe feil når du åpner boksen. men siden USB inngangen er på baksiden, er det lett å ihvertfall åpne i riktig retning.

 

Selve ørepluggene er litt mindre enn jeg hadde regnet med, de føles solide, og du får med rikelig med forskjellige propper til å finne det som passer deg. Jeg har landet på foamtuppene i medium. De har ikke falt ut av ørene en eneste gang, og de henger godt i øret. De stikker litt ut av øret, men å gå med lue har vært helt uproblematisk. Jeg har brukt to luer sammen med disse, begge er ganske tette over ørene, men jeg har ikke hatt problemer med det på noen som helst måte

 

Tilkobling: Å pare ørepluggene med telefonen er uproblematisk, foregår på vanlig BT måte, må også pares med sony app for å kunne velge modus på støydemping. Jeg opplever at appen til sony er litt mager i forhold til valgmulighetene, og virke derfor litt unødvendig utover å få satt opp støydemping. Jeg har ikke hatt noen hendelser der forbindelsen har blitt brutt, utover at den høyre øreproppen datt ut en gang men da hadde jeg glemt telefonen inne, mens jeg gikk ut i garasjen. 

 

Telefon: funker fint, på Iphone som jeg bruker hører du bare motparten i venstre øre, men lyden er klar og god.

 

Lydkvalitet: beste jeg har hørt fra ørepropper, og beste jeg har hørt fra trådløse hodetelefoner. Plenty tilgjengelig volum (dette er nok litt styrket av at ørepluggene også demper omgivelsene noe. oppleves som behagelig å høre på med bra oppløsning og dybde.

 

Støydemping: omtrent like gode som mine gamle bose øreklokker med støydemping, jeg bruker primært adaptiv modus slik at jeg hører endel lyder fra omgivelsene, dette fungerer ypperlig både på kollektivtransport og når jeg prøver å sovne inn mens samboer og barn er våken og romsterer i huset. Jeg blir skjermet fra mesteparten ,men om det skjer noe plutselig eller noen roper på meg får jeg det med meg.

 

 

Oppsummering:

 

Pros: 

God lyd

stabil forbindelse for meg sålangt

sitter godt i øret.

lader fort i ladeetui

 

kons:

ladekrybben er litt lubben, 

ingen batteristatus på ladeboksen

jeg kommer garantert til å rote minst en av dem vekk

 

Hvor "kjapp" er ladingen i etuiet? Får jeg en ekstra time ved 5-10 minutter i etuiet for eks?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker, rett og slett. fra tomt til fullt batteri tar 90 min i etuiet, men jeg mistenker at den lader fortere opp til ganske høyt batterinivå, da jeg etter noen timers bruk hadde kommet ned i 30 ish prosent på hodetelefonene, og hadde dem i lommen mens jeg handlet på rema, når jeg da slo dem på igjen etterpå var jeg kommet opp i ca 75 prosent, og jeg bruker ganske kort tid på rema.

 

Jeg merker at jeg blir mer og mer glad i disse øretelefonene, den eneste bakdelen kontra neckphones eller kablede øreplugger er når du bare skal ta dem ut ett øyeblikk. Du har jo ikke mulighet til å la dem henge rundt halsen, så du ender opp med å putte dem i boksen eller i lomma, noe som er litt ineffektivt om du bare skal betale i butikken eller lignende. Jeg vet at jeg bare kan la dem stå i og dempe musikken, men jeg har ikke hjerte til å ha plugger i ørene når jeg snakker med folk

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker, rett og slett. fra tomt til fullt batteri tar 90 min i etuiet, men jeg mistenker at den lader fortere opp til ganske høyt batterinivå, da jeg etter noen timers bruk hadde kommet ned i 30 ish prosent på hodetelefonene, og hadde dem i lommen mens jeg handlet på rema, når jeg da slo dem på igjen etterpå var jeg kommet opp i ca 75 prosent, og jeg bruker ganske kort tid på rema.

 

Jeg merker at jeg blir mer og mer glad i disse øretelefonene, den eneste bakdelen kontra neckphones eller kablede øreplugger er når du bare skal ta dem ut ett øyeblikk. Du har jo ikke mulighet til å la dem henge rundt halsen, så du ender opp med å putte dem i boksen eller i lomma, noe som er litt ineffektivt om du bare skal betale i butikken eller lignende. Jeg vet at jeg bare kan la dem stå i og dempe musikken, men jeg har ikke hjerte til å ha plugger i ørene når jeg snakker med folk

 

Jeg skulle ønsket bedre batteri. Mye avhenger av at de er praktiske å lade opp siden jeg ofte trenger 4-5 timer. Jabra settet har bedre batteri men disse har aktiv støydemping. Mange sier dessuten at jabra settet er vonde over lang tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

3 timer batteritid er jo en spøk. At det medfølger et ladeetui hjelper meg svært lite. 

 

Mitt største irritasjonsmoment med mitt trådløse headset i dag er hvor ofte de må lade.. Denne vil nok neppe vare 3 timer engang om man spiller med litt høy musikk.

 

Trådløse ørepropper har generelt sett kort batterilevetid, spesielt disse true wireless-modellene. Naturlig nok ettersom de fysiske målene begrenser størrelsen på batteriet. Men trådløse headset får du jo med batterier som holder i 30 timer. Med andre ord holder det å lade et par ganger i måneden med normalt bruk. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Mange selger slike for $70 på eBay. De er refurbished. Kan så vidt se de er brukt. Nye og ubrukte propper følger med. Kostet oppmot 850 kroner med frakt og moms. Levert på døren med DHL. 

Har QC35 fra før. Synes lydbildet er fantastisk. Fyrte opp Hans Zimmer schlägere fra Interception og Bladerunner 2049. Virkelig en fryd for øret. Man kan velge mellom best kvalitet og litt lavere kvalitet, men lavere sjanse for drop-outs. Er ekstremt stor forskjell på disse to modusene. Kvaliteten er ikke god når man velger lavere kvalitet. Har droppet ut et par ganger, men virker bra. Må teste mer.

En til jeg slet jævlig med var å oppgradere til siste versjon. Prøvde 3 ganger med iPhone. Ga opp og prøvde med en S8 Android. Fungerte på første forsøk.

 

Til 800-900 kroner føler jeg dette var et ukupp. Eneste minuset er kanskje garanti. Mulig det finnes noe Sony verdensgaranti. Jeg vet ikke. Har 3 mnd fra selger på eBay.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Mulig det kan være andre faktorer, men at en anmelder som sliter med tilkobling gir 9/10 er svakt.

Sett fra andre siden, de testet jo med andre telefoner uten å ha dette problemet. Er det da riktig å trekke ned karakteren for at problemet muligens ligger hos Samsung?

 

I tillegg er ikke «bekostning av» et valid argument. Finnes en rekke trådløse muligheter som både er støydempende og med god lyd uten at det går utover batteriet. At batteriet er dårlig betyr kun at Sony ikke har levert et godt nok produkt. Når jeg kan bruke mine AirPods i 24 timer (med etuiet), og da er faktisk ikke 3 timer særlig alright, selv hvor støydempende de måtte være.

 

Folk må for all del kjøpe de, men at anmelder ikke trekker mer for batteri og at de hadde problemer med produktet synes jeg veldig merkelig.

Spade =/= Spade?

 

Du må enten sammenligne 3 og 5 timer eller 9 og 24?

 

Jeg er ikke i målgruppen for dette, så jeg kommer aldri til å kjøpe de uansett. Synes også at karakteren var noe høy, men ser samtidig argumentene. God lyd og støydemping er god lyd og støydemping.

Du har forsåvidt rett, kitikken min går nok mer på måten tek gjennomfører sine tester. 3/5 og 9/24 er faktisk en vesentlig forskjell, snakker nesten 70% dårligere batterikapasitet på Sony. I tillegg hadde de ingenting å utsette på lyd hos AirPods, og lydtette er de og til en viss grad. Allikevel fikk AirPods refs og trekk fordi anmelder helt subjektivt mente at de var «stygge». Mens Sony som har et av de dårligste batteriene på markedet blir roset. Det er det jeg reagerer på, den ukritiske og subjektive måten tek anmelder sine produkter på.

 

Lyd er sikkert knallgod på Sony, men med et så dårlig batteri er det nærmest ubrukelig for oss som enten reiser mye eller hører mye på musikk, og da må det ganske mye godvilje til for å gi det nesten toppscore. Iværtfall for meg som målgruppe så er Sony dessverre skivebom.

Ser kritikken din men som en annen skrev så er det ikke London-Tokyo flyvninger disse øreproppene er ment for. Jeg går nesten ut ifra at når du sier du reiser mye at du ikke bruker Airpods til det? altså på 5-6 timer+ flyvninger?

 

Batterikapasiteten kunne med hell vært et par timer bedre, men som sagt: til pendling, tog, buss eller innenlands flyturer er vel disse rimelig perfekte. Selv 3 timer vil holde plenty for folk fleste da.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser noen har kritisert disse når det gjelder telefonsamtaler. Har ikke fått noen klager på at den i andre enden har hatt problemer med å høre meg. At det bare er lyd i venstre propp er fordi de er designet slik. Bruker mine sammen med en Sony Xperia XZ2 Compact.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Hei. Vurderer disse.

Er en stund dere har fått brukt disse nå, noe dere vil kommentere?

 

Jeg lurer på om batteritiden er blitt dårligere etter 1 år?

Er det kommet oppdatering som fikser problemene med Samsung S8?

Hvordan er delay mellom video og lyd i høy kvalitet modus?

 

 Synes du bør droppe dem. God lydkvalitet, men fremdeles hyppige disconnects i høykvalitetsmodus. I tillegg er batteritiden dårlig. Du kan evt kjøpe refurbished versjon på eBay, men da har du ingen reklamasjonsrett. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for noe annet, eller evt ventet på oppfølgeren. Dette er første generasjon med mange barnesykdommer.

 

Evt kan det kanskje vurderes hvis du får de billige i Norge med full garanti og reklamasjonsrett, men uansett vil du nok støte på tilfeldige disconnects i høykvalitetsmodus. En annen ting er kun lyd i en propp under samtale. For andre part i samtalen er lyden svært dårlig.

 

Hadde disse til mai med nyeste FW da, så må ta noen forbehold, men jeg har ikke hørt at det har vært store endringer...

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Takk for s

 

 Synes du bør droppe dem. God lydkvalitet, men fremdeles hyppige disconnects i høykvalitetsmodus. I tillegg er batteritiden dårlig. Du kan evt kjøpe refurbished versjon på eBay, men da har du ingen reklamasjonsrett. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for noe annet, eller evt ventet på oppfølgeren. Dette er første generasjon med mange barnesykdommer.

Evt kan det kanskje vurderes hvis du får de billige i Norge med full garanti og reklamasjonsrett, men uansett vil du nok støte på tilfeldige disconnects i høykvalitetsmodus. En annen ting er kun lyd i en propp under samtale. For andre part i samtalen er lyden svært dårlig.

Hadde disse til mai med nyeste FW da, så må ta noen forbehold, men jeg har ikke hørt at det har vært store endringer...

Takk for svar!

Jeg gikk ikke for Sony pga. de tingene du skrev ovenfor.
Gikk derimot for Exibel-bit100 fra Claes Ohlson.

Hvis det hadde vært en klar ener innenfor dette segmentet ville jeg gladlig gitt et par tusen for dem men etter å ha lest tester og brukererfaringer får man ikke i pose og sekk, flere sliter med disconnects og andre sykdommer.
Så da gikk jeg for Claes Ohlson sine til en veldig pen pris 500 kr, og har ingen problemer med DC og slikt.
Hvis det var noe så kunne den vært litt rundere i de øvre tonene på høyere volum hvor det kan skjære litt, men dette ødelegger ikke for et godt kjøp, etter min mening.
Tenkte de som et mellomprodukt til det i framtiden kommer stabile propper med god lyd som det er verdt å legge mer penger i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...