Gå til innhold

Allerede neste år starter de testing av selvkjørende kjøretøy på tvers av grensene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, kommer an på hvilke ting som vurderes.

 

Et menneske kan vurdere at et tynnere lag puddersnø kan ha svart is under seg eksempelvis. Kan maskinene det?

 

Et årvåkent menneske kan også intuitivt merke at banen kanskje virker glatt, selv om ikke alle er i stand til å ta slike vurderinger. Et menneske kan så ta en forsiktig bremsetest. Noe maskinene kanskje ikke vil programmeres til å gjøre?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, kommer an på hvilke ting som vurderes.

 

Et menneske kan vurdere at et tynnere lag puddersnø kan ha svart is under seg eksempelvis. Kan maskinene det?

 

Et årvåkent menneske kan også intuitivt merke at banen kanskje virker glatt, selv om ikke alle er i stand til å ta slike vurderinger. Et menneske kan så ta en forsiktig bremsetest. Noe maskinene kanskje ikke vil programmeres til å gjøre?

 

En kjørecomputer har, i tillegg til tilgang til nøyaktig temperatur akkurat der den er, tilgang til værdata for hele området den kjører i, både historisk og projisert, og har dermed langt bedre forutsetninger for å si noe om kjøreforhold enn hva et menneske har. I tillegg er det slik at i det øyeblikk én selvkjørende bil foretar en bremsing og dermed får nøyaktigheten data om kjøreforholdene, så har alle selvkjørende biler i området tilgang til disse dataene.

 

Det er heller ikke slik at man sitter og programmerer hvert eneste scenario i disse bilene – man bruker nevrale nettverk og maskinering for å trene dem opp til å ta egne avgjørelser. Det har vi gjort i snart ti år nå.

 

Vær mindre bekymret for selvkjørende biler og heller mer bekymret for menneskelige sjåfører.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nja, kommer an på hvilke ting som vurderes.

 

Et menneske kan vurdere at et tynnere lag puddersnø kan ha svart is under seg eksempelvis. Kan maskinene det?

 

Et årvåkent menneske kan også intuitivt merke at banen kanskje virker glatt, selv om ikke alle er i stand til å ta slike vurderinger. Et menneske kan så ta en forsiktig bremsetest. Noe maskinene kanskje ikke vil programmeres til å gjøre?

 

Vil påstå at sensordata vil være mye bedre egnet i begge dine scenarier. En maskin kan være oppmerksom på puddersnø og være beredt på svart-is ja. Sensordata fra hjulene kan merke ørsmå slipp, og vil kunne oppdage glatt veibane lenge før et menneske har en fjerneste aning om at dekkene sklir på veibanen. Allerede i dag så har vi antispinn og stabilitetskontroll som virker på det samme prinsippet, og disse er såpass allstedsnærværende at vi glemmer at det eksisterer.

 

Hvis det har noe med tekniske årsaker å gjøre så er en selvkjørende bil nesten uansett bedre enn et menneske. Handler det om kompleks logisk induksjon så vil en menneske trolig være bedre enn en "dum" selvkjørende bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heilt enig G! Glatt skiftende føre på en og samme tur fra tørr asfalt til klink is,nullføre,snø osv er det som kommer til å stoppe den autonome kjøringen i nordområdene med arktisk klima. Vent bare til kolonnen må stoppe i en bakke og flere av bilene begynner å spinne på glatta,kaoset blir umiddelbart komplett og hvem skal legge på kjetting? Autonome kjøretøy på glatt føre vil aldri ever never fungere!

Lenke til kommentar

 

Et menneske kan vurdere at et tynnere lag puddersnø kan ha svart is under seg eksempelvis. Kan maskinene det?

 

 

 

På hvilken måte mener du ett menneske kan gjøre dette bedre enn en autonom bil? 

 

 

Et årvåkent menneske kan også intuitivt merke at banen kanskje virker glatt, selv om ikke alle er i stand til å ta slike vurderinger. Et menneske kan så ta en forsiktig bremsetest. Noe maskinene kanskje ikke vil programmeres til å gjøre?

 

Bremsetest? Dette viser jo bare hvor lite du kan om dette. Bilen vill hele tiden ha kontroll på enkodere og annen informasjon den henter inn via diverse sensorer, den vill derfor slippe å ta "bremsetest" for den kontinuerlig samler inn data hvor den kan avgjøre om friksjonen mellom underlag og hjul er unormal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med dagens teknologi stoler jeg mer på autonome vogntog som deler sensor data enn øst-Europeiske sjåfører som farter rundt i halvsøvne på våte og glatte norske veier med dekk som er så slitte at de knapt kvalifiseres til bruk som fender på gamle brygger.

 

Det finnes bokstavlig talt tonnevis med dokumentasjon og statistikk på hvor udugelige mennesker er til annet enn å gå på to bein. Selv på noe så eldgammelt som en sykkel evner vi ikke å oppføre oss i trafikken eller å følge trafikkregler og sunn fornuft.

 

Mennesker har ingenting bak ett ratt å gjøre. Snarer vi får autonome kjøretøy jo bedre er det for alles liv og helse.

 

1. Få ut flere autonome kjøretøy som pilotprosjekter.

2. Start utfasing av "manuelle" biler ved å innføre krav til at biler skal ha mulighet for autonom kjøring.

3. Nedfell forbud for manuell kjøring ved lov, hvor eneste unntak gjelder for trent og opplært utrykningspersonnel, samt unntak utenfor offentlig vei (f.eks banekjøring, privat eiendom m.m.)

 

I fremtiden skal vi utelukkende ha autonom kjøring med null innblanding fra glorifiserte aper med smarttelefoner som tror de kan tenke kjappere, smartere og har bedre sanser for full 360 graders situasjonskontroll enn en fullt utviklet autonom bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nja, kommer an på hvilke ting som vurderes.

 

Et menneske kan vurdere at et tynnere lag puddersnø kan ha svart is under seg eksempelvis. Kan maskinene det?

 

Et årvåkent menneske kan også intuitivt merke at banen kanskje virker glatt, selv om ikke alle er i stand til å ta slike vurderinger. Et menneske kan så ta en forsiktig bremsetest. Noe maskinene kanskje ikke vil programmeres til å gjøre?

 

En kjørecomputer har, i tillegg til tilgang til nøyaktig temperatur akkurat der den er, tilgang til værdata for hele området den kjører i, både historisk og projisert, og har dermed langt bedre forutsetninger for å si noe om kjøreforhold enn hva et menneske har. I tillegg er det slik at i det øyeblikk én selvkjørende bil foretar en bremsing og dermed får nøyaktigheten data om kjøreforholdene, så har alle selvkjørende biler i området tilgang til disse dataene.

 

Det er heller ikke slik at man sitter og programmerer hvert eneste scenario i disse bilene – man bruker nevrale nettverk og maskinering for å trene dem opp til å ta egne avgjørelser. Det har vi gjort i snart ti år nå.

 

Vær mindre bekymret for selvkjørende biler og heller mer bekymret for menneskelige sjåfører.

Jeg tror autonome kjøretøyer om noen år blir bedre enn mennesker på 99% av kjøring i Norge og kanskje 99,99% av kjøring i verdens i-land.

Men jeg tror det vil ta lang tid før de er bedre enn (dyktige) menneskelige sjåfører på spesielle forhold. Det er noen forhold man skjelden kommer borti. (Og som mange aldri kommer borti). Noen av disse forholdene vil et (dyktig) menneske kunne forstå hvis han har vært borti noe lignende tidligere. En autonom bil må enten programmeres eller være borti akkurat dette tilfelle flere ganger tidligere for å kunne takle det.

 

Forresten en ting som jeg tror er en forutsetning for å komme opp på forståelse av 99% av forholdene man kommer ut for er at de autonome bilene settes ut i rally kjøring på alle forskjellige forhold. Dette må komme, for at de skal kunne lære på høyde med de dyktigste sjåførene.

 

Det jeg er mest kritisk til er om noen amerikanere fra silikon valley skal programmere bilene til å forstå norske forhold. Dette gjelder selvfølgelig vinterføre, men også sommerføre. Kjøring er noe ganske unikt i de forskjellige land, og bør læres for tilpasning til lokale forhold. Jeg vil ikke ha den amerikanske stilen i Norge. Heller tysk stil om noe annet enn Norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror autonome kjøretøyer om noen år blir bedre enn mennesker på 99% av kjøring i Norge og kanskje 99,99% av kjøring i verdens i-land.

Men jeg tror det vil ta lang tid før de er bedre enn (dyktige) menneskelige sjåfører på spesielle forhold. Det er noen forhold man skjelden kommer borti. (Og som mange aldri kommer borti). Noen av disse forholdene vil et (dyktig) menneske kunne forstå hvis han har vært borti noe lignende tidligere. En autonom bil må enten programmeres eller være borti akkurat dette tilfelle flere ganger tidligere for å kunne takle det.

Eller ha tilgang til historiske data om disse tilfellene. Noe de kommer til å ha.

 

Forresten en ting som jeg tror er en forutsetning for å komme opp på forståelse av 99% av forholdene man kommer ut for er at de autonome bilene settes ut i rally kjøring på alle forskjellige forhold. Dette må komme, for at de skal kunne lære på høyde med de dyktigste sjåførene.

Som sagt, autonome biler har kjørt rundt om kring i labber, på baner og i trafikk rundt om kring i verden i minst 10 år nå. En autonom bil har allerede langt mer data tilgjengelig (og en bedre evne til å analysere og fatte beslutninger på bakgrunn av disse dataene) enn selv verdens beste sjåfør.

 

Det jeg er mest kritisk til er om noen amerikanere fra silikon valley skal programmere bilene til å forstå norske forhold. Dette gjelder selvfølgelig vinterføre, men også sommerføre. Kjøring er noe ganske unikt i de forskjellige land, og bør læres for tilpasning til lokale forhold. Jeg vil ikke ha den amerikanske stilen i Norge. Heller tysk stil om noe annet enn Norsk.

Det er ikke sånn at programmerer "programmerer bilen for norske forhold". Bilene er selvlærende og fatter selv avgjørelser; og det gjør de som sagt på bakgrunn av et alldeles enormt datagrunnlag.

 

Når det gjelder kjørestiler, så er jo ikke poenget å bevare alle uvaner og hasardiøs kjøring som mennesker driver med. Bilene tilpasser seg til de forholdene de kjører i, og etter hvert som menneskelige sjåfører blir forbudt vil man virkelig nyte godt av autonome kjøretøys overlegne egenskaper. Mindre kø, mer effektiv trafikkavvikling, høyere fart… Så lenge vi får vekk de irrasjonelle kjøttsekkene, bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder kjørestiler, så er jo ikke poenget å bevare alle uvaner og hasardiøs kjøring som mennesker driver med. Bilene tilpasser seg til de forholdene de kjører i, og etter hvert som menneskelige sjåfører blir forbudt vil man virkelig nyte godt av autonome kjøretøys overlegne egenskaper. Mindre kø, mer effektiv trafikkavvikling, høyere fart… Så lenge vi får vekk de irrasjonelle kjøttsekkene, bare.

 

Den største utfordringen med selvkjørende biler er at de skal ut og kjøre i ett trafikkbilde hvor vi fortsatt har menneskelige sjåfører.

 

Hadde vi fjernet manuell kjøring og kun måtte programmere og designe autonome kjøretøy etter ett trafikkbilde hvor alle andre kjøretøy også er autonome hadde det vært enormt mye enklere for autonome biler å operere i trafikken.

 

Er derfor jeg er sterk tilhenger av å få fjernet "manuell" kjøring i trafikken. Mennesker skaper kun problemer i trafikken ved at de er "utilregnelige" i den forstand at man vet aldri hva en person finner på i bilen. Noen kjører aggressivt, noen kjører defensivt, noen tar seriøst dårlige beslutninger i bil i forhold til forbikjøringer, køkjøring, kjøring og 'merging' inn og ut av motorveier osv.

 

Nettopp på grunn av at mennesker er så upålitelige og omtrent umulige å forutse i trafikken er det vanskelig å få autonome biler til å operere korrekt.

 

Nei, fjern ratt og pedaler i alle biler. Få ned ulykke-statistikker, fjern aggressive tullinger fra trafikk bildet, få bedre flyt i trafikken osv.

 

Jo før, jo bedre.

Lenke til kommentar

De samme aggressive sjåførene kunne man ha tatt flere av om det var lagt av litt penger til mer trafikkpoliti. Er så utrolig sjelden jeg oppdager noe trafikkpoliti på veiene våre.

 

Dessuten så virker de å være værsjuke de med laser, med hederlige unntak selvfølgelig. Men ofte så velger de klarværsdager. En annen uting, er at de dukker opp på de samme kontrollstedene gang på gang. Så den "selvlærende" aggressive sjåføren vil kunne tilpasse seg spesielle veistrekninger hvor det ofte er fartskontroller. En behøver mer av sivilkledde politibiler.

 

Man har jo knappt råd til et nytt helikopter, selv om det skjer noe der endelig. Det viser jo litt av hvor dårlig utrustningen er for dette her til lands, også på rimeligere utstyr som bil, politiårslønninger...

 

Jeg synes det er synd at folk tenker slik, at alle plent skal bli kjørt av computere. Jeg tror folk vil stemme vekk slike politikere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Heilt enig G! Glatt skiftende føre på en og samme tur fra tørr asfalt til klink is,nullføre,snø osv er det som kommer til å stoppe den autonome kjøringen i nordområdene med arktisk klima. Vent bare til kolonnen må stoppe i en bakke og flere av bilene begynner å spinne på glatta,kaoset blir umiddelbart komplett og hvem skal legge på kjetting? Autonome kjøretøy på glatt føre vil aldri ever never fungere!

 

Tror du de som gjennomfører testene er idioter? Vent med fordømmelsen til testene er avsluttet!

Lenke til kommentar

Med dagens teknologi stoler jeg mer på autonome vogntog som deler sensor data enn øst-Europeiske sjåfører som farter rundt i halvsøvne på våte og glatte norske veier med dekk som er så slitte at de knapt kvalifiseres til bruk som fender på gamle brygger.

 

Det finnes bokstavlig talt tonnevis med dokumentasjon og statistikk på hvor udugelige mennesker er til annet enn å gå på to bein. Selv på noe så eldgammelt som en sykkel evner vi ikke å oppføre oss i trafikken eller å følge trafikkregler og sunn fornuft.

 

Mennesker har ingenting bak ett ratt å gjøre. Snarer vi får autonome kjøretøy jo bedre er det for alles liv og helse.

 

1. Få ut flere autonome kjøretøy som pilotprosjekter.

2. Start utfasing av "manuelle" biler ved å innføre krav til at biler skal ha mulighet for autonom kjøring.

3. Nedfell forbud for manuell kjøring ved lov, hvor eneste unntak gjelder for trent og opplært utrykningspersonnel, samt unntak utenfor offentlig vei (f.eks banekjøring, privat eiendom m.m.)

 

I fremtiden skal vi utelukkende ha autonom kjøring med null innblanding fra glorifiserte aper med smarttelefoner som tror de kan tenke kjappere, smartere og har bedre sanser for full 360 graders situasjonskontroll enn en fullt utviklet autonom bil.

 

Et herlig innlegg og veldig sant. Noe av det beste jeg har lest på lenge. Fortsett med det.

Lenke til kommentar

Som sagt, autonome biler har kjørt rundt om kring i labber, på baner og i trafikk rundt om kring i verden i minst 10 år nå. En autonom bil har allerede langt mer data tilgjengelig (og en bedre evne til å analysere og fatte beslutninger på bakgrunn av disse dataene) enn selv verdens beste sjåfør.

 

Jeg tror du tar litt hardt i når du sier det er testet ut i MINST 10 år...

 

Og jeg har aldri hørt om uttesting med autonom ralleykjøring. Det er dette jeg etterlyser og mener må komme for at de autonome skal opp på et godt nok nivå.

Lenke til kommentar

Som sagt, autonome biler har kjørt rundt om kring i labber, på baner og i trafikk rundt om kring i verden i minst 10 år nå. En autonom bil har allerede langt mer data tilgjengelig (og en bedre evne til å analysere og fatte beslutninger på bakgrunn av disse dataene) enn selv verdens beste sjåfør.

 

Jeg tror du tar litt hardt i når du sier det er testet ut i MINST 10 år...

 

Og jeg har aldri hørt om uttesting med autonom ralleykjøring. Det er dette jeg etterlyser og mener må komme for at de autonome skal opp på et godt nok nivå.

 

Basert på hva du etterlyser angående rallykjøring for autonome biler for at de skal kvalifisere seg for kjøring i ett normalt trafikkbilde så kan jeg støtte det forslaget...

 

... men det innebærer da at alle "manuelle" sjåfører (les: mennesker) som skal har rett til sertifikat og kjøring i normal trafikk også skal gjennomgå samme rallykjørings test for å være kvalifisert til å kjøre i normal trafikk.

 

På denne måten får man jo silt bort masse idioter fra trafikkbildet så med det utfallet er jeg positivt innstilt på forslaget ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...