Gå til innhold

GUIDE: DAB i bil, del 1 Slik kan du fortsette å høre på radio når FM-signalene forsvinner


Anbefalte innlegg

Jeg monterte tidligere i år en DAB-radio i bilen med medfølgende antenne på vinduet. Var meget skeptisk pga. veldig mye negativt i kommentarfeltene på nettet. "Klisterantennen" ble montert loddrett på et sidevindu som ikke kan åpnes (varebil). Det hele var gjort på litt over en time. Dette har nå blitt testet i noen måneder og fungerer utmerket, krystallklar støyfri lyd på steder det før var mye støy og skurr på FM.
Selvfølgelig er det mulig å bruke mobilen, hvis man vil bruke opp datakvoten på radio.

Endret av Bjørn Arne Haaland
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heldigvis lenge siden jeg sluttet å høre på radio!

 

Den dagen jeg får meg lappen & bil blir de nye bil uten radio!

 

Da blir det bruk av Apple Music & Spotify som jeg har brukt i flere år når jeg benytter meg av kollektivt!

 

Kommer aldri til å ha dab/dab+ i egen bil den dagen jeg får lappen & bil!

 

Mye bedre med Music streaming & Podcasts! Der jeg selv bestemmer hva jeg skal høre på å ikke dårlig radio!

 

Kommer heller aldri til å høre på netradio fra mobiltelefon eller laptop! Alt av radio kanaler var for dårlig kvalitet sist jeg hørte på radio! Mye bedre med TV når jeg er hjemme, på TV finnes TV Visjon Norge, Kanal 10 Norge, God TV, TV 2 Nyhetskanalen & flere bra webtv kanaler & løsning for filmer!

 

Derfor var det slutt å høre på radio i 2005 for meg! Om det skal bli noe radio å høre en gang i fremtiden, da finnes ingen norske som er bra nok, da det bli utenlandske netradio! Har ikke savnet radio etter at det ble slutt å høre på det i 2005! Kommer nok aldri til å savne å høre på det!

 

Det er alltid forferdig å sitte på med personer som skal ha på sin radio, når jeg sitter på med de! Kan ikke fordra slikt! Den tiden frem til 2005, var kun høring på radio når jeg var alene, å i nesten 5 år uten TV, å da ble radio erstatning for TV, som jeg aldri gjør igjen! Når en skal høre på radio skal det alltid gjøres når en er alene, å når en ser på TV er alltid beste å gjøre det også alene!

 

Med vennligst hilsen

Internet Moddi

Lenke til kommentar

 

 

"Slik kan du fortsette å høre på radio når FM-signalene forsvinner"

 

Men det skjer altså ikke på mange år (hvis i det heletatt!) enda! Jeg koser meg med min FM-radio her og alt som har forsvunnet er ARK med sine elendige sendinger. IKKE noe savn spør du meg!

Det har vel alt skjedd i store deler av landet. 

 

Stort sett bare de store kanalene som er borte fra FM

Her (Ålesund og omegn) er det nå kun Radio Ålesund og Nordvestnytt (kristen kanal) som ennå sender på FM. Alle øvrige har gått over til DAB

Lenke til kommentar

For en farse! Rådene om tilpasning til DAB kaster vi loddrett ned i søppelbøtta. Her vil deg fortsatt gå i FM eller nettstreaming, Veldig synd at TEK.no lar seg bruke av NRK og Digitlaradio Norge til å promotere DAB, etter den beviselige prosessen der dette radiomedium er forsøkt tvangspåført den jevne borger. Aldri DAN. Så enkelt kan det sies,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var poenget med å stenge FM at man skulle lytte via app? Hvorfor i all verden skulle man da på liv og død innføre BAD?

 

Fordi det er overlegent FM i antall kanaler, vedlikehold, og mulighet for å informere ved ulykker og katastrofer. Mange, inkludert meg selv, synes også lydkvaliteten er å foretrekke på DAB fremfor FM. Ingen skurring.

 

Dekningen er også langt bedre. Nå får vi mange kanaler over det meste av landet. Med FM var det P1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvis man sitter på toget kan man bruke NSBs wifi og streame radio eller musikk. Det er høy nok hastighet til det. Hvis man er for kjip til å bruke noen hundre megabyte på noen timers tur :-)

Lenke til kommentar

Har støtte for DAB+ i original-spilleren i bilen og for noen dager siden kom "Dua Lipa - New Rules" på P3. Siden P3 er en av kanalene som sender med høyest båndbredde var jeg overraska over hvor dårlig lydkvaliteten var, blant annet var det meste av bass fraværende. Måtte bytte over til Bluetooth og streame samme låt (Tidal HiFi). Forskjellen var natt og dag. Så ikke nok med alt styret med skifte fra FM til DAB, men sluttresultatet er i tillegg elendig? Håpløst...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det overlegent til å informere om ulykker og katastrofer når mindre og mindre folk hører på radio?

Alle har FM i bilen

 

Streaming er bedre enn DAB

Mye bedre om de hadde brukt pengne på 4G+ dekning i hele landet

 

FM og broadcastinformasjon dekker kun P1. Med DAB dekker det alle kanaler.

 

Det ser heller ikke ut som om du har rett når det gjelder at færre hører på radio der byttene har skjedd for en stund siden. I følge Radio.no er nå lyttetallene for radio i Nordland de samme som det var før FM ble slukket.

 

Med tanke på all de utfallene man har sett de siste årene på mobilnett er det ikke sant at disse formålene dekkes bedre ved mobilnett/Streaming.

Lenke til kommentar

Volvo tar 7500 for å bytte dash radioen, men jeg har bluetooth..så er bare å tut og kjør...med spotify..driter i hele radioen.

 

De har skutt seg selv i hodet ,radiolytting har vært nedadgående lenge...istedenfor å gjøre det MER tilgjengelig, så fant de bare fram repet og hoppa utenfor broa

Lenke til kommentar

 

Det er gamle tall ref. tidligere svar i tråden:  I følge Radio.no er nå lyttetallene for radio i Nordland de samme som det var før FM ble slukket. Og Nordland var da først ut.

 

https://radio.no/2017/09/radiolytting-i-nordland-pa-samme-niva-som-for-fm-slukking/

 

Tipper det roer seg om et par måneder i resten av landet også.

Endret av -Birger-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt en bør vite om DAB ikke kast den gamle FM radioen, DETTE skulle vært ordene som skullevært brukt for staten kan bli tvunget til å sette NRK tilbake på FM nettet. Så har folk kvittet seg med FM radioene, det er det dem vil så har folk ikke mulighet å lytte på FM bandet. DAB er en ren skandale, hadde Norge vært flatt som Danmark at signalene kunne nådd frem til folket, men nei, disse radiosignalene er alt for svake og komprimerte at rundt en sving og med litt skog så forsvinner dab signalene og når en kjører er det bare buddstykker vi får høre hvor enn god radio vi her i bilen. Så mitt opprop er IKKE KAST FM RADIOEN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...