Gå til innhold

Volkswagen oppdaterer den elektriske SUV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konsepter er kjempespennende. Nesten ufattelig hvor raskt de tyske merkene kommer med elbiler. VW, MB og BMW annonserer flere modeller allerede innen 5 år. Kan ikke huske lignende framgang tidligere i bilhistorien. Samtidig vet vi fra før at disse leverer til riktig tid, i motsetning til visse andre (jepp, Tesla!).

Lenke til kommentar

400 km rekkevidde ladet på bare 30 minutter er intet mindre enn imponerende. Selv Teslas superladere klarer ikke det. Men hvordan skal de få bygget superladestasjoner som kan mate på med høy nok effekt? Nå ser jeg ikke noe konkret om batterikapasitet men hvis vi antar at de klarer å få like lav drag-koeffisient som Model S så må batteriet være i størrelseorden 85 kWh om de skal klare 500 km NEDC. Dvs. ~136 kW ladeeffekt.

Molna: Tesla leverer gjerne et år eller to etter planen, men når planen ligger et tiår før alle andre... ;)

Model S ble levert sommeren 2012, VWs konsept skal etter planen leveres i 2020.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

400 km rekkevidde ladet på bare 30 minutter er intet mindre enn imponerende. Selv Teslas superladere klarer ikke det. Men hvordan skal de få bygget superladestasjoner som kan mate på med høy nok effekt? Nå ser jeg ikke noe konkret om batterikapasitet men hvis vi antar at de klarer å få like lav drag-koeffisient som Model S så må batteriet være i størrelseorden 85 kWh om de skal klare 500 km NEDC. Dvs. ~136 kW ladeeffekt.

 

Molna: Tesla leverer gjerne et år eller to etter planen, men når planen ligger et tiår før alle andre... ;)

Model S ble levert sommeren 2012, VWs konsept skal etter planen leveres i 2020.

 

Ok du liker Tesla, takk for info. 

 

Ladestasjoner tror jeg man vil se en stor utvikling på fremover. En 10 år gammel løsning vil fort bli utdatert. 

 

2020 er forhåpentligvis også nærmere en tid hvor man kan produsere el biler som kan kokurrere med andre drivlinjer og derfor lager biler med fortjeneste. Sånn må dessverre alle andre bilfabrikker tenke...

Lenke til kommentar

Konsepter er kjempespennende. Nesten ufattelig hvor raskt de tyske merkene kommer med elbiler. VW, MB og BMW annonserer flere modeller allerede innen 5 år. Kan ikke huske lignende framgang tidligere i bilhistorien. Samtidig vet vi fra før at disse leverer til riktig tid, i motsetning til visse andre (jepp, Tesla!).

 

De kan takke de åpne patentene til Tesla :) Men, å annonsere biler har de gjort i alle år, det betyr ikke at de kommer. Det har de tyske merkene bevist gang på gang.

Lenke til kommentar

Ladestasjoner tror jeg man vil se en stor utvikling på fremover. En 10 år gammel løsning vil fort bli utdatert.

Nei, det er usannsynlig. Superladestasjonene vil trolig trenge litt oppdateringer etter hvert, men det er ikke det samme som at de skal bli utdatert. I dag begrenser superladerne seg til 120 kW, og det er også sånn ca det dagens (høykapasitet/lavpris) batteriteknologi klarer å ta unna av effekt.

 

Når man får bedre batterier som klarer ta unna mer effekt, så kan man øke effekten fra laderne også. I verste fall må da ladeelektronikken og kablingen byttes ut, mens trafoene kan benyttes videre. Men mer sannsynlig setter man bare opp f.eks 4 stk 250 kW ladere ved siden av dagens 8 stk 120 kW ladere. Da kan de som har det mest travelt benytte seg av de raskeste laderne, og de som har det litt mindre travelt benytter seg av de mindre raske laderne. For å ikke belaste nettet til veldig stor grad kan man samtidig sette opp batteripakker ved laderne.

2020 er forhåpentligvis også nærmere en tid hvor man kan produsere el biler som kan kokurrere med andre drivlinjer og derfor lager biler med fortjeneste. Sånn må dessverre alle andre bilfabrikker tenke...

Sånn tenker Tesla også. De tjener penger på hver bil de selger. Det er bare at de investerer mer penger i ytterligere vekst enn de tjener.

 

Denne veksten bør være ganske bekymringsverdig for konkurrentene. Planen til Tesla er å produsere med en takt på ca 600.000 elbiler/år fra 2018 en gang, og så fortsette å skalere opp derifra. De konkurrerende premiummerkene planlegger ikke produksjon i slik skala før nærmere 2025. Hva Tesla får til på de 7 årene blir spennende å se. Ser man bakover, så produserte Tesla ca 500 biler/år for 7 år siden. Det er ikke umulig Tesla kan produsere 5 millioner elbiler/år i 2025.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simen1: De første stasjonene med 150kW lading skal være på plass i løpet av året. http://www.fortum.no/pressemeldinger/hpc-ladere/

Flott. Da er det jo gode sjanser for at det blir en hel del av disse innen bilen i artikkelen lanseres. :)

 

Ok du liker Tesla, takk for info. 

 

Ladestasjoner tror jeg man vil se en stor utvikling på fremover. En 10 år gammel løsning vil fort bli utdatert. 

 

2020 er forhåpentligvis også nærmere en tid hvor man kan produsere el biler som kan kokurrere med andre drivlinjer og derfor lager biler med fortjeneste. Sånn må dessverre alle andre bilfabrikker tenke...

Vel, det er vel ikke akkurat kontroversielt å like Tesla.. ;) Nå begynner det så smått å komme flere biler med brukbar rekkevidde og rask nok lading på markedet. Mangfold er bare bra selv om Tesla var tidlig ute med den "magiske formelen" for langkjøring.

 

Når man får bedre batterier som klarer ta unna mer effekt, så kan man øke effekten fra laderne også. I verste fall må da ladeelektronikken og kablingen byttes ut, mens trafoene kan benyttes videre. Men mer sannsynlig setter man bare opp f.eks 4 stk 250 kW ladere ved siden av dagens 8 stk 120 kW ladere. Da kan de som har det mest travelt benytte seg av de raskeste laderne, og de som har det litt mindre travelt benytter seg av de mindre raske laderne. For å ikke belaste nettet til veldig stor grad kan man samtidig sette opp batteripakker ved laderne

I dag deler to ladestolper parvis på effekten. Jeg tipper de slår sammen laderne slik at f.eks 4 stolper deler på 240 kW i stedet for å ha to par som deler på 130 kW hver. Dvs. at hvis det kommer én bil så kan den få tilgang til 260 kW alene. Kommer to, så deles effekten etter dagens prinsipp om først til mølla. Kommer tre så får de en annen delingsbrøk osv. Jeg tror ikke vi får noen fullskala batteribuffer med det første, men f.eks flere ladestolper per sted og en "hybridløsning" der toppene avlastes av batterier. Dvs. at man ikke behøver å trekke høyere effekt fra trafoen selv om antall ladestolper øker. Kraften ser også ut til å bli fornybar-sertifisert.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg ikke noe konkret om batterikapasitet men hvis vi antar at de klarer å få like lav drag-koeffisient som Model S så må batteriet være i størrelseorden 85 kWh om de skal klare 500 km NEDC. Dvs. ~136 kW ladeeffekt.

Synes ikke 136 kW er så altfor imponerende på en fremtidig konseptbil som etter planen lanseres i 2020... Model S lader med litt over 120 kW. Soul med 100 kW og Ioniq med 70 kW. Leaf sies å skulle lanseres med støtte for 150 kW lading til neste år! I-PACE kommer trolig med støtte for 150 kW. Mission E med 350 kW. Nok eksempler altså, men det er fortsatt flere som leker med planer om 150 kW og mer før 2020! Tesla har også snakket om neste generasjons Superchargere.

 

Så kommer VW med en SUV i 2020 med 150 kW? Joda... Bedre enn ingenting.

 

Når det kommer til ladestasjoner vil de nok lene seg mye på tredjepartstilbydere.

 

 

I dag begrenser superladerne seg til 120 kW, og det er også sånn ca det dagens (høykapasitet/lavpris) batteriteknologi klarer å ta unna av effekt.

 

Når man får bedre batterier som klarer ta unna mer effekt, så kan man øke effekten fra laderne også.

Supercharger-laderene har en maks effekt på 145 kW. Model S kan ta imot litt over 120 kW. Effekten deles på to biler om begge er tilkoblet laderen. Derfor er effekten høyere enn hva bilene kan ta imot. Deles kapasiteten i to blir det ~72 kW per bil.

 

Tesla sine biler lader med relativt lav C-rate. Mens Ioniq lader med 2.5C lader en Model S 100D til sammenligning med 1.2C. Soul med utrolige 3.7C! De gamle elbilene lader med rundt 2.5C også.

 

Cellene i Model S får altså langt bedre behandling enn i andre biler. Det er heller andre begrensninger enn batteriet når det kommer til lading.

 

Med flere og flere biler blir det bare større og større ladestasjoner med mer effekt per lader.

 

 

I dag deler to ladestolper parvis på effekten. Jeg tipper de slår sammen laderne slik at f.eks 4 stolper deler på 240 kW i stedet for å ha to par som deler på 130 kW hver. Dvs. at hvis det kommer én bil så kan den få tilgang til 260 kW alene. Kommer to, så deles effekten etter dagens prinsipp om først til mølla. Kommer tre så får de en annen delingsbrøk osv. Jeg tror ikke vi får noen fullskala batteribuffer med det første, men f.eks flere ladestolper per sted og en "hybridløsning" der toppene avlastes av batterier. Dvs. at man ikke behøver å trekke høyere effekt fra trafoen selv om antall ladestolper øker. Kraften ser også ut til å bli fornybar-sertifisert.

Flere produsenter tilbyr allerede stasjoner som kan fordele effekten dynamisk over opptil 4 biler. Problemet er at det som regel ikke blir tatt i bruk, ihvertfall på disse kanter hvor vi har stokk dumme ladere. Med kapasitet på 50 kW sitter du der som en dust hvis en foran deg skal toppe av batteriet med 5 kW... Da har du 45 kW utilgjengelig kapasitet, uten mulighet for å benytte deg av det. Med dagens minuttprising er det uansett ikke veldig gunstig å ta imot "restkapasitet".

 

Teslas prising på 1,4 kr per kWh gjør det enkelt og billig å reise med elbil. Det ligger på mer eller mindre det samme i Europa. Dagens elbiler lader gjerne med gjennomsnittlig 40 kW og da koster det 3,75 kr per kWh. Dyrere blir det jo lavere effekt du mottar.

 

Når det kommer til batteribanker og solenergi tror jeg vi vil se mer av dette. Tesla er selv en produsent av solcellepaneler, batteribanker og resten du trenger. De vil utvilsomt bygge stasjoner med solenergi og energilager for å avlaste strømnettet. Spørsmålet er i hvilken skala og når det skjer. Ifølge Tesla har de en plan om å bli helt uavhengig. Det kan ta litt tid (og fremgang på både batteri- og PV-teknologi).

 

Deres nye urbane stasjoner med 72 kW-ladere er også interessante å følge med på.

 

 

Håper og tror at det blir bedre fleksibilitet i laderene, ja. Dagens Tesla Superchargere er jo bygget opp av en haug med moduler. Hvis de klarer å deligere effekten over på langt flere punkter vil det kunne redusere ventetid og kø betraktelig. Samt øke effektiviteten da kapasiteten gjerne ikke utnyttes veldig bra pga. brukerens dårlig valg av ladepunkt.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

30 min. ladetid  for 400 km. kjøring er jo imponerende.

 

Så da burde 3 min.  fylletid ( med Hydrogen) for 500 km. kjøring være minst like imponerende?  ( Og 3 min. til for nye 500 km.)

Begge nullutslipp, - som er hovedgrunnen til dette skifte til elektrisk transport.

 

"Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen enn elbil.
Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF."

https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

30 min. ladetid  for 400 km. kjøring er jo imponerende.

 

Så da burde 3 min.  fylletid ( med Hydrogen) for 500 km. kjøring være minst like imponerende?  ( Og 3 min. til for nye 500 km.)

Begge nullutslipp, - som er hovedgrunnen til dette skifte til elektrisk transport.

 

"Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen enn elbil.

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF."

 

https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

 

ingen av dem er nullutslipp og hydrogenbilen forbuker og slipper ut 4x av batteribilen.

begge er bedre enn diesel, men det er vel ikke spesielt imponerende i seg selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...