Gå til innhold

Crosstrainer treningslogg + tips og råd


Taurean

Anbefalte innlegg

Kjøpte en crosstrainer for ca en uke siden. Beste investeringen jeg har gjort på mange år ^^ Vet ikke om noen får noe nytte av dette, men tenkte bare å poste treningslogg så lenge jeg føler meg motivért til det.

 

Halv pris fra 7000 til 3500.

 

Tips til montéring: Når man montérer de to hoveddelene foran, oftest med 4 skruer i bunn, pass på å smøre på litt fett inni denne overgangen, ellers knirker det og lager forferdelig lyd, uansett hvor hardt man skrur til skruene. Jeg gjenget over skruene fordi jeg ikke visste dette, og måtte kjøpe ny "bolt" å feste gjennom to av de gjennomgående hullene. Nå sitter den som støpt. Men var mye styr for å finne ut hvor knirkingen kom fra. Og verkstedet der man kjøpte den var lite villige til å gjøre noe.

 

Jeg lurer på om noen flere bruker en sånn til trening? Regner med at den er mest til kondisjon, men trener man noen muskelgrupper samtidig? Har trent mye med sånn på treningsstudio av og på, men er sjeleglad for å endelig ha en i stua. Slippe å betale 350 kr i måneden, så ila 10 måneder har jeg spart det inn. Slippe å stresse gjennom byen og eksos, mase i treningsstudio. Bruke 1 time til og fra trening kun for å komme seg dit. Man sparer mye psykologisk stress ved å ha en personlig treningsmaskin.

 

Hvor mange år varer den ved 1-2 timers daglig bruk og jevnlig vedlikehold? Hva er det som går i stykker først?

 

Måler ikke vekt enda, regner med at det tar noen måneder før man ser skikkelig resultat, selv om jeg føler meg i bedre form alleréde etter én uke. Har høy gjennomsnittspuls, så det er svært tydelig at dette er noe jeg trenger. Har vært inaktiv lenge nå.

 

Treningslogg så langt:

 

Dato: Mandag 4.9.17
Klokkeslett: 17:00
Tid: 35 min
Kalorier: 250
Distanse: ?
Gjennomsnittshastighet: ?

Dato: Tirsdag 5.9.17
Klokkeslett: 02:00
Tid: 60 min
Kalorier: 526
Distanse: 18.9
Gjennomsnittshastighet: 18

Dato: Tirsdag 5.9.17
Klokkeslett: 21:00
Tid: ?
Kalorier: ?
Distanse: ?
Gjennomsnittshastighet: ?

Dato: Onsdag 6.9.17
Klokkeslett: 15:15
Tid: 30 min
Kalorier: 243
Distanse: 10.1
Gjennomsnittshastighet: 18

Dato: Onsdag 6.9.17
Klokkeslett: 21.30
Tid: 35 min
Kalorier: 203
Distanse: 8.7
Gjennomsnittshastighet: 18

 

Dato: Lørdag 9.9.17
Klokkeslett: 00:30
Tid: 70 min
Kalorier: 369
Distanse:18.7
Gjennomsnittshastighet: 15-16 + 10 minutter, 20

Dato: Lørdag 9.9.17
Klokkeslett: 16:30
Tid: 45 min
Kalorier: 317
Distanse: 12.7
Gjennomsnittshastighet: 17

 

 

Lurer på om jeg skal legge til gjennomsnittstyngde/effekt også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dato: Tirsdag 5.9.17

Klokkeslett: 02:00

Tid: 60 min

Kalorier: 526

Distanse: 18.9

Gjennomsnittshastighet: 18

 

 

Man må forbrenne ca 7000kcal for å miste 1kg fett. Så om forbrenner ~500kcal på en time, kan du i teorien gå ned 1/2 kg i uka. 2kg i måneden, og da ca 24kg i året ved å trene 1 time hver dag. Trener du annenhver dag/annenhver uke etc. så kan du i teorien gå ned 12kg i året. Det er fullt oppnåelig. Om du trener litt lengre, samtidig spiser litt mindre, kommer kiloene til å smelte av enda raskere. 

 

Men som all forskning viser, og de fleste vil råde deg til, bør du også ha noen økter i uka med styrketrening. Når man går ned i vekt, hjelper styrketrening på å beholde muskelmassen i kroppen. Og treningseffekten av styrketrening varer lengre enn kondistrening, samt at muskler krever energi, så kroppen får økt forbrenning. Man kan gjerne trene tungt, men for en utrent person kommer man langt med f.eks et par manualer.

 

Og for din egen del, ta gjerne bilder av deg selv før og underveis i prosjektet. Ikke alltid man ser endringer i speilet, men på bilder ser man gjerne forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pliscin: Mange takk for svar!

 

Har tenkt en dél på det der med å brenne kalorier. Er det ikke sånn at man brenner kalorier uansett hva man gjør? ^^ Selv når man sover, mener jeg å ha lest at man gjør det? http://www.side3.no/sa-mye-forbrenner-du/3144284.html

Det gir jo så klart ikke den store effekten .. poenget er at selv om man spiser 2000 kalorier per 24 timer, og om man har en stillesittende livsstil, så vil man altså brenne 74 kalorier x 24 timer = 1776 kalorier i døgnet på å gjøre praktisk talt ingenting ^^ Kroppen har sine metaboliske prosesser.

 

Men det er jo ingen anbefaling å brenne kalorier ved å gjøre ingenting ^^ Og målet med å trene er å komme i litt bedre form. Orke litt mer, ikke bli anpusten og utslitt ved den minste anstrengelse. Og dét er det jeg merker med treninga så langt. Kan gjøre vanlig husarbeid som å støvsuge og vaske gulvet nå uten å svette ihjel. Tenker også på hjertet. Et liv uten trening tenker jeg gir et dårlig hjerte. Og jeg vil ikke bli ødelagt og tungpustet som gammel. Hjertet er jo kroppens motor, på en måte .. fungérer den bra, så vil alt bli litt lettere.

 

Har ikke gått ned så mange kilo siden sist, men har heller ikke gått opp noe. Og jeg spiser som før, sikkert litt mér enn jeg burde, men dét er min motivasjon her i livet. Spiser ikke 3 frossenpizzaer i døgnet, men mér vanlig mat, bare kanskje litt større porsjoner enn jeg burde. Og at jeg har feil døgnrytme har nok litt å si. Spiser stor porsjon mat kl 23-24 og sitter oppe sent. Men nå som jeg har treningsapparatet her, så er det mye lettere å få trening når jeg føler for det. Dét er nok den største psykologiske faktoren her, å slippe å pakke bag, fly gjennom byen, skifte, trene, og samme prosessen tilbake igjen. Mye lettere å få trening. Og ikke minst mér behagelig, med tv eller musikk som man ønsker, og ikke en masete radio som spiller hjernevaske-musikk ^^ Man har jo mér variasjon på et treningssenter dog, så sér fordélene og ulempene.

 

Motivasjonsmessig går det litt opp og ned, men det er bare fordi jeg prøver å finne "rytmen" ^^ Har jo ikke hatt maskinen mér enn 3 uker enda. Er fremdeles svært fornøyd med maskinen, og treningsmetoden passer meg veldig bra. Anbefaler den til alle som er lettere overvektig og trenger å komme rolig i gang med trening.

 

Jeg skal kanskje begynne med litt styrketrening etter hvert, ja. Men jeg er ganske kraftig bygd .. så dét er ikke første prioritét nå. Nå er prioritét å rett og slett få så mye aktivitet som mulig ^^ Så får man intensivére og mikse treningstyper etter hvert.

 

Merker at det krever litt disiplin å få trent, men det er bedre å få trent -litt- enn å ikke trene -noe-.

 

Dato: Tirsdag 12.9.17
Klokkeslett: 04:30
Tid: 40 min
Kalorier: 261
Distanse: 11.5
Gjennomsnittshastighet: 17.5

Dato: Tirsdag 12.9.17
Klokkeslett: 16:30
Tid: 30 min
Kalorier: 228
Distanse: 8.8
Gjennomsnittshastighet: 17.5

Dato: Onsdag 13.9.17
Klokkeslett: 21:00
Tid: 60 min
Kalorier: 448
Distanse: 18.0
Gjennomsnittshastighet: 17.5

Dato: Mandag 18.09.17
Klokkeslett: 21:45
Tid: 60 min
Distanse: 18.0
Kalorier: 502
Gjennomsnittshastighet: 18.5
Program: 3/5/7/9/12/5/5/3 (maksimum = 16)

Dato: Torsdag 21.09.17
Klokkeslett: 21:30
Tid: 30 min
Distanse: 8.3
Kalorier: 216
Gjennomsnittshastighet:
Program: 1/7/9/7/9/7/5/1 (maksimum = 16)

Dato: Lørdag 23.09.17
Klokkeslett: 02:15
Tid: 60 min
Distanse: 17.3
Kalorier: 461
Gjennomsnittshastighet: 18
Program: 3/5/7/9/12/3/5/7 (maksimum = 16)

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...