Gå til innhold

En nettavislesers tanker og bekjennelser om politikk i Norge


Anbefalte innlegg

Hei og hopp. For en som prøver å unngå å diskutere politikk i alle sammenhenger, så passer det seg forsåvidt å lufte noen tanker for å bli litt klokere på hva som beveger seg i det politiske Norge ettersom valget står for dør.

 

Jeg synes Norge er et snodig land til tider. Vi lever utelukkende så godt som vi gjør som følge av oljen (og fisken) i havet, men beskatter egne innbyggere hardt for alt som har med olje å gjøre. Vi hevder å skulle bli en miljønasjon, bare etterspørselen av olje blir borte først. Innbyggertallet består av så lite som 2/3 av befolkningen i London by alene, men vi klarer likevel ikke bli enige om ett bestemt skriftspråk. Det raser en seriøs debatt på øverste plan i politikken og i landets største mediehus om noen skarve ulv på et svært konsentrert område i landet. Listen kunne gått en god del lenger, men velger å stoppe der.

For min egen del stiller jeg meg mer eller mindre nøytral til de sakene nevnt ovenfor. Forøvrig synes jeg det er fascinerende hvordan slike ting som denne ulvesaken kan tildeles såpass mye oppmerksomhet og krefter fra øverste hold i disse goder dager. 

 

På mange måter kan man si at en som meg ikke er spesielt oppslukt av politikk. Kanskje skyldes dette en blanding av litt ignoranse, og det faktum at jeg egentlig er ganske tilfreds med tingenes tilstand for min egen del. Likevel pirres interessen min en smule når politikk opptar 80% av innholdet hos de store avisene om dagen. 

 

Jeg leser om "den nordiske motstandbevegelsen" og deres demonstrasjoner og holdninger. For min egen del ser jeg ikke et Norge i forfall, med Norske verdier på knivseggen og en passiv befolkning med hodet i skyene. Likevel tenker jeg at vi heller ikke skal være alt for godtroende og naive, og dermed ikke diskutere, eller ta tak i de utfordringene som landegrenser og kulturer står ovenfor som følge av at verden stadig blir "mindre"

Velger forsåvidt å dra frem Tyskland, Sverige og Frankrike som eksempler på at forflytninger av store folkemenger alltid vil føre til utfordringer, uavhengig av trosretning, hudfarge, seksuell legning eller politisk tilhørighet. 

 

Samtidig ser jeg at det revolusjonære kommunistiske partiet Rødt får nok oppslutning til at partiets leder, Bjørnar Moxnes, får en beskjeden plass, men like fullt en plass, i samme rom som Norges statsminister når landets fremtid skal diskuteres på TV. Jeg er ingen spesialist på høyre eller venstesiden av politikken, hverken den yttergående eller den mer sentrale. Likevel gjør jeg meg noen tanker om partier som har forholdvis ekstreme holdninger i en bestemt politisk retning. Rødt faller inn under en slik beskrivelse. Etter å ha lest partiprogrammet til Rødt og sett hva deres kjerneverdier består av, så må jeg faktisk si at jeg synes tanken om at alle skal tas vare på, og at ingen skal falle helt "utenfor" er en veldig fin tanke. Men, min begeistring slutter også der. Til tross for at Rødts tilhengere selvfølgelig sier og gjør alt i beste mening, så lyser det noen varsellamper for min egen del. Jeg velger å tro at de aller fleste mennesker i Norge ikke ønsker å tas hånd om av staten i en slik skala som et svært venstrevridd parti har tanker om. Jeg mener ganske bestemt at de aller fleste mennesker i Norge idag tar en høyere utdanning utelukkende for å tjene mest mulig penger og gjerne komme opp i en eventuell høyt ansett lederstilling, ikke for å være til størst mulig nytte for samfunnet rundt seg. Svært mange mennesker nøyer seg ikke med å ha det som "alle andre rundt seg" samtidig som man er forholdsvis strippet for muligheter til  jobbe seg opp og frem til mer penger. 

Påfølgende påstand er riktignok litt flåsete og gjelder naturligvis ikke alle tilhengere av partier som Rødt, men det er fortsatt ikke til å stikke under en stol at tilhengere av ideologier i i slektskap med kommunisme ofte er velstående mennesker som synes det er artig å leke med tanken om likhet for alle, så lenge de selv kan hente mer penger hjemme når kontoen begynner å bli tom.

 

Jeg er en mann av ganske få holdninger innenfor emner som politikk, og de holdningene jeg har velger jeg som oftest å holde for meg selv, både fordi jeg egentlig føler at svært mye politisk prat går litt over hodet mitt, og at jeg ikke egentlig er komfortabel med å diskutere slike ting. Dette gjelder spesielt for personer som jeg skal omgås med i det daglige, både på jobb og privat. Her inne er det derimot litt enklere å lufte sine egne erfaringer om politikk og samfunn og dermed kanskje pirre folk til debatt, selvfølgelig uten at det å kunne sitte og skrive om politikk på et nettforum fremfor i egen person er noen som helst unnskyldning for å komme med sårende personangrep og usaklige stråmenn. 

Det som er så fint med et forum som dette er at man kan sette ting litt på spissen, få en reaksjon fra andre, og dermed lære litt mer fra alle sider av politikken. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi lever utelukkende så godt som vi gjør som følge av oljen (og fisken) i havet, men beskatter egne innbyggere hardt for alt som har med olje å gjøre. Vi hevder å skulle bli en miljønasjon, bare etterspørselen av olje blir borte først.

 

Det er fler grunner enn oljen som gjør at vi lever så godt som vi gjør. Olje og penger alene skaper ikke en nasjon som Norge. Oljepengene kunne like greit gått rett i hendene på et eller annet stort selskap så vi var heldige at staten valgte å ta kontroll.

 

Oljen har ført til mye ny teknologi og oljen er faktisk "miljøvennlig" i den forstand at teknologien som har blitt utviklet pga. oljen også kan bli og blir brukt innen områder som tar vare på miljøet. Det er også viktig å huske på at hvis vi slutter å pumpe olje så vil ikke miljøet bli bedre, tvert imot. Null pumping vil si at det ikke vil komme mer teknologi eller bli forsket innen feltet her til lands. Arbeidsplassene og pengene hjelper også til med diverse miljøtiltak vi ikke kunne gjennomført uten de pengene.

 

Det er totalt sett mer miljøvennlig å fortsette pumpingen enn å stoppe pumpingen, men desverre så er det noe miljøfantastene ikke forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politikerforrakten øker i valgtider.

 

Man diskuterer skatt opp og ned, kaller hverandre demoner og mere til, for en forskjell på ca 2500kr i året for menigmannen.

 

Kvalmende.

 

Siste sak jeg leste før jeg gikk inn på forumet var at Støre ville vurdere mistillitsforslag til borgerlig regjering, selv ved flertall.

 

Vi har det for godt i Norge....

Lenke til kommentar

Hei og hopp. For en som prøver å unngå å diskutere politikk i alle sammenhenger, så passer det seg forsåvidt å lufte noen tanker for å bli litt klokere på hva som beveger seg i det politiske Norge ettersom valget står for dør.

 

Jeg synes Norge er et snodig land til tider. Vi lever utelukkende så godt som vi gjør som følge av oljen (og fisken) i havet, men beskatter egne innbyggere hardt for alt som har med olje å gjøre.

 

Sier du det? Mon tror hvorfor du har gratis skolegang og verdens beste helsevesen - det kommer jo helt av seg selv, ikke sant?

 

Selvfølgelig skal det skattes og fordeles slik at alle kan nyte godt av naturressursene. Du vil vel heller at Norge skulle ha gått ruta til så mange asiatiske og afrikanske land der utenlandske selskaper tapper landene for olje og andre ressurser nærmest uten å betale for seg, og all fortjenesten går til enkeltpersoner? Hvorfor tror du disse landene fortsatt er fattige?

 

Norge har mange gående debatter om ting som kanskje virker trivilelle, men det er først og fremst fordi vi er et lite land med god levestandard. Vi har lite å uroe oss for - vi har tid til å snakke om de mer trivielle tingene. Hvis du vil at Norge skal bli som etthvert annet europeisk land så kan du vel flytte til ett av disse og la nordmenn være nordmenn i fred?

Endret av Vannlinjen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei og hopp. For en som prøver å unngå å diskutere politikk i alle sammenhenger, så passer det seg forsåvidt å lufte noen tanker for å bli litt klokere på hva som beveger seg i det politiske Norge ettersom valget står for dør.

 

Jeg synes Norge er et snodig land til tider. Vi lever utelukkende så godt som vi gjør som følge av oljen (og fisken) i havet, men beskatter egne innbyggere hardt for alt som har med olje å gjøre.

 

Sier du det? Mon tror hvorfor du har gratis skolegang og verdens beste helsevesen - det kommer jo helt av seg selv, ikke sant?

 

Selvfølgelig skal det skattes og fordeles slik at alle kan nyte godt av naturressursene. Du vil vel heller at Norge skulle ha gått ruta til så mange asiatiske og afrikanske land der utenlandske selskaper tapper landene for olje og andre ressurser nærmest uten å betale for seg, og all fortjenesten går til enkeltpersoner? Hvorfor tror du disse landene fortsatt er fattige?

 

Norge har mange gående debatter om ting som kanskje virker trivilelle, men det er først og fremst fordi vi er et lite land med god levestandard. Vi har lite å uroe oss for - vi har tid til å snakke om de mer trivielle tingene. Hvis du vil at Norge skal bli som etthvert annet europeisk land så kan du vel flytte til ett av disse og la nordmenn være nordmenn i fred?

 

 

Jeg er fullstendig klar over at skatter og avgifter er selve hjørnesteinen i et velfungerende samfunn, og mente forsåvidt ikke at vi har for høye skatter i Norge dersom det er det du sikter til. Jeg betaler både skatt og NRK lisens uten å grine på nesa. Kanskje jeg skulle byttet ut "men" med "og" i setningen min, så hadde ikke påstanden sett så kritisk ut.

 

Det som er så artig her er at jeg tydligvis har truffet et ømt punkt, ettersom jeg smaker litt bitterhet her. Jeg har vel å merke ikke tenkt å flytte til en annet land. Og når du sier at vi har tid til å diskutere de mer trivielle ting her til lands som følge av gode tider, så gjentar du mer eller mindre hva jeg skrev. Jeg sier ikke at alt ved vårt samfunn er problemfritt, og at vi ikke har utfordringer og problemer som må på dagsorden. Det jeg sier er at jeg synes det er forunderlig hvordan gode tider gjør små utfordringer til dels større enn hva de nødvendigvis er.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

 

Man diskuterer skatt opp og ned, kaller hverandre demoner og mere til, for en forskjell på ca 2500kr i året for menigmannen.

Forskjellen mellom skatt og ikke skatt er rundt 300 000 i året for menigmann.

Hva er poenget ditt? (annet enn at kommentaren din er knusktørr sett ift nicket ditt..............

Lenke til kommentar

Vi lever utelukkende så godt som vi gjør som følge av oljen (og fisken) i havet

 

Dette er nokså åpenbart feil - en trenger bare kikke litt over grensene våre.

 

Både Sverige, Danmark og en del andre land kan sammenlignes med vår levestandard på alle saklige mål og de klarer det uten både olje og fisk - ihvertfall i den mengde vi har her.

 

Skal en finne svaret på hvorfor vi har det så bra her i landet, så er ikke det svaret å finne i ting som er spesifikke for Norge i forhold til våre naboland.

 

Joda, vi sitter bedre i det enn gjennomsnittet takket være våre naturressurser, men det finnes mange land her i verden som overgår oss når det gjelder flaks på det området, uten at de har klart å omforme det til en så generelt høy livskvalitet og levestandard som vi har i norden.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Sier du det? Mon tror hvorfor du har gratis skolegang og verdens beste helsevesen - det kommer jo helt av seg selv, ikke sant?

 

For det første, Norges helsevesen er ikke verdens beste. For det andre, de fleste land i verden har gratis eller nesten gratis skolegang. 

 

Skal du finne argumenter for høye skatter, bør du finne noe som er unikt for Norge.

 

Hvis du vil at Norge skal bli som etthvert annet europeisk land så kan du vel flytte til ett av disse og la nordmenn være nordmenn i fred?

 

Det vil hjelpe lite. De fleste europeriske land er sosialdemokratiske akkurat som Norge. Flere land i Europa har høyere skatter enn Norge, og flere reguleringer. Årsaken til at velferdstaten er mindre, er fordi de har ikke råd til en større velferdstat.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Sier du det? Mon tror hvorfor du har gratis skolegang og verdens beste helsevesen - det kommer jo helt av seg selv, ikke sant?

 

For det første, Norges helsevesen er ikke verdens beste. For det andre, de fleste land i verden har gratis eller nesten gratis skolegang. 

 

Skal du finne argumenter for høye skatter, bør du finne noe som er unikt for Norge.

 

Hvis du vil at Norge skal bli som etthvert annet europeisk land så kan du vel flytte til ett av disse og la nordmenn være nordmenn i fred?

 

Det vil hjelpe lite. De fleste europeriske land er sosialdemokratiske akkurat som Norge. Flere land i Europa har høyere skatter enn Norge, og flere reguleringer. Årsaken til at velferdstaten er mindre, er fordi de har ikke råd til en større velferdstat.

 

 

 

De fleste landene med svært godt helsevesen og utdanning har også ganske høye skatter. Han trenger ikke å finne noe unikt for norge, fordi høye skatter ikke er unikt for norge. Som du skriver om allerede i neste avsnitt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei og hopp. For en som prøver å unngå å diskutere politikk i alle sammenhenger, så passer det seg forsåvidt å lufte noen tanker for å bli litt klokere på hva som beveger seg i det politiske Norge ettersom valget står for dør.

 

Jeg synes Norge er et snodig land til tider. Vi lever utelukkende så godt som vi gjør som følge av oljen (og fisken) i havet, men beskatter egne innbyggere hardt for alt som har med olje å gjøre.

 

Sier du det? Mon tror hvorfor du har gratis skolegang og verdens beste helsevesen - det kommer jo helt av seg selv, ikke sant?

 

Selvfølgelig skal det skattes og fordeles slik at alle kan nyte godt av naturressursene. Du vil vel heller at Norge skulle ha gått ruta til så mange asiatiske og afrikanske land der utenlandske selskaper tapper landene for olje og andre ressurser nærmest uten å betale for seg, og all fortjenesten går til enkeltpersoner? Hvorfor tror du disse landene fortsatt er fattige?

 

Norge har mange gående debatter om ting som kanskje virker trivilelle, men det er først og fremst fordi vi er et lite land med god levestandard. Vi har lite å uroe oss for - vi har tid til å snakke om de mer trivielle tingene. Hvis du vil at Norge skal bli som etthvert annet europeisk land så kan du vel flytte til ett av disse og la nordmenn være nordmenn i fred?

 

 

Jeg er fullstendig klar over at skatter og avgifter er selve hjørnesteinen i et velfungerende samfunn, og mente forsåvidt ikke at vi har for høye skatter i Norge dersom det er det du sikter til. Jeg betaler både skatt og NRK lisens uten å grine på nesa. Kanskje jeg skulle byttet ut "men" med "og" i setningen min, så hadde ikke påstanden sett så kritisk ut.

 

Det som er så artig her er at jeg tydligvis har truffet et ømt punkt, ettersom jeg smaker litt bitterhet her. Jeg har vel å merke ikke tenkt å flytte til en annet land. Og når du sier at vi har tid til å diskutere de mer trivielle ting her til lands som følge av gode tider, så gjentar du mer eller mindre hva jeg skrev. Jeg sier ikke at alt ved vårt samfunn er problemfritt, og at vi ikke har utfordringer og problemer som må på dagsorden. Det jeg sier er at jeg synes det er forunderlig hvordan gode tider gjør små utfordringer til dels større enn hva de nødvendigvis er.

 

 

Ømt punkt eller ikke, utsagnet ditt om at vi tjener masse på feks olje, og allikevel skattlegger det mye gir ikke så mye mening, denne skattleggingen er en av de vesentlige grunnene til at vi faktisk tjener mye på det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste landene med svært godt helsevesen og utdanning har også ganske høye skatter. Han trenger ikke å finne noe unikt for norge, fordi høye skatter ikke er unikt for norge. Som du skriver om allerede i neste avsnitt.

 

AtW

 

Det er fordi det er flere land med ganske høye skatter enn det er land med lave skatter. 

 

Blant landene som har lave skatter, altså Singapore, Sveits, USA, Japan, Taiwan, Australia, New Zealand, Sør-Korea, England og Kanada så har de fleste god utdanning og et godt helsevesen. 

Lenke til kommentar

 

De fleste landene med svært godt helsevesen og utdanning har også ganske høye skatter. Han trenger ikke å finne noe unikt for norge, fordi høye skatter ikke er unikt for norge. Som du skriver om allerede i neste avsnitt.

 

AtW

 

Det er fordi det er flere land med ganske høye skatter enn det er land med lave skatter. 

 

Blant landene som har lave skatter, altså Singapore, Sveits, USA, Japan, Taiwan, Australia, New Zealand, Sør-Korea, England og Kanada så har de fleste god utdanning og et godt helsevesen. 

 

 

SÅ land med noen få prosent lavere skatt enn norge har land med lav skatt? Joa, greit nok, da har "de fleste av de" god utdanning og helsevesen. 

 

Men uansett, det endrer ikke at poenget ditt ikke gir noen mening, man trenger ikke finne noe som er unikt for norge, fordi norge har ikke unikt høyt skattenivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

SÅ land med noen få prosent lavere skatt enn norge har land med lav skatt? Joa, greit nok, da har "de fleste av de" god utdanning og helsevesen.

 

Ekstremt lave skatter er ikke et alternativ i rike land. Staten trenger minst 30% av BNP til å finansiere skole, helse, infrastruktur og sikkerhet.

 

Jeg foretrekker land hvor staten prøver å være så minimal som mulig, men fortsatt beholde offentlige tjenester vi alle trenger. 

 

Men uansett, det endrer ikke at poenget ditt ikke gir noen mening, man trenger ikke finne noe som er unikt for norge, fordi norge har ikke unikt høyt skattenivå.

 

Jeg skrev litt feil, det jeg burde ha sagt er unikt for land med høye skatter.

 

Poenget er at du kan ikke beskrive noe som finnes i land med lave skatter og høye skatter og bruke det som et argument for høye skatter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...